[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:08

Cioccolato schreef:
Hier ervaring met het alarm dat je in naait. Vond het maar een bijzonder idee altijd maar bevalt prima.

Dat heb ik ook maar ze deden het ook bij eigen fokmerries zeiden ze. En werkte goed. Maar het idee dat ze wat innaaien is raar ja

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:10

EllyC schreef:
Die van mij lag verleden jaar ook veel en helemaal plat. Met Birth Alarm met slaapstand ging dat prima. 1 of 2 x vals alarm gehad.

Zit te twijfelen of ik zoiets koop of dat ik dus ga huren of die chip. Het huren is best prijzig dat ik denk dan kan ik net zo goed eentje zelf kopen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:17

Sanet schreef:
Cioccolato schreef:
Hier ervaring met het alarm dat je in naait. Vond het maar een bijzonder idee altijd maar bevalt prima.

:')

Goeie he {:}

Annash
Blogger

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:25

Haha, die is wel heel creatief. :D

Ik doe het zonder alarm. Carlijn heeft tot dusver (inmiddels 6 veulens gehad) altijd melk gehad en dan binnen 24 uur een veulen, dus daar gok ik ook maar op. :') Er staat straks wel een camera op.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 21:58

Annash schreef:
Haha, die is wel heel creatief. :D

Ik doe het zonder alarm. Carlijn heeft tot dusver (inmiddels 6 veulens gehad) altijd melk gehad en dan binnen 24 uur een veulen, dus daar gok ik ook maar op. :') Er staat straks wel een camera op.

Het is voor mij de eerste keer en ook haar eerste veulen dus ik weet totaal niet wat mij te wachten staat dus wil niet te laat zijn. Ik heb wel een camera in de stal.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 21:59

Voor mij is het ook de eerste keer hoor! :o Ik geef je geen ongelijk.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:47

Hallo allemaal, ik heb de afgelopen maanden wel steeds braaf meegelezen op de achtergrond maar zal ook proberen wat fanatieker mee te posten hier.

Hele mooie buikjes zag ik al steeds voorbij komen!

Wat spannend al een aantal die eraan zitten te komen dus! Al hoop ik voor ze dat ze nog even wachten tot de ergste kou weer wat vertrokken is :brr:

Over dat in naaien, pff ja ik hoor idd dat het heel fijn en betrouwbaar werkt. Maar zelf vind ik dat ergens toch wel wat heavy hoor... Wellicht dat ze er niet zoveel hinder van ondervinden maar zelf zou ik het denk ik alleen als echt aller laatste noodzaak laten doen anders niet, het voelt voor mij niet "goed" ofzo. No offence uiteraard voor de mensen die er wel voor kiezen hoor. :o

Intressant om te lezen wat jullie ook allemaal voeren, ik ben ook nog een beetje zoekende.

Dais, wat een vreselijk nieuws zeg! ;( Gelukkig doet de merrie het nu weer goed.

Het is inderdaad bizar koud, maar op dit moment alles echt nog beter dan die eeuwige regen.

Mag ik nog een vraagje hier in de groep gooien, het is voor mijzelf allemaal de eerste keer. Maar wellicht is het dood normaal gedrag en hoort het erbij. Het valt mij op dat mijn merrie wat slecht ruwvoer eet de laatste maand a 1,5 maand.
Eind november is de tandarts(dierenarts )geweest en de tanden gedaan. Die heeft haar ook nog bekeken (en tevens nog eens gescand om toch nog eens te checken) maar zag ze er prachtig uit top in conditie.

Vrij snel daarna begon ze steeds minder goed te eten. Smeert maar wat met het ruwvoer om, voorheen was t slowfeed net dagelijks vrijwel leeg. Nu geregeld nog half vol. Je zag dat ze wat af viel etc...
Verder niks gewijzigd qua ruwvoer, mooie kwaliteit en zou ook voldoende voeding in moeten zitten.

Nou dacht ik, naar mate de dracht meer behoefte aan (ruw)voer, veulen groeit dus logisch gevolg meer eetlust. Of is het juist een logisch gevolg van dat het veulen groeit en ze gewoon minder veel op kan? In principe heeft ze gewoon onbeperkt ruwvoer tot haar beschikking. Maar in praktijk is het nu imo maar bijzonder weinig wat erin komt op een dag.. Ze is nu zon beetje halverwege de dracht.
Krijgt verder nog 1x daags Horsefood multibeet ongeveer 1,5 schep ongeweekt, geweekt bijna een emmer vol. Anders houd ik haar helemaal al niet op gewicht. En dan nog 2x daags een halve schep Horsefood Gastro ActiveCare-Mix. Dit op aanraden van contactpersoon bij Horsefood zelf.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:00

Het is niet standaard, maar ook niet heel raar. Ik heb zelf 1 of 2 merries die de laatste maanden van hun dracht beduidend minder eten, die geven we dan ook extra slobber. Na de bevalling eten ze dan ineens wel weer normaal. Goed je merrie in de gaten houden en proberen te voorkomen dat ze veel af gaat vallen. Als ze er verder gezond uit ziet en het is niet verder niet door wormen of tandproblemen, zou ik me niet teveel zorgen maken.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:09

Ik gebruik geen alarm. Wel camera toezicht dus tegen de uitgerekende datum gaat snachts meerdere keren de wekker. Tot nu toe is het op de dag van bevallen bij Giv overduidelijk dat het die dag komt.

Vandaag is Giv 235 dagen drachtig, het schiet wel op nu :j
Afbeelding

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:16

Ik heb een camera in haar stal, ben nog een beetje oriënterend naar zo’n alarm of iets daarnaast. Twijfel wat fijn is.
De optie om van de ph strips te gebruiken lijkt mij misschien ook wel wat. Iemand daar ervaring mee?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:58

Cynthia82 oehhh dat is een hele tijd, geniet ervan :D

Kiko geen ervaring met innaaien van een alarm. Wij waken met camera en pH strips.

Magic_lover ik heb hier drachtige merries die regelmatig naar het einde slechter eten. Idd goed in de gaten houden en bijvoeren indien nodig maar zo te horen doe je dat al.

Pradadaan schiet idd goed op :j heb je zelf het idee dat het deze x mss een merrie is omdat ze zo anders draagt en veel breder is al?

Elsa91 ik gebruik pH strips en in mijn ervaring zijn die 90% accuraat. Vorig jaar 1 gehad die beviel met pH van 7 en een die een week liep met een pH van 5 :+ . Maar de andere 12 deden het volgens het boekje. Ik combineer pH strips met camera en kijk ook goed naar gedrag.

Lijst veilige merries
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Knolselder - Queen - 325 dagen
Knolselder - Lexie - 322 dagen
Knolselder - Desi - 320 dagen

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 00:21

Hoe werkt dat met PH strips?
Ik sta voor van alles open. Omdat voor mij voor de eerste keer is weet ik dus niet wat handig is. Het liefst ben ik wel een beetje voorbereid. Omdat ik een burn-out heb en dus niet heel veel energie heb zie ik er een beetje tegenop om de wekker elk uur te zetten. Stel dat het veulen pas een paar weken na uitgerekende datum komt.
Wij hebben een camera in de stal hangen dus kan wel in mijn bed kijken dus dat scheelt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 08:49

Ph strip gaf bij mij net een ietsje pietsje verkleuring richting de goede kant en toen was het veulen er binnen 24 uur dus dat ga ik zeker in de gaten houden dit jaar.
En die dingen koste niets dus gewoon uitproberen lijkt me.
Geboortealarm van een kennis kunen lenen. Dit jaar even kijken wat ik doe.

De camera gaf mij vreselijk veel rust. Zowel in de wei als op staal (zette ze 's-nachts op stal om te voorkomen dat ik in het donker moest gaan rommelen). Ik had een oude mobiel op de wifi en dan liet ik die gewoon heel de nacht aan met de beeld camera erop. Als ik dan wakker was, even kijken en weer verder slapen.
Uiteindelijk was ik een avond op de bank in slaap gevallen, schrok om 1 uur wakker. Geboortealarm had ze nog niet om. Ik had geen uur later wakker moeten worden want dan had ik de geboorte gemist...

Volle maan in de gaten houden, was bij mij misschien toeval maar in die nacht is veulen geboren. :D

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:18

hier een birth alarm gekocht, alleen nog ruzie met hem werkend krijgen :+ ( gelukkig heb ik nog de tijd ), verder gaan wij waken met camera erbij en ph strips.

zit nu naar een camera te kijken, hebben jullie advies welke geschikt voor ons is en niet mega veel kost?
*situatie is dat we geen wifi er hebben maar wel stroom kunnen voorzien met een verlengsnoer.

hier gisteren de 180 dagen aangetikt, ben erg benieuwd wanneer we het veulen zien bewegen want het enige moment zonder deken is als we aan het poetsen zijn

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 14:14

Ik kom hier ook meelezen.

Allereerst: Dais: veel sterkte nog.

Heb m'n merrie ook drachtig staan, nu op 246 dagen.
Ze doet het goed.
Ik begin stilaan de gestresste merrie-eigenaar te worden :') .

Afbeelding

In haar gebruikelijke staat: vies vuil en happy that way :+ . Maar dan nu met een buikje erbij.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 15:10

Hier weleens alarmen geprobeerd maar de meeste merries vinden het niet prettig. Dus camera erop en elk uur de wekker in de periode dat ze veilig zitten.
Gelukkig werk in alleen nachtdiensten inmiddels en overdag is er wel toezicht op, dus werkt prima zo.

Op stal gebruiken ze ook PH strips, dacht dat het voor hun fijn werkte.

Afbeelding
Hier dikke buiken in het winterzonnetje

Afbeelding
En gelukkig is Charlotte weer helemaal de oude <3

Afbeelding

Nog iets meer dan een maand dat zijn de eerste 2 'veilig' , bij Knolselder nog alles rustig ?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 16:04

Voor de mensen die er nieuw bij zijn mer waken; elk uur een wekker is eigenlijk nog teveel tijd die niet bewaakt is waar super snel vorderingen en een bevalling kan gebeuren. Dus ik zou dat altijs combineren met iets om beter in te kunnen schatten. Helemaal als je er nog weinig ervaring mee hebt.
Nog beter; fulltime waken met meerdere mensen oid. Dat doen wij ook nog wel regelmatig icm met halster alarm, singel alarm of in naai alarm.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:55

nieky1993 schreef:
Pradadaan schiet idd goed op :j heb je zelf het idee dat het deze x mss een merrie is omdat ze zo anders draagt en veel breder is al?

Of ik het echt denk weet ik niet, ik hoop het wel :=
Dit is nu ook haar 3e veulen dus dat kan ook verklaren dat ze nu sneller/anders dik wordt. Haar gedrag is wel echt anders als bij de vorige 2 hengsten.

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:25

@kiko: ik werk ook altijd met PH-strips en heeft me dit jaar toch ook wel goed geholpen. Onze DA gebruikt dit zelf ook altijd, omdat ze geen voorstander is van alarmen bij shetlanders en minipaardjes. En als je idd al een camera in stal hebt hangen is dat ook al een hele geruststelling, dan hoef je er niet elk uur uit :p

Hier is Mini vandaag 242 dagen, je ziet het niet echt op foto maar ze heeft echt al een behoorlijke buik. Onze DA kwam vandaag langs om ons veulen te enten, en ze zei ook dat ze een enorme buik heeft om nog zo een lange tijd te moeten gaan. Is haar eerste veulen. (Vorig jaar een doodgeboren veulen op 6 maand dracht)

Toffee zit vandaag op dag 100, dus daar zie je nog niet veel aan :p

Mini:
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:29

Nog geen veulens hier :+
Lexie
Afbeelding
Desi
Afbeelding
Queen
Afbeelding

Buikjes beginnen er anders uit te zien.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 21:07

Kim William: Ik durf niet te zeggen welke camera wij hebben maar wij hebben een wifi versterker geplaatst zodat ik wifi heb bij de stallen. We hebben een infrarood lamp hangen zodat ik in het donker toch goed beeld heb. Ideaal ding is dat. Dus als ik in bed lig kan ik op mijn telefoon de camera bekijken en het wordt opgenomen dus kan terugzien dus dat is wel fijn.

Knolselder: ze vinden het te koud buiten dus blijven nog even lekker zitten ;-)

Dan ga ik maar eens ph strips kopen binnenkort.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 21:13

Voor je ph strips koopt even testen of je überhaupt het uier mag aanraken van je merrie :+ Sommige kunnen behoorlijk meppen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 21:16

Sowieso handig dat van tevoren te oefenen, als een veulen niet wil drinken is het wel heel handig als je eraan mag zitten

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 23:18

Afbeelding

Kom me ook graag melden hier met mijn merrie Shivani.
Zit nu op 275 dagen.
Was al een tijdje aan het meelezen en wel leuk om zo weer dingen bij te leren.
Wij verwachten dit jaar 6 veulens.
5 van onze stal eigenaar en dus 1 van mijn merrie. Weer super veel zin in.

Heb heel lang het veulen niet gevoeld of zien bewegen. Maar gisteren was het raak.
Zo leuk kon het zelfs filmen zo ging de kleine tekeer

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 08:23

Ik maak regelmatig tussen de uiers schoon en dat vindt ze geen probleem.

Leuk is dat hè als je het veulen ziet bewegen. Ik doe iedere avond mijn hoofd tegen haar buik en als je dan wat zegt hoor je van alles daarbinnen. En krijg regelmatig een kopstoot