Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maar zag een drachtige merrie, gefeliciteerd!
deden ook na dekken meteen flink lopen met de merries. Al weet ik ook van fokkers die ze na het dekken gewoon weer op stal zetten zonder problemen. Hoop iig dat het met ki gaat lukken!
het is wel na natuurlijke dekking dat ze het eruit perst. Ze liepen er na het dekken ook mee, doe ik ook altijd, mar blijkbaar doet ze het nadien nog steeds. Daarom dat ze voorstelden om eens KI te proberen en het sperma dus zo ver mogelijk in de baarmoeder te brengen. Ik ben eens benieuwd...
, en het overtollige sperma (de niet zwemmertjes
) moet sowieso de baarmoeder verlaten en dit zo snel mogelijk ter voorkoming van bacteriën.
op de volgende scan. Kieskeurige dames 
. Ben nu iig weer gerustgesteld, weet ik iig dat mocht ze weer hengstig worden dat ik niet te laat ben
. Fijn zo een merrie met een onregelmatige cyclus
.
ze willen een ei zien vanaf 3 dacht ik. Ik heb geen ervaring met eitjes afspuiten en KI enz 

Ze heeft al wel eens gewoon een veulen gehad, alleen niet bij mij.
Knolselder schreef:Het bleek dat ze na het dekken al het sperma uit haar baarmoeder perste? Iemand al van gehoord?
Jemig wat was ik hier gefrustreerd over als hengstenhouder (en nu soms nog ) haha, vorig jaar had ik ontzettend veel gastmerrie's waar na het dekken hele kwakken uitvielen en man wat werd ik daar sacherijnig van, had zelfs de veearts om raad gevraagd die me zowat uitlachte en had bijna kurken gekocht
, maar alles bleek drachtig dus denk dat Pjotr gewoon heel veel heeft en er dus ruim genoeg in komt en blijft.
. Maar ze zijn gewoon drachtig... ik vind het wel heel zonde van het zaad maar wat doe je eraan, zal ik een bakje eronder houden en het opvangen en invriezen
maar mannelijke zaadcellen zouden sneller zijn dan vrouwelijke. Mannelijke zijn lichter omdat ze maar 3 'benen' hebben (Y chromosoom) tegenover vrouwelijke (X). Dus hoe dichter je bij de eisprong dekt ( ook bij mensen
), hoe groter de kans dat een mannelijke cel het ei eerst bereikt. Maar vrouwelijke cellen leven langer, dus als er bij de eisprong nog 'oud' sperma zit, is dat eerst tegenover de mannelijke cel die vers aankomt natuurlijk.
daarom vond ik het ook altijd heel aannemelijk dat je met ki meer hengsten zou fokken. Of zou er misschien nog een verschil zitten in vers en gekoeld/diepvries? Dat bij het laatste het voordeel van de mannen weer wordt opgeheven omdat het koelen al een slag op zich is?
en als een hengst bvb sterker mannelijk of vrouwelijk zaad heeft? Het is natuurlijk een samenloop van invloeden.Caesar schreef:chrisje20 schreef:Ivy_power89
Spannend hoor! Heb ook zitten twijfelen t iets eerder te doen omdat t wachten zo moeilijk is. Maar dwing mezelf tog te wachten op de 18e dag heb ik meer zekerheid. Maar ik hoop dat t bij jou goed gaat en mooi veulentje uit komt
Eerder scannen heeft ook bijna geen zin, dan kun je het niet met zekerheid zeggen. Mijn merrie werd op 11 dg gescand, niks te zien (geen vrucht maar ook geen hengstigheid) en met 18 dg mooi drachtig. Het is even bikkelen, maar dat ben je wel weer vergeten als het gelukt is.
AZ: Ik bedoelde meer de mensen die bewust in het najaar een veulen laten komen. Ik snap heel goed, dat als je een traject bent in gegaan, dat je er dan 200% voor gaat en dat een veulen het belangrijkste is. Hoe laat die dan ook komt. Maar bewust in het najaar omdat je dan zelf een halfjaar eerder een veulen hebt, zou niet mijn keuze zijn.
En het klopt wel dat ze een vacht krijgen, maar het is toch anders. En een jong ding moet lopen, bewegen. Niets beter dan weidegang en zonnetje!
Interessant Woogy om te lezen hoe een andere tak van sport er tegenaan kijkt. Toch denk ik dat een veulen wat in het voorjaar geboren wordt (maart/april/mei) echt wel die inhaalslag maakt omdat ze in een fijner seizoen geboren worden. Ik snap ook heel goed dat je het risico niet neemt, maar dat er geen statistieken zijn die e.e.a. onderleggen zegt ook wel wat.
Beterschap MarijeR, hoop dat je snel weer naar huis kan en zelf weer lekker aan de slag kunt!
Luna; mooie hengst die Baccara Sampson! Alleen ik ben echt niet van dat hele kleine spul
als ze überhaupt drachtig wil worden
zie het al helemaal voor me

? Want Bibi en Noumea zijn beide geinsemineerd en daarna hebben ze t ei afgespoten.
Vulina schreef:Sommige merries geven alleen maar hengsten, anderen alleen merries. Tenminste, ik heb er 1 die tot nu toe alleen hengsten geeft, en 1 alleen merries.. Daar ook een theorie voor?