[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:08

Efkes opgezocht en inderdaad gaat over de rhesus factor negatief en positief verschillend is bij de ouders maar heeft dit iets te maken met derde veulen want vriendin van me was haar eerste kindje.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:21

Ik had zelf ook verhoogde kans met mijn kinderen. Is ivm verschillende bloed groepen inderdaad. (O positief meende ik?)

Vaker dekken met een hengst geeft ook risico. Maar daar komt dan inderdaad het verwerpings risico bij kijken.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:23

Er is wel een verhoogd risico bij meerdere veulens van dezelfde hengst ja, hoe en wat moet ik ook nog allemaal wat beter uitzoeken.

Mijn moeder heeft ook een prik gehad ja, na de geboorte van mij (moeder negatief en ik positief), ik was ook haar eerste kind maar volgens mij is die prik om te voorkomen dat volgende kindjes problemen krijgen. Omdat haar lichaam door mij die antistoffen zou aanmaken waar dus pas een volgende kind problemen van zou gaan krijgen als er niks aan gedaan zou worden.
Paarden kunnen heel veel bloedgroepen hebben dacht ik en ligt alles wat complexer.

Vulina

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:26

Ze hebben toen bij mij getest, en later nogmaals, zodat de bloedgroep van de ongeboren baby bekend was. Voor ons leverde het geen probleem op, dus hoefde geen extra injectie.
Het werkt bij paarden wel anders, gaat voornamelijk om de biest. En bij moeders om bloed contact.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:00

Ik heb het ook gezien bij dr. Pol. Jullie hebben het wel over hetzelfde :)
Bij paarden gebeurt het soms (zeker niet vaak) bij het derde veulen van dezelfde combi, omdat de merrie bij veulen 3 genoeg antistoffen heeft aangemaakt.
Bij mensen ligt het wel iets anders (die spuit is inderdaad om de volgende baby te beschermen en volgens mij krijgt baby zelf ook een spuit).

Wat ik me van dr. Pol kan herinneren, was dat het daar inderdaad een abortus was door rhesus. Maar daar is natuurlijk niets over te vinden op internet..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:36

Dat was inderdaad een abortus bij een merrie van de amish. :j

DA is geweest, eitje netjes gesprongen. *\o/* 7 juli scannen op dracht, het wachten is weer begonnen. Hopelijk drachtig dan, want het komt reteslecht uit als ze dan geinsemineerd zou moeten worden. Moet de 7de, 8ste en9de werken, en de 10de heb ik een wedstrijd. Direct na de wedstrijd gaan we hopelijk de pup halen, anders wordt dat de 11de. Insemineren komt dus beroerd uit.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:20

MonDos schreef:
Goeroe; Mijn 19 jarige merrie is ook 1x geinsemineerd, dus met het zaad van Bystival is zeker niets mis! :+
Ben erg benieuwd naar jouw combinatie! Ben ook benieuwd of we allebei hetzelfde terugzien in de veulentjes.

Ja ik ook! Aniek en ik zullen Shadylah binnenkort eens mooi op de foto zetten. Maar eerst even toiletteren, want haar Arabierenkapsel verandert langzaam in een halve Fjordenboog. :o Ik kocht haar in schrale conditie en daar viel ook niet meer tegenop te voeren, waardoor ze helaas niet op haar best de winter uit kwam. Ondertussen is ze gelukkig mooi vol en wordt het ook tijd voor de eerste buikfoto's. :Y)

Icecrystal schreef:
Hier ook 2 keer goed nieuws!
Naast Ice is nu ook Lenthe drachtig gescand van onze hengst Moun.
Na jaren proberen is Jolyne drachtig gescand van Kharamel GF!

Ik had nooit meer verwacht dat dat nog ging lukken dus dat was ontzettend goed nieuws!

Wat goed, gefeliciteerd! :D

Murosch schreef:
Bij de vorige hengstigheid is ze op woensdag donderdag en zaterdag gedekt, dus ik vroeg me af of het hengstig spuiten er misschien nu iets mee te maken kon hebben dat ze zo snel al afslaat.

Het zou me niets verbazen als dat ermee te maken heeft. Hopelijk klopte de timing nu goed, dan is één keer voldoende en eigenlijk zelfs beter dan vaker dekken. Ik ga voor je duimen!

MDJ schreef:
Mijn merrie is vanmorgen gescand en er zat dus wel een klein vruchtje. (Van de onbekende dekking bij vorige eigenaar) Ze is nu hengstig gespoten dus met 3-4 dagen zou ze volgens de DA weer hengstig moeten worden. Nog even wachten en dan nog een poging tot een date met Nimroos! :)

Vervelend dat ze toch drachtig bleek te zijn. In elk geval heeft ze daarmee wel bewezen dat het kan, dus hopelijk wordt ze alsnog snel drachtig van Nimroos.

Manda schreef:
Mijn merrie is gisteren voor de tweede scan geweest, het vruchtje was goed gegroeid en mooi kloppend hartje <3

Gefeliciteerd!

Fotsy schreef:
Geen idee dan, er is zo wel iets bij mensen ook, ik weet een vriendin van me en die heeft direct een injectie gehad na geboorte want anders zou ze haar baby vergiftigen. Maar is bij mensen ook heel zeldzaam dus lijkt me onwaarschijnlijk dat dit bij paarden wel vaak zou voorkomen. Had iets met bloedgroep te maken ofzo

Zo heel zeldzaam is het volgens mij nu ook weer niet. Ruim 15% van de mensen is rhesus negatief (waaronder ikzelf). Tijdens de bevalling (en heel soms al tijdens de zwangerschap) kan het bloed van moeder en kind met elkaar in contact komen. Als de moeder rhesus negatief is en het kind rhesus positief zal de moeder anti-stoffen gaan maken tegen rhesus positief bloed. Afhankelijk van het moment waarop het bloedcontact plaatsvindt kan dit gevaarlijk zijn voor het ongeboren kind of een eventueel volgend kind dat rhesus positief is. De anti-stoffen zorgen er namelijk voor dat het bloed van het kind wordt afgebroken, wat bloedarmoede veroorzaakt en zelfs levensbedreigend kan zijn. Uit onderzoek is gebleken dat ik in verwachting ben van een rhesus positief kindje. Ondanks dat de kans op bloedcontact tijdens de zwangerschap klein is heb ik al een injectie gehad om er zeker van te zijn dat ik geen anti-stoffen ga aanmaken. Na de bevalling krijg ik er nog eentje. Ik weet niet hoe lang het al zo is dat ze de eerste injectie al tijdens de zwangerschap geven. Mijn moeder kreeg ze volgens mij pas na de bevalling. Hoe het bij paarden zit weet ik niet, maar ik vind het wel erg interessant, dus ik ga eens kijken of ik er meer informatie over kan vinden.

Neonlight schreef:
DA is geweest, eitje netjes gesprongen. *\o/* 7 juli scannen op dracht, het wachten is weer begonnen. Hopelijk drachtig dan, want het komt reteslecht uit als ze dan geinsemineerd zou moeten worden. Moet de 7de, 8ste en9de werken, en de 10de heb ik een wedstrijd. Direct na de wedstrijd gaan we hopelijk de pup halen, anders wordt dat de 11de. Insemineren komt dus beroerd uit.

Fijn dat het eitje weg is, dat is wel zo handig! Hopelijk blijkt ze straks drachtig!

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:52

Icecrystal Gefeliciteerd! 2 drachtig gescand, en van Kharamel, daar ben ik wel heel erg benieuwd naar!!

Rienne Spannend! Hopelijk goed nieuws vandaag.

Mexx93 Een mooi ei is al een goed begin :) Ook spannend, nog weer even afwachten!

Ivy_power89 Balen! Wat is ze dan alweer snel hengstig.. Hopelijk volgende ronde meer succes!

Mooney Wat apart ineens een gevulde uier, hopelijk is er niets aan de hand.

Murosch Hopelijk was dat de eisprong al, heb geen ervaring met hengstig spuiten dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar dit lijkt me een erg duidelijke aanwijzing...

MDJ Fijn zo'n verrassing :+ Maar wat leuk dat je het straks met Nimroos nog eens gaat proberen!

Manda Gefeliciteerd!! Altijd fijn om een kloppend hartje te zien :D Van een rhesus veulen heb ik geen verstand...

Neonlight Fijn een gesprongen eitje! Scheelt een extra rit :P Ik hoop met je mee dat het gewoon raak is *\o/*

Wij hebben vandaag ook de 2e scan gehad, alles zag er goed uit en een mooi kloppend hartje te zien *\o/* Helemaal gelukkig :D DA kreeg het er niet heel mooi voor voor de foto, want Myrthe is een ongelofelijke knijperd, en er gebeurde ook nog vanalles om haar heen :roll:

Afbeelding

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:18

Hier slecht nieuws. Baarmoeder van mijn merrie werkt niet meer door de cystes (geen eisprong of überhaupt iets dat gaat werken) , geen verandering te zien en alles zag er hetzelfde uit als vorige week.

Weet even niet zo goed wat ik moet denken.

Maar alsnog gefeliciteerd met drachtige merrie's!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:35

Das toch wel een domper, ook al hield je er rekening mee.. :(:)
En natuurlijk is het nu eenmaal niet anders, maar vind het wel slordig van de HH..

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:38

Wat ontzettend balen rienne, dat valt dan toch rauw op je dak. :(:)

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:39

Mexx93, Klinkt positief, spannend....

ivy_power89, Jammer!

mooney, Vreemd, ik heb er hier ook nog nooit op gelet maar zal het eens in de gaten houden.

Murosch, Totaal geen verstand van hengstig spuiten, maar het klinkt als of ze echt klaar is met dit rondje.

MDJ, Ik hoop voor je dat het gaat lukken!

Neonlight, Spannend....

Manda, Toch altijd weer een geruststelling een kloppend hartje!

Milan_lover, Leuk! Gefeliciteerd!

rienne, Jeetje wat een rot nieuws.
Moeilijk om daar op te reageren.... Dikke knuffel!

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:52

Wat fijn Milan_lover! :)

Rienne, jeetje wat een rot nieuws is dat.. Mega domper..

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:59

Neon fijn! Hoop dat ze drachtig blijkt, zeker als nogmaals insemineren zo beroerd uit zal komen. Mijn duimen draaien!

Milanlover, fijn hoor! Blijft wel raar om mijn naam te lezen terwijl het over de merrie gaat. Denk steeds: huh waar gaaat dit over, ik was er niet bij :? Haha.

Rienne jeetje wat ongelovelijk kl*te zeg.. kan er nog mooi bij pfff. Wordt ze ook met hengstig spuiten niet goed hengstig (als dit geprobeerd is sorry.. het gaat hier zo hard..)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:07

Rienne sterkte meid :(:) hopelijk kan je dit ergens plaats geven

Wat leuk al die kloppende hartjes

Oh Cynthia dan had ik het toch juist met dat veulen zoals bij dr pol en ja Maaike van de amish, maar zoals ik begrepen had van hem, aborteert de merrie altijd want was pas tweede keer zelfde hengst en ik dacht nog oh ik neem ook weer dezelfde hengst, moet even goed opletten :P al let ik altijd goed op bij dr pol, mijn favo programma.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:29

Hé verdorie Rienne dat is echt balen, snap dat je het nu even niet meer weet. Sterkte

Daarentegen hebben we een paar mooie kloppende hartjes :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:44

Die ja, Neon en Fotsy!
En ik dacht toen: Eehhhmm... Dais is nu voor de derde keer drachtig van dezelfde hengst....

Spannend, afwachten weer, Neon!

Milan, leuk dat je een kloppend hartje hebt gezien!

Zonde Rienne, dat is echt heel vervelend :(:)

Check deze!!!
Zo... even op niet-mijn-laptop een halfuur bezig geweest met de foto's bijsnijden, zodat ze naast elkaar passen, maar hier zijn ze dan............ de Legendarische Eerste Dracht Foto's van Fiore *\o/* *\o/* *\o/*

Laat de kijkenvergelijk maar beginnen (en een back up opbouwen voor drachht 2, 3, 4, 5 enz enz enz :D)

Maar dus.. we beginnen bij het begin:
Fiore 1 maand drachtig!

Afbeelding Afbeelding
En wat was ze braaf!! <3
Dais is natuurlijk een schatje, dus die zette ik altijd neer, klikte het halstertouw los, stapte naar achteren, klik, Dais omdraaien, stap naar achteren, klik en klaar!
Al een jaar roep ik tegen Eef (vooral als we de maandelijkse drachtfoto's van Dais gingen maken):'Pffffffff..... wat zie ik op tegen deze foto's van Fi maken. dat wordt wat.'
We zouden het gisterenavond samen doen, maar dat lukte uiteindelijk niet. Dus daar ging ik vanmiddag, in mijn eentje en dacht: Ik probeer het gewoon, ik zie wel.
Ik zet Fi neer, klik haar touw los (telefoon al op camerastand), denk: ok, daar gaan we..
Ik laat haar los, stap snel naar achteren, KLIK! en ze staat nog stil, maar met één oortje naar achteren op de foto, en dat kan natuurlijk niet. Dus klik, klik, ja hoor, goed! :D
Ik loop naar Fi, draai haar om, toen werd het even spannend vanwege roeiers die voorbij kwamen en verleidelijke grasjes naast haar. Ik moet twee keer naar haar toelopen om haar weer goed te zetten, stap terug, doe KLIK en klaar!!!
Brave, brave poooowny :+:

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:01

Myrthee_ schreef:
Neon fijn! Hoop dat ze drachtig blijkt, zeker als nogmaals insemineren zo beroerd uit zal komen. Mijn duimen draaien!

Milanlover, fijn hoor! Blijft wel raar om mijn naam te lezen terwijl het over de merrie gaat. Denk steeds: huh waar gaaat dit over, ik was er niet bij :? Haha.

Rienne jeetje wat ongelovelijk kl*te zeg.. kan er nog mooi bij pfff. Wordt ze ook met hengstig spuiten niet goed hengstig (als dit geprobeerd is sorry.. het gaat hier zo hard..)

Wij hebben verder niks geprobeerd ivm haar leeftijd verder hebben wij haar enkel gebruikt voor het rijden en wedstrijden. Nu ze 20 is had ik graag een opvolger voor haar gehad. Ze is al 12 bijna 13 jaar in mijn bezit dus zou fantastisch geweest zijn om er 1 van haar zelf te hebben. Ga ook niet met haar klooien om toch te proberen om haar drachtig te krijgen. Zij is mij veel waard dus ga niks op het spel zetten

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:06

Aaaah wat jamler Rienne... sterkte ermee. Dat is geen fijn nieuws. En vreemmd dat de HH dat dan niet is opgevallen.

Haha Cynthia, mooie dracht foto's, al is er nog niet veel te zien :P

Interessante stukjes over rhesus positief.

Hier verder niets te melden. Wat drachtig is, staat te grazen. Fleem tellen we af voor scan en Fre staat nog in.Duitsland en.begint weer interesse te krijgen in de hengst.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 08:24

Leuk de 1ste 'dikke' buik foto!

Vraagje,

Hoe reken jullie precies de uitgerekende datum uit? :o
De da zegt, reken gewoon 11 maanden maar dan zit je nog met 3 dek datums.
Trees is 7, 11 en 14 mei gedekt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 08:34

Je kunt er van uit gaan dat 14 mei de dekking is die gepakt heeft, een merrie laat zich doorgaans niet meer dekken als het zinloos is, en blijft niet heel lang nog hengstig na de eisprong.

Verder is de gemiddelde draagtijd 340 dagen, voor het gemak wordt vaak 11 maanden gerekend. Weet je hoe lang je merrie draagt, kun je daar van uit gaan. Zo wist ik dat mijn vorige merrie, als ze in mei uitgeteld was, altijd 340+ dagen droeg. Ik ging dus ook altijd uit van 340 dagen plus nog een paar. Zo hebben we ook een merrie gehad die heel strikt was en op 8 veulens 334, 335 of 336 dagen droeg, daar telden we 11 maanden bij. Nog eerder hadden we een merrie die 360 dagen gemiddeld droeg, als je dan 11 maanden of 340 dagen telt fop je alleen jezelf maar, en daar telden wij dus een jaar min een paar dagen bij.
Nu heb ik een maiden, dus ga ook uit dan van 340 dagen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 08:49

Ik neem de vorige draagtijd van mijn merrie's, maakt de ene 345 dagen en de andere 320

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:16

AnniekSlijk, geen ervaring met spoelen, maar ik snap je gedachte; ik zou ook denken dat alle sperma eruit gespoeld wordt :')

Esther28, erwtje :') arm ding haha

Liaan, gefeliciteerd met de behaalde winstpunt(en) in het Z.

Vulina, tips over de website zijn inmiddels al veel gegeven :)\

Murosch, begonnen aan ronde 2 :( balen dat het ronde 1 niet gelukt is!
hengstig spuiten heb ik geen ervaring mee (en de verhalen die ik ken zijn niet positief, ik ben heel benieuwd of jouw merrie nu drachtig raakt na hengstig spuiten)

en toen volgde een hele discussie over schimmels....... hihi

Ivy_power, hopelijk valt het mee en heeft het toch gepakt, of pakt het de tweede keer.
Waarom bewaar je overgebleven rietjes? Waarom zou je volgend jaar meer kans hebben dan dit jaar?

Manda, gefeliciteerd, fijn een mooi kloppend hartje :)
Rhesus? nooit van gehoord *gaat gelijk even googlen*
te maken met bloedgroepen? hoe kun je dat voorkomen dan? waar word het door veroorzaakt?
Vaker dekken met dezelfde hengst verhoogd dat risico? hmm klinkt apart...... hoe dan?
(misschien moet ik even verder lezen voordat ik reageer :') )

neonlight, hopelijk is het raak en hoef je je niet druk te maken over het insemineren...

goeroe, jemig wat een bijleesposten van jou _/-\o_

Milan_lover, gefeliciteerd :) nog altijd netjes drachtig en een kloppend hartje, dat lijkt me een super fijn gevoel...

Rienne, oh nee toch ;( wat balen!

Cynth, *\o/* de eerste "dikke" buiken foto's, wat tof!! :D en wat fijn dat Fi ook zo braaf bleef staan als Dais zeg!! Mijn merries hangen 100% gelijk met hun neus op de grond te zoeken naar eten :') haha

Hinte, meestal 340 dagen vanaf de laatste dekdatum. Bij kleintjes word nog wel eens 320 dagen aangehouden, maar ik heb liever dat het veulen voor mijn gevoel "eerder" komt dan dat ze "overtijd" gaat na 320 dagen gerekend ;)
De merrie die al eens een veulen heeft gekregen op 331 dagen, weet ik ook niet goed hoe ik nu moet rekenen, 8 april is 330dagen, 18 april is 340 dagen, dus ik denk dat ik gewoon tussen 8 en 18 april aan houdt :')

Voor mij is het wachten op 1 of 2 juli. Dan worden Star en Bucks gescand en Jupiter voor de zekerheid ook nog een keer, want die zag ik helaas wel erg veel bij het hek plakken toen de hengstjes weer thuis kwamen ;( ik heb dus het vermoeden dat er niks drachtig is, maar ik moet positief blijven..... :=

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:28

@linda2008. Als we nu insemineren en we nog 18 dagen moeten wachten, dan zitten we in juli en dan heb ik volgend jaar laat veulen. Dat wil ik niet en het veulen is geen moeten dus wil dan best een jaar wachten :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:30

Daisy droeg vaak 350+ dagen. Ik telde wel af naar 340 dagen, maar zei altijd wel tegen mensen die ernaar vroegen dat daar nog wel een week of 2 bij kwam.
De laatste 3 kwamen op 355, 352 en 354.
Dit jaar ook een maiden, dus ik ga uit van 340 dagen, maar zal haar vanaf begin april heel streng in de gaten houden :)