[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:24

Gefeliciteerd Laura!

Ceasar, het was hier ook een uitzonderlijke situatie afgelopen jaar, Mausi wilde al een aantal cyclussen niet drachtig worden, hengst bleek matig sperma te hebben (dus de gastmerries werden ook niet drachtig), en voordat hij wegging konden we nog 1 poging doen, dus toch geprobeerd, omdat ik anders al mijn geld kwijt was (en dan heb je het over duizenden euro's). Eigenlijk met het idee dat ze toch niet drachtig zou zijn, maar dat was ze dus gelukkig wel :)

Maar als ik niet mijn eigen stal had, had ik het misschien ook niet gedaan hoor. En in september is het meestal nog mooi weer, dus dan kunnen ze nog lekker even 24/7 buiten hoop ik. En hier staan ze in de winter iig 12 uur per dag buiten, heb eventueel veulendekens liggen als dat nodig zou, dus dat is ook anders dan dat je op een pensionstal staat waar ze maar een paar uur per dag buiten komen. En ze krijgen een stal van 5m x 4.30m, dus dan hebben ze binnen ook de ruimte mochten ze een keer wat langer binnen staan. En ook kunnen ze hier in de schuur nog los als het echt een dag noodweer zou zijn.

Knolselder

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:30

Hoera voor Laura en Aniek! *\o/*

Op zich qua buiten kunnen vind ik het najaar niet erg. Een veulen krijgt ook gewoon een dikke vacht. Maar een veulen lekker vroeg is langer lekker veel gras kunnen eten :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:52

Was dat die leasehengst met die sokken Roma?

Elke keer als Pony met haar klapper doos naar Zaar gilt baal ik...baal ik echt hard :\
We dekken haar dit jaar niet opnieuw, het veulen is bestemd voor de renbaan en daar vind ik het nu te laat voor. Hopen dat ze niets heeft en in februari volop gedekt kan worden

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:02

Gefeliciteerd Aniek en Laura!

Hier nog een paar dagen wachten en dan hopelijk weer even baby staren :D

Terug van vakantie en weer heerlijk aan het werk met mn dame... Nu thuis met wat hoofdpijn en toch maar besloten om iig een begin te maken met het uitsorteren van al mn gemaakte foto's :D

Gisteren hebben we Jill in n andere box gezet, niet zodat ze erin kan gaan bevallen volgend jaar maar meer omdat ze in haar vorige box niet door het raam naar buiten kon kijken en dat vond ik sneu (ze is best klein (1.45m) en het raam zat veelste hoog voor haar!) en het eerste wat ze deed was dr koppie buiten steken <3 *happy horse*

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:15

Woogy schreef:

Ja die idd :D

Kan me voorstellen dat je enorm baalt, hopelijk heb je volgend jaar meer geluk!

fijn dat ze zo blij is met haar nieuwe stal CL :)

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:29

Snap dat je baalt Woogy, zou daar ook ontiegelijk van balen. Baalde vorig jaar ook echt enorm toen Noumea niet drachtig werd..

Gefeliciteerd Laura!!!

Ja kei spannend Fotsy, maar goed er zijn alweer een paar uur voorbij, dus is weer wat korter bij de scan datum haha :D

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:35

Hè balen woogy! hopelijk volgend jaar meer geluk!

@Ceasar: heb Marley laten dekken een 75% falabella merrietje met blijkbaar argentijnse roots. Ze gaat gedekt worden door silver plates Baccarra Sampson, hij is 100% amha. Twijfel enkel voor de amhr papieren ook te vragen of niet.

Nog even beiden showen <3
Afbeelding

Zo liep ze er vandaag bij, zalig kusjes komen geven en lief doen.
Afbeelding

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:52

Al_Zawraa schreef:
Woogy schreef:

Ja die idd :D

Kan me voorstellen dat je enorm baalt, hopelijk heb je volgend jaar meer geluk!

fijn dat ze zo blij is met haar nieuwe stal CL :)

Het was toch ook zo dat hij alleen natuurlijk mocht dekken en niets verzonden mocht? Dan weet je wel waarom :\

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:54

Laura ook gefeliciteerd!

Mooie combinatie hoor Luna!

Woogy, snap dat je baalt natuurlijk!

Dierenarts was ook lekker complimenteus vanmorgen. Kwam met Roos aanlopen, dus zei voor de grap; 'ze lijkt al vier maand drachtig, maar dat is niet zo hoor.' Kreeg arme pony te horen; 'Oh ik dacht al, als je zei dat ze laat deze zomer nog moest bevallen, had ik het ook geloofd.' :o :o
Ze is van de voorkant met name ook gigantisch rond al O:) Vandaag had ze lekker vrij, heb alleen Lies gelongeerd en Shiva gereden. Die beiden krijgen morgen de osteopaat op bezoek, dus dan mag Roos nog even haar rondje aan de longe doen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:29

AniekR _O- die DA zijn altijd zo subtiel in hun opmerkingen
toen mijn merrie net geveulend had, kreeg ik de opmerking of er nog eentje inzat :o >;)

mijnlieverd alweer een dag voorbij, vroeg gaan slapen dan is het vlug morgen :D

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:31

Vandaag na twee dagen weer bij Anne geweest. Door curses en drukke dag werk e had mijn vriendin haar gedaan. Zijn haar aan het bele ren onder t zadel rustig aan. Wat heel goed gaat. Vandaag weer 20 minuutjes er op gezetten. Voornamelijk gestapt en 2kleine stukjes gedraaf t. Ging s upper ze is echt braaf:) maar in haar doen en laten merk ik niet echt verschil. Maargoed hopen dat ze de 26e gewoon drachtig Gescand wordt

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:00

Gelukkig toch wat goede berichten nu in het topic.

Woogy wel jammer van Pony.

Hier zit Dynamic op 3 weken sinds de eerste dekking, heb m'n vader gevraagd of hij haar wil schouwen want zelf lig ik weer in het ziekenhuis. Maandag weer met spoed opgenomen :(
Maar goed, de merries gaan toch door dus blij dat mijn vader kan helpen thuis.
Volgende week kan ik haar pas laten scannen want ze was lang hengstig. Maar dan moet ik er zelf wel weer bij kunnen zijn.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:35

Haha Fotsy, jaaa dan nog maar 4 dagen tot de scan :D maar mij kennende zal dat vroeg gaan slapen wel niks worden :')

Haha Aniek, kreeg ik vorig jaar over Biscuit( quarter merrie) die nbevallen was te horen, of er niet nog een in zat, weliswaar was dat niet door de dierenarts, maar toch, dacht ook en bedankt hè :') :D.

Zo heb ik vorig jaar mee gemaakt, daar moet ik nu ineens weer aan denken, dat Noumea gescant moest worden, maar die stond toen nog op de wei en die liet zich niet vangen, wel eens vaker niet, maar dacht de dierenarts helpt wel ff, dus wij druk bezig, zegt ze op een gegeven moment van waarom laat je ook niet haar halster om, ik zo ehmm dat heb ik om gelaten, ik zo t is die hoor, zat ik achter Noumea aan en zij achter Parnasse aan(die had geen halster om) :') echt ik had m niet meer :D _O- , zo grappig t zijn natuurlijk allebei Merens, en zij ziet blijkbaar t verschil niet, terwijl die er echt wel zijn :D

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:43

Bijleespoging vanaf pagina 112 :P

ivy_power, leuk he zo aftellen naar baby's van je hengst :D Ik duim mee voor 3 veulentjes volgend jaar! verandering in gedraaaag, dat klinkt veel belovend :)

Mijnlieverd, ik ken natuurlijk knappe papa al :P ik vond hem echt ideaal voor Bibi. Ben zo benieuwd wat er er van gaan maken. Ooit laat ik haar zusje Jade misschien ook nog wel eens van hem dekken :) Wat ga je eigenlijk doen volgend jaar met alle veulentjes? Bijhouden of zijn er zeker al voor de verkoop bij?

Pauk, spannend.. edit, spijtig :( hopelijk meer succes bij de volgende poging!

Welkom amyz, Hopelijk lukt het voor je dit jaar. Maar veranderd gedrag is inderdaad soms al een goed teken :) Mooie combi trouwens, die kom ik hier een beetje later tegen :) ik ken ook nog niet iedereen en de situaties, maar daarom probeer ik af en toe deze bijleesposten te maken. Dan blijft het me allemaal wat beter bij :)
En met 2 schimmels heb je idd 75% kans op een schimmeltje (als ze beide heterozygoot zijn tenminste, is er eentje homozygoot dan is het veulen 100% schimmel)

DL, nog eens heel veel sterkte he! Begrijpelijk dat je er nu met je hoofd niet echt bij was, hopelijk heeft het toch gepakt!

RX, zo spijtig zeg.. En idd moeilijk om nu verder te moeten gaan keuzes maken. Hopelijk is Qween wel drachtig!

Robyn, zo leuk dat je Dany met een goed gevoel hebt kunnen verkopen. Nu op naar een even leuk zusje met een nog leuker kleurtje! :D

Marije, veel beterschap!! Je hebt toch echt veel pech de laatste tijd met je gezondheid he :(

Fotsy, zoooo spannend, nog een paar daagjes. Maar anders gedragen is goed he :D Zou wel leuk zijn in een keer vol na een toch wat 'rare' hengstigheid waarin we niet verwacht hadden te moeten insemineren he :)

Vientje, jij ook al zo spannend, ben benieuwd 'of er iemand in zit' maar dat lees ik sevvens enkele posts later wel (handig aan bijleespost maken :D) Edit, oohnee jij ook al, ik duim voor de volgende poging!
Wij hebben vorige week nog röntgenfotos laten nemen van onze drachtige merrie. Wel alleen 1 been, maar kon geen kwaad zei DA.. Ze heeft wel andere verdoving gehad denk ik.

Pretty jij hebt toch ook zo'n leuke kudde he. En zo'n hitsige kleine mannetjes :P Ella lijkt een stukje groter dan Cas he?

Luna, spannend seg, dus morgen scannen? Ik duim! Mooie combi :)

Venthe, echt niet leuk :( hopelijk krijgt ze terug een mooi eitje, afwachten voor de scan.. Edit, goed hengstig, goed ei, das gewoon succes bij deze poging he :D

Manda leuk, ik ben weer benieuwd naar de Pjotr babys van volgend jaar :) en hopelijk krijg je daar zelf ook nog iets drachtig he! :) Proficiat let de drachtige Nimroos merrie, wij hebben dat ook gehad, moeder en dochter die beide een Arany baby gehad hebben, echt leuk om zo die familieband te zien, ze doen je echt aan elkaar denken :)

AniekR, ik ken dat die snelle onzekerheid. Enige echte zekerheid krijg je door te scannen.. Maar als ze al zo ver zijn gaat het zelden mis he.. Ze ziet er goed uit trouwens, mooie foto's :) Super een leuke 35-dagen scan :)

Vesceron spannend ik ben benieuwd. Edit, ooh spijtig seg Vesceron, hopelijk vind je een andere leuke hengst. Jeaah toch geïnsemineerd ondertussen, weer duimen draaien!

Vulina, jij ook al scannen, allemaal op dezelfde dag :) Edit, oooooh proficiat Vulina!!

ubione, nog eens een hart onder de riem voor jou. Idd, hier gewoon blijven meevolgen en kletsen dat leid toch wat af he :) En spannend aftellen naar de scan.
Proficiat met jullie huis!!! Zo leuk iets om je aan op te trekken!
En ook proficiaat met je drachtige Moontje!!!

Faline jij bent ook bij de gelukkigen met al je merries al drachtig net als ik :)

Apple, ik hoop dat ook jij meer succes hebt bij poging 2, spannend aftellen nu!

Knolselder, pfff jij ook weer bij de ongelukkigen, wat is dat toch dit jaar seg!!! :(
Mooie Alec, ik vind hem nog mooier als hij niet geschoren is :D Dan zie je zn mooie vlekken beter.

Welkom Ylana, veel succes met je 2 merries.

Welkom Chrisje20, spannend, speciale combi :) veel succes!

suffie, jou merrie zit dan ongeveer gelijk met mijn 3 merries, die zitten ook net over de 2 maanden.

Rianne1994, jij kan ook weer gaan aftellen. Hopelijk ook meer succes bij deze poging he.

Kelly_J, leuke kleurkansen  Hier ook heel herkenbaar dat dromen van bepaalde combi’s ik denk soms zelfs al jaaaaren vooruit :P

Cynthia, spaaaaaannend! Nog eventjes geduld, ik duim heel hard voor je.

Ceasar, welkom en meteen proficiat! :D

Woogy, jammer seg! Doe je nog een nieuwe poging?

AlZawra, ik kan me voorstellen dat het wel raar is ja, nog een tijdje moeten wachten op je veulen terwijl de meeste hier al aan einde dekseizoen denken. Wij doen normaal ook nog wel door als mensen willen hoor. Dit jaar moeten er ook nog 2 Arany veulentjes geboren worden.

Lauura, jij ook welkom en proficiat!! Aftellen maar :)

FF Edit tussendoor: AAAAAAAAARGHH nog 10 pagina’s te gaan, wat gaan jullie hard!! :P

Hier dus weinig nieuws, alle drie nu dik 2 maand drachtig. En verder gaat het vlotjes. Arany dekt lustig verder. De stand is tot nu toe 6 drachtig bij de eerste poging, vanaf dit weekend gaan er weer een aantal gescand moeten worden (waaronder Flo van Evelyne) Ik ben eens benieuwd :P

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:45

Hahaha, dat overkomt je met twee bruintjes met verschillende aftekening ook hoor, mijnlieverd. Ik heb twee weken lang gedacht dat Roos het eerste weekend gedekt was, tot we een weekend je weg deden en de pony's op zochten in België. Stonden bij het land, vroeg de HH; 'En deze is Roos toch?' 'Eh - nee, dat is Lies.' 'Oh, dan is Lies als eerste gedekt.' O:)

En vroeg slapen + de dag voor de scan? Na-ah gaat vast niet lukken hahaha

Marije, wat vervelend dat het weer zo slecht gaat nu. Hopelijk gaat snel alles weer de goede kant op! En is Dynamic drachtig natuurlijk!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:13

Lauura schreef:
Ik ben ook weer van de partij! Vandaag drachtig gescand van Everdale! Het wachten kan weer beginnen :=

Gefeliciteerd *\o/*

Woogy schreef:

Elke keer als Pony met haar klapper doos naar Zaar gilt baal ik...baal ik echt hard :\
We dekken haar dit jaar niet opnieuw, het veulen is bestemd voor de renbaan en daar vind ik het nu te laat voor. Hopen dat ze niets heeft en in februari volop gedekt kan worden

Ik snap heel goed dat je er van baalt, hopelijk lukt het volgend jaar wel.

MarijeR schreef:
Gelukkig toch wat goede berichten nu in het topic.

Woogy wel jammer van Pony.

Hier zit Dynamic op 3 weken sinds de eerste dekking, heb m'n vader gevraagd of hij haar wil schouwen want zelf lig ik weer in het ziekenhuis. Maandag weer met spoed opgenomen :(
Maar goed, de merries gaan toch door dus blij dat mijn vader kan helpen thuis.
Volgende week kan ik haar pas laten scannen want ze was lang hengstig. Maar dan moet ik er zelf wel weer bij kunnen zijn.

Beterschap!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:32

Bedankt Tinnie :)

Gefeliciteerd Lauura :) Uit wat voor merrie?

Woogy, ik heb geen verstand van de rennerij. Waarom is het daarin belangrijk dat je geen laat veulen krijgt?

Hé jakkes Marije, veel beterschap!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:41

Een paard verjaart per 1 januari. Als je de drie jarige koersen hebt, kunnen ze dus geboren zijn van 1 januari tot 31 december geboren zijn. Komt je paard dus uit juni is hij een half jaar jongen dan de januari dieren. Een half jaar minder ontwikkeld en minder groot en sterk.
Uiteindelijk zijn er geen statistieken die bewijzen dat het verschil maakt. Zo winnen er paarden uit alle maanden van het jaar. Zeker in de zandbak zie je dat de paarden in de winter worden gefokt, als er dan Europese voorjaar paarden zijn(die dus een half jaar jonger zijn) tegen koersen zie je dat ze meer dan duidelijk aan elkaar gewaagd zijn.
Ik neem het risico niet, ik wil vroege veulens :P

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:44

Even tussendoor!

Vanavond scannen, dag 15 (kon niet meer wachten :o )
Baarmoeder voelde slap dus DA was bang dat het niet gelukt was. Tot scan een bevrucht eicel liet zien welke nog niet ingenesteld was!
Het wordt nu spannend, gaat die baarmoeder nog herstellen en kan het vruchtje goed ingenesteld worden?
Zaterdag gaan we weer scannen, als ei er nog zit maar baarmoeder nog niet top voelt gaan we aan de regumate

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 02:35

Ivy_power89
Spannend hoor! Heb ook zitten twijfelen t iets eerder te doen omdat t wachten zo moeilijk is. Maar dwing mezelf tog te wachten op de 18e dag heb ik meer zekerheid. Maar ik hoop dat t bij jou goed gaat en mooi veulentje uit komt

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:14

chrisje20 schreef:
Ivy_power89
Spannend hoor! Heb ook zitten twijfelen t iets eerder te doen omdat t wachten zo moeilijk is. Maar dwing mezelf tog te wachten op de 18e dag heb ik meer zekerheid. Maar ik hoop dat t bij jou goed gaat en mooi veulentje uit komt

Eerder scannen heeft ook bijna geen zin, dan kun je het niet met zekerheid zeggen. Mijn merrie werd op 11 dg gescand, niks te zien (geen vrucht maar ook geen hengstigheid) en met 18 dg mooi drachtig. Het is even bikkelen, maar dat ben je wel weer vergeten als het gelukt is.

AZ: Ik bedoelde meer de mensen die bewust in het najaar een veulen laten komen. Ik snap heel goed, dat als je een traject bent in gegaan, dat je er dan 200% voor gaat en dat een veulen het belangrijkste is. Hoe laat die dan ook komt. Maar bewust in het najaar omdat je dan zelf een halfjaar eerder een veulen hebt, zou niet mijn keuze zijn.
En het klopt wel dat ze een vacht krijgen, maar het is toch anders. En een jong ding moet lopen, bewegen. Niets beter dan weidegang en zonnetje!

Interessant Woogy om te lezen hoe een andere tak van sport er tegenaan kijkt. Toch denk ik dat een veulen wat in het voorjaar geboren wordt (maart/april/mei) echt wel die inhaalslag maakt omdat ze in een fijner seizoen geboren worden. Ik snap ook heel goed dat je het risico niet neemt, maar dat er geen statistieken zijn die e.e.a. onderleggen zegt ook wel wat.

Beterschap MarijeR, hoop dat je snel weer naar huis kan en zelf weer lekker aan de slag kunt!

Luna; mooie hengst die Baccara Sampson! Alleen ik ben echt niet van dat hele kleine spul :o

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:42

marije beterschap heftig zeg, hopelijk kunnen ze het deze keer goed oplossen en ben je er voor een tijdje goed mee.

ivypower das dubbel nu, hopelijk nestelt het nog in, kan je dan niet beter nu al op de regumate?

bij ons in de kliniek scannen ze altijd voor de 18 dagen, ik weet eigenlijk niet waarom maar vanaf 14 dagen scannen ze al.

ja woogy das ook de reden van velen die keuringen doen enzo, ook in andere takken met wedstrijden maar inderdaad statistisch nog niet bewezen, al lijkt het me aangenamer voor het paardje zelf als je moet starten met fysieke inspanningen en druk dat je dan ouder, steviger bent.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:55

even een ego update betreffende mijn merrie.
Ze was op 18 dagen leeg gescand en ook alweer hengstig geweest dus moest haar een ruime week later hengstig spuiten. Hier heeft ze niet op gereageerd en is helemaal niet hengstig geworden. Nu dit weekend weer opnieuw spuiten en dan maar zien of ze nu wel hengstig wil worden

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:00

Nou ik heb toch de DA gebeld, vertrouw Noumea voor geen cent, aangezien ze gisteren liep te piepen naar Parnasse terwijl die altijd samen staan, vorige keer deed ze dat ook en toen dacht ik van nee dat zal wel niks zijn, 4 of 5 dagen later kwam de dierenarts en was ze dus wel net hengstig geweest(toen ook al na 14 of 15 dagen hengstig geworden blijkbaar), dus laat Noumea zeker voor t onzekere toch ff scannen vandaag, niet dat ze niet drachtig is en ik straks weer een hengstigheid mis gelopen ben, want dan baal ik als een stekker.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:10

tammiebels, heb dit ook gehad met mijn merrie, tekort na de laatste hengstigheid en dan werkt de spuit niet, hopelijk werkt de tweede spuit wel want hier ook niet, ze is dan maar weer zelf hengstig gekomen.

mijnlieverd ook al, die onzekerheid is zo vervelend, duimen draaien dat het toch gewoon de hormonen zijn, heb jij geen hengst staan om even te schouwen?