[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:21

AnniekSlijk schreef:
Celine, hoe bedoel je mijn dierenarts zei maandag, of was het over iets anders?

Dat was over dat die van jou nu ook hopelijk drachtig was. Mijn dierenarts zei het zo, vond het wel leuk klinken, dus hoop dat het voor jou ook geld
Sorry was misschien een beetje onduidelijk :')

AnniekSlijk

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:22

Ah zo! Ik hoop dat je DA gelijk heeft!

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:22

Vulina schreef:
Celine, het verschilt heel erg. Sommige, vooral vaste klanten, komen elk jaar een keer; om veulens te brengen en gelijk weer 3 jarigen mee terug te nemen. Anderen komen wekelijks, maandelijks, of sommigen zelfs helemaal nooit...

Edit: Tegelijk met Myrthe. Altijd gezellig :)

Zoiets dacht ik al, heel fijn dat je bij jullie altijd welkom bent!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:37

gblover schreef:
Ik heb nog een ander vraagje. Telkens als ik een dag niet lees, moet ik weer opnieuw inloggen. Vroeger was dit niet zo en zolang ik pagina Bokt openliet, moest ik niet opnieuw inloggen. Wat is er veranderd? Of zijn mijn instellingen ergens fout? Hebben jullie dit ook?

Heb je het vinkje "log mij automatisch in bij ieder bezoek" wel aanstaan in het inlogscherm? Of heb je aan staan dat je cookies bij iedere keer als je internet weggegooid worden?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:08

Even ego: Helga stond vanmorgen weer superhengstig, dus is meteen gedekt. Morgenochtend weer kijken en eventueel weer dekken. We zijn hier dus officieel begonnen aan ronde 2! Weet iemand hoe dat zit bij hengstig spuiten, is het dan vaak een normale hengstigheid van een dag of 5-7 die daarop volgt of is het dan een snellere hengstigheid (en dus eerdere eisprong)? Zaterdag heeft ze het spuitje gehad en vandaag is dus dag 3 na het hengstig spuiten.

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:15

Casarell schreef:
Yolien.. de hengst kan geen schimmel mee geven.. das simpel.
Dus de schimmel kleur komt van de merrie af, en die kans is dus 50%.. want ze is hetrozygoot.

Dan krijg je nog de basiskleur.
Everdale is zwart en heeft dus geen agouti (anders zou hij bruin zijn), en kan dus geen bruin geven.
Wel kan hij een voskleur geven, aangezien hij dit gen wél met zich mee draagt (van zijn moeder gekregen).

De merrie is lastiger, omdat ik niet weet wat voor kleuren de ouders/voorouders hadden.
Heb je een link van haar naar bv horsetelex?
Moeder is bruin geboren, dus heeft zwart als basiskleur, icm met agouti wat dus voor bruin zorgt.
De vraag is dus of ze homozygoot of hetrozygoot agouti is, én of er een vosfactor in zit..

Oke, super intresant. Zover was ik zelf nooit gekomen. Link naar horsetelex is http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/357031. Zit dus ook vos in de moederlijn zie ik. Zou toch wat zijn als er zo een vos uit zou komen :P. Betekent het trouwens ook dat haar vorige veulen ook schimmel door kan geven aan zijn afstammelingen?

Celine14: mijn merrie is een Johnson x Variant x Uniform.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:18

Murosch, iedere merrie reageert er weer anders op. Gewoon goed in de gaten houden dus, en als ze afslaat is de eisprong geweest.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:30

Wat leest iedereen goed bij, ik doe het even snel.

Joyce en Nicole, gecondoleerd.

Lovelyn, mooi om te zien, alleen wel balen.

Murosch, volgens mij is dat wisselend idd.
Toch nog veel druk met dekken, hopelijk gaat het nu allemaal goed, komen er mooie meiveulens.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:51

sultan15, Spannend.... Dicht zetten?

Ik hoop op een merrietje en dan ook nog graag met een aalstreep :o

Lovelyn, Hopelijk gaat het nu wel lukken!
Wat bijzonder had geen idee hoe een vruchtje er uit zou zien. Bedankt voor het delen van de foto.

linda2008, Van harte gefeliciteerd met de behaalde resultaten!
Plaatjes zijn het!

Memere, Spannend.....
Leuk kleurtje heeft Dani

mooney, Fijn dat ze weer thuis is!

Liaan, Gefeliciteerd! Knap hoor gelijk winst rijden!

Vulina, Pfff 4 veulens in 4 weken, zal een drukke maand worden.
Wel heel leuk natuurlijk!
Mooie website heb je,

ivy_power89, Spannend......

MDJ, Fijn dat je een andere da hebt kunnen vinden.
Succes morgen!

celine14, En we wachten wat af.....

Casarell, Gefeliciteerd!

Yolien_, Succes morgen!

Neonlight, Dat is balen!
Wel fijn dat ze gelijk weer geinsemineerd kan worden.
Wat een geweldige da heb je!

Murosch, Heel veel succes met ronde 2

AnniekSlijk , Succes, het lijkt mij ook een heel gedoe zo.

Dustinlover, Jammer dat je net te laat was!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:01

Yolien, haar veulen van 3 jaar terug is bruin, toch? Dan kan dit paard geen schimmel van zichzelf geven. Schimmel is dominant, dus als een paard één schimmelgen draagt, is hij een schimmel.

Uiteraard kan dit paard wel een schimmel geven als je dekt met een schimmel (50% of 100% kans, ligt eraan of dit paard heterozygoot of homozygoot is voor schimmel)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:04

Cynthia, ik snap niet wat je nu wil proberen te zeggen. De merrie van Yolien is een schimmel, dus sowieso is het schimmelgen aanwezig. En heterozygoot voor schimmel, aangezien de vader Johnson geen schimmel is. Daarmee heb je met een niet-schimmelhengst 50% kans op een schimmel.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:14

Yolien_ schreef:
Casarell schreef:
Yolien.. de hengst kan geen schimmel mee geven.. das simpel.
Dus de schimmel kleur komt van de merrie af, en die kans is dus 50%.. want ze is hetrozygoot.

Dan krijg je nog de basiskleur.
Everdale is zwart en heeft dus geen agouti (anders zou hij bruin zijn), en kan dus geen bruin geven.
Wel kan hij een voskleur geven, aangezien hij dit gen wél met zich mee draagt (van zijn moeder gekregen).

De merrie is lastiger, omdat ik niet weet wat voor kleuren de ouders/voorouders hadden.
Heb je een link van haar naar bv horsetelex?
Moeder is bruin geboren, dus heeft zwart als basiskleur, icm met agouti wat dus voor bruin zorgt.
De vraag is dus of ze homozygoot of hetrozygoot agouti is, én of er een vosfactor in zit..

Oke, super intresant. Zover was ik zelf nooit gekomen. Link naar horsetelex is http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/357031. Zit dus ook vos in de moederlijn zie ik. Zou toch wat zijn als er zo een vos uit zou komen :P. Betekent het trouwens ook dat haar vorige veulen ook schimmel door kan geven aan zijn afstammelingen?

Even heel zwart-wit.
Een veulen bestaat uit 2x 50%.. 50% van de moeder en 50% van de vader.
Jouw merrie is dus hetrozygoot schimmel.. en heeft dus 50% kans om dit door te geven.
(zou je merrie homozygoot schimmel zijn, dan had je 100% een schimmel.. want welke 50% ze dan ook geeft, in die 50% zit altijd dat schimmelgen)
De andere 50% komt van de vader.

Maar.. áls een dier het schimmelgen heeft, zal hij altijd schimmelen.
Dit gen is nl dominant en toont altijd.
Dus een donker dier zal nooit een schimmelgen kunnen geven, want die heeft hij niet.

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:54

Neonlight, super dat ze geïnsemineerd is en fijn dat je dierenarts zo meedenkt!

Fijn dat Helga hengstig is Murosch :)

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:58

Neonlight. Wat fijn dat ze geïnsemineerd is en top dat Du Bois zulke goede service heeft!

Hier ook 2 keer goed nieuws!
Naast Ice is nu ook Lenthe drachtig gescand van onze hengst Moun.
Na jaren proberen is Jolyne drachtig gescand van Kharamel GF!

Ik had nooit meer verwacht dat dat nog ging lukken dus dat was ontzettend goed nieuws!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:03

Ik lees altijd wel mee hoor dames maar heb het zo ontzettend druk gehad voor bijleesposten te maken

Fijn dat er merries drachtig zijn! en duimen draaien voor de gedekte merries.

Hier morgen het uur van de waarheid of het nog zal lukken. Heb er zelf een hard hoofd in en weet niet zo goed wat ik er mee aan moet. Misschien nalatigheid van mijzelf omdat ik haar niet eerst heb laten scannen voor ze vertrok maar daar had het toch ook gezien moeten zijn. Gedachten vliegen heen en weer...

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:42

Ik zit even mega in de stress......... merrie zag ik net bij het hek staan plassen, bleef met de rug gebold staan. Steeds weer staart opzij. Liep vervolgens weg om verderop weer een plasje te doen..... geen heldere urine maar weer flevosap idee...... 9 dagen geleden geïnsemineerd, maar ik was er al bang voor dat de stress door transport en nieuwe omgeving wel eens roet in het eten zou kunnen gooien....

Vanavond maar braaf naar de dierenarts om te laten scannen, kunnen er maar weer beter optijd bij zijn.
Als ze weer hengstig staat dan geven we het nog 1 kans, anders bewaren we de overgebleven rietjes tot volgend jaar, zodat wij meer tijd hebben om haar drachtig te krijgen.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:14

Icecrystal, Wat goed, dubbel gefeliciteerd dan maar!

rienne, Ik hoop voor je dat je gevoel er naast zit.
Heel veel succes morgen!

ivy_power89, Ze maakt het je wel lastig zo. Ik kan mij je stress goed voorstellen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:17

He zou zonde zijn Daphne, maar je kan inderdaad gelijk hebben dat door de stress van het transport het allemaal niet gepakt heeft.
Maar kan ze dan wel zo snel weer hengstig zijn daarna dan?
Ik duim gewoon voor je dat het allemaal goed komt

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:41

Neonlight schreef:
Cynthia, ik snap niet wat je nu wil proberen te zeggen. De merrie van Yolien is een schimmel, dus sowieso is het schimmelgen aanwezig. En heterozygoot voor schimmel, aangezien de vader Johnson geen schimmel is. Daarmee heb je met een niet-schimmelhengst 50% kans op een schimmel.

Ze vraagt toch of het vorige veulen van haar merrie (een bruine) schimmel kan doorgeven aan zijn nakomelingen? Dat kan dus niet, want hij is bruin en draagt dus geen schimmel.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:32

ice crystal eindelijk zeg, amai een nakomeling van kharamel, leuk hoor
en mountje zijn zaadjes werken ook goed

ivy power oeie, vlug scannen dan maar stress kan grote negatieve factor zijn

rienne hopelijk toch ergens goed nieuws en inderdaad eigenaardig dat de hengstenhouder dit niet gezien heeft

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:40

Wow wat is hier alweer veel gepost.. ik heb niet alles gelezen maar wil toch even reageren

Joyceee86 Heel veel sterkte gewenst ..

goeroe Dankje! Mijn pony heeft geen papieren, dus geen idee ..

Lovelyn Wat bijzonder om het vruchtje zo te zien.. hopelijk raakt ze snel drachtig

sultan15 Spannend!!

Mijn pony is vanmiddag weer gescand, de laatste keer was donderdag en toen had ze al ruim een week(!) een ei van 4 cm dat niet groeide + geen hengstige baarmoeder. Ik was benieuwd hoe haar baarmoeder er nu uit zag.. het ei van 4 cm zit er nog steeds, geen enkele verandering. Maar.... rechts is een mooi ei gekomen van 3,8 cm! Die was donderdag nog maar 3 cm. Ook ziet haar baarmoeder er nu beter uit. Donderdag wordt ze weer gescand..spannend

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 23:32

Gefeliciteerd ice!

Hopen op goed nieuws mexx!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 23:41

Zoals verwacht niet drachtig, maar wel al groot ei. Dus weer uit logeren bij de DA en hopelijk snel kunnen insemineren....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 23:50

Cynthia82 schreef:
Neonlight schreef:

Ze vraagt toch of het vorige veulen van haar merrie (een bruine) schimmel kan doorgeven aan zijn nakomelingen? Dat kan dus niet, want hij is bruin en draagt dus geen schimmel.

Nee hoor, ze vraagt naar kans op schimmel van haar merrie en geeft als info erbij dat het veulen van 3 jaar geleden bruin is. ;)

Yolien_ schreef:
Mijn paard is na 2 maanden hengstig spuiten en rotzooi geven eindelijk hengstig geworden en geinsimineerd. Woensdag kijken of ze drachtig is,super spannend.
Maar aangezien jullie zo te zien veel verstand van kleuren berekenen hebben. En ik er niet veel van snap. Hebben jullie een idee hoeveel kans ik op een schimmel heb. Merrie is schimmel, bruin geboren. Moeder van mijn merrie is ook schimmel en helft van de nakomelingen is uitiendelijk schimmel geworden. Veulen van drie jaar terug is bruin. Hengst is de zwartgekleurde hengst everdale. Ik ben benieuwd :-)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 00:27

Neon, vervolgens vroeg ze ook nog over het bruine veulen. Daar heeft Cynthia op geantwoord:
Yolien_ schreef:
........

Ivy_power: jammer, succes met deze ronde!
Gefeliciteerd Ice!

Verder wel bijgelezen maar de namen nog niet onthouden. Ik zal de volgende keer weer een bijleespost maken.

De trukendoos van mijn merrie is nog niet leeg, die blijft gekke kuren uitvoeren. Vandaag tijdens het poetsen zag ik opeens dat haar uier deels gevuld was (niet rond gevuld maar ook niet de gebruikelijke krenten). Doos is alvast een proefronde aan het draaien voor over 11 maanden ofzo. Hormonen zijn een beetje aan het gieren denk ik. Ik natuurlijk gelijk weer stress :o . Maar we zullen zien wat de scan zegt over een dikke week.
Dus ik zal maar het spits afbijten met de tietenfoto van mijn maiden met gierende hormonen, klik.