[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:28

Eef_Bam schreef:
Gefeliciteerd met de drachten allemaal.
Balen mirjam.

Superpony: Hangt af van de cyclus van de merrie, mijn merrie heeft 2 keer op woensdag geovuleerd, en wer de eerste keer op zaterdag en de tweede keer op zondag al hengstig. Gemiddeld worden ze 4 /5dagen voor de eisprong hengstig, en dan nog 1/2 dagen erna. Hoe lang de cyclus duurt kan ook verschillen, dat ligt normaal tussen de 19-23 dagen. als je het niet weet zou ik uitgaan van 21 dagen.

Waarschijnlijk ben je op maandag nog niet te laat dan, maar precies op tijd. Ga mijn merrie ook maandag scannen op 19 dagen, is ze niet drachtig zie je als het goed is wel al een mooi ei zitten die paar dagen later springt.

Ze was of leek onregelmatig. Vorig jaar meerdere keren gescand. Nu eerst bijgehouden en was niet regelmatig, maar vanaf dat we wilden insemineren laten scannen bij hengstigheid en zaten meteen goed.

Ze kwam op dinsdag scannen en dat was op het oog dag 3 en dus heel goed. Woensdag geinsemineerd, donderdag nog hengstig en vrijdag ei weg.

Ga ik vanaf die zondag als eerste dag rekenen is maandag dag 22. Dan is de 18dgn scan. Hebben de do als dag 1.

Maar goed, als ze hengstig wordt en niet drachtig is, zal ik het een dezer dagen wel zien. Wil dan alleen niet te laat zijn.

@Olga89, mooie bijleespost

Fijn als ze zo meewerken. Ben wel benieuwd naar je kaas :) Zal wel bijzonder zijn ook.

Neonlight schreef:
Heb 1 jaar meerdere pogingen nodig gehad (net na aankoop, stress vanwege nieuwe plaats was de oorzaak) en was iedere keer dag 17 scannen en dag 18 insemineren. Mijn vorige merrie ook 1 keer meer pogingen nodig gehad, dat was dag 20 insemineren. Maar bij alle pogingen verder waren ze bij de 1ste inseminatie drachtig.

Ik wil daarom de merrie niet meer verplaatsen. Ze was bij vorige eigenaren in 1 keer van eerste drachtig. Wel hengsten aanwezig.
Ze kwam Okt 2019 bij ons, maar wel weinig vertrouwen in de mens. Verder super lief.

Vorig jaar een paar weken weg geweest en daar gedekt. Ze was daar braaf en thuis braaf, maar ze had heel duidelijk haar moeder en broer erg gemist. Was ook heel snel heel hengstig toen. Maar toen zo gelaten.

Hennos

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:01

wij hebben deze ronde over moeten slaan. Hilde had een ontsteking in haar baarmoeder. Dus deze hengstigheid heeft ze 3 dagen antibiotica moeten hebben in haar baarmoeder.
Vanmorgen de laatste controle gehad, dat was dus de 4e dag naar de kliniek en zowel mevrouw als ik hadden er niet heel veel zin meer in.
Bij haar volgende cyclus moeten ze nog een testje doen of het helemaal weg is en dan krijgen wij een go of wij naar de hengst mogen voor poging 3.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:14

Oei wat spannend en wat een gedoe en gereis Hennos!
Hopelijk slaat de AB goed aan!

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:17

Symke schreef:
Oei wat spannend en wat een gedoe en gereis Hennos!
Hopelijk slaat de AB goed aan!

Ja een heel gereis. Maar voor haar 3 jaar deed ze het wel heel netjes. Op het laatst deed ze alleen maar treuzelen met inladen, maar dan even 1 of 2 keer weer achteruit gezet en liep ze er weer op.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:28

Wat vervelend Hennos. Hoop dat jullie straks groen licht krijgen voor een nieuwe poging :(:)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:00

hennos: spannend hoor, hopelijk is het goed en kun je voor de 3de ronde gaan!

olga: gefeliciteerd!

superpony: hoe heb je de pony het vertrouwen in de mens terug laten krijgen? Of is het nog steeds weg? Goldy heeft ook geen vertrouwen in de mens, zeer moeilijk te benaderen. Als we takken uit de wei halen ook, ze rent gelijk weg, bang dat ze klappen krijgt lijkt het. Ik vraag mij echt af wat die allemaal meegemaakt heeft. Scannen kan dus ook niet, ze raakt compleet overstuur :(:)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:23

Ik scan tussen de 16 en 18 dagen en daarna rond 30 a 35. Als ik een ander te scannen heb wil ik nog eens vaker scannen. Nu scan ik straks 1 op hartje en de ander gaat gewoon mee op 50 dagen ongeveer.

Dan nog een keer voor de gust regeling

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:58

Pff ik mocht opeens een ommezwaai maken. Wainonia moet morgen geïnsemineerd worden dus ik wou vandaag bestellen. Kan hij deze week niet dekken door een kleine ingreep. Vanmiddag met mn vader naar de hengsthouder gegaan en aldaar een nieuwe keuze gemaakt, want ik wil deze ronde niet voorbij laten gaan. Nu gaan we voor een jonge, driejarige hengst, Novian (Apache x Dancing Hit). WFFS-vrij en lijkt zeer getalenteerd en ik denk een mooie keuze. Wel een beetje spannend, hij moet nog naar het verrichtingsonderzoek, maar al wel AES-gekeurd, dus register A sowieso.

Misschien moet het allemaal precies zo zijn. Ze heeft een mooi ei van 5 cm, baarmoeder ziet er goed uit. Na de inseminatie weer spoelen en vol goede moed ervoor gaan :)

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:09

Spannend Muronia. Wel een ander type hengst maar soms word je tot andere keuzes gedwongen. Hopelijk deze keer mooi raak

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:22

Iemand al eens via SCHOCKEMÖHLE sperma besteld? Moet je elke keer volle dekgeld betalen of geldt dit voor het hele jaar. %)

Dat werd ff spannend dan muronia!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:25

Spannend Muronia. Duim voor je dat het deze ronde lukt.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 20:22

mirjamalvaro schreef:
Iemand al eens via SCHOCKEMÖHLE sperma besteld? Moet je elke keer volle dekgeld betalen of geldt dit voor het hele jaar. %)

Je betaald 1x dekgeld. Ook bij gust. Wel komen er per inseminatie elke keer verzendkosten en gezondheidscertificaat bij, a 100 euro per keer..

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 20:30

Vulina schreef:
mirjamalvaro schreef:

Je betaald 1x dekgeld. Ook bij gust. Wel komen er per inseminatie elke keer verzendkosten en gezondheidscertificaat bij, a 100 euro per keer..

Oke dank je. Was ff bang dat mocht ze niet drachtig zijn ik weer volle pond moest betalen. :=

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 20:34

Welke hengst heb je gebruikt Mirjam?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 20:39

Danciero

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 20:57

Spannend Muronia. Hopelijk is dit de sleutel tot succes!

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 22:18

Knolselder schreef:
Ik hoop niet dat mijn merrie snel hengstig is hoor Olga, ze moet juist drachtig zijn _O-

Fijn dat ze zo snel weer netjes drachtig is!

Ow sjips, verkeerd getypt dan... vergeef mij :D

@superpony, de kaas is niet super speciaal. Alleen dat ik het zelf maak met melk van eigen koeien. Ik maak allerlei kazen (goudse en met allerlei kruiden, camembert en blauwschimmel)
Allemaal hobbymatig in de keuken gemaakt

Hier een fototje van een kaasproeverij van vorig jaar
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 22:59

jennyk schreef:
hennos: spannend hoor, hopelijk is het goed en kun je voor de 3de ronde gaan!

olga: gefeliciteerd!

superpony: hoe heb je de pony het vertrouwen in de mens terug laten krijgen? Of is het nog steeds weg? Goldy heeft ook geen vertrouwen in de mens, zeer moeilijk te benaderen. Als we takken uit de wei halen ook, ze rent gelijk weg, bang dat ze klappen krijgt lijkt het. Ik vraag mij echt af wat die allemaal meegemaakt heeft. Scannen kan dus ook niet, ze raakt compleet overstuur :(:)

Ow, dat is wel heel erg. Onze merrie is wantrouwig en is echt wel fout aangepakt, Tong ligt bijv in 2en. Maar ze is niet echt bang, wil echt heel graag, is nieuwsgierig en is wel brutaal en heeft erg veel steun aan haar moeder en broer.

Misschien niet geschikt voor dit topic, maar haar oplossing is of was bij alles; omhoog en naar achter laten vallen. Je kan bij haar juist slecht aan de mond zitten, enten was even een ding, sederen voor tandarts gaat niet intraveneus. Scannen kwam ze 1 na laatste keer ook omhoog, maar we doen daar niks mee. Ik blijf rustig en slijmen. Ga gewoon niet mee in haar spanning.
En ik doe kleine dingetjes tussendoor. Even knuffelen en samen ademhalen bijv.
Ik ga ergens zitten en dan komt ze heel dichtbij.

Maar laatst lag ze, lag ik naast haar. Ze bleef wat gespannen. Ze schrok, sprong op en ik kon nog net wegdraaien en haar benen ontwijken. Maar ze is wel voorzichtig, dus geen moment bang dan.

Ontwormen is een drama. Dus we vullen nu soms een spuit met appelmoes. Ik bouw het aanraken op dr mond op. Etc. Maar het is wel veel meer en we zijn 1,5jr bezig.

Olga89 schreef:
Knolselder schreef:
Ik hoop niet dat mijn merrie snel hengstig is hoor Olga, ze moet juist drachtig zijn _O-

Fijn dat ze zo snel weer netjes drachtig is!

Ow sjips, verkeerd getypt dan... vergeef mij :D

@superpony, de kaas is niet super speciaal. Alleen dat ik het zelf maak met melk van eigen koeien. Ik maak allerlei kazen (goudse en met allerlei kruiden, camembert en blauwschimmel)
Allemaal hobbymatig in de keuken gemaakt

Hier een fototje van een kaasproeverij van vorig jaar
[ [url=m/HaXgNA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ow, leuk zeg. Ik ben geen fijnproever, maar hou wel van kaas. Alleen niet van slechte kaas. Moet wel echt echte kaas zijn. Voorheen was ik van de super jong en laatste jaren meer van jong belegen.

Muronia schreef:
Pff ik mocht opeens een ommezwaai maken. Wainonia moet morgen geïnsemineerd worden dus ik wou vandaag bestellen. Kan hij deze week niet dekken door een kleine ingreep. Vanmiddag met mn vader naar de hengsthouder gegaan en aldaar een nieuwe keuze gemaakt, want ik wil deze ronde niet voorbij laten gaan. Nu gaan we voor een jonge, driejarige hengst, Novian (Apache x Dancing Hit). WFFS-vrij en lijkt zeer getalenteerd en ik denk een mooie keuze. Wel een beetje spannend, hij moet nog naar het verrichtingsonderzoek, maar al wel AES-gekeurd, dus register A sowieso.

Misschien moet het allemaal precies zo zijn. Ze heeft een mooi ei van 5 cm, baarmoeder ziet er goed uit. Na de inseminatie weer spoelen en vol goede moed ervoor gaan :)

Ow, dat is spannend, maar klinkt wel goed.

Mevrouw tilt hier wel dr staart vaak op, maar doet ze al die tijd al. Vroer reageerde even, maar valt ook niks over te zeggen.
Heb terug gekeken; Vorig jaar 3 dagen gedekt, met 1 dag ertussen. Was ze na 12 dagen van laatste en 16 dagen van eerste keer hengstig. Als ik het goed heb genoteerd.
Morgen is het 15 dagen, dus nog even...............ppff Bedoeling was maandag op dag 18, tenzij ze eerder heel heftig hengstig is.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 06:38

Even een ego bericht, Phoebe is vandaag jarig, en de merrie van mijn dochter is net bevallen van een hengst veulen. Moet even een foto plaatsen <3
Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 06:52

superpony: het gaat bij jou lijkt het dan vooral om de mond. Wij proberen vertrouwen te krijgen door vooral veel lekkers te geven, snoepjes, appeltjes etc. Goldy komt altijd wel maar liever niet binnen "pakafstand".

Setteli: wat een schatje! Gefeliciteerd!

Muronia: een andere hengst, hopelijk lukt het deze ronde!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 07:11

Gefeliciteerd Setteli!

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 07:44

Gefeliciteerd setteli

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 07:55

Gefelicitdeerd setteli :D

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 08:01

Gefeliciteerd Setteli met zowel Phoebe als de geboorte van het veulen *\o/*

Hmmm hier geen kaas liefhebber, maar heb er wel eentje thuis die van die proeverij zou genieten, glaasje whisky erbij en zijn avond is helemaal goed :D

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 10:00

Setteli. Gefeliciteerd

Muronia. Een hele andere hengst. Maar wel een gave. Had er filmpjes van gezien. Hopen op succes deze ronde.

Hier aan het wachten op de dierenarts. Zo spannend. Nigrante vindt ik echt nog drachtig in gedrag. Wild Thing, geen idee... Ze is wel heel boos de laatste dagen.