[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 08:44

Nicky1963 schreef:
Babootje schreef:
Onze merrie - uitgerekend op 9 februari - staat er nog erg rond bij.
Ze heeft een alarmpje ingenaaid gekregen en de camera staat aan. Spannend allemaal weer.

Spannend hoor.

Mag ik vragen waarom jij kiest voor een veulen zo vroeg in het jaar?

Onze merrie is ook vroeg uitgerekend, 19 februari, maar dat was niet onze keus (we hebben haar drachtig gekocht) en ik sla straks ook zeker een cyclus of twee over.

Nog een vraag: hoe doen jullie het met veulendekentjes?
Een van mijn vorige merries ging achter het veulen aan jagen toen het een dekentje op had. Ik heb het er snel weer afgehaald, want ik was bang dat ze haar veulen wat zou aandoen.

Fijn dat jouw merrie weer opknapt, Baudyh!

Bij mij gaan ze meteen zo veel mogelijk naar buiten liefst (of binnen een paar dagen) 24/7 dus bij slecht weer of een vroeg veulen gebruik ik zeker een dekentje

Afbeelding

vibabu

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:51

Die dekentjes zijn wel heel schattig. Ik hoop vooral dat het een beetje een droog voorjaar wordt. Kou is wel wat aan te doen maar die natte bende vind ik zo sneu.

Mijn merrie heeft voor de tepels bulten zitten. Misschien een stomme vraag maar is dat al de uier? in het begin van de dracht waren het vooral strengen vanaf daar en zei de veearts hormonen maar is dat nog steeds? of is dat het begin van de uier?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:01

Mijn merrie heeft ook die “bulten” maar die is gewoon iets te dik, en dan niet alleen van het veulen := , denk dat het daar mee te maken heeft, bij haar iig.

Ik heb een filmpje kunnen maken van mijn druktemakertje, kijken of jullie het zo kunnen zien

https://www.facebook.com/share/v/1BX8qdz84X/?mibextid=wwXIfr

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:46

Hier nog 3 hengsten op het lijstje staan, die ik graag nog even in het echt wil zien tijdens de hengstenshows.
Uiteraard ook nog even afwachten wat er uit komt, terugdekken is ook nog zeker een optie

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:49

Al veel die hun hengstenkeuze rond hebben zeg.

Hier heb ik 1 combi staan, maar die merrie loopt eerst mee op shows dus pas juni dat we gaan dekken. De rest moet ik even kijken. Heb wel wat ideeën maar nog niets concreets

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:59

Thomas5 schreef:
Hier nog in twijfel om nog een keer te dekken... maar als we het doen, zal het met dezelfde hengst zijn.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wat gaaf. En het is wel duidelijk wat zijn nationaliteit is :D

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:09

Leuk filmpje, Sharonindezz!

Scroll door als je het hebt gehad met mijn cameraperikelen :+ #boomer. Máár, het is opgelost. *\o/*

Dankzij bijna even boomer vriendin maar toch slimmer dan ik -:) . Want, zij zei dat mobiele data van een hotspot wél wifi is. Dat het wél zou moeten werken. Nou ik had het getest met mijn mobiel en de kamera vond het netwerk niet. Maar we deden een nieuwe testopstelling waarbij vriendin's mobiel de hotspot was, dan ging ik erop zitten met mijn mobiel én de camera zat ook in hetzelfde netwerk. Een driehoek-houding zeg maar :7 . En warempel, hij deed het.

Wat fout ging bij mijn test was wss dat ik mijn mobiel als hotspot én koppelaar gebruikte. Maar mijn mobiel zat dan niet op de netwerk van de hotspot maar aan 5G. Dus.

Gauw marktplaats weer leeggehaald en in april wordt het menens. In het ergste geval kan ik dan nog iets kopen, zag 40-50 euro op google staan. Reolink zou vast heel mooi zijn maar beetje aan de dure kant voor eenmalig gebruik. Toch dank voor de tip, Myrthee__!

En ja idd voorlopig gaat mijn plan uit naat eenmalig gebruik dus ook geen hengstekeuzes. Afhankelijk van resultaat misschien later nog, maar iig dit jaar niet. :)

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:15

Wij hebben wel een dekentje klaar liggen voor het geval dat. Onze stal is niet volledig afgesloten, waait altijd wat wind door.
Nu op dag 304, begint nu toch wel dichterbij te komen, vind het ook wel wat spannend. Gelukkig weten we wel dat ze het al 2x eerder heeft gedaan, dus het komt nu vast ook goed.
Uiertje is nog heel rustig, ze staat nog lekker buiten, verhaart enorm, en het lijkt net of ze een skippybal heeft ingeslikt
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:58

Beginnen toch meer in de buurt te komen nu he? Voorjaar, kom maar gauw <3

Ponytante fijn dat het nu is opgelost!

Ik heb ook buitenstallen trouwens. Dekentje ligt ook klaar, echt zo klein, dat daar een paardje in moet passen :wow:
Afbeelding

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:53

Muronia schreef:
Beginnen toch meer in de buurt te komen nu he? Voorjaar, kom maar gauw <3

Ponytante fijn dat het nu is opgelost!

Ik heb ook buitenstallen trouwens. Dekentje ligt ook klaar, echt zo klein, dat daar een paardje in moet passen :wow:
[ Afbeelding ]

Wat is de boven lengte van je dekentje. Ik heb het idee dat mijne wel stukje groter is namelijk

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:57

Ik heb mijn hengstenkeuze zo goed als gemaakt.
Ik heb ook een dekentje liggen maar hopelijk niet nodig.

Inmiddels op dag 311 aangekomen, aftellen is dus begonnen.

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 23:05

Bovenlengte is 65. Zou goed moeten zijn heb ik me laten vertellen :')

Sabbuh dan lopen onze merries precies gelijk, Elonia zit ook op 311 vandaag.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 23:22

Oh over de dekentjes, minis dragen eigenlijk heel vaak de eerste dagen een dekentje en ik heb nog nooit een mama gehad die er vreemd om deed.

Hier gaan ze sowieso de eerste nacht/nachten onder de warmtelamp ook

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 00:17

Mooie buikjes en een actief veulen gezien. Mooi filmpje.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 03:19

memerel schreef:
Wij hebben wel een dekentje klaar liggen voor het geval dat. Onze stal is niet volledig afgesloten, waait altijd wat wind door.
Nu op dag 304, begint nu toch wel dichterbij te komen, vind het ook wel wat spannend. Gelukkig weten we wel dat ze het al 2x eerder heeft gedaan, dus het komt nu vast ook goed.
Uiertje is nog heel rustig, ze staat nog lekker buiten, verhaart enorm, en het lijkt net of ze een skippybal heeft ingeslikt
[ Afbeelding ]

Hahaha. In 2022 hadden we een yoga bal in de bak liggen waar onze Border Collie mee speelde. Had toen een heel leuk filmpje online gezet.
Tijdje daarna een buikfoto en de tekst erbij; weten jullie nog de yoga bal waar onze hond mee speelde? Weg, foetsie, verdwenen :D

Ik wilde gister een foto maken, maar het was zo koud en grauw, dus vandaag op dag 201 dan maar

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:11

Het blijft nog wat oneerlijk verdeeld hier :') maar er komt al best wat druk op te staan. Dag 312. Dit is weer een mooie casus voor mij om bij te houden voor haar volgende dracht(en).

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:50

Schiet al op voor sommige!
Hier pas dag 218/239 :=

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 12:05

Afbeelding

Afbeelding

Beautje's uier blijft zich mooi ontwikkelen.
Over een paar dagen uitgerekend en ik ben zoooo benieuwd. :D

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 12:13

Indy is inmiddels weer bij ons op stal gekomen. Ze zit op 306 dagen dracht.
Afbeelding
Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 12:59

Dat zijn toch al mooie uiers *\o/* nog twee weken, dan babyboom?

Hier Rosa nu 311 dagen drachtig. Ik zal zo foto van uier maken.
Wild Thing 297 dagen drachtig
Zirkonia 241 dagen drachtig

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 16:45

Vanwege vakantie lees ik elke dag stil mee. Maar elke keer hoop ik op veulen nieuws haha.
Maar de veulentjes zullen wel even wachten op het mooie weer van volgende week.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 16:53

AM_Horses schreef:
Dat zijn toch al mooie uiers *\o/* nog twee weken, dan babyboom?

Hier Rosa nu 311 dagen drachtig. Ik zal zo foto van uier maken.
Wild Thing 297 dagen drachtig
Zirkonia 241 dagen drachtig

Twee weken? Ik hoop toch dat mijn merrie mij niet zo lang laat wachten :D
Jij moet nog even geduld hebben. ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 17:05

Is het een idee dat we de veilige lijst er weer in gooien? Nieky jij ging hem bijhouden toch? Er zijn al wat merries veilig!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 20:59

Je merkt dat het veulen seizoen binnenkort van start gaat. Veel uier foto's en ook een stuk drukker hier kwa posten :D

sonjim Dat is idd een hoge eitelling. Balen zeg, wat advies gaf de veearts daarover?

Myrthee Die geniet lekker van het slapen :D Uier begint rustig aan wat te doen zo te zien.

AM_horse Dat is balen idd als de stal niet mee werkt in beleid voor wormen tegen te gaan. Zo is het dweilen met de kraan open. Balen idd dat je niet zelf kan langsgaan nu. Hoe voelt je arm ondertussen aan? Wat een knappe fotos's van papa to be <3 Wij hebben alle combi's voor 2026 al bepaald :o Beetje afhankelijk wel welke merrie's goed door de bevalling komen etc. De jonge hengsten mogen ook dekken dus heel benieuwd hoe ze het gaan doen.

Zaquira Die uier groeit al flink zo te zien *D

Kabayo Ik vind bokt ook niet simpeler geworden :+ wat leuk dat je ze beiden laat dekken. En wie weet eindelijk je champagne veulen :):) Wat groeit je dochter hard joh. En fijn dat Minthe het goed doet voor de kar.

Ponytante Eindelijk beweging *\o/* Altijd fijn om die bevestiging te zien/voelen

Meissieline Ik zou echt geen zorgen maken om die uier ontwikkeling. Zolang het niet ineens volschiet, ze afscheiding veriiest etc etc is er geen reden tot zorgen.

Boelles Jou merrie begint stilletjes aan ook aan uier zo te zien.

Quir Super grappig die foto van het scheef liggend veulen :+ Schrikken idd van het oedeem aan de uier. Gelukkig weet je waarvan het komt

Sharonindezz Dat is schrikken als ze idd koliekerig zijn. Hoe is het inmiddels met je merrie?

Superpony De ene dracht is idd zwaarder als de andere dracht. Weet niet of leeftijd daar mee te maken heeft maar wellicht hangt het van meerdere factoren af.

DDDara Hoe is het nog met je stippel veulen? ben wel benieuwd hoe die aan het uitgroeien is.

Muronia Elonia is flink zwaar kwa buik. Ze heeft wel echt een rustige, lieve blik zo op de foto's. Leuke toekomstige date heb je voor Elonia *D

Babootje Spannend dus bij jou *\o/*

Nicky1936 Ik zie er veel in de omgeving die het veulen een deken op leggen als het te nat/guur/koud is. Maar geen enkele waarvan de moeder problemen maakt ivm het dekentje. Meeste vroege veulens hier worden geboren met een wintervacht dus nog nooit een dekentje nodig gehad. De uier bij jou merrie is al flink vol *\o/*

rensju Ze kunnen soms flink tekeer gaan idd. Die van Fleur is ook bijzonder druk en snap dat ze er chagrijnig van worden :=

Mirjamalvaro Hoe is het met sterre?

Libera Knappe hengst heb je uitgekozen <3 Ben idd benieuwd hoe het nu zal gaan met de politiek en canada.

Thomas5 je hebt gelukkig nog tijd zat om er over na te denken. Hoe is het met je merrie?

Lideli Welkom. Je merrie's zien er al goed rond uit :D

Vibabu Kan soms wat vochtophoping zijn voor de uier. Soms is het ook een teken van teveel hollandse welvaren :+

Memerel Die ziet er idd uit alsof ze een skippybal heeft ingeslikt :+

Sabbuh Flinke hangbuik heeft je merrie zo te zien :D

Corinadrenth Flinke uier en buik heeft Indy.

Ik wil idd de veilige lijst weer bijhouden. Is je merrie 320 dagen ( 300 dagen voor mini's etc) dan stuur mij een pb met je naam, naam van de merrie en aantal dagen

Volgende week zijn de eerste 2 merrie's hier veilig. Schiet lekker op nu, heb er zin in :):)

Van de week was Ashley ook 300 dagen. Voor haar doen is ze nog bescheiden. Ze heeft ook al wat uierontwikkeling. Vorige 3 drachten beviel ze exact op 340 dagen :+ benieuwd of ze dat dit jaar weer doet.
Afbeelding
Afbeelding

Daisy is heel rond, buik begin al te zakken, banden worden slap en ze begint al wat oedeem onder haar buik te krijgen. Vandaag 313 dagen drachtig. Als ze zo doorgaat volgens dit ritme verwacht ik bij haar rond 330 ergens een veulen :D ( 4de veulen bij ons)
Afbeelding
Afbeelding

Fleur (314 dagen) haar ene uier helft is een beetje wakker geworden lijkt het maar ze heeft nog geen haast :+
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 21:28

Nicky1963 schreef:
Babootje schreef:
Onze merrie - uitgerekend op 9 februari - staat er nog erg rond bij.
Ze heeft een alarmpje ingenaaid gekregen en de camera staat aan. Spannend allemaal weer.

Spannend hoor.
Mag ik vragen waarom jij kiest voor een veulen zo vroeg in het jaar

Dat was niet zo bewust. Er zat een mooi ei en het was meteen raak.
Vorig jaar heeft ze een veulen met 3 maanden verloren. We waren ook niet heel vroeg dus er was maar 1 kans. Ze was toen ook net verhuist en lag nog niet meteen goed in de groep. Ook was de hengst wat ouder. Je weet nooit precies waarom zon abortus gebeurt, maar het is wel fijn om nog voldoende tijd te hebben om het nog een keer te proberen.
Een ander voordeel is dat vroege veulens toch wat voordeel hebben op de keuring.
Het eerste veulen van dit jaar is al geboren. Er zijn er meer vroeg op het adres waar ze staat. Veulendekentjes liggen klaar :D