[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:08

Welkom Claucarlien. Leuke merrie heb je, welk ras is ze?

En zo leuk he al die groeiende buiken en bewegende veulentjes <3
Sanaa mocht gisteren naar de osteopaat voor haar jaarlijkse check. Gelukkig waren er geen grote dingen, en liet ze zich goed behandelen. Het veulentje was superdruk, erg leuk om te zien. Zo vaak zie ik Sanaa niet zonder deken zo stilstaand ;) de osteopaat vertelde ook dat ze vaak ziet dat veulens gaan bewegen tijdens een behandeling. En dat ze zelfs een paar keer al heeft gehad dat ze vroeg wanneer de merrie uitgerekend was. “Uhm, hoezo?!” Dat ze het veulen voelde bewegen maar de eigenaar niet wist de de merrie drachtig was :)

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:54

Cheytjuh Wat staan ze er mooi bij en wat fijn dat Charlotte weer de oude is.

Spannend Knolselder Hoe lijkt het nu?

Kiko Ben je helemaal gestopt met de Equilin Grow? Ik ben er gisteren mee gestart en moest aan je denken. Maar gelukkig eet ze het zonder problemen. Het scheelt denk ik dat ik altijd uitsluitend Equilin voer, dus ze kent geen “zoete” brok. Dat kan ik ook doen, ze heeft niet meer nodig.

Ik heb eigenlijk waar kon, een camera gebruikt in het verleden, goed gekeken en het nooit gemist. Eén keer had ik geen camera, ik was verhuisd en had alleen een tijdelijk landje tot mijn beschikking. Ik heb daar dé avond in de auto doorgebracht en blij dat ik er was; het was een red bag.
Ik moet voor straks een geschikte camera gaan regelen.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 12:02

Kiko Met de pH strips melk je een druppel op het papiertje. Als de pH 6 of lager is heb je in theorie binnen 48u een veulen. Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk :+ soms daalt de ph heel snel en bevallen ze voor je de pH daling meet. Soms blijven ze een week op lage pH hangen. Ik meet zeker 2x per dag als ze een vollere uier krijgen. Overigens is elk uur de wekker zetten idd onvoldoende en mis je het vaak nog dan. Ik waak samen met meerdere mensen. Tot half 1 snachts waakt iemand anders. Ik waak van half 1 tot 6u smorgens. Meestal blijf ik wakker of zet elk half uur de wekker zodat ik wakker schiet mocht ik toch induiken. Vanaf 6u waakt weer iemand anders.

Kimwilliam een camera zonder WiFi heb ik geen ervaring mee helaas. Wij hebben hier hikvision systeem. Dat gaat met elke camera met een coax kabel naar een recorder en de recorder met een utp kabel naar de modem binnen. Super stabiel beeld vind ik. Ik weet wel dat een vriendin een Ring link camera gebruikt en dan een starlink gebruikt voor WiFi te genereren. Misschien dat je daar wat naar kunt kijken.

Thioro welkom, leuke merrie heb je met al een behoorlijk buikje.

Cheytjuh Gelukkig is ze weer de oude. Ze heeft al een behoorlijke buik zo te zien.

Pradadaan dan hoop ik voor je dat het idd een merrieveulen is :D

Imani_abby Ze heeft idd een mooie buik zo.

Knolselder Dat begint toch al mooi uit te zien kwa uiers :D alleen Queen heeft nog niet zoveel zin erin zo te zien haha.

Claucarlien welkom en leuke merrie heb je. Je kan ook al bijna beginnen aftellen :D

LaDonna75 Fijn dat er geen grote dingen waren. Lijkt mij wel een grote verrassing als de osteopaat ineens vraagt wanneer ze Uitgerekend is :+

Lijst veilige merries
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Knolselder - Queen - 327 dagen
Knolselder - Lexie - 324 dagen
Knolselder - Desi - 322 dagen

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 18:37

Phileine83 ik geef elke dag een handje maar lekker vindt ze het niet. Sinds de nieuwe lijn er is vindt ze de basic ook niet meer zo lekker want daarvoor at ze het veel beter. Dus denk dat ik het maar op de basic houd. Ze krijgt 3x daags een grote halve schep Pavo podo lac en 2 handen hartog luzerne compleet. In de middag dan Equilin basic erbij en in de avond 2 kleine bekertjes Subli omega 3-6-9
Volgens mij kom ik dan toch wel aan wat ze nodig hebben toch?

Nieky1993 zit er nog verschil in de ph strips? Welke raad je aan?
Ik heb helaas geen mensen die kunnen waken. Denk niet dat iemand erop zit te wachten om ‘s nachts zijn wekker te zetten voor mij

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 18:41

Wij hebben een birthsensor (met slaapfunctie) en een camera erop. 's Avonds checken wij nog de uier voor we naar bed gaan. Waken doen wij niet specifiek. De enige geboorte die we op deze manier gemist hebben is die van een merrie waar we de sensor nog niet bij om hadden gedaan omdat die zo ver nog niet leek :+ Ondanks de slaapfunctie gaat de sensor trouwens wel regelmatig vals af, maar liever een keer teveel wakker gebeld als een keer te weinig.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 22:03

Ik ben nog een beetje zoekende wat ik wel/niet wil qua monitoring. Ik heb op mijn paddock al camera’s. Straks op stal komt er ook 1. Ik heb 2 weken vrij rond de uitgerekende datum. Mezelf kennende slaap ik nauwelijks als ik het idee heb dat het eraan komt, maar zo’n birth alarm is ook wel iets voor te zeggen.

Lastig lastig B-) waar doe ik goed aan..

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 22:05

LaDonna75 schreef:

Dat is onbekend.
Toen ik haar kocht zeiden ze dat er ook Fries in zat en dat zie ik soms ook wel terug.

Ze is drachtig van Just Wimphof

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 22:23

claucarlien schreef:
LaDonna75 schreef:

Dat is onbekend.
Toen ik haar kocht zeiden ze dat er ook Fries in zat en dat zie ik soms ook wel terug.

Ze is drachtig van Just Wimphof

Kunnen ze via DNA er niet achter komen wat erin zit? Bij honden kan dat wel namelijk. Via Embark. Zou dat best interessant vinden..

Just Wimphof is leuk en zo lief!! Helaas paste die niet bij mijn merrie anders had ik die gedaan. Was toen helemaal weg van hem. Zo’n knuffelkont op stal.

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 22:40

Weet eigenlijk niet of dat kan met Dna.

Dat moet dat ook wel weer toevallig in de data zitten.
Iemand hier ervaring mee?

Ja heb ook Mede voor Just Wimphof gekozen om zijn karakter.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 22:56

Normaal kan dit wel. Alle heb dit eens zien passeren op YouTube. Heb dit ook eens opgezocht maar vind niet echt Iets. Anders zou ik het ook direct doen.

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 00:30

kiko schreef:
Phileine83 ik geef elke dag een handje maar lekker vindt ze het niet. Sinds de nieuwe lijn er is vindt ze de basic ook niet meer zo lekker want daarvoor at ze het veel beter. Dus denk dat ik het maar op de basic houd. Ze krijgt 3x daags een grote halve schep Pavo podo lac en 2 handen hartog luzerne compleet. In de middag dan Equilin basic erbij en in de avond 2 kleine bekertjes Subli omega 3-6-9
Volgens mij kom ik dan toch wel aan wat ze nodig hebben toch?

Dat lijkt mij ook *\o/*

Wel vervelend is dat, dat ze het minder smakelijk vindt dan voorheen..

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:07

Zegt dat wel Phileine83. Ze vond het altijd super lekker maar nu laat ze nog wel eens wat liggen vandaar dat ik het in de middag geef want ‘s avonds eet ze het wel op met de rest wat er dan weer over gaat. Laten we er maar op houden dat ze verwend is ;-)

Eindelijk een ochtend niet de waterbakken hoeven open hakken is wel lekker hoor.
Nu hebben ze het weer over sneeuw volgende week. Kan niet wachten tot het voorjaar is.. Want dat betekend ook veulentje

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:16

We zitten vandaag op 180 dagen en ik merk sinds een paar dagen dat ze zich wat ongemakkelijk voelt. Ondanks de dikke wintervacht was ze wat koud, dekentje op, eten gaat minder hard naar binnen, ze is sneller vol. Dus even nadenken over hoe ik porties beter kan verdelen. Ze krijgen grof hooi en op de ochtend en avond krijgt ze een ruime portie rijk voordroog. Maar die lijkt inmiddels te groot. Dus toch even zien hoe ik haar tussendoor nog een rijke portie kan voeren. Helaas heeft de andere het niet nodig.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 15:30

Kiko Ik gebruik die van Bonusan. Die heeft kleine stapjes en werkt fijn.

Goldenarrow interessant zeg van die sensor. Maar is een duur systeem gok ik?

Claucarlien Je kunt idd een DNA test doen om te zien welke rassen er in je dier zit. Etalon heeft er sowieso eentje.

Hier helaas rot nieuws. Jessie heeft haar veulen vannacht verloren ;( . Ze leek gisteren avond wat koliekerig maar na de colosan knapte ze ook. Uier en temperatuur waren normaal. We hadden d'r in de binnenbak gezet zodat ze kan rondwandelen indien ze dat wou maar ze was rustig gedurende avond. Vanmorgen was d'r buik een pak minder en toen ik ging kijken lag het in de hoek van de bak -O- . Was een mooie effen zwart hengst veulen met 4 witte benen en brede bles. Jessie maakt het gelukkig goed en de temperatuur is tot nu toe netjes rond 37.7.
Voor degene die het interessant vinden zet ik een foto in spoiler. Zij was 240 dagen drachtig vandaag, veulen was ook echt af al.

Spoiler:
Afbeelding

Lijst veilige merries
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Knolselder - Queen - 328 dagen
Knolselder - Lexie - 325 dagen
Knolselder - Desi - 323 dagen

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 15:35

Ach Nieky, wat ontzettend verdrietig...
Heel veel sterkte. :knuffel:

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 15:59

Sterkte... Y;(

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 16:03

Ach nee toch, sterkte Nieky |(

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 16:11

Ah nee wat naar! Sterkte Niecky!
Ga je laten onderzoeken wat de mogelijke oorzaak geweest kan zijn?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 16:27

Sterkte nieky, wat naar Y;(

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 16:28

Het is dat ik de eerste gezond geboren veulens heb gezien want anders zou je de kriebels krijgen met alles wat er al weer mis gaat.
Sterkte nieky

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 16:41

Ooohhh nee Nieky ;( ;(
Sterkte… wat verschrikkelijk dit.

Wat een knap veulen had ze ;( ;(

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 17:01

Oh Nieky, wat zonde zeg! Wat was het een knappe jongeman :(

De birthsensor die wij hebben is rond de €600, is even een flinke aanschaf maar wij gebruiken hem al jaren en met meerdere bevallingen per jaar. Dus die kosten zijn er allang uit.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 17:24

Wat verdrietig Nieky. Het ziet er al zo compleet uit ;( Hoe gaat het met je merrie?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 17:31

Ah jakkes Nieky wat verdrietig, een mooi ventje was het |( .

Ik durf bijna niet te zeggen dat Veroon vandaag ook 240 dagen drachtig is. Haar buik is goed rond.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 17:35

Vreselijk Nieky. (Wel nieuwsgierig hoe je weet dat hij zwart was?)