[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:13

Maar met een hele winter voor de boeg zou ik haar (na controle op ECHT leeg) gewoon een reinigings kuurtje geven.
Dan lost het lichaam het met wat hulp zelf op.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:20

Ja Gelske, ik twijfel nog een beetje.. Of in maart nog 1 of hooguit 2 pogingen met GR Lahab of direct met mijn eigen hengstje laten lopen.. Daar ben ik nog niet helemaal over uit, maar ik heb nog de tijd om daar over na te denken ;) Ik denk direct mijn eigen hengstje, het is nu echt een kwestie van haar drachtig krijgen, en houden, dan zal ze daarna waarschijnlijk weer een stuk makkelijker oppakken.
De DA wilde haar het liefst in december spoelen, en dan de boel weer ff de boel laten, en in maart beginnen met dekken.

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:37

set_elkol schreef:
gblover was jij trouwens degene die een foute hengst geïnsemineerd had gekregen bij je merrie?

Ja. Intussen op 164 dagen! Maar nog geen dik buikje :). Bijna halfweg dus.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:39

Ik volg nog altijd maar kan nu jammer genoeg niet meespreken over dikke buikjes, enkel grasbuikjes.
Set-elkol super zeg, ik ben uiterst benieuwd naar het kleurtje, als ik ze zou mogen bestellen een merrie valkje.
AZ wat gaat het soms toch moeilijk, zou jij in maart al starten?
Bij mijn hengstenhouder was er iemand die in februari al wilde beginnen met insemineren maar dit lijkt me toch veel te vroeg.
Marije amai jouw merries zijn de eerste en het aftellen kan beginnen. Spannend.
Kan er iemand eens statisch gezien zeggen of er veel veulens verwacht worden tegenover andere jaren, ik volg nog niet zolang en ben altijd zeer benieuwd naar het cijfermatige achter de dingen.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:42

Ik ben dit jaar ook in februari begonnen, Mausi was 1 februari geïnsemineerd de eerste keer, en dus ook 1 januari uitgerekend, helaas is ze toen het vruchtje verloren. Moet zeggen dat ik een januari veulen eigenlijk ook net te vroeg vind, februari veulen heb ik geen probleem mee. Die heb ik al 3x gehad, en dat is allemaal goed verlopen. Met een dekentje om kunnen ze al snel redelijk wat buiten, en vaak is het in maart al aardig goed weer (afgelopen jaar niet, maar toen had ik gelukkig geen veulens ;) ).

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:43

heel leuk dat je nog mee volgt Fotsy, en ook bedankt! Valk merrie is van harte welkom :D

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:10

Als je de faciliteiten er voor hebt is een vroeg veulen geen probleem. Vind het op mijn huidige plekje niet handig ivm toezicht oa.

Lis is vandaag 150 dagen drachtig...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:35

Bij ons op stal staat nog een drachtige merrie.
En deze is al halverwege februari uitgerekend.
Stal eigenaresse is daar toch niet zo blij mee.
Zelf kies ik liever voor een maart - april veulen.
Heb ze liever in het begin wat meer binnen staan omdat de veulens dan nog klein zijn. Dan aan het eind.

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:38

Hoi! Ik zou ook graag mee willen kletsen.
Wij verwachten dit jaar 7 veulens (zo uit m'n hoofd):
Damorka (Up to Date x Voltaire) x Pacific
Bamorka (Verdi x Voltaire) x Pacific
Zara (Corland x Animo) x Eurocommerce Napels
Wanka (Oklund x Lemmod) x Pacific
Saela (Lemmod x Superieur) x Pacific
Nalienke (Garanco x Exkurs) x Pacific
Diane (weet ik zo even niet) x Pacific

Ik weet niet precies wanneer ze uitgerekend zijn, moet ik even op papier kijken :+
Ik weet wel dat Damorka als eerste moet, in januari al.
Laatst bijgewerkt door Bamorka op 23-10-13 10:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:38

pfoeh en ik vind begin april al een vroeg veulen (rekening houdend dat ie ook voor eind maart kan zijn)... Februari zou ik toch niet blij om zijn geloof ik..
Ik hoop iig dat het beter is dan vorig jaar rond maart/april.

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:40

Ja ik vind het ook vroeg, maar bijna alle fokkers doen het zo dat ze goeie sterke veulens hebben voor op de keuring..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:41

Nu we dit jaar in het begin ook zulk slecht weer hebben gehad ben ik blij dat de mijne begin mei pas hoeft.
Kan natuurlijk ook nog april worden.
Ach we wachten het maar af.

Welkom Bamorka

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:45

Welkom Bamorka, ja in dat op zicht snap ik het dan weer wel maar dan heb je inderdaad vermoedelijk ook meer accomedatie voor zulke vroege veulens... :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:47

Ayasha schreef:
Welkom Bamorka, ja in dat op zicht snap ik het dan weer wel maar dan heb je inderdaad vermoedelijk ook meer accomedatie voor zulke vroege veulens... :)

wij hebben ze ook vaak in januari gehad, gewoon stallen van 3,5 x 3,5 of nu 3,5 x 4,5 want ze zijn in het begin ietsjes meer binnen. En verder zo snel mogelijk met de rest mee op de wei. Geen dekens, geen gedoe. Alleen even opbouwen tot ze lang genoeg buiten kunnen zonder op koude/natte grond te willen gaan liggen.

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:49

Jahoor, ze staan eerst lekker veel binnen en als het weer het toelaat gaan ze naar buiten. Ze gaan sowieso in april/mei pas het grote land op, afhankelijk van het weer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:52

Wanneer ze zouden kunnen kiezen, gaan ze dan binnen in het stro liggen als ze willen liggen?
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje eng om zo'n hummel met buldozer-mom op stal te zetten... :o

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:53

Haha gelukkig weten die merries niet anders :+
Ik zal even in paint een overzichtje maken hoe we het hebben, is wat makkelijker uit te leggen

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:05

Afbeelding

Op het stuk voor de ligbox waar niks in staat zijn stenen. als de bak én het land echt niet te doen zijn voor de veulens gaan ze daar een voor een eruit, met die box die tussen gewoon en merriebox in zit open zodat ze daar kunnen gaan liggen.
De fokker heeft verderop nog een heel groot stuk lang gehuurd van een natuurgebied en een stukje de andere kant op heeft ie ook nog land. Hij zet de opfok hengsten bij kennissen op het land 's zomers.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:25

Mooie indeling! Zelf heb ik alleen weiland met een zelfgemaakte schuilstal (mag officieel niks bouwen)
Dus ik heb liever ook geen vroeg veulen.. mocht dat toch gebeuren op de een of andere manier dan gaan ze van de wei af naar een stal..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:24

welkom Bamorka :)

Ik heb een laat veulen, met het weer in aug/sept/okt van dit jaar mag het volgend jaar ook wel zo zijn :D

Kunnen jullie mij weer helpen? Set is gisteren dus op 40 dagen drachtig gescand, vorige keer op 40 en 41 dagen had ze krampen en verworpen. Nu had ze vandaag (weer 41 dagen) wat okergele afscheiding, ik hoop dat het niks bijzonders is ik heb dit bij mijn vorige merrie ook wel eens gezien, maar hellup?
jullie kunnen mij misschien geruststellen dan wel teleurstellen :+

ben de foto's nu aan het uploaden. Set is overigens heel vrolijk en gezellig en heeft geen buikpijn (in elk geval niet zichtbaar aan de buitenkant)

Afbeelding

Afbeelding

http://imageshack.us/a/img534/5670/ds4r.jpg

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:37

Volgens mij vuile merrie ook wel eens in het begin van de dracht na het innestelen.
Maar zeker weten doe ik het niet
Wat zegt de DA?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:38

Ik ben langs de DA gereden maar er was geen veearts aanwezig, ik mag de foto's mailen en dan morgenochtend bellen tijdens het consult. Ik las al een ander topic op bokt van een 2 maanden drachtige merrie die hetzelfde had en drachtig bleef, maar in dat topic stond ook een reactie van iemand die dat met 40 dagen had en geen veulentje meer..

Na hoeveel dagen is het innestelen klaar dan?

ze knipoogte overigens niet en had verder helemaal geen vreemde symptomen, dit topic gaat over baarmoederontsteking en heeft dezelfde kleur afscheiding..
[MD] Wederom baarmoederontsteking/ ervaringen? (foto's)

maar volgens mij is geel gewoon opgedroogd wit slijm. Ik ben nou wel een beetje gespannen zeg.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:54

Innesteling gebeurd naar mijn weten tussen de 16 en de 21 dagen.
Zeker weten doe ik het niet.
Wel is het zo dat mijn merrie met 30 dagen nog gecontroleerd is omdat er dan zeker is ingenesteld.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:57

Ja gisteren is ze dus 40 dagen gescand, dus dat het dat nu ineens van de innesteling zou komen lijkt me vreemd. De DA bel ik morgen over de foto's. Lastig hoor, ik lees ook zulke verschillende dingen.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:01

Ik kan je er ook niet mee helpen, maar zal voor je duimen dat het goedkomt!