[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SharonIndezz

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 00:21

Nou idd, schoot ook meteen ff door mijn hoofd… voor nu lijkt het weer allemaal oké, we houden haar streng in de gaten

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 00:49

Sharonindezz dat zou ik ook doen hoor even blijven observeren

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 04:20

Ik wilde me steeds al melden, maar dan nu alsnog. Stukje doorgelezen en zie al veel dikke buiken en tietjes.

Mijn merrie is donderdag 200 dagen onderweg. Ze heeft in 2019 een veulen gehad bij de vorige eigenaren en haar zoon van 2022 loopt hier vrolijk rond.

Heb wel met haar te doen, want ze vindt het deze keer duidelijk zwaarder. Ze wordt dit jaar 18, maar is normaal gewoon fit. Voel me wel schuldig. In 2022 zouden we nog een keer dekken, maar ik durfde het niet aan. In 2023 getwijfeld en toen ik het eigenlijk toch nog wel wilde, was het al vrij laat. Vorig jaar begon het ook met twijfels en haar hengstigheid was wat wisselend. Toen kreeg ik een dekking van mn moeder en was het gelukkig wel weer in 1x raak. Maar wel vaak moeten scannen om een mooi ei te pakken.

Ze heeft wel al een buikje. Kreeg een herinnering dat ze in 2022 nog ongeveer 80 dagen moest en een soort skippybal had ingeslikt. Hoop nu vooral dat ze zich prettig blijft voelen en er weer goed doorheen komt. Dit is wel de laatste. Voor haar en voor ons.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 07:58

Superpony welkom. Lastig als ze het zo zwaar heeft.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 08:57

Ik liep heel ver achter met meelezen, maar heb me even bij gelezen.

Thomas5 Heel veel strekte wat vreselijk naar om te zien, en dan heb ik
het nog niet eens over het veulen maar meer over hoe de merrie er mee omgaat.

Verder groeien de buikjes en de uiers mooi door allemaal zie ik.

Zelf ben ik er eigenlijk voor het eerste jaar totaal niet mee bezig, wij moeten nog 2 maanden (15 april is ze op 340 dagen) Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog heen enkele keer naar haar uier heb gekeken. Ze loopt 24/7 buiten buiten het voeren waar ik wel mee ben begonnen is alles nog zo als altijd.
Ik merk wel dat ze zich afzondert van de rest. Ze staat nu samen met en 1 en een 3 jarige ruin en ze staat echt geregeld aan de totaal andere kant van de paddock en dat is toch wel een 200 meter afstand van de rest.
En ze is flink humeurig.

Verder hoop ik er zo lang mogelijk nog niet mee bezig te zijn dat maakt het wachten zo veel dragelijker.
Voorgaande jaren vond ik het verschrikkelijk lang duren en nu vliegen de maanden voorbij.

Iedereeen succes ik ga vanaf nu wel beter mee lezen voor de veulentjes die al gaan komen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:54

SharonIndezz schreef:
Nou idd, schoot ook meteen ff door mijn hoofd… voor nu lijkt het weer allemaal oké, we houden haar streng in de gaten

Hoe lang is ze drachtig? Als de klachten terugkomen inderdaad even laten opvoelen door de DA

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:01

baudyh schreef:
SharonIndezz schreef:

Hoe lang is ze drachtig? Als de klachten terugkomen inderdaad even laten opvoelen door de DA

9 maanden nu,

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:09

[quote="SharonIndezz"]

@marjolein, ga jij uit van 11 maanden dragen of 340 dagen?

Ik ben uit gegaan van 11 maanden, met 340 dagen is ze op 12 april uitgerekend

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:22

Ik loop ook wat achter hier, excuus.

Nieky dank je voor de tip met vitamine e, dat is wel een hele goeie!

Babootje en Seven, hoe staat het ervoor bij jullie?

Nieuwe gezichten welkom :)

Hier inmiddels 309 dagen. Komt al flink in de buurt, dus ik hoop dat het weer de komende weken wat vriendelijker wordt. Voor de zekerheid heb ik toch maar een dekentje aangeschaft.
Heel langzaam begint de andere helft ook wat wakker te worden :D
Afbeelding

Ik heb het nu ook wel met Eloon te doen. Het begint zwaar te worden.
Afbeelding
Afbeelding

Haar staart ook al flink geschuurd
Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:53

@sharonindezzz goed in de gaten houden hoor. Want dat is wel nog in de “gevaren “ tijd

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:43

Kabayo. Super leuk. Ik hoop dat deze combi met silver wel een succes is!

Zijn er al mensen stiekem met het volgende seizoen bezig? Ik zou graag mijn Palomino merrie willen dekken. Hengstenkeuze is nog wel een dingetje. Verder geen plannen. Ik hoop vooral dit jaar gezonde veulentjes en niet te veel dierenarts rekeningen en al helemaal geen kliniek ~~}>

Ponytante. Altijd een mooi iets om de beweging waar te nemen!

Meissieline. Ze is goed rond! Uier is niet zorgwekkend. Rosa begon ook vroeg

Quir. Is dat je vosje? Goed dik!

Marjoleinvde. Niks mid met mini tietjes op deze dagen

Sharonindez. Dat is minder. Maar even goed in de gaten houden. Kan ze last van zand hebben? Dat moet ik hier ook echt in de gaten houden

Superpony. Welkom. De ene dracht is de andere niet natuurlijk. Mijn 22 jarige merrie verloopt de dracht echt super makkelijk. Terwijl ze tien jaar terug een stuk zwaarder had.

Dddara. Leuk dat je weer actiever mee komt praten.

Muronia. Eloon doet goed voort. Ik zag dat het nog een aantal dagen fris zou zijn. Daarna wordt het weer warmer, betekent wel vaak ook weer regen -O- heb ik liever de kou dat ze droog met dekentje buiten kunnen.

Rosa zit nu toch ook al op 308 dagen dracht
Afbeelding
Afbeelding
Wild Thing 294 dagen dracht
Afbeelding
Van zirkonia geen foto maar ze is 238 dagen. Begint ook heel rond te worden!

Ik hoop dat ik snel weer wat met mijn arm kan. Stel dat ik moet opvoelen of helpen. Wordt nu toch wel een dingetje. Ik denk niet dat ik dit voor elkaar krijg met mijn linkerhand :')

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:43

baudyh schreef:
@sharonindezzz goed in de gaten houden hoor. Want dat is wel nog in de “gevaren “ tijd

Ja houden het echt goed in de gaten, vandaag was weer alles normaal, heel vreemd, mest was wel nog ietsjes slapper maar niet zo als gisteren,

Hoe is het bij jou?

Elonia ziet er goed uit zeg! Duurt niet lang meer <3

Edit: zand lijkt mij onwaarschijnlijk, ze heeft recent nog een zandkuuur gehad, maar zeker ook wat om in de gaten te houden

Merries zien er ook bij jou goed uit AM

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:55

Muronia, het schiet op bij Elonia als ze de pleeborstel al uit de kast heeft gehaald haha.

AM bij jou begint het eind ook al in zicht te komen. Spannend!

Ik ben inderdaad al bezig voor 2026. Mijn 2018 kindje mag voor het eerst. Ben voor haar uit de hengstenkeuze. Voor Lilly ben ik er nog niet uit. Vind het erg lastig worden want ik vind dat een hengst me 'ja dat is hem' moet geven. En momenteel heb ik dat dus nog niet -O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:07

Sonjim, dank je wel. Ja, vind het heel rot.

Muronia, dat is wel al ver. Hopelijk na deze witte periode snel een lekker zonnetje.

AM- horses, absoluut. Maar ik wilde dit en heb haar laten insemineren, dus voel me wel verantwoordelijk en schuldig dat ze het deze keer duidelijk zwaarder heeft, al vanaf de start eigenlijk. En ze moet nog een beste tijd, dus maak me deze keer iets meer zorgen.

Lekkere buikjes hoor. Ik was van plan om vanaf morgen weer van onderaf te fotograferen.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:22

Mooie foto's allemaal. Grappig die Elonia, een apart stekelharig schimmel ipv appeltjespatroon. Maar misschien komt dat nog. En anders is ze gewoon anders, en daar is niets mis mee <3 .

Hopelijk waren de buikreacties tijdelijk bij jou Sharonindezz, ik moet wel blij zijn dat het hier allemaal z'n gangetje gaat. De mijne is ook al 18 en heeft het ook een beetje zwaar. Sinds we niet meer rijden is het zuchten wel minder. Met wandelen niet altijd even veel zin :') maar meestal loopt ze prima vrolijk naast me.

Qua kamera. Is dus gebleken dat het kerstcadeus-kameraatje niet op mobiel internet werkt, alleen 2,4 of 5 ghz wifi. Stal (familie) heeft wifi maar wil hem niet "lenen". Is een ouderwets stal in management en dus ook in deze, want (behalve als ik een kwaadwillende ben) de risico dat er iets mis gaat als je iemand je wifi laat gebruiken is nogal beperkt. Vroeger zat ik op een stal waar de meneer bij Microsoft werkte, en daar was de wifi (van de familie, geen extra bedrijfswifi) algemeen gedeeld. Hij zou het moeten weten, dunkt me :+ ?

Nou is hun stal, hun regels. Maar moet dus iets aanschaffen. Vandaag een poging bij Action, alleen hadden ze de kamera's onder de toonbank bij de kassa. Er is een rij (uiteraard) en eindelijk op mijn beurt gevraagd naar de kamera's. -Binnen of buiten? Binnen dus, en daar hadden ze maar èèn van, met alleen wifi.

Dan niet. Pas in de auto besefte ik, dat "buiten" wellicht wel met mobiele data was geweest _-:( . Maar ja, met een rij achter me etc voelde ik me ook bezwaard om heel moeilijk te doen. Dan maar Bol.com & coolblue induiken.

Als iemand een tip heeft (merk of waar gekocht), van een kamera het liefst met eigen simslot, hoor ik het graag. :)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:26

Ponytante, ik heb een Reolink Go op simkaart. Vind 'm makkelijk in gebruik. Ik vind alleen de batterij bij intensief gebruik slecht, daarom hebben wij 'm permanent op de lader. Dit is het 3e jaar en gaat prima zo.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:41

Ponytante schreef:
Mooie foto's allemaal. Grappig die Elonia, een apart stekelharig schimmel ipv appeltjespatroon. Maar misschien komt dat nog. En anders is ze gewoon anders, en daar is niets mis mee <3 .

Hopelijk waren de buikreacties tijdelijk bij jou Sharonindezz, ik moet wel blij zijn dat het hier allemaal z'n gangetje gaat. De mijne is ook al 18 en heeft het ook een beetje zwaar. Sinds we niet meer rijden is het zuchten wel minder. Met wandelen niet altijd even veel zin :') maar meestal loopt ze prima vrolijk naast me.

Qua kamera. Is dus gebleken dat het kerstcadeus-kameraatje niet op mobiel internet werkt, alleen 2,4 of 5 ghz wifi. Stal (familie) heeft wifi maar wil hem niet "lenen". Is een ouderwets stal in management en dus ook in deze, want (behalve als ik een kwaadwillende ben) de risico dat er iets mis gaat als je iemand je wifi laat gebruiken is nogal beperkt. Vroeger zat ik op een stal waar de meneer bij Microsoft werkte, en daar was de wifi (van de familie, geen extra bedrijfswifi) algemeen gedeeld. Hij zou het moeten weten, dunkt me :+ ?

Nou is hun stal, hun regels. Maar moet dus iets aanschaffen. Vandaag een poging bij Action, alleen hadden ze de kamera's onder de toonbank bij de kassa. Er is een rij (uiteraard) en eindelijk op mijn beurt gevraagd naar de kamera's. -Binnen of buiten? Binnen dus, en daar hadden ze maar èèn van, met alleen wifi.

Dan niet. Pas in de auto besefte ik, dat "buiten" wellicht wel met mobiele data was geweest _-:( . Maar ja, met een rij achter me etc voelde ik me ook bezwaard om heel moeilijk te doen. Dan maar Bol.com & coolblue induiken.

Als iemand een tip heeft (merk of waar gekocht), van een kamera het liefst met eigen simslot, hoor ik het graag. :)

Als je die wil, zou ik zelf wel nog een keer naar Action gaan. Dat zijn ze allang vergeten en anders denken ze 2 tellen, wat een zeur en dan is het klaar, maar heb je toch je camera.

Ze hebben ook een webshop.

Ik had 3jr terug een camera via Bol.com en kreeg hem niet gekoppeld. Toen een babyfoon gehaald, want was toch thuis en binnen bereik.
Maar wil nu wel echt een camera en heb in de schuur net geen wifi of moet daar iets aan doen. Daar ligt alleen niet ons talent zeg maar.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 17:41

SharonIndezz schreef:
baudyh schreef:

Ja houden het echt goed in de gaten, vandaag was weer alles normaal, heel vreemd, mest was wel nog ietsjes slapper maar niet zo als gisteren,

Hoe is het bij jou?

Elonia ziet er goed uit zeg! Duurt niet lang meer <3

Edit: zand lijkt mij onwaarschijnlijk, ze heeft recent nog een zandkuuur gehad, maar zeker ook wat om in de gaten te houden

Merries zien er ook bij jou goed uit AM

Ik verwacht niet dat het hetzelfde is als onze merrie want dan had je wel weer wat moeten zien.
Klinkt eerder inderdaad als zand.
Vanwege de dunne mest.

Onze merrie gaat goed. Laatste week stappen en dan mag ze weer meer bewegen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 18:03

Onze merrie - uitgerekend op 9 februari - staat er nog erg rond bij.
Ze heeft een alarmpje ingenaaid gekregen en de camera staat aan. Spannend allemaal weer.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 18:26

Fijn dat het beter gaat met de merrie baudy!

Spannend babootje,

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 18:52

Babootje schreef:
Onze merrie - uitgerekend op 9 februari - staat er nog erg rond bij.
Ze heeft een alarmpje ingenaaid gekregen en de camera staat aan. Spannend allemaal weer.

Spannend hoor.

Mag ik vragen waarom jij kiest voor een veulen zo vroeg in het jaar?

Onze merrie is ook vroeg uitgerekend, 19 februari, maar dat was niet onze keus (we hebben haar drachtig gekocht) en ik sla straks ook zeker een cyclus of twee over.

Nog een vraag: hoe doen jullie het met veulendekentjes?
Een van mijn vorige merries ging achter het veulen aan jagen toen het een dekentje op had. Ik heb het er snel weer afgehaald, want ik was bang dat ze haar veulen wat zou aandoen.

Fijn dat jouw merrie weer opknapt, Baudyh!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 19:04

Alleen op als medisch noodzakelijk is

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 19:25

Hier veulen in maart gehad had geen dekentje nodig. Maar wel geïsoleerde stal.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 21:13

Rensju
Nou, ik ben onwennig van deze HK en ik mis het wachten op een veulentje! Haha. Nu heb ik een saaie winter

Claudia jaa ik hoop het ook!

Ik lees weer stil mee :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 21:26

Ik heb voor de zekerheid een dekentje gekocht nu. Nog niet eerder nodig gehad, maar mocht ik merken dat het veulen het koud krijgt dan is hij er. Ik heb 1 x eind maart een veulen gehad, maar deze merrie is half maart al uitgerekend en stel ze bevalt aan de vroege kant dan zitten we straks met dit soort weer als vandaag.
Afbeelding

Ik ben trouwens wel bezig met de hengstenkeuze voor dit jaar. Komende zaterdag ga ik nog naar de hengstenkeuring, maar in principe heb ik al 1 hoog bovenaan op mijn lijstje staan voor Elonia. Dat is deze jongen, Lancelo, een duitse SW hengst. Tweevoudig kampioen, 6 jaar. Ik heb hem in Moritzburg gezien toen we naar de Hengstparade waren daar en ik denk dat hij een hele mooie match voor Elonia zou zijn. Wordt voor mij de eerste ervaring met verzendsperma uit Duitsland dan. Maar, ik wacht zaterdag nog even af, er kan altijd nog een verrassing tevoorschijn komen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding