[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:17

Hier gister da merrie van mn schoonvader gescand op 17d, niet drachtig. Wel hengstig en groot ei. Dus gisteravond laat nog weggebracht. Vorige keer hengstig gespoten, toen had ik al mn twijfels over e cyclus. Nu spontaan hengstig dus hopelijk wordt dit em. Vandaag nog even mn eigen merries schouwen. Kijken of er bij de een al wat komt en of de ander afslaat.

De DA zei gister ook dat de meeste merries laat zijn met op gang komen dit jaar. Wat je hier dus ook merkt. Laat, traag, onvolledig.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:41

Pfieuwwwww net gescand en niet hengstig, dus kan nog 2 kanten op :p.
Ja alleen Jack, maar daar zijn ze nog niet van onder de indruk, te jong nog :D.
En 2 ruinen, maar daar waren ze de vorige keren ook niet van onder de indruk, die vinden ze niet leuk genoeg denk ik :')

Knolselder

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:44

Zo weer heel twijfelachtige berichten hier! Hopelijk nestelt het bevruchte eitje in en is er een drachtige merrie bij.

Merries die wel of niet hengstig lijken te worden, helaas niet onbekend!

Hier had Fleem gisteren een ei van 2,9 ofzoiets. Gaan ze vandaag afspuiten en dan gaan ze KI toepassen.

Het bleek dat ze na het dekken al het sperma uit haar baarmoeder perste? Iemand al van gehoord?
Dierenarts had gescand, en ondanks dekken zat er geen vocht in de baarmoeder. Toen hebben ze haar gelijk gedekt en zagen ze dat dus...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:17

Ik weet niet meer wie het nou was :o :') maar zag een drachtige merrie, gefeliciteerd! *\o/*

Wat balen dat die hengst niet goed bevruchtte roma, daar ben je dan ook mooi klaar mee -O-
Ik was vorig jaar ook nog laat aan het proberen, we hebben tegenwoordig toch tot flink in de herfst nog mooi weer. Als ze maar ergens naar buiten kunnen scheelt dat al.

Hè dat is ook onzeker nieuws dan! Wel bevrucht maar slappe baarmoeder. Hoop voor je dat het nog bijtrekt!

Gave combi zag ik ook weer voorbij komen, vind mini's zo leuk! Ben dit jaar ook op 2 mini shows, 1 al gehad, vond het echt leuk om te zien! En ik ga proberen mn moeder aan een mini te helpen O:)

We hebben toch ook gewoon puur waardeloos weer.... geen wonder dat cyclussen van slag zijn. Fijn in elk geval dat ze nu mooi hengstig is uit zichzelf!

Bij de holstud begreep ik ook dat ze zo veel mogelijk toch natuurlijk willen laten verlopen. Ze deden ook niet na inseminatie het ei afspuiten.

Uit de baarmoeder persen nooit van gehoord, wel na natuurlijk dekken het uit het voortraject persen :+ deden ook na dekken meteen flink lopen met de merries. Al weet ik ook van fokkers die ze na het dekken gewoon weer op stal zetten zonder problemen. Hoop iig dat het met ki gaat lukken! :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:38

Balen zeg zoveel mensen met twijfelgevallen of niet drachtige merries. :(:)
En merries die niet goed hengstig willen worden..

Cesaer nou zeg ons kleine spul niet beledigen hé. ~~}>

Luna ik denk dat het een hele leuke combi wordt! Je mag zo blij zijn dat je niet voor die andere hengst gegaan bent,dat was zo zonde geweest!

MarijeR jeetje wat ben jij aan het kwakkelen. Sterkte hoor ermee. :(:)

Laura gefeliciteerd!

Tinnie ja inderdaad ze is best een stukje groter!

Ik heb even geteld en de laatste merrie die gedekt werd van ons zou over een paar daagjes (niet) hengstig moeten gaan worden. Duimen maar dat we toch een nummertje 3 kunnen toevoegen!
En dan wacht ik nog op 1 kandidaat die nu ook elk moment zou moeten hengstig worden en nog gedekt mag. Maar vanaf dan ga ik denk ik het dekseizoen afsluiten. Ik heb nu pas een veulen er weer bij en dat vind ik al laat genoeg eigenlijk!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:40

Ja het is allemaal maar heel vaag :( het is wel na natuurlijke dekking dat ze het eruit perst. Ze liepen er na het dekken ook mee, doe ik ook altijd, mar blijkbaar doet ze het nadien nog steeds. Daarom dat ze voorstelden om eens KI te proberen en het sperma dus zo ver mogelijk in de baarmoeder te brengen. Ik ben eens benieuwd...

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:45

natuurlijk gedekt knolselder, dan doen ze dit altijd maar is niet allemaal sperma hoor, na het dekken wordt er ook urine geplast, een soort van opschoonactie ;), en het overtollige sperma (de niet zwemmertjes :D ) moet sowieso de baarmoeder verlaten en dit zo snel mogelijk ter voorkoming van bacteriën.
De baarmoeder trekt ook automatisch samen als er een vreemde stof inkomt, misschien doet de ene dat opvallender dan de andere.
Na inseminatie weet ik niet, was er nog nooit bij.
Al afspuiten op 2.9? is dit niet beetje te vroeg? Ik weet natuurlijk niet hoe groot de eitjes bij mini's worden normaal.

pfff mijnlieverd, op hoeveel zat ze nu? toch al licht positief dat ze niet hengstig aan het worden is, je kan nu niet meer doen dan wachten -O- op de volgende scan. Kieskeurige dames :+

Pretty bijna klaar dan dit jaar, bijna 3 drachtig super en Clio? of is dit nr 3? genieten van je klein charmant veulen nu
Ja vind het ook al best laat aan het worden, hoop dat er hier binnenkort goed nieuws is, we zien het wel.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:58

Op dag 18 geteld vanaf de eerste dag van de vorige hengstigheid, dag 13 vanaf dat gescant is dat t ei weg was, DA heeft ook gekeken of ze miss stiekem een vruchtje zag, maar die zag ze niet, baarmoeder en eierstokken vertoonde nog geen enkel teken van hengstig worden. Dus nu gewoon maandag weer scannen. T kon 2 kanten op zei ze, of ze is drachtig of ze wordt als nog hengstig, maar hoop natuurlijk gewoon dat ze drachtig is :P. Ben nu iig weer gerustgesteld, weet ik iig dat mocht ze weer hengstig worden dat ik niet te laat ben :). Fijn zo een merrie met een onregelmatige cyclus :').

Spannend Pretty!!!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:23

Mijn lieverd dus nog even in spanning blijven!! Wel een geruststelling dat je gewoon op tijd zult zijn.

Ja Fotsy 2 zijn wel drachtig denk ik,de derde is nog afwachten,ik ga nog geen victory kraaien!

Clio is net voor de 3e cyclus gedekt,ik heb ze nu eens AB gegeven en nu moeten we maar weer aftellen ook. Maar Clio is niet mijn pony dus die tel ik nooit mee eigenlijk. :D

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:27

Gisteren 2,9, dus vandaag zou normaal 3,4 zijn ofzo :) ze willen een ei zien vanaf 3 dacht ik. Ik heb geen ervaring met eitjes afspuiten en KI enz :P
Alleen heb ik statistisch gezien meer kans op een hengst zo. En dat heb ik lier niet uit die combi :(

Ik heb inderdaad vaker gezien dat ze wel terug uitpersen, daarom niet alles. Bij Fleem weet ik niet hoe het precies zit, ik heb het zelf niet gezien natuurlijk. Wel een foto van het kwakje en dat is echt een grote flubber puur sperma dat op de grond ligt. Ik weet niet hoe het juist werkt, maar mss is de baarmoedermond nog niet voldoende open omdat er nog geen eisprong is ofzo? Ik ben maar aan het gissen :P Ze heeft al wel eens gewoon een veulen gehad, alleen niet bij mij.

Mijnlieverd, spannend! Het was nog te vroeg om te kijken of er eventueel een eitje aan het rijpen is zeker?

Is het eerste jaar dat ik zo met dat scannen werk. Daarvoor gewoon schouwen met hengst en een uitwendige scan op 5 maanden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:38

Hier werd het vanaf 5 pas wat maar misschien verschilt dat inderdaad!
Zo ver ik had begrepen was dat toch niet bewezen dat je met ki meer kans op een hengst had? Het leek mij ook logischer dat je dan sneller een hengst fokt maar dat scheen dus weer niet zo te zijn..
Maakt voor mij gelukkig niet uit, wil juist graag een hengst dus dat scheelt wel :D

Spannend pretty!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:43

Nee Pretty, ik ben gek van alle paarden met ik heb in mijn leven alleen maar schade gehad van die kleine krengen. Of ik werd tegen de muur aan gereden, of ik kreeg klappen om mijn knieen, ze sloopten alles... Geef mij maar een Welshje, die kun je nog fatsoenlijk achter een draadje houden ;)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:53

Knolselder schreef:
Het bleek dat ze na het dekken al het sperma uit haar baarmoeder perste? Iemand al van gehoord?

Hou op :') :') Jemig wat was ik hier gefrustreerd over als hengstenhouder (en nu soms nog ) haha, vorig jaar had ik ontzettend veel gastmerrie's waar na het dekken hele kwakken uitvielen en man wat werd ik daar sacherijnig van, had zelfs de veearts om raad gevraagd die me zowat uitlachte en had bijna kurken gekocht :'), maar alles bleek drachtig dus denk dat Pjotr gewoon heel veel heeft en er dus ruim genoeg in komt en blijft.
Ook dit jaar na het dekken bij bijna allemaal valt er wel wat uit erna, en hij blijft toch echt mooi lang nahangen! Soms een klein beetje, soms denk je er blijft niks in want de kwak lijkt wel een longdrinkglas groot te zijn dan :D. Maar ze zijn gewoon drachtig... ik vind het wel heel zonde van het zaad maar wat doe je eraan, zal ik een bakje eronder houden en het opvangen en invriezen :P

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:19

Amyz, ik ben natuurlijk geen wetenschapper :P maar mannelijke zaadcellen zouden sneller zijn dan vrouwelijke. Mannelijke zijn lichter omdat ze maar 3 'benen' hebben (Y chromosoom) tegenover vrouwelijke (X). Dus hoe dichter je bij de eisprong dekt ( ook bij mensen :P), hoe groter de kans dat een mannelijke cel het ei eerst bereikt. Maar vrouwelijke cellen leven langer, dus als er bij de eisprong nog 'oud' sperma zit, is dat eerst tegenover de mannelijke cel die vers aankomt natuurlijk.
Dat is dus de theorie en ik zie er wel een logica in :P

Oh Manda bij jou ook?
De gastmerrie hier deed het ook, maar niet de hele hengstigheid. Enkel de laatste paar dagen. Toen was ze ook niet meer zo enthousiast.
Geen idee hoe het met Fleem zit hoor. En of het daar wel aan ligt dat ze nog niet drachtig is. Maar we kunnen met die Ki maar alles uit de kast halen om kansen te vergroten.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:42

Dat verhaal kende ik idd! Mannen sneller en vrouwen leven langer :D daarom vond ik het ook altijd heel aannemelijk dat je met ki meer hengsten zou fokken. Of zou er misschien nog een verschil zitten in vers en gekoeld/diepvries? Dat bij het laatste het voordeel van de mannen weer wordt opgeheven omdat het koelen al een slag op zich is?
Ik weet het ook allemaal niet precies hoor haha. Staat me alleen iets van bij dat uit ki niet per se meer hengsten kwamen maar weet het fijne er niet meer van.

Ik zie je al staan met een glas eronder manda _O-

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:48

Sommige merries geven alleen maar hengsten, anderen alleen merries. Tenminste, ik heb er 1 die tot nu toe alleen hengsten geeft, en 1 alleen merries.. Daar ook een theorie voor? :D

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:56

Ja, Vulina, als je merrie nu toevallig altijd mooi recht op de eisprong gedekt wordt? :P en als een hengst bvb sterker mannelijk of vrouwelijk zaad heeft? Het is natuurlijk een samenloop van invloeden.

Maar het geslacht op zich wordt altijd door de vader bepaald. Die levert de mannelijke en vrouwelijke zaadcellen aan.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:17

Ja ik ben er nu ook aan begonnen en heb ook voorkeur naar mei juni dat het veulen geboren wordt. En ik hoop ook echt dat t nu gepakt heeft dan komt het veulen in mei. Maar ik wil ook echt een veulen zeker na alle kosten ga ik er ook 200% voor. En zal ik tot augustus doorgaan met dekken. Mocht dat nodig zijn. Maar hoop gewoon dat het nu gepakt heeft.

Caesar schreef:
chrisje20 schreef:
Ivy_power89
Spannend hoor! Heb ook zitten twijfelen t iets eerder te doen omdat t wachten zo moeilijk is. Maar dwing mezelf tog te wachten op de 18e dag heb ik meer zekerheid. Maar ik hoop dat t bij jou goed gaat en mooi veulentje uit komt

Eerder scannen heeft ook bijna geen zin, dan kun je het niet met zekerheid zeggen. Mijn merrie werd op 11 dg gescand, niks te zien (geen vrucht maar ook geen hengstigheid) en met 18 dg mooi drachtig. Het is even bikkelen, maar dat ben je wel weer vergeten als het gelukt is.

AZ: Ik bedoelde meer de mensen die bewust in het najaar een veulen laten komen. Ik snap heel goed, dat als je een traject bent in gegaan, dat je er dan 200% voor gaat en dat een veulen het belangrijkste is. Hoe laat die dan ook komt. Maar bewust in het najaar omdat je dan zelf een halfjaar eerder een veulen hebt, zou niet mijn keuze zijn.
En het klopt wel dat ze een vacht krijgen, maar het is toch anders. En een jong ding moet lopen, bewegen. Niets beter dan weidegang en zonnetje!

Interessant Woogy om te lezen hoe een andere tak van sport er tegenaan kijkt. Toch denk ik dat een veulen wat in het voorjaar geboren wordt (maart/april/mei) echt wel die inhaalslag maakt omdat ze in een fijner seizoen geboren worden. Ik snap ook heel goed dat je het risico niet neemt, maar dat er geen statistieken zijn die e.e.a. onderleggen zegt ook wel wat.

Beterschap MarijeR, hoop dat je snel weer naar huis kan en zelf weer lekker aan de slag kunt!

Luna; mooie hengst die Baccara Sampson! Alleen ik ben echt niet van dat hele kleine spul :o

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:46

jullie theorie klopt helemaal, maar wil niet zeggen dat je met KI meer kans hebt op een hengst, mijn merrie zou statistisch gezien als ze drachtig is een merrie krijgen want ze is donderdag geïnsemineerd en vrijdag was ze nog niet af, zaterdag gingen ze nieuw sperma bestellen maar bij de scan bleek dat ze af was. Ben benieuwd of mijn theorie klopt :o als ze überhaupt drachtig wil worden :=
Ik denk in tegendeel zelfs dat er meer kans is op een merrie bij KI, gezien velen bij natuurlijk dekken, om de dag dekken of zelfs paar keer per dag.

manda zo een glazen bokaaltje gebruiken van de erwtjes :+ zie het al helemaal voor me :')

duimen draaien chrisje

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:52

* haalt al haar merries weg bij de hengst en gaat weer aan de hand dekken* :=

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:06

haaa, binnenkort gaan we hier ook weer beginnen met dekken, ik denk over een goede week, zetten we de hengst weer bij de merries, hier is namelijk vanmorgen ons tweede en laatste veulen van dit seizoen geboren
Afbeelding

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:09

Knolselder ze heeft wel ff gekeken idd, maar dat ze niks zag, zou idd kunnen dat het nog te vroeg is om t überhaupt te kunnen zien met t oog, vandaar dat ze meestal pas later scannen, ze sloot een dracht nog niet uit iig.

Fijn die theorieën van jullie, Parnasse is 2 dagen voor de eisprong, 1 dag voor de eisprong en net na de eisprong met vers sperma geinsemineerd :')

Geldt t ook voor insemineren en daarna afspuiten, dat hengst verhaal of :P ? Want Bibi en Noumea zijn beide geinsemineerd en daarna hebben ze t ei afgespoten.

Gefeliciteerd Jolandje! Wat een knappert!!!!

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:14

Hier is het bij Barcardi alle 4 de keren via k.i. gedaan..
die kreeg hengst, merrie, hengst, merrie, dus ik geloof allemaal niet zo in die theorieën
nooit geen ei afgespoten of nooit hengstig gespoten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:18

we zullen zien mijnlieverd maar ik geloof er alleszins in :D

Of Pretty je doet een beurtrol van twee dagen bij de hengst, moet je eens proberen :P :')
heb dit een beetje geprobeerd, 1dag erbij, dag erna op stal, terug erbij enz, dan is het nog afwachten wanneer het eitje springt natuurlijk maar je vergroot de kans op een merrie. 'Gek zijn doet geen pijn.'

MAAAAR meiden statistisch gezien worden er meer jongens geboren dan meisjes, omdat vrouwen het sterke geslacht zijn *\o/*

mooi veulen jolandje en ook hier gefeli

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:37

Vulina schreef:
Sommige merries geven alleen maar hengsten, anderen alleen merries. Tenminste, ik heb er 1 die tot nu toe alleen hengsten geeft, en 1 alleen merries.. Daar ook een theorie voor? :D

Jazeker!
Mannen zijn dus sneller en vrouwen zijn sterker.
In een zuurder klimaat (correct me if I'm wrong, al even geleden dat ik er mee bezig was) zijn de vrouwen in het voordeel. Immers de mannen leggen sneller het loodje. Hoe 'optimaler' het klimaat in de baarmoeder, hoe meer de mannen in het voordeel zijn. Want dan is het geen 'uitputtingsslag' meer, maar gewoon een race :+

Ik kan me dan dus volledig voorstellen dat het van merrie tot merrie verschilt. Merrie-merries zullen dan denk ik gewoon standaard een zuurdere baarmoeder hebben waardoor de mannen het nooit redden.

Daarbij heb ik ook nog de theorie dat de omgeving van invloed kan zijn waardoor je op sommige stallen of in sommige jaren altijd hengsten of altijd merries hebt. Maar dat is gewoon mijn eigen gedachte hoor :)