[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:35

Ik heb trouwens nog niet eerder gehad dat ik een merrie met veulen een deken om had. Ben benieuwd hoe dat gaat, want om nu half maart de deken er al af te halen wordt veel te vroeg := (staat sinds vandaag al onder 300 grams). Hopen op een merrieveulen :P Iets meer kans dat de deken het volhoud :))

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:35

ik heb niets onder dekens staan. zeker de drachtige dames niet aangezien die nogal vroeg uitgerekent zijn :')

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:37

Hier zal het toch begin maart worden dat die deken af moet wennen.. Ik zie het niet zitten om een deken op te laten als er een veulen bij loopt.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:38

Een vriend van mij knipte gewoon in een oude deken een stuk weg zodat het veulen goed kon drinken. Maar Utica heeft nog nooit een veulen gehad en dus hele kleine speentjes dus ben bang dat al heel wat gaat worden om die te vinden en dan moet alles ook nog goed gaan dus dat doe ik liever niet.
Utica word nog wel gereden maar zweet helemaal nog niet veel dus dat is prettig.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:38

Wat is er zo vervelend aan een deken op trouwens? Niks aanvallends hoor, gewoon een vraag :)

Ik moet het zelf ook nog ondervinden :=

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:39

Helemaal niks hoor ik was altijd van de lekkere dikke dekens op... :P
Ze vind het nu nog heerlijk zonder ze zit elke dag van top tot teen onder de bagger.
Maar straks met een veulen gewoon niet ideaal Utica moet 26 april bevallen dus moet hij dan wel op tijd af.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:41

cp112 schreef:
Wat is er zo vervelend aan een deken op trouwens? Niks aanvallends hoor, gewoon een vraag :)

alle riemen en banden waar een veulen in kan blijven hangen voor mij :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:41

Die van mij die een deken opheeft moet 13 maart. Dan kan ie er nog niet af :n

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:43

Ik kreeg al helemaal angstvisioenen van een bevroren moeders of baby die in de deken blijft hangen :o

Fijn om te lezen dat er meerdere zijn die hun merrie onder een deken houden. 't zal ook allemaal wel goedkomen, eind april / mei begint het meestal al weer lekker weer te worden. Nu alleen nog een deken vinden waar Kid's buik in past :P Positiekleding voor paarden bestaat zeker niet? :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:45

ShamalArabs schreef:
cp112 schreef:

alle riemen en banden waar een veulen in kan blijven hangen voor mij :)

Ja op die manier :)
Had ik wel aan gedacht, voornamelijk dan de bilkoorden :j Maar de deken ligt ontzettend mooi en netjes op mijn merrie dus de bilkoorden zou ik er dan gewoon afhalen.
De gewone singels heb ik altijd vrij 'strak' zitten. Niet dat het knelt maar het hangt niet los in ieder geval :j
Dus hoop dat het goed gaat, denk het wel. De bilkoorden vind ik het engst omdat die zo los zijn en precies daar zitten waar het veulens teeds met het hoofd zit :=

Ik doe bilkoorden ook niet meer kruislings dus voor een veulen nog gevaarlijker.
Dat heeft een reden trouwens, deed ik eerder altijd wel. En toen deed ik vorig winter mijn hengst zijn winterdeken op, Ik denk wat loopt 'ie toch vreemd :? Gek, met kruislingse bilkoorden rond je ballen := := Ooops _O- Had het snel door gelukkig hoor :))
Sindsdien doe ik ze nooit meer kruislings om verwarring te voorkomen :P

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:48

ja mijn merrie zou nu ook al met een 300 staan als ze deken op had vind zelf best moeilijk hahaha,
en is ook een kou kleun maar tot nu toe gaat het nog goed,
merrie is zelf al niet zo braaf met deken en haar eerste veulen dus dat wil ik gewoon niet samen,
en veulen mag 17 februari komen en is 4 maart uitgerekend en om dan al een deken er af te gooien zie ik niet zitten krijgt ze in een keer zon klap,
dus probeer maar zo, ze is bij mij gekomen 2 jaar geleden en elke keer nog deken op gehad,
arme meisje (zit tussen mijn oren)

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:50

en bij bonita kan ik de buik singels niet strak zetten moeten door hangen want als ze buik uit zet en komt strak te zitten raakt ze in paniek, dus dekens konden altijd wel maar los,
kan ook alleen alarm systeem of met elastieken singel die bestaan nog niet echt of halster alarm

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:52

De zwaarste deken die ik heb is een 200 grams :') en ik scheer in de winter nooit korter dan 9 mm, dus dan is het ook wel te doen. Ik bouw rustig op met een fleecedeken, pas hartje winter een winterdeken erop en dan na de hevigste kou weer terug naar een fleece. Ik heb nooit koukleumen. Nu de laatste jaren doe ik eigenlijk geen dekens meer, de dames zijn altijd vroeg uitgerekent en de hengstenkeuring is niet meer eind van de winter...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:54

polleman schreef:
ja mijn merrie zou nu ook al met een 300 staan als ze deken op had vind zelf best moeilijk hahaha,
merrie is zelf al niet zo braaf met deken en haar eerste veulen dus dat wil ik gewoon niet samen,
en veulen mag 17 februari komen en is 4 maart uitgerekend en om dan al een deken er af te gooien zie ik niet zitten krijgt ze in een keer zon klap,
dus probeer maar zo, ze is bij mij gekomen 2 jaar geleden en elke keer nog deken op gehad,

Oh ik voel met je mee.. Heb namelijk hetzelfde...

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:10

nee ik deed meestal ook pas als -- was 300 gram op maar heb haar gekocht in november
bijna geen wintervacht schimmel worm besmetting en moest haar hele maal opknappen,
toen kwam ik op stal trillen bijna longontsteking koorts zo ziek en heb haar toen deken op gedaan,
toen kreeg ze in eind februari koliek en had het weer koud en toen heb ik haar 500 gram opgedaan,
maar tot nu toe gaat het super zonder deken ze maakt zelf vacht aan,
dus ze voelt zich ook goed,
en vorige jaar had ze deken op vanwege dat we aan het werk waren met haar,

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:10

Tooske schreef:
polleman schreef:

Oh ik voel met je mee.. Heb namelijk hetzelfde...

ja jou verhaal komt mij ook bekend voor

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:50

Ik heb ook geen kou kleumen gelukkig. Maar rijd wel wedstrijden met mijn paarden, dus vroeg in de dekens zodat ze niet zo'n dikke vacht krijgen :) Werkt bij de merrie erg goed. En wil haar gewoon niet dik in de vacht hebben ivm haar bronchitis. Met een deken kan ik het zelf regelen als ze het te warm heeft wat minder enzo. Maar ben altijd wel van vroeg lekker warme deken erop. Gaan ze ook erg mooi van glimmen :j

De hengst heb ik wel geschoren, is de eerste keer dat ik een paard helemaal scheer := Maarja, ik wil gewoon lekker kunnen blijven trainen zonder dat hij dan met zo'n mega dikke vacht als een malle zweet. Het is sowieso al een ontzettende zweter met rijden. Zelfs nu met zijn kort geschoren vachtje zweet hij nog als een malle. Maar nu is het gewoon binnen een half uur droog en kan hij daarna weer lekker naar buiten :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:10

De mijne hebben al weer een aardig vachtje ik twijfel nog of ik deze winter dekens op doe. Nu vind ik het in ieder geval overdag nog veel te warm en het zal er dus wel op neer komen dat ik ze lekker zonder deken laat.

Raven heeft anderhalf jaar op de wei gestaan in een merriekudde en is dus niet bereden. Nu ze weer terug is ben ik dus vanaf 4 maanden dracht weer gaan opbouwen met rijden. Bij haar eerste veulen heb ik ook doorgereden tot ze zelf aangaf niet meer te willen. Ze houdt van lange buitenritten en draait haar hoefje niet om voor een rit van 3 uur berg op berg af. Tegen de tijd dat mijn westernzadel niet meer zo goed past schakel ik over op mijn boomloze zadel of zonder zadel. Bij haar eerste veulen ben ik zo'n 8 weken voor de bevalling gestopt met rijden.

Dit was van de week. Handig zo'n echtgenoot met camera op het balkon heb ik ook eindelijk eens rijfoto's.
Afbeelding

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:12

Wat ziet dat er heerlijk uit CrazyCat!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:10

Hier heeft mijn merrie ook geen deken op, vorig jaar wel geschoren, maar met de dracht nu gewoon zo gelaten, deken wil ik ook niet, maar heeft zij ook niet echt nodig. regent ook de hele dag, en hoewel ze de stal in kan, staat ze gewoon buiten :) raar beest.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:11

Ik heb hier op 2 na alles gewoon buiten staan :j Staan er nu... *telt* 9 totaal :j Lekker buiten, red zich prima :j

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:00

Daisy krijgt ook geen deken op als ze drachtig is.
Ze is nu redelijk vroeg uitgerekend (8 april) en voor die tijd al afbouwen is geen doen. Daarnaast past haar pens toch niet meer in de deken vanaf de winter.
Ik heb wel een ongevoerde zomerdeken voor de echt koude dagen om de wind tegen te houden ( ze heeft open luikjes bij haar box)

Cp112 _O- arm beest!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:59

Ik heb voor Raven een hele fijne weatherbeata deken gekocht toen ze net uit de US kwam in 2010. Ze kwam toen in December in NL aan en het vroor dat het kraakte. Zij had nog niet echt een wintervacht en was drachtig. Fijne van die deken is dat de zijkanten erg lang zijn, dus de buik past er lang in.
Maar goed ze heeft nu al meer vacht dan toen in December dus ze mag denk ik lekker dekenloos blijven.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:16

de mijne heeft ook geen deken op, vorig jaar de eerste keer en dat was zo goed bevallen ( volgens mij heeft ze maar 1 winter een deken op gehad en dat was bij mij) dus dit jaar weer geen deken, ze is midden/eind april aan de beurt, dus das een twijfelgeval of ze dan alweer zonder zou kunnen
ze heeft wel nog een hele zachte dunne vacht, staan 's nachts wel op stal
maar ik rijd geen wedstrijden, dus ze mag lekker teddy worden van mij

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:56

Hier ook geen deken deze winter, rij mijn merrie niet dus ze mag gewoon een dikke vacht krijgen.
Afgelopen winter heeft ze wel een deken opgehad maar was toen niet drachtig en moest echt bijkomen van Cascade (die heeft er 11,5 maand bij gelopen)