[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 06:50

Jammer ivy power deze ronde meer geluk dan

Mooney das eigenaardig zeg nog nooit van gehoord dat uier al zo groot is ineens of het moet een baarmoederontsteking zijn of inderdaad hormonen op hol, hopelijk is ze gewoon drachtig en wilde ze niet zo lang wachten met uier aan te maken. Wanneer mag je scannen?

Cynthia82

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 07:13

Dat dus, Mooney, bedankt :) Nu hoef ik niet via mijn mobiel op zoek te gaan naar die post :)

Je foto doet het nu even niet op mijn mobiel. Straks nog maar eens proberen.

Ivy Power, wat zonde.. wel fijn dat je nu gelijk alweer kan gaan insemineren.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 07:57

Graag gedaan Cynthia :) .

Fotsy ja gek hè. Dierenarts is ook even om raad gevraagd maar er is niet zoveel over te zeggen behalve dat het hormonaal is waarschijnlijk.
Vandaag weer even kijken. 1 juli is de scan op 18 dagen.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 08:06

mooney schreef:

Fotsy ja gek hè. Dierenarts is ook even om raad gevraagd maar er is niet zoveel over te zeggen behalve dat het hormonaal is waarschijnlijk.

Die van mij heeft ook uier dat met de dag verschilt. Niet zo "vol" maar wel losser en strakker zeg maar. Al heb ik denk ik de grootste fopmerrie van het jaar :')

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 08:22

Myrthee_ schreef:
mooney schreef:

Die van mij heeft ook uier dat met de dag verschilt. Niet zo "vol" maar wel losser en strakker zeg maar. Al heb ik denk ik de grootste fopmerrie van het jaar :')

:') hoop dan niet dat mijn merrie de titel van de jouwe gaat stelen haha. Ik heb het vermoeden dat die van mij van nature ook iets varieert, maar ik hang niet stelselmatig onder haar buik dus ik weet het niet zeker. Heb gisteren foto's van het steigeren zitten te gluren of ik de uiers daarop kon zien :') .
Maar dat is wel een geruststellend bericht :) .

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:53

Nou dit is toch wel weer bijzonder. Gisterochtend stond Helga heel mooi hengstig en liet zich zonder probleem dekken. Dit was dag 3 na het hengstig spuiten. Zonet wilde ik voor de tweede dekking gaan. ZE plast nog steeds flink maar is woest tegen de hengst. Na een flinke schoppartij heb ik ze losgelaten. Hengst is ook boos op haar nu en even later als ze weer in de kudde staat plast ze weer maar de hengst mag niet in haar buurt komen. Vandaag is dag 4 na het hengstig spuiten. Zou het zo snel gedaan zijn met de eisprong? Maar wat vreemd dat ze dan toch nog plast en knippert toch?

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:25

Murosch, dat doet mijn merrie dus altijd dat knipperen en plassen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:34

Murosch.. hier is de merrie op zaterdag hengstig gespoten en op woensdag ochtend geïnsemineerd.
Er was eerst sprake van dat ze evt dinsdag middag/avond nog geïnsemineerd zou gaan worden.. maar dat is woensdag ochtend dus geworden.

Ik heb overigens wel vaker merries gezien die stik hengstig zijn en toch echt nijdig zijn op de hengst.. :o

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:43

Murosch schreef:
Nou dit is toch wel weer bijzonder. Gisterochtend stond Helga heel mooi hengstig en liet zich zonder probleem dekken. Dit was dag 3 na het hengstig spuiten. Zonet wilde ik voor de tweede dekking gaan. ZE plast nog steeds flink maar is woest tegen de hengst. Na een flinke schoppartij heb ik ze losgelaten. Hengst is ook boos op haar nu en even later als ze weer in de kudde staat plast ze weer maar de hengst mag niet in haar buurt komen. Vandaag is dag 4 na het hengstig spuiten. Zou het zo snel gedaan zijn met de eisprong? Maar wat vreemd dat ze dan toch nog plast en knippert toch?

Hebben hier een hengstje gehad, echt een ontzettend lui ding volgens mij, die dekte altijd maar 1 keer. Merrie stond eerst 3 dagen goed hengstig ofzo, dan dekte hij 1 keer, echt op ze dooie gemakje sprong hij, en daarna niet meer. Merrie bleef zich maar aanbieden en hij trok ze neus er voor op en ging hooi eten. Maar telkens netjes drachtig. nadeel is dat er maar 1 merrieveulen op 12 jaar dekken uit is gekomen en hij heeft er toch een hele hoop lopen haha.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:49

Nou dat is ook wat haha. Aan de hengst zal het niet liggen, die heeft zijn best echt wel gedaan om haar te overtuigen. Hij kreeg alleen zo'n pak rammel van haar vanmorgen dus ik kan me goed voorstellen dat hij daar boos van werd. Ik ga morgenochtend nog maar eens kijken en als ze hem weer zo afslaat dan zal het wel klaar zijn denk ik. Bij de vorige hengstigheid is ze op woensdag donderdag en zaterdag gedekt, dus ik vroeg me af of het hengstig spuiten er misschien nu iets mee te maken kon hebben dat ze zo snel al afslaat.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:01

Murosch hengstig spuiten versneld de eirijping vaak ook zei onze veearts. Er zat toch al een best mooi ei toen ze hengstig gespoten werd of ben ik nu in de war met een ander? Dus zou best kunnen dat het ei al geweest is. Als merries bij ons ineens zo tegen de hengst doen dekken we ze ook niet meer, ookal plassen en knipperen ze nog. Alleen als ze zich nog zonder teveel problemen laten bespringen en dekken.
Sommige tonen nog wat langer hengstig terwijl het ei al geweest is, er zijn merries die zich dan wel nog door laten dekken maar sommige laten duidelijk merken dat ze ( ondanks dat wij hengstige tekens zien) ze toch niet meer willen.
Maar voor echt zekerheid zou je nog eens kunnen scannen of het ei weg is.
Ik zou trouwens sowieso mijn hengst niet meer achter zo'n merrie zetten als ze zo schopt ;) (mocht het ei er nog wel zijn, wil mijn hengst ook heel laten, maar dit is nog nooit gebeurd gelukkig, lijkt me ook heel zeldzaam)

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:08

Ik heb er geen verstand van Murosch, ik hoop voor je dat het deze ronde raak is!

Mijn merrie is vanmorgen gescand en er zat dus wel een klein vruchtje. (Van de onbekende dekking bij vorige eigenaar) Ze is nu hengstig gespoten dus met 3-4 dagen zou ze volgens de DA weer hengstig moeten worden. Nog even wachten en dan nog een poging tot een date met Nimroos! :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:17

Manda schreef:
Murosch hengstig spuiten versneld de eirijping vaak ook zei onze veearts. Er zat toch al een best mooi ei toen ze hengstig gespoten werd of ben ik nu in de war met een ander? Dus zou best kunnen dat het ei al geweest is. Als merries bij ons ineens zo tegen de hengst doen dekken we ze ook niet meer, ookal plassen en knipperen ze nog. Alleen als ze zich nog zonder teveel problemen laten bespringen en dekken.
Sommige tonen nog wat langer hengstig terwijl het ei al geweest is, er zijn merries die zich dan wel nog door laten dekken maar sommige laten duidelijk merken dat ze ( ondanks dat wij hengstige tekens zien) ze toch niet meer willen.
Maar voor echt zekerheid zou je nog eens kunnen scannen of het ei weg is.
Ik zou trouwens sowieso mijn hengst niet meer achter zo'n merrie zetten als ze zo schopt ;) (mocht het ei er nog wel zijn, wil mijn hengst ook heel laten, maar dit is nog nooit gebeurd gelukkig, lijkt me ook heel zeldzaam)

Ah dank je, dit stelt me een beetje gerust. Er zat inderdaad al een mooi ei toen ze hengstig is gespoten. Dit is de eerste keer dat ze hem zo duidelijk afwees trouwens. Bij de vorige hengstigheid liet ze zich op woensdag en donderdag moeiteloos dekken, maar op zaterdag was ze feller. Liet zich toen nog wel dekken maar waarschuwde de hengst wel een paar keer. Nu was het rigoureus wegwezen met die hengst vanmorgen.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:21

Denk dat ze dan wel echt klaar is Murosch :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:32

Dan hoop ik dat we gisterochtend nog wel op tijd waren voor de eisprong! Ik ben maandag niet wezen kijken bij haar omdat ik moest werken en er toch vanuit ging dat ze pas op dag 3 na het hengstig spuiten hengstig zou worden (dat werd me zo verteld). Zou een paar uur na de eisprong dekken ook nog raak kunnen zijn?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:56

Ja, dat kan ook nog bevruchting opleveren. :j

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:57

Tot 6 uren na de eisprong kan er nog bevrucht worden.
Scan je niet om te kijken of het ei weg is?

MDJ, hopelijk slaagt het nog :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:00

Is een shetlander, dat valt vaak niet mee om daar een DA voor te vinden. :)

Sarona wordt over een paar uur gescanned of het ei gesprongen is, spannend!!! Zo niet heb ik wellicht een probleem, grote kans dat morgenavond insemineren dan te laat is, en de koerier staat hier pas 's avonds rond 20 uur. Moet morgen werken, kan het dus niet zelf ophalen. Ik meende dat ze gisteren weer even stond de piesen toen ik de ruin naar binnen kwam, maar zag het vanuit de ooghoek, verder heb ik niets aan haar gezien. Durfde niet de ruinen er bij in de buurt te houden, heeft al een keer de planken van de box gekost. :=

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:18

MDJ: dus toch drachtig, daarom vond ze Nimroos niet leuk :D. Hopelijk kan ze nu wel binnenkort gedekt worden :)
Hoe ging de stamboekopname? Had je helaas gemist hoorde ik!

Neonlight hopelijk hoef het niet nog een keer!

Mijn merrie is gisteren voor de tweede scan geweest, het vruchtje was goed gegroeid en mooi kloppend hartje <3

Afbeelding

Ik kreeg van een kennis de tip om alert te zijn op een rhesus veulen omdat dit haar derde veulen van dezelfde hengst wordt. Ik kende dit nog helemaal niet! Met de veearts overlegd en het schijnt toch regelmatig voor te komen ... kenden jullie dit?
Ik ga bij mijn merrie bloed laten afnemen om te laten bepalen of er verhoogd risico is, zo ja moet het vlak voor de bevalling nog eens dacht ik. Je kan het maar beter voor zijn....

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:20

Ja manda wordt het veulen dan niet geaborteerd en is geel( ogen mond enz) ja eens gezien in dokter pol.
Of dit zo vaak voorkomt? Dacht van niet maar komt omdat moeders een afstoot gemaakt heeft tegen vadersdna geloof dat het zoiets was. Of is het nog iets anders?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:24

Spannend Neonlight! Hopelijk is het ei gesprongen.

Manda, ik dacht al aan de opgave lijst te zien dat je er zou zijn! Helaas wist ik niet goed hoe je er uit ziet. Jammer dat we elkaar niet even gesproken hebben! Ze is opgenomen met 66 voor exterieur en 65 voor beweging. Ze is ook best wel een beetje te vet nu. Hopen dat ze er in september met wat training beter voor staat! Hoe heeft de jouwe het gedaan?

Mooie echo-foto! Altijd fijn om te horen dat het goed gaat. Ik ga even googelen wat een rhesus veulen is, nog nooit van gehoord.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:39

Er zitten dan antistoffen tegen het veulen in de biest, met bloedgroepen te maken ja. Aborteren gebeurd dacht ik niet. Het is ook alleen de biest die het veulen dan niet mag drinken de eerste zoveel uren/ dagen? Daarna mag hij gewoon wel weer bij de moeder drinken. Dus heel gedoe met andere biest geven en de merrie blijven melken maar dat is wel te overzien om het veulen te redden natuurlijk.

MDJ: jammer ja! Het zijn mijn pony's niet meer maar ik heb ze wel gefokt en wilde er graag bij zijn :). Het waren dochters van Pandorro en Clever, die ik nu ook niet meer heb trouwens.
Mijn vosje uit mijn welsh merrietje had 70/71 de grote appaloosa 67/65 en de kleine appaloosa 68/65
Ook nette punten van jou dametje hoor!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:49

Das dan nog iets anders dan dat ik gezien heb. Maar dat kwam ook wel door met dezelfde hengst te fokken.

Geen idee dan, er is zo wel iets bij mensen ook, ik weet een vriendin van me en die heeft direct een injectie gehad na geboorte want anders zou ze haar baby vergiftigen. Maar is bij mensen ook heel zeldzaam dus lijkt me onwaarschijnlijk dat dit bij paarden wel vaak zou voorkomen. Had iets met bloedgroep te maken ofzo

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:52

Nooit van gehoord Manda.. :n

Maar wat gebeurd er dan als het veulen wél die biest drinkt?
En wanneer weer je dat het een resus veulen is??

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:07

Ik ken het wel.. Kennis van mij heeft het met een merrie elk jaar weer. Ik meende de eerste 24 uur geen melk van de moeder. Daarna is het prima.

Ander veulen wat ik ken, wou beslist niet drinken bij de moeder. Bleek na heel veel uitproberen de resus factor te zijn, gelukkig dus dat hij niet wou..