[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 07:09

Leuke combinatie, daar komt vast een heel mooi gevlekt kleintje uit :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 07:25

Welkom littleroosie, leuke combi. ,maar is de hengst goedgekeurd? Vanwaar deze keuze? :)

Vreselijk murosch :( zo heb ik nog een cushing merrie staan..

Gefeliciteerd draakje!

DL ik duim met je mee.. :(:)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:24

Ik moet er niet aan denken Murosch. Honden zijn toch echt zo belangrijk.. Die van mij zijn altijd in een straal van 10 meter bij me.. En dan ook nog een zieke pony.. :(

Leuk Littleroosie! Er zijn ook niet zoveel whats colours.. Mijn merrie heeft toevallig ook een nakomeling van hem, die staat in het buitenland, helaas nog nooit gezien.

Wat goed Draaakje, gefeliciteerd!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:40

Oh murosch de keuzes zijn hartverscheurend inderdaad en oh zo pijnlijk maar heel noodzakelijk ook.

Jeetje DL al drie dat begint zwaar op te wegen.

Leuke combi littleroosie

Gefeli draakje

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:48

Vreselijk om de keuze te moeten maken tussen leven en dood....anderhalf jaar geleden er zelf voor gestaan met mijn eerste eigen fokprodukt, je gaat er compleet kapot aan....

Zit even op Marktplaats te kijken wat daar voor opfok aan wordt geboden....sommige mensen houden er vreemde ideeën op na...

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:45

Kabayo schreef:
Welkom littleroosie, leuke combi. ,maar is de hengst goedgekeurd? Vanwaar deze keuze? :)

Botticelli is van mijzelf en ik denk dat ze elkaar goed aanvullen. Hij gaat in maart voor de HK van het bonte paarden stamboek en wordt dan hopelijk ggk.

Ik heb 2x eerder een veulen gefokt welke ik beide heb kunnen laten inslapen. Naast veel verdriet heeft mij dit ook veel geld gekost vandaar nu ook deze weg. Ik fok het veulen voor mijzelf en ook al zou ik met een ggk hengst dekken gaat het nog geen Totilas worden.Een fijn gebruikspaard is het doel en daar geloof ik in met deze combi.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:55

Te vaak heb ik al de keuze moeten maken voor de dood ook bij veel te jonge dieren. Maar ook bij oudjes blijft het lastig: wanneer is het genoeg?
Sterkte met je beslissingen Murosch!

Fokken met een niet ggk hengst zou niet mijn keuze zijn, stamboek is nog tot daar aan toe als je fokdoel anders is, maar een gedegen veterinaire keuring incl. RX op erfelijke gebreken vind ik toch wel minimaal. Helaas zijn er zelfs in Nederland nog stamboeken die de hengsten niet veterinair laten keuren alvorens goedkeuring te verlenen.

Neemt niet weg dat ik op exterieur je keuze van de ouderdieren wel snap LR.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:00

Botticelli is gekeurd ;)

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:26

Jeetje DL! Hopelijk is deze nachtmerrie snel voorbij! Ik duim voor je dat dit gaat werken.

Iemand opperde een pendellijst, ik wil er wel aan mee doen. Lijkt me wel grappig om te zien hoevaak de pendel gelijk krijgt (of juist niet :P)

Gefeliciteerd met de dracht draaakje!

Vreselijk Murosh! De knoop doorhakken voor een definitief afscheid is zo moeilijk. Maar vaak de beste beslissing voor het dier om lijden te besparen. Veel sterkte!

Gefeliciteerd littleroosie!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:32

Gisteravond is mijn merrie geïnsemineerd van Incognito .... het ei was mooi gegroeid sinds dinsdagavond, de baarmoeder zag er top uit en alles was al mooi zacht. Duimen dat het deze ronde wel lukt :o

Draakje: gefeliciteerd *\o/*

Laraaj: mijn NF merrie is dit jaar ook hengstig gespoten omdat ze niet goed genoeg hengstig werd. Na het spuiten werd ze super hengstig en ook meteen drachtig!

Murosch: sterkte, het zijn verschrikkelijk moeilijke beslissingen :(:)

DL: hopelijk slaat het middel aan en komt hij er weer bovenop

pradadaan: spannend, hopelijk is het gelukt en wordt het een echte HOERA

litteleroosie: een mooie bonte combinatie :o

Las nog iets over opfokadressen: Klein Popkensburg zit hier in de buurt, dat ziet er altijd top uit en het is echt een goed adres, een aanrader!

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:41

Bijna niet bij te houden als je op vakantie bent...wat gaan jullie hard!!
Ik heb zelf even niets belangrijks te melden. Tooske gaat goed en verder lees ik alles mee van jullie.
Ik leef mee met een ieder die nog in spanning zit over al dan niet drachtig. Na mijn vakantie weer uitgebreid reageren :-)

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:06

Ik lees nog altijd trouw mee, maar ben gewoon niet zo'n schrijver.

Super dat er al weer een hoop drachtige merrie's zijn bijgekomen! En voor diegene die nog proberen hoop ik dat het nu wel een succes mag zijn.

Fleur wordt voor de zekerheid nog een keer gescant volgende week als de DA er toch al is voor de koeien. Heb geen reden om aan te nemen dat er iets mis is maar toch... de merrie van mijn schoonvader is wss niet drachtig en dat was ook de laatste poging. Het zou ieder verbazen als daar toch een veulen in blijkt te zitten.

Mocht ik het veulen houden dan blijft het gewoon hier. Ik zie tegen die tijd wel hoe we dat gaan aanpakken.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:16

Helaas weer niet drachtig onze dressuur merrie. Had het ook niet verwacht helaas. Ze wil niet dit jaar. Erg jammer. Dus volgend jaar alleen de 2 tuigpaard veulens. We hebbengekozen om nu te stoppen en volgend jaar weer op tijd te gaan proberen.
( klein grapje, had gehoopt op een merrie veulen volgend jaar die zou dan Nola gaan heten. Nu word het in 2019 misschien wel ola, Ha Ha )

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:17

Leuke combinatie littleroosie! Ik denk dat daar een heel leuk veulen uit kan komen.

Murosch, zulk soort beslissingen zijn niet leuk om te maken, maar ik vind het toch altijd een fijne gedachte dat als het nodig is je ze hiermee kan helpen.
Wij hebben ons veulen in mei in moeten laten slapen en de beslissing nemen was alles behalve makkelijk, maar ik troost mij met de gedachte dat ik haar op deze manier heb kunnen helpen en verder leed heb kunnen besparen. Sterkte met het bepalen van het juiste moment voor jullie dieren.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:30

Balen zeg baudyh

Oke littleroosie, ik zou zelf nooit met een hengst fokken die 'misschien' een dekhengst word. Ze worden sneller afgekeurd dan goedgekeurd. Sterkte met je twee verloren veulens. In wat is ie precies gekeurd?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:30

Jammer Baudyh. Ik kan begrijpen dat je voor nu stopt, zou ik ook doen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:37

Twinklebel schreef:
Jammer Baudyh. Ik kan begrijpen dat je voor nu stopt, zou ik ook doen.

Ja voor nu stoppen we. Volgend jaar weer op tijd beginnen

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 01:13

xLaraaj. Spannend, ik ken ook een aantal merries die gewoon drachtig waren na hengstig spuiten.

Dustinlover. Heel veel sterkte, hopelijk knapt Harley nog op.

Pradadaan. Spannend, hopen dat het andere vruchtje goed blijft zitten.

Draaakje. Gefeliciteerd *\o/*

Littlerosie. Gefeliciteerd

Moratoetje. Spannend, duimen maar

Baudyh. Wat jammer, volgend jaar nieuwe kansen :(:)

Ik fok persoonlijk ook niet met ongekeurde hengsten. Ik heb het hele proces van onze hengst (nrps ggk) meegemaakt en ik juig het alleen maar toe, zelf vind ik dat het proces nog strenger mag. De hengsten moeten prok gekeurd zijn, cornage onderzoek moet goed zijn, EVA test, Cem test (verplicht elk jaar) sperma onderzoek. MoederLijn moet intressant genoeg zijn, exterieur, beweging enz. Ook moesten ze verrichtingsonderzoek lopen, en daar zie je nog Intressante dingen voorbij komen :') en dan bedoel ik over het karakter.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 07:39

Balen baudyh! Volgend jaar maar weer dan.

Moet zeggen dat ik ook met 2 jarige hengsten dek. Nu is het bij ons stamboek zo als ze veterinear goed zijn dan worden ze al ggk. Dus ik laat als ik met een 2 jarige dek ook eerst alles checken en ja dan kan die nog een ongeluk krijgen of weet ik wat, maar dat is het risico :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:31

AM_Horses schreef:
Ik fok persoonlijk ook niet met ongekeurde hengsten. Ik heb het hele proces van onze hengst (nrps ggk) meegemaakt en ik juig het alleen maar toe, zelf vind ik dat het proces nog strenger mag. De hengsten moeten prok gekeurd zijn, cornage onderzoek moet goed zijn, EVA test, Cem test (verplicht elk jaar) sperma onderzoek. MoederLijn moet intressant genoeg zijn, exterieur, beweging enz. Ook moesten ze verrichtingsonderzoek lopen, en daar zie je nog Intressante dingen voorbij komen :') en dan bedoel ik over het karakter.

En merries dan? Want dat vind ik soms wel bijzonder. Moeten die ook PROK, cornage vrij, exterieur en bewegingsmatig sterwaardig en goed van karakter zijn?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 09:02

Ik vroeg me nog iets af; gebruiken jullie eigenlijk gewoon vliegen/ dazen spray bij jullie drachtige merries?

Heb even op de verpakkingen gekeken die ik hier heb staan en daar staat niets over wel of niet gebruiken bij drachtige merries. Vroeg me zomaar af of dat misschien schadelijk kan zijn voor het ongeboren veulentje?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:13

Ik gebruik helemaal niks :P

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:39

Het ligt natuurlijk bij elk stamboek anders. Tja wat merries betreft is voor de eigenaar de keus of het iets toevoegt in de fokkerij.

Ik gebruik ook geen vliegenspray

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:26

Merrie kan ik alleen maar voor mijzelf spreken:

Is rondom op de foto geweest ivm kreupelheid, bleek later een blessure aan de tussenpezen te zijn in allebei de voorbenen. Geen afwijkingen in de gewrichten gevonden, beetje suf van mij dat ik de foto's niet door Utrecht heb laten beoordelen, dan hadden we het CRO certificaat van Het Groninger Paard kunnen krijgen. Nu zijn de foto's te oud.
Heeft als 3-jarige voldoende punten voor Model gehaald op de regiokeuring, moet nog naar de nationale ter bevestiging, dit is door veel pech met de blessure's en een trailerongeluk nog niet gebeurd.

Ik gebruik wel Bremsen voordat ik ga rijden, maar blijf verre van vliegenmiddelen als Tectonik (Permethrin).

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:48

ik gebruik het zo min mogelijk, maar als ik het wil gebruiken, doe ik dat ook gewoon bij drachtige merries.