[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het Dikke Buiken Topic 2008 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:55

Bij mij is het tot nu toe altijd nachtwerk geweest, dus in het donker, net avond of vroege ochtend. Dus ook nog nooit foto's van een bevalling kunnen nemen.

MarijeR: wat betreft naweeen, een toevoeging aan het voer van Vit E en evt magnesium schijnt het te verminderen bij de merrie's die er gevoelig voor zijn. En frambozenblad voor de bevalling.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:56

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:57

fokfanaat schreef:
ik geloof er ook echt niet in dat een paard zelf invloed heeft op het moment van bevalling, net zoals een mens

Het is toch bekend dat een merrie het kan ophouden als ze in een niet-veilige situatie verkeerd? Je loopt op de steppe en je wordt beloerd door het een en ander, dan blijven ze lopen, gaan liggen om te bevallen betekent zichzelf tot prooi maken.

ik heb nooit anders gehoord dan dat het veulen bepaald wanneer het komt (dus de merrie kan niet denken nu zal ik eens beginnen als het veulen het nog niet aangeeft), maar ze kan het wel nog een tijdje binnen houden. Geen dagen, wel tot een moment waarop ze zich veilig voelt, meestal als het op stal rustig is geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:00

Nicole288, dan is de bevalling al wel op gang, ze kunnen het dan niet heel lang meer ophouden. En als het eenmaal uitdrijvingsfase is, maakt beloerd worden ook niet meer uit.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:07

jennyk schreef:
Haha! ik was sjanty toch mooi kwijt Haha! ligt ze achter een muurtje te slapen Nagelbijten / Gniffelen

Maar gewoon even een "onderzoeks" vraag: Zijn er hier paarden buiten bevallen, overdag die normaal gesproken 's nachts binnen staan?

jennyk schreef:
ow idd nicole was dat niet Alonna van Pauk Verward

Iorr: wat een mooi mannetje zeg!

Nicole288 schreef:
jenny: Ja, ik dacht ook een merrie bij pauk Ja

Hes vanmiddag gezien met zadel op en dan zou je toch echt zeggen dat ze drachtig is Ja Spannend!

Wat letten jullie goed op Haha!

Pauks (en ons) eerste veulen was ergens tussen 1 en 6 uur, maar om 6uur was het al droog (snachts he)

Haar 2e veulen was kwart over 8 in de ochtend (2006)

Alonna's veulen (2007) was om 18.00 buiten in de wei

Nevil (v. Pauk 2008) smorgens om kwart voor 9

Alonna hebben we net heel snel binnen gezet. Ze is absoluut haarzelf niet en ik gok wel op vannacht.
We zullen dus wel zien.. Ben wel supernieuwsgierig naar deze combi dus van mij mag het komen!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:17

[***] schreef:
MarijeR: wat betreft naweeen, een toevoeging aan het voer van Vit E en evt magnesium schijnt het te verminderen bij de merrie's die er gevoelig voor zijn. En frambozenblad voor de bevalling.

Ja klopt... Ik heb ze alleen al behoorlijk hoog in de vitamines staan en ben dus wat voorzichtig met bijgeven.
Frambozenblad schijnt ook goed te werken bij het schonen van de baarmoeder.
Maar een vriendin van mij die ieder jaar veel veulens heeft (20+) heeft dat een paar jaar gevoerd maar moest toch bij veel merries banamine spuiten.
In overleg met mijn DA geef ik nu de mini's standaard 1 of 2 streepjes quadrisol direct na de bevalling.
Mijn cob merries hadden eigenlijk nooit last van naweeën. Iig niet in zo'n mate dat ze gingen rollen. Die kregen dus ook nooit wat Knipoog
En de kwpners ook eigenlijk niet.
Terwijl in de USA bij de stal waar ik in jan/feb 2007 was (met quarters) ze daar standaard banamine gaven anders was het echt link. Neerstorten en op het veulen vallen of rollen e.d.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:37

nicole: als ze eens normaal deed ja Clown geef je in principe gelijk, maar deze dracht is zo anders dan de andere, daar durf ik niks meer over zeggen Bloos Gestoord

ben net terug van een 2de keer langsgaan, heb ze nu binnen gezet, uier was slap maar wél enorm veranderd van vorm:? banden nog een stuk slapper dan vanochtend, vulva wel minder rood, wilde niet gaan eten (wortelen) stodn maar wat te puffen, voelde iets klammig aan en veulen was vooral rechts erg actief.
ga na het eten weer kijken en paarden tegelijk voeren Knipoog ik vertrouw het zaakje toch echt niet vooraleer Tinkerbell voer laat liggen moet er toch heel wat zijn Knipoog

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:41

wat een veulens al weer..
Kreeg net zelf telefoontje van iemand van stal dat sjanne in de wei raar aan het doen was liggen staan liggen staan in een half uur wel 4 keer. Wij maar even gaan kijken. Was smiddags al geweest en als zij haar brokken dan aan het eten is doe ik standaart uier kontrole. Maar was niets te zien. Nou net ook nog niet maar ze deed wel raar niet eten. Heel erg aanhaalig wat ze de laatste tijd hellemaal niet is. Van het ene been op het andere heel onrustig dus en helletijd haar staat op tillen. Morgen vroeg heen en dan zullen we wel zien. Heeft iemand een idee of het al met de bavalling te maken heeft? of gewoon het veulen dat beweegt? Ze moet nog 20 dagen.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:23

Kan zijn dat het veulen aan het draaien is in die buik

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:25

nu nog ja ?

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:30

Die van mij is ook plotseling super aanhalig, is ze anders nooit.
Ze stond vanmiddag de hele tijd al bij het hek en wilde als eerste naar binnen toe.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:35

Bij Whis heeft het veulen een paar dagen voor de bevalling het Whis nog moeilijk gemaakt 'snachts hihihi
Dus het draaien en zo kan tot op de laaste dag denk.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:57

sjanne, ik zou vannacht ook nog maar effe een paar keer gaan kijken.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:13

weten jullie wat pas frustrerend is??

weten dat je merrie altijd standaard 2 tot 3 weken overdraagt......het duurt nog zoooo afschuwelijk lang he...!!!!!

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:15

Ja als je dat weet dan lijk me dat ook erg irri meid, maar wat doe je er aan.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:24

helaas niks...alleen maar afwachtten.......achja...zolang we maar een mooi en gezond veulen hebben...

wat denken jullie trouwens wat het word als jullie naar der buik kijken?
een hengst of een merrie?

ikzelf heb al vanaf de 4e maand het gevoel dat het een hengstje word....

Afbeelding

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:25

Ik vind dat altij heel moeilijk hoor.
Ik dacht ook dat ik een hengst kreeg maar het was anders hihihi.

Gek voorbeeld allee twee mijn zwangerschappen heb ik anders gedragen dan zeggen ze ook het is van het andere geslacht nou mooi mis kreeg gewoon elke keer een knul hihihi

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:29

Hoe kan je dat zien? of raade??
Dan ben ik ook wel benieuwd .....
Afbeelding

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:30

Wat ziet ze er super uit zeg die whitney

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:30

frenia: mijn foon komt net uit de lader, dus go Tink Haha!

Sjanne: Heb jij gerekend op 340 dagen? Dan kan het toch al wel dichterbij zijn dan je denkt, ik zou ook vannacht gaan kijken

rest bijlezen is voor zometeen, ik ga even wat te eten halen (denk dat het Mac wordt Lachen )

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:36

Dankje peet en dat op dr 18e jaar , ben super trots op dr Bloos
En hoop dat ik net zo'n mooi veulentje als jou krijg Haha!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:37

het is dat mijn intuietie(of hoe je het ook schrijft) mij gewoon zegt dat het een hengstje gaat worden

heb het eerder gehad bij een merrie.....2 x achter elkaar...

1x zat ik op school.....toen kreeg ik zo,n hele sterke drang om naar stal te gaan.....kreeg een heel naar voorgevoel..
mocht toen 5 minuten eerder gaan en ben meteen naar stal gefietst.....eenmaal op stal zag ik dat de merrie het veulen had gehad....ze zou die middag naar een kraamstal verhuizen omdat we dachtten dat het nog wel 2 dagen zou duren...maar ze was dus eerder....het veulen was met zijn been onder de deur geschoven en probeerde te staan.....was er nog op tijd bij..

het jaar daarop droomde ik van de vrijdag op de zaterdag dat dezelfde merrie een hengstveulen kreeg met 3 witte beentjes en 1 wit voetje en een hele aparte bles met een soort van vishaakje als tekening in de bles....
toen ik zaterdagochtend naar stal ging zag ik de dochter van de eigenaar...die zei ineens dat de merrie die nacht een veulen had gehad....ik was gaan kijken en jawel hoor!!!
een hengstveulen met exact die aftekeningen waar ik over gedroomd heb..

paar weken erna stond een andere merrie buiten die al 6 weken! te laat was......
ik had zo,n raar gevoel en heb der op stal gezet...met extra veel stro en een beetje hooi
ben toen naar huis gefietst en nog voordat ik thuis was kreeg ik een smsje dat het veulen geboren was.....op vrijdag de 13e...en ik had het gemist..

dit veulen is inmiddels alweer 3 jaar oud en word gedekt(jawel hoor....het is mijn meisje, peppertje..)

nu snap je denk ik wel waarom ik heel erg op mijn gevoel afga...

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:40

xWhitneyx schreef:
Dankje peet en dat op dr 18e jaar , ben super trots op dr Bloos
En hoop dat ik net zo'n mooi veulentje als jou krijg Haha!

Nou als ik de foto's in je profiel zie dan mag je zeker super trots op je zelf zijn en op je meissie.
En tuurlijk krijg je net zo'n mooi veulen als ik heb .
Kan niet anders uit zo'n mooie merrie

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:41

zo hey alles bijgelezen, iorr wat een gaaf veulen Ja

eens kijken, de bevallingen hier, van de oude fries weet ik dat ze 's morgens vroeg of 's middags bevalt, binnen en buiten, is beide voorgekomen....allemaal op 11 maanden - 11 dagen Clown hoe bedoel je voorspelbaar Nagelbijten / Gniffelen

mijn merrie deed het de eerste keer om half 3 's nachts, de 2e keer 's morgens kwart over 11. de eerste keer na 11 maanden en een week of 2, de 2e keer na 346 dagen volgens mij....

de merrie van mijn buuf deed het 's nachts half 4 na 374 dagen Lips are sealed
en nu is het wachten op het veulen van Nikita.... hopelijk houd ze de traditie in ere en gaat zij ook op 11 maanden - 11 dagen Nagelbijten / Gniffelen

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:47

*ik geloof er ook echt niet in dat een paard zelf invloed heeft op het moment van bevalling, net zoals een mens *

Vorig jaar moest Romi bevallen ,maar we hadden een BBQ in de tuin (naast haar stal) Silketje was erbij ,Romi stond met haar kont tegen de muur aangedrukt het "sap" liep van haar billen maar wou niet bevallen.
Silketje stapte in de auto ,ik heb de tafel opgeruimd buiten , 10 min. na dat het volk weg was is ze gaan liggen en heeft haar veulen eruit gepoept !!
Silketje woont een kwartiertje bij ons vandaan ,ik belde haar op haar GSM dat het veulen geboren was ,ze kon het niet geloven ,ze was nog eens niet thuis Lachen