[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:53

Gave hengst muronia

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 00:19

Kabayo schreef:
Rensju
Nou, ik ben onwennig van deze HK en ik mis het wachten op een veulentje! Haha. Nu heb ik een saaie winter

Claudia jaa ik hoop het ook!

Ik lees weer stil mee :)

En je hengstenkeuze is ook al gemaakt :')

Mooie hengst voor elonia

Hier veulen gevoeld, man wat een druktemaker! Er werd flink hard getrommeld, snap wel dat mn merrie zo chagarijnig is :(:) Ik denk dat t een grote hengst is

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 00:30

Janinevv schreef:
Hier veulen in maart gehad had geen dekentje nodig. Maar wel geïsoleerde stal.

Cioccolato schreef:
Alleen op als medisch noodzakelijk is

Ik bedoel dat de merrie het accepteert.

En cioccolato, het veulen zal toch ook naar buiten moeten? Wat als het echt guur, nat en koud is?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 00:41

Dan doe je het korter buiten of zorg je voor een binnenbak/cirkel etc als je vroeg in het seizoen fokt. Later in her seizoen vallen de echt vieze dagen wel mee.
Ze kunnen echt wel wat wind en regen hebben als ze daarna maar op kunnen drogen en niet vies en nat hoeven liggen. Met deken mag ik hopen dat een jong veulen er alsnog niet een gehel dag in moet staan :=

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 08:55

Cioccolato schreef:
Dan doe je het korter buiten of zorg je voor een binnenbak/cirkel etc als je vroeg in het seizoen fokt. Later in her seizoen vallen de echt vieze dagen wel mee.
Ze kunnen echt wel wat wind en regen hebben als ze daarna maar op kunnen drogen en niet vies en nat hoeven liggen. Met deken mag ik hopen dat een jong veulen er alsnog niet een gehel dag in moet staan :=

Jaa dat, die van mij met gure dagen even eruit omdat de stal lekker schoon moest konden hun even beentjes strekken was ik verder klaar gingen ze weer naar binnen.

Dat bouwde ik wel op per dag. Maar ik fok Welsh a ze had ook opzich wel een redelijk vachtje.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:13

Voor degene die geen goede wifi bij de stallen hebben thuis: je kan een wifi versterker plaatsen. Hebben wij ook gedaan want wij hadden daar vaak een slechte of geen verbinding en nu wel.
Ik heb er meerdere camera’s hangen. Zowel buiten zodat ik alle stallen zie en in de merrie stal en het veulen heeft er ook eentje gekregen. Was toch wel handig met afspenen om hem zo in de gaten te houden.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 11:00

Cioccolato schreef:

Zoals gezegd, ik heb niet gekozen voor vroeg in het jaar fokken.

We hebben gelukkig een binnenbak.
En uiteraard gaat een jong veulen niet de hele dag naar buiten, ook niet met deken.

Maar nogmaals mijn vraag: hoe pakken jullie het aan met de merrie, als het veulen een deken nodig heeft?
Omdat ik de vervelende ervaring heb dat mijn vorige merrie het veulen aanviel toen het een deken ophad.
Ik ben er huiverig voor en gebruik natuurlijk geen deken als het niet strikt noodzakelijk is, maar stel je voor dat het wél echt nodig is: hoe zorg ik ervoor dat de merrie het wel accepteert?

Zaquira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:03

Ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat een merrie het veulen niet accepteert met dekentje dus denk dat het meer een uitzondering was. Gewoon de merrie eerst even aan het dekentje laten ruiken ofzo? Veulens kunnen de kou vaak prima aan, het is meer de regen waar ze last van hebben.
Zorgen dat ze altijd droog kunnen liggen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:36

Toen mijn veulen half/eind maart geboren werd regende het veel. Ik had geen deken dus ik deed ze elke keer tussen de buien door even een half uurtje naar buiten. Was tijdrovend maar zo kon hij elke keer lekker droog in de stal slapen. Wij hebben buiten boxen met tralies maar daar staan ze wel uit de wind.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:36

Hier allemaal al een hengst uitgekozen. Eind april begint het dekseizoen alweer en dan beginnen we met 3 merries. De andere 2 moeten eerst veulenen in mei en dan kijken of alles gezond is. :)

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:00

Zaquira schreef:
Ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat een merrie het veulen niet accepteert met dekentje dus denk dat het meer een uitzondering was. Gewoon de merrie eerst even aan het dekentje laten ruiken ofzo? Veulens kunnen de kou vaak prima aan, het is meer de regen waar ze last van hebben.
Zorgen dat ze altijd droog kunnen liggen.

Dan hou ik me maar vast aan de uitzondering die mijn vroegere merrie was.
De veulendeken hangt al een aantal weken in haar stal, hopelijk helpt dit mocht de deken echt nodig zijn straks.

Hengstenkeuze ben ik nog niet uit. Geen idee wat er nog meer op mijn merrie past. Ze is tuigpaard gefokt en moeder van Atze, de GP-ggk dekhengst.
Mocht iemand nog een idee hebben.... :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:01

Die van ons komt pas eind Juni, dus verwacht mooi weer.

De merrie wil normaal echt niet graag op stal, maar 3jr terug wilde ze de laatste dagen steeds op stal staan. Na de geboorte de volgende dag de deur open, dan heeft ze eerst een stuk schuilstal en dan de paddock en bak.

De vorige was van 5 Mei en was op zich mooi weer toen. Daarna wel wat regen.

Misschien is het een idee om het dekentje nu al in de stal te hangen of bijv op stal een uurtje bij de moeder op te leggen dat het haar geur krijgt.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:02

superpony schreef:

De merrie wil normaal echt niet graag op stal, maar 3jr terug wilde ze de laatste dagen steeds op stal staan. Na de geboorte de volgende dag de deur open, dan heeft ze eerst een stuk schuilstal en dan de paddock en bak.

Misschien is het een idee om het dekentje nu al in de stal te hangen of bijv op stal een uurtje bij de moeder op te leggen dat het haar geur krijgt.

Zie post hierboven :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:03

Nicky1963 schreef:
superpony schreef:

Zie post hierboven :D

Ja, dat is valsspelen. Toen was ik ook nog aan het typen.......... :D

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:34

Wat leuk Nicky , ik had Atze nog gezien in Den Bosch laatst, geweldig paard.

Misschien toch kiezen voor een Gelderse hengst als je haar weer wil dekken, waar is ze nu dragend van?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:39

Ze is drachtig van Odin. En inderdaad, Atze is een heel speciale :D

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:48

Hier ook nog niet uit qua hengstenkeuze, ik wil nog een 3e poging wagen voor onze friesche merrie die moeilijk drachtig raakt. Wil dit jaar andere hengsthouder proberen.. heb contact met een gynaecologische veearts, dus hoop dat we dit jaar geluk hebben. Ga wel vroeg beginnen dit jaar dus moet wel asap keuze gaan maken.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:16

Spannend jongens de 1e alweer uitgerekend hier!

Ik ben ook nog niet helemaal uit de hengstenkeuze voor dit jaar.
Vorig jaar bijzonder goed gelukt veulen van Dante US, dit jaar verwachten we een van Miami Turfhorst.
Ik heb van een aantal tuigpaard mensen al een verzoekje gehad of we er niet alsjeblieft een keer een tuiger op willen zetten, omdat ze uit best een goed lijntje komt en voor zover bekend de laatste, nog levende merrie uit dat lijntje is. En dan is mij Olymus HS aangeraden voor haar. Nou wie weet, als ik voor juli nog geen andere optie heb gevonden... We hebben nog even :D Maar tot nu toe nog niet echt een dressuurhengst in het vizier waar ik mega wild van wordt :+

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 15:46

Nicky1963 schreef:
Ze is drachtig van Odin. En inderdaad, Atze is een heel speciale :D

Ohhh ben heel benieuwd!! Ik wil misschien dekken met Edmundo aankomend seizoen, ligt er ff aan hoe m’n aankomende veulentje is,

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 15:47

Boelles schreef:
Hier ook nog niet uit qua hengstenkeuze, ik wil nog een 3e poging wagen voor onze friesche merrie die moeilijk drachtig raakt. Wil dit jaar andere hengsthouder proberen.. heb contact met een gynaecologische veearts, dus hoop dat we dit jaar geluk hebben. Ga wel vroeg beginnen dit jaar dus moet wel asap keuze gaan maken.

Spannend! Hopen op meer geluk nu

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:53

Iedereen druk met de hengsten keuze. Wij gaan genieten van onze merrie komend jaar zonder veulen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:32

Hier wel al een hengst uitgekozen… maar die staat in Canada dus maar even afwachten of dat handig is met de huidige politiek.
Dit is ‘m:
Afbeelding

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:48

Hier nog in twijfel om nog een keer te dekken... maar als we het doen, zal het met dezelfde hengst zijn.

Afbeelding
Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 00:14

Dat is wat anders Libera! Knappe hengst.

Hier wel al druk bezig met uit zoeken, maar nog niets definitief. Ook een beetje afhankelijk wat er nu geboren gaat worden natuurlijk.

Alleen deze hengst is vrij zeker, maar nog niet 100% zeker welke merrie. :+

Afbeelding
Afbeelding

Deze week wel even schrik, merrie ineens vol uier (met name 1 kant wel) en pas 250 dagen. Ze had aan de kant van vol uier ook heel iets dik been. Het was dus "gelukkig" vocht vanuit het been, ze heeft een mini wondje van 3mm. Nu is het uier gelukkig weer terug normaal.

Verder zijn ze allemaal lekker bol en genieten van het goede leven. <3
Kijk wel uit naar de veulentjes!

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 00:45

Hoi hoi ik kom me ook melden :j
Ik heb twee drachtige Welsh Cob merries <3

De Welsh C Bridget, zit momenteel op 311 dagen en is drachtig van Dubai du Bois
Afbeelding
Afbeelding

En de Welsh D merrie Brynn, zit momenteel op 259 dagen en is drachtig van Shamrocklake Oliver Twist
Afbeelding