Zucht...... vinden jullie het erg dat ik mij daar niet mee bezig ga houden of het een hengst of een merrie wordt....... ik vind 11 maanden al zo lang duren, als ik ook nog moet denken of het een merrie of hengst wordt én of het wel of geen bonte wordt..... dan houd ik het echt niet meer hahahaha
pretty
Geplaatst: 18-06-15 15:31
Chips nu je het zegt. Ik had 2 merries die moeilijker drachtig werden en ik verdacht van vuil te zijn en op ronde 3 AB kregen,die kregen dus beiden een merrie dit jaar!
Starwien
Geplaatst: 18-06-15 15:32
Oke daar gaan we.. 19 pagina's bijlezen
Super kiki!
Balen zeg dat ze kreupel is vientje!
Fijn dat ze hengstig is xApple
Welkom Mijnlieverd, gefeliciteerd@
Super vulina!
Oh wat balen weer Rianne!
Sterkte Dustinlover
Gefeliciteerd gblover!
Hele leuke foto Cynthia!
Balen venthe!
Fijn dat ze waarschijnlijk drachtig zijn Pretty!
Sterkte ubimone..
Gave combinatie Azara!
Gaaf ivy_power!
Wow hele gave comby mijnlieverd!<3
Welkom Amyz, spannend zeg!
Dl veel sterkte
Ohh balen RX dat ze niet drachtig is
Fijn Robynn dat je veulen naar een fijn plekje gaat
Balen naar de kliniek Vientje!
Gave kudde pretty!
Hopelijk lukt het snel met je welshje Manda!
Spannend Aniek
Fijn Faline dat het nog steeds goed gaat met chica
Gave combinatie amyz!
Ooh balen Vesceron!
Spannend mijnlieverd!
Jeeej vulona!
Linda , pico is schattig
Ooh balen pauk
Balen Vesceron
Ooh jij ook balen Vientje
Leuke merrie Aniek!
Fijn een nieuw huis ubimone
Fijn weer ophalen je merrie xApple!
Gecondoleerd Dustinlover ..
Mooi Vrouwke!
Ooh balen Knolselder
Welkom Chrisje, coole combi!
Fijn dat ze weer thuis is xApple, balen van de wondjes
Mooie merrie suffie!
Super Robynn!
Jeej eindelijk goed nieuws Ubimone!
Geniet van je vakantie Vientje!
Heel spannend Rianne, met liz!
Super Venthe!
Leuk Kelly- J!
Ooh spannend Cynthia, ik hoop zo
Welkom Caeser en gefeliciteerd!
Oh jammer Woogy!
Jeej geefeliciterd Manda!
Super fijn Aniek!
Spannend Luna en mijn lieverd!
Gefeliciteerd Laura !
Fijn CubaLibra dat ze zo blij is
Mooie combie Luna!
Beterschap Marije!
Ivy power, spannend zeg!!
Hoop dat het nog lukt tammiebiels
Gelukkig maar mijnlieverd
Spannend pretty!
Lief veulen Jolandje!
----------------- Pff hehe ik ben bij. Sorry dat ik zo afwezig ben, jullie gaan zo hard en ik ben me druk aan het voorbereiden op de proefwerkweek die maandag begint. Daarna lekker vakantie. Dan nu over mijn poown: Dinsdag is ze gescand op 43 dagen, en nog steeds mooi drachtig en een hartje zien kloppen, gelukkig maar!
En nog een lieve foto met de zwangere dame
Luna2006
Geplaatst: 18-06-15 15:41
Ik heb hier de merries er nooit kwakjes zien uitgooien, buiten de eerste dag bij Casper's gastmerrie. maar toen liep ze er los bij en zijn we niet gaan stappen. Andere keren hebben we echt zodra hij klaar was gaan stappen (gleed ie dus van de merrie doordat zij stapte) en echt meer als een kwartier. Ging vaak pas een half uur later plassen en kwam er weinig mee.
Qua kort op de eisprong dekken, klopt dat je dan meer kans hebt op een hengstje. Casper dekte altijd wanneer het eitje net af was, en heeft nog maar 1 keer in 12 jaar een merrie gegeven. En dat was een oeps gevalletje.
super nieuws starwien! ook een super lieve foto!
Over iets meer als 2 uur kan ik mij hopelijk voegen bij de lijst van drachtige merries. Anders wordt het hier dit jaar niets, wil ook nog naar de shows kunnen gaan met Marley.
Heb met regelmaat merries de kwak er weer uit zien 'piesen' weinig mis mee, in principe is in de eerste minuten het zaadje al doorgedrongen als het door gaat dringen Daarom ook een kwartier stappen...Alhoewel...merries die in vrijheid worden gedekt gaan echt geen 15 minuten wandelen
Ach we zullen wel zien Fotsy, een gezond veulen is het belangrijkste , rest is bijzaak. En eerst maar hopen dat Parnasse en Noumea ook drachtig zijn, voordat ik daar überhaupt over na ga denken .
Owh Tinne trouwens jij had nog gevraagd wat de bedoeling was of de veulens voor de verkoop zouden zijn of om te houden. Dat gaat er een beetje vanaf hangen, bij Bibi als het een merrie is en t heeft de kleur die ik graag wil, zal ik dr aanhouden, als t een hengst is hetzelfde eigenlijk, als t de kleur heeft die ik wil zal het blijven. Bij Noumea en Parnasse worden hengstveulens sowieso verkocht, merrie's is afhankelijk van de kleur die eruit komt of ik ze aan wil houden of niet.
Spannend Luna! K ga duimen!
Super starwien!
Manda
Geplaatst: 18-06-15 16:39
Ik zie het nog steeds als puur toeval ookal geeft mijn hengst beduidend meer merrieveulens als hengstveulens, lijkt me niet dat hij allemaal zure merrie's heeft, of zouden bij hem al die hengsten eruit vallen na het dekken Pjotr had dit jaar van de 8 nakomelingen 6 merrieveulens. De jaren daarvoor van de 13 nakomelingen 8 merrieveulens.
En ik dek met hem over het algemeen om de dag, soms een keer dagelijks als dat toevallig zo uitkomt. Niks gepland op het ei, geen idee wanneer al die merrie's precies het ei hebben. Sommige laten zich nog wat dagen doordekken blijkt later uit een scan, sommige laten zich vooraf al heel veel dagen dekken.
Wij stappen ook even met de merrie na het dekken maar niet langer als een paar minuutjes, en inderdaad in het wild of bij dekken in een kudde rennen ze ook niet gelijk weg erna hihi, er komt meer dan genoeg in.
Sorry ik kan jullie niet bijhouden.... lees wel mee...
Iedereen gefeliciteerd met de drachtige dames en voor diegene die nog bezig zijn succes!
Whisper is voor de 2e keer gescant nog steeds drachtig. Ze doet het super op het moment. Verder zelf druk met werk lichaam wat weer niet mee wil werken...dus ben blij dat ik me werk huishouden beesies en ted kan doen maar verder rust ik veel zeker de laatste dagen.
Fotsy
Geplaatst: 18-06-15 16:58
succes Sarah
amen mijnlieverd gezondheid van merrie en veulen
Pjotr krijgt de zure merrie's, ocharme
patrick 2e scan, wat leuk en alles ziet er goed uit, je kan aftellen. oeie jij ook sterkte en doe rustig aan
Hahaha, ik kan jullie ook niet meer bijhouden. Ik zag dat er nog een paar drachtig waren, Gefeliciteerd. En voor degene waar het nog niet gelukt is: Houd moed.
Luna2006
Geplaatst: 18-06-15 19:14
vruchtje kwijt... Maandag proberen we nog eens
Vulina
Geplaatst: 18-06-15 19:18
Hoe bedoel je, vruchtje kwijt? Ze was toch nog niet drachtig gescand?
Luna, mooie combi, balen dat ze niet drachtig is Hopelijk volgende cyclus beter!
Aniek, hier ook zo'n DA, alleen dan andersom Als ik met merries die tussen de 4 en de 6 maanden drachtig zijn, zeg dat je het nu een beetje begint te zien, lacht hij me altijd uit En dan als Aziza 9 à 10 maanden drachtig is zegt hij zelf, oh nu begin je het wel een beetje te zien En zo ziet ze er dan ongeveer uit, bijna niet te zien dat ze drachtig is toch?
Toen hij afgelopen maart dan ook zei dat je bij Mausi kon zien dat ze drachtig was (op 5 maanden dracht!) was direct mijn twijfel verdwenen
Heerlijk die hengstenhouders/DAen die met de paarden in de war zijn, lijkt me wel enorm lachen Alleen niet als beide merries door een andere hengst gedekt moeten worden, en de hengstenhouder de merries door elkaar gehaald zou hebben, dan is het niet leuk meer
Marije, wat balen dat je zo kwakkelt met je gezondheid! Beterschap!
Lisa, ik snap jouw idee van vroege veulens. Voor de rensport is dat echt belangrijk, vooral in de drie jarige koersen, op die leeftijd scheelt een half jaar nog zoveel!
Caesar, ik wist niet zeker of je het over mijn merrie had of meer in het algemeen. Ik snap in deze de leaser ook wel, hij weet dat ik de mogelijkheid heb voor een laat veulen, qua stalling, aangezien ik zelf nu ook een laat veulen heb. En hij hoeft natuurlijk de verzorging, enz, niet te doen, dus als het voor hem verder niet uitmaakt, snap ik wel dat hij ervoor kiest om eind van het jaar nog te dekken. Anders betaal je nu al een flink bedrag en dan moet je nog bijna een jaar wachten voordat je kan dekken. Maar ik ben het helemaal met je eens hoor, wat betreft weidegang/gras/beweging. Vind de februari veulens ook heerlijk, die kunnen echt de hele zomer mee de wei op.
Tammiebels, ik hoop dat ze dit keer wel netjes hengstig wordt!
Cemlys, ook voor de merrie van je schoonvader, hopelijk de volgende cyclus meer geluk!
mijnlieverd, niet hengstig is iig een goed teken, nu maar hopen dat ze over een paar dagen drachtig gescand wordt.
Knolselder, vind het ook vroeg, 2,9cm en dan de volgende dag al afspuiten. Volgens mijn DA groeit het ei 3mm per dag, dus dan zou het pas 3,2cm zijn. Hier spuiten ze onder de 3,5cm nooit af, en het liefst niet onder de 4cm, maar misschien is het bij mini's idd anders. Ik heb weleens gehoord van een merrie die echt ging staan te persen na het dekken. Daar draafden ze altijd wel een kwartier mee rond na het dekken, zodat ze niet kon gaan staan persen.
Pretty, ik ga duimen dat nummer niet hengstig wordt! En je andere merrie dan wel, zodat ze gedekt kan gaan worden.
jolandje, gefeliciteerd met je knappe man! En succes met dekken binnenkort, leuk dat je hier ook weer mee komt kletsen!
Starwien, fijn dat alles nog steeds goed zit, is toch altijd een enorm geruststelling
Patrick, super dat Whisper nog steeds mooi drachtig is! Balen dat het met jezelf wat minder gaat, doe rustig aan
Leuk, al die theorieën over hengst- en merrieveulens, ik ken de theorie idd, maar toch hebben ze hier al vaak het tegenovergestelde bewezen Maar dat heb ik hier volgens mij ook al vaker verteld. Helaas hier ook vaker veulens met een stukje teveel Ik vermoed van Mausi ook een hengst dit jaar, al had ik mezelf dat vorig jaar ook aangepraat en toen was het gelukkig een merrie
Woogy schreef:
Het was toch ook zo dat hij alleen natuurlijk mocht dekken en niets verzonden mocht? Dan weet je wel waarom
Dat klopt niet helemaal. Ze hadden geen verzendsperma van hem, omdat ze daar de faciliteiten niet voor hadden (is in Slovenië, dus in dat soort landen verwacht ik dat ook niet direct). Vandaar dat ik hem wel kon leasen, maar niet via KI kon gebruiken. Ook hier op het eiland is er geen mogelijkheid om sperma af te nemen, vandaar dat hij natuurlijk dekte. Toen ik hem besloot te leasen, had hij in de maanden daarvoor 6 merries gedekt, die allemaal drachtig zouden zijn. Dit bleken later 4 van de 6 drachtig, maar goed dat is nog steeds 67%. Helaas wilde de jonge merrie (die ik zou leasen als ze drachtig zou raken) zich niet natuurlijk laten dekken, dus toen met de hengst naar Utrecht gereden om sperma af te laten nemen. Daar bleek dat zijn sperma van matige kwaliteit was. Nu had hij toen wel de dagen ervoor al gedekt, dus ze gaven daar wel aan dat als hij wat langer niet gedekt zou hebben het wel wat beter zou zijn, maar nooit heel goed. Ik mocht ook diepvriessperma van hem afnemen, aangezien het niet erg vlotte met het drachtig krijgen van de merries, maar aangezien zijn sperma zo matig was, werd dat ook afgeraden en had ik zelf ook al besloten dat niet te doen.
Maar goed, uiteindelijk is mijn eigen merrie gelukkig toch nog drachtig geraakt, al was het heel laat. Maar helaas de gastmerrie en mijn (potentiële) leasemerrie niet.
Mag ik me ook melden als nieuwe.. Geloof dat ik in dit topic goed zit.
Onze merrie hebben we nu voor de 2e keer laten dekken. Ze is zelf een luxe Arabische merrie die hoog op de benen staat. Wij wachten vol spanning tot de 28ste tot onze merrie gescand kan gaan worden. Ze is geïnsemineerd met diepvries sperma van de buitenlandse Arabische hengst Gr Psyches Rey. De eerste poging is helaas al niet gelukt. Dit is onze laatste poging dus duim heel hard!
Onze Arabische merrie Elmar's Florence (Anthal)
En de hengst GR Psyches Rey (Padron Psyches)
Onze merrie heeft in 2008 eerder een veulen gehad die nog altijd in ons bezit is maar uit een totaal ander type vader komt. Ben heel benieuwd of deze combi lukt en wat voor een parel daar uit gaat komen. Haar zoon uit 2008, El Azhar FM uit vader Fhj Alexander. (Een robuustere zwaardere hengst)
@luna ik heb er ook nog 1 staan die niet hengstig wil worden en ook nog een keer naar de hengst mag. Baal er wel van want zo komt er tussen mijn 2 merries een maand tijd te zitten. T was een stuk makkelijker geweest als ze wat korter bij elkaar hadden gezeten.