[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:37

Wat leer ik echt veel bij van jullie!

Liksteen wist ik niet, dan zullen we die moeten verwijderen als het dan eindelijk zo ver is.

AM bedankt dat je ondanks je zorgen toch de moed vind om met ons te delen. Beeldmateriaal zegt meestal zoveel meer dan woorden.

Hier waren gisterenavond de stopjes weg, vanmorgen was het precies wat nat waar die stopjes zaten... en ze heeft een witte schijn op haar staart... geen idee wat het is.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Edit: oh jaa... haar uier mag ik ook niet meer aan komen...doet pijn denk ik. Word ze echt vervelend van.

Luutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:57

Wat een actief topic is dit toch, erg leuk!

En allemaal nieuwe veulens, gefeliciteerd!
En AM..wat ontzettend jammer..kan me voorstellen dat je er stuk van bent. Dank je voor het delen van de foto van de placenta, toch leerzaam.

Ik las over de diarree. Rivani (nu 10 dagen oud) heeft dat ook, maar wel gewoon 'normale poepkleur'. Nu was ik gisteren bij de dierenarts voor ontworming, maar daar werd gezegd dat het nu niet nodig was te ontwormen, omdat ik de merrie 5 dagen voor de bevalling ontwormd heb. En de andere ponies hier op stal ook. Ik zou het nu pas na een maand hoeven doen. Wat is jullie idee hierover?

Nog wat spam van een vrolijk veulie <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:23

Dennenboom schreef:
Jacky en suffie: Inmiddels heb ik contact gehad met de da. Kijken het nog even aan. Ze is verder wel helder en vrolijk. Het is alleen echt een smerig gezicht en lastig schoon te houden. Ze kan niet bij het water en de liksteen komen. Maandag worden ze ontwormd.

Evelinee: Jaa dat komt wel vaker voor. Spannend!

Kabayo: mooie foto's :j

Lichtgeel is wel normaal hoor dat komt door de biest en melk. Kleur verandert pas als ze hooi of gras beginnen mee eten.
Proper maken met baby doekjes en zinkzalf of sudocreme opsmeren dan blijft het niet meer plakken. Gaat heel goed en makkelijk af te krijgen. Ook binnenkant van de staart meenemen.

Idd suffie ontworming was ik nog vergeten.

Tuurlijk Linda hoor mag je ervaringen delen maar die hengstigheid is nu al zoveel keer genoemd terwijl daar geenenkele waarheid inzit. Dat valt soms toevallig daarmee samen. Ze zouden dus ook aan de diarree zijn zonder hengstigheid van de merrie. Het heeft te maken met het sluiten van de darmwand van het veulen op 7 dagen.

Ik zou ontwormen luutje schema van Vulina is perfect en ik volg die altijd.
Luutje <3

Spannend Tanja

Olga ken dat helaas zo weinig slaap. Maar het is voor het goede doel.

Lange lijst toch wel amai wie gaat er eerst

Neon dus nog geen vooruitgang

Kabayo amai grote land op. Regent het niet bij jullie pfff hier slecht weer nog tot morgenmiddag blijkbaar.

Ik heb mijne net ontwormd zo uit de hand zonder halster of vasthouden. Heerlijk die easy veulens.
Prince Charming

Afbeelding

Dennenboom

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:32

Fotsy, luutje en er was nog iemand die zei dat het door wormen komt. Mijn da adviseert om volgende week te ontwormen. Eerder zou volgens hun geen zin hebben omdat de merrie eerder wel ontwormd is. Het lijkt nu ook al beter te gaan :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:42

Elonia zit woensdag op 10 dagen en dat ga ik haar ontwormen. Ik vraag me alleen af of ik de merrie dan ook tegelijk het beste ontwormen kan? Dan komt het niet dubbel binnen bij het veulen via de melk toch of wel? Merrie is inmiddels even geleden dus zou ik graag ook willen ontwormen.

Fotsy wil je Prince Charming van mij ook een pakkerd geven? Ziet er zo onweerstaanbaar uit <3

Luutje wat een heerlijke race-eend!

Tanja als ze melk lekken dat zie je vaak stippels of streepjes langs de binnenkant van de benen lopen. Misschien zie je die ook ergens?

Wat kun je verliefd zijn op zo'n kleintje <3 . Elonia is dol op kriebelen heb ik ontdekt, heerlijk!
Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:45

Tot zolang ze niet ziek zijn dennenboom komt het vooral van de bacteriën omdat ze overal aan likken helaas.

Iemand maar ik weet ook niet meer wie vroeg of zijn veulen van 1m09 groot was. Wel de mijne is nu tien dagen en net gemeten zo ongeveer en kwam op 1m02 uit. Ruw gekeken. Zal op maand nog eens meten. Mams is 1.52 paps is 1m53.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:47

J_emma Wat een gave foto’s die van mij doet echt niet zo gek hoor en zeker niet op ze moeder…. Dan krijgt hij ook giga op ze donder de merrie is echt super streng. Hij mag bij mij komen en verder nergens.

Dustinlover Gefeliciteerd! Ook heel benieuwd naar je droog foto’s

AM Toen de kleine van Wild Thing geboren werd zag je toen meteen al dat het mis was (uiteraard is het niet goed liggen vaak al een voorteken) maar had je nog hoop toen hij er uit kwam of was het je wel meteen duidelijk dat het foute boel was?

Muronia: Wat is ze leuk zeg… echt wat een koppie

Meissieline Ben benieuwd wat er bij jou Spotless uit gaat komen.

Karelien Gefeliciteerd zet je ook wat fotos voor ons neer

Dennenboom Die van mij heeft ook echt hele erge diarree gehad op dag 14 had die echt de muur vol gespoten en staart en billen zelfs boven zijn staart helemaal vol tot over zijn hakken en de dag daarna was die nog wat vies en weer en dag later was er niets meer aan de hand. Dus zou het rustig aan kijken. Ik heb ook pas met 16 dagen ontwormt volgens de dierenarts was dat helemaal geen probleem als mama nog voor de bevalling was ontwormt.

Miekies Hoe ver is die van jou nu? Heb je het alarm om omdat ze al tekenen heeft of omdat ze dicht op de datum zit of beide?

AfroAnita
Zal vast niet lang meer duren. Hopelijk geeft ze straks een duidelijk teken met wat melk dan weet je dat het er echt aankomt. Bij mij was de gele (bijna goude) kleur 2 dagen van te voren.

Olga Jeetje 349 ze heeft geen haast. Ik ben er ook bang voor hoor. Mijn merrie zit nu op 335 maar maakt geen enkel aanstalten er een veulen uit te gaan gooien.

Fleuribelle Wat een gedoe zeg…. Zit je niet op te wachten nu….. je zou moeten genieten nu….

Balou_lover
Jeeey mijlpaal 320 nu wachten op een veulentje!

Knolselder Foto’s!!!!

immii_clarr Spannend ben benieuwd of het bij jou door zet mijn zwarte had met 320 dagen ook wat vocht en een vol uier en is nu weer flinkt terug gelopen en ook geen vocht meer.

Neonlight Wat frustrerend soms he als je op 330 (ik nu 335) zit en er is nog nauwelijks een teken dat het er komende dagen/weken aan komt.

Kabayo
Heerlijk lekker spelen in de grote weide!

Evelinee: Die van mij zijn beide al vanaf 320 flink aan het staart schuren maar 1 zit nu al op 335 dus tja of het wat zegt????

Riv_Q Dat heb ik dus ook die verbazing over dat verschil in uiers en dan toch nog de tijd dat ze met zo een vol uier nog door kunnen lopen.

Tanja wat spannend ook dat witte in de staart zou het her nu gaan aankomen?

Luutje
dat had ik dus ook gehoord dat je later mag ontwormen als je merrie dicht voor de bevalling nog is ontwormt. Ik denk dat je het best kan uitstellen als je niet net zo als ik veel wormen had gevonden in de mest na de laatste ontworming. Ontworming is natuurlijk ook niet het gezondste voor je veulen dus als het niet nodig is zou ik het eventjes uitstellen als de dierenarts het daar ook mee eens is.

Fotsy ja heerlijk he, zo een makkelijk veulen mijne at ook zo ze ontworming op.

Hier lijken de merries geen haast te hebben Don Dara 335 dagen had sowieso als geen haast zei is open gezet gisteren maar ben benieuwd of ze überhaupt van plan is een veulen te krijgen deze maand.
Mon Ami is nu 322 en die leek eerst haast te hebben ik dacht echt dat ze de 320 niet zou halen maar die doet ineens ook rustig aan......

Nog 1 vraagje. Mijne merrie is nu open gezet moet ik er nog iets aan doen om er voor te zorgen dat ze ook echt open blijft?

Miekies0710

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:02

@dddara

Ze zit nu op dag 326 en ze begint te veranderen. Dit is haar eerste veulen, dus ik weet niet wat ik kan verwachten. Daarom voor de zekerheid al het alarm om.
Want ook al zie je niks, het kan ineens gebeuren weet ik uit ervaring.
Mijn ponymerrie waar ik ook 2 veulens mee gefokt heb, was bij de eerste heel duidelijk dat het die nacht gebeuren en bij de 2e was er niks aan de hand. Geen hars, geen vol uier, helemaal niets en de volgende dag stond er een veulen naast.
Dus ik laat me niet meer verrassen. <<)

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:13

Muronia, ik ontworm de merrie altijd mee met het veulen op 10 dagen ivm de melk. De rest van het schema ook eigenlijk, maar ga nu twijfelen haha, Vulina...? :o? :')

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:20

Tanja, bij mij dus een beetje het zelfde als bij jou. Hier dus ook de stopjes weg en ietsje vocht aan t uier, maar je krijgt het bijna niet op de foto. Ben benieuwd of ze gaan doorzetten! Maar het is hier zulk rotweer, dat ze van mij nog steeds wel even mag wachten :D

Muronia, heerlijk als ze zo gek zijn op kriebelen <3

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:40

Neonlight,merrie geeft nu gelukkig genoeg melk. Waar er gisteren een zielig hoopje op stal stond, galoppeerde er vandaag een veulen door de bak *\o/* nu nog even goed bijkomen.
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:12

Fijn dat het veulen actief is en de merrie genoeg melk geeft.

Ik ontworm altijd de merrie mee met het veulen.

Vandaag de hele dag gewerkt en mijn man is naar stal geweest. Gevraagd of hij een foto kon maken van de uier....
Afbeelding

Tja, geloof dat wij nog wel even mogen wachten. :))

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:29

Haha wel leuke uier. :))

Richo, het is echt een heerlijk manneke :+:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:57

Dddara ik heb geen verstand van open zetten, daar kan ik geen antwoord op geven.

Karelien, ik heb iets gemist denk ik maar wat fijn dat het nu goed gaat met de melk. Leuk veulen!

Neonlight hmmm dat lijkt inderdaad nog even te duren.

Mirjam wat heb je daar toch een mooie omgeving. En een heerlijk veulen. Hoeveel graden is het daar bij jullie nu?

Nog 1 vraag over ontwormen.. voor hoeveel kg zouden jullie een rijpaard veulen ontwormen op 10 dagen?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:58

ik heb ruben voor 80 kg ontwormd. advies van de dierenarts

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:06

Dank je!

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:08

Ik had hetzelfde advies van de dierenarts als jij Luutje. Zij zeggen (DAP Bodegraven): merrie is voor de bevalling ontwormd dus zo krijgt hij geen veulenworm binnen. Verder komt dat amper meer voor tenzij in heel vieze omstandigheden en dan via de huid, daar hoef je niet bang voor te zijn. En andere wormen zoals spoelwormen hebben een veel langere levenscyclus, dus daarvoor heeft het nu nog geen nut.

Ben benieuwd hoe jullie dat zien..

Hier ook wat diarree, dag 8. Maar hij likt en hapt ook echt overal aan. Hekken, zijn moeder, haar hooi, het gras, de stalwand, etc etc. En niet waterdun ofzo, maar wel plakkerige smurrie aan zijn billen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:15

J_emma schreef:
Ik had hetzelfde advies van de dierenarts als jij Luutje. Zij zeggen (DAP Bodegraven): merrie is voor de bevalling ontwormd dus zo krijgt hij geen veulenworm binnen. Verder komt dat amper meer voor tenzij in heel vieze omstandigheden en dan via de huid, daar hoef je niet bang voor te zijn. En andere wormen zoals spoelwormen hebben een veel langere levenscyclus, dus daarvoor heeft het nu nog geen nut.

Ben benieuwd hoe jullie dat zien..

Hier ook wat diarree, dag 8. Maar hij likt en hapt ook echt overal aan. Hekken, zijn moeder, haar hooi, het gras, de stalwand, etc etc. En niet waterdun ofzo, maar wel plakkerige smurrie aan zijn billen.

Mee eens met de dierenarts. Ik ontworm ze nooit zo vroeg. Na 3 a 4 maand misschien een keer als ik het nodig acht. Anders eerder of later.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:22

Mijn merrie heeft ik 3 dagen geleden mestonderzoek gehad en had 0 dus niet ontwormd.
Veulen ga ik sowieso op 10 dagen ontwormen..en dan ff overleggen met de da of ik dan wel toch ook de merrie moet ontwormen of niet..zal ook aan de tijd liggen die er tussenzit?
Ze is nu 337 dagen drachtig.

Likstenen haal ik in de stal en wei weg zodra het veulen geboren is.
Water kan ik niet weghalen (badkuip op de wei,)
Maar ga ik ff in de gaten houden of ik dat moet afzetten met lint en merrie uit emmer drinken moet gaan geven.
Tot welke leeftijd mogen ze geen water? Tot 2 weken leeftijd dacht ik?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:26

De eerste ontworming op dag 10 is inderdaad discutabel op het moment. Ik ben dan van het 'better safe then sorry'. De eerstvolgende ontworming op 5 weken vind ik wel echt onmisbaar en die op 2,5 al helemaal. Helaas krijg ik veeeeeel te vaak veulens binnen, die het zo goed deden, dus weinig tot niet ontwormt zijn. Die hebben er de hele winter last van. Laatst ook nog zo'n friesje, glanzend en fit. Een dag voordat hij aankwam hadden ze hem pyrantel gegeven, had hij nog niet gehad, hoefde niet van de veearts. Trailer lag vol spoelwormen :+ Gelukkig hebben ze dat zelf ook gezien, dus het volgende veulen netjes volgens schema gedaan. Naast die fitte veulens, krijg ik ze ook te vaak minder fit binnen ;)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:33

Brrr al die wormen :=

Muronia, het is nu 5°C
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:49

Vulina schreef:
De eerste ontworming op dag 10 is inderdaad discutabel op het moment. Ik ben dan van het 'better safe then sorry'. De eerstvolgende ontworming op 5 weken vind ik wel echt onmisbaar en die op 2,5 al helemaal. Helaas krijg ik veeeeeel te vaak veulens binnen, die het zo goed deden, dus weinig tot niet ontwormt zijn. Die hebben er de hele winter last van. Laatst ook nog zo'n friesje, glanzend en fit. Een dag voordat hij aankwam hadden ze hem pyrantel gegeven, had hij nog niet gehad, hoefde niet van de veearts. Trailer lag vol spoelwormen :+ Gelukkig hebben ze dat zelf ook gezien, dus het volgende veulen netjes volgens schema gedaan. Naast die fitte veulens, krijg ik ze ook te vaak minder fit binnen ;)

Ik heb nu de 10 dagen ook nog niet gedaan.
Ik doe 5 weken ivermectine en 2.5 maand pyrantel en de rest dus ook volgrns schema van vulina.

Alleen moxi geef ik niet altijd dan.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:59

En dat vind ik dan persoonlijk altijd wel een goeie. Die dood ook de eitjes en niet alleen de levende wormen, wat ivermectine wel doet. Voordat ze de wei op gaan, krijgen ze voor het eerst moxidectine.

Luutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:01

Dankjewel allemaal, voor jullie inzichten! Ik ga dan idd met 5 weken ontwormen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:13

Vulina schreef:
En dat vind ik dan persoonlijk altijd wel een goeie. Die dood ook de eitjes en niet alleen de levende wormen, wat ivermectine wel doet. Voordat ze de wei op gaan, krijgen ze voor het eerst moxidectine.

In het voorjaar, na de winter in de opfok bedoel je dan toch? (niet dat mensen het nu gaan doen voor hun nieuwe veulen de wei in gaat :oo )