Robyn spannend!!! Pjotr heeft nu 3 merrieveulens gegeven, allemaal valk
, een sjabrak, een fewspot en een eenkleurige (denk ik tenminste, moet morgen nog zien in daglicht). Nu moeten er eigenlijk nog een met panterbont aftekening komen en andere kleurtjes komen, en hengsten
, dan heeft hij flink wat verschillende veulens hihi. Maar misschien worden het wel allemaal valk merrie's
Fotsy schreef:Manda maar tobiano kan ook maanogen veroorzaken en zeker met zoveel wit aan het hoofd, ik heb een merrie gehad en die had ook 1 maanoog en was enkel tobiano, geen splash
Maar Linda zegt zelf dat ze tovero is
, dat is tobiano en overo. En eerlijk vind ik de aftekeningen ook niet alleen op tobiano lijken.... Ik zou eerst het veulen testen en komt daar frame uit echt beide ouders testen, een van hen moet dat dan hebben.
AnniekSlijk schreef:Manda, gefeliciteerd, ben ook benieuwd. Vind valkjes ook altijd zo mooi!
Pffff wat een zorgen kan je je maken om het grut! Denk je dat de bavalling de grootste zorg is. Maar vind t nu ook echt super stressvol! Drinkt hij genoeg, heeft zij geen koorts, slaapt hij niet te veel, eet zij genoeg, blijven ze netjes binnen de lijntjes buiten. Denk dat ik vannacht maar weer eens goed ga slapen. Afgelopen nacht nog twee keer de wekker gezet om te kijken. Ben nu echt bek af!
Bloed aan de kling heb ik geen ervaring mee.
O echt, zo herkenbaar
. Ik ben ook nog super bezorgd haha, drinkt het genoeg enz enz haha, precies hetzelfde. Kan nu ook echt nog niet slapen, de hele tijd kijk ik op de camera.
Bloed aan de kling dacht ik dus dat Mellow vrijdag ook had he!!! Misschien was het toch een teken dat de bevalling gauw zou komen?
Nou ik ben ondertussen maar naar huis gegaan, ik ben al die tijd op stal gebleven. Klein verslagje: Zaterdagavond rond 21:00 deden we een melktest, die was 7,7 dus de hoogst meetbare waarde bij de testen die ik heb. Sochtends rond 9:00 deden we weer een test en was de waarde ineens gedaald naar 6,4!! Zo snel kan dat dus gaan he!!! En ze is bevallen om 20:09!!!! Dus nog binnen 24 uur na het meten van die PH van 7,7.... Je mag wel goed om de paar uur meten kennelijk, een keer per dag is dus echt niet genoeg, zelfs bij een PH van 7,7 kunnen ze dus binnen 24 uur bevallen....lijkt me belangrijk om te weten
.
Om 19:50 zag ik wat onrust op de camera en ging het alarm ook af. Mijn schoonouders waren uit eten gegaan dus er was niemand op de boerderij... Ik als een gek naar de boerderij gereden vanaf huis, ik was er rond 20:00, pootjesblaas stak er toen al uit, netjes twee beentjes. Ik wilde haar het liefst het zelf laten doen en met rust laten... Ze ging liggen, toch even gekeken en het hoofdje kwam ook mooi en toen toch een heel klein beetje geholpen en daar was ze al om 20:09! Ik denk ook dat ze het zelf had gekund, heb ook echt niet veel gedaan, maar je voelt je zo machteloos he.....dat je het liefst toch wil helpen uiteindelijk.... Moeder en kind daarna wel gelijk lekker laten liggen en weer weg gegaan. Ik dacht dat het goed was om de navelstreng te laten uitkloppen zoals bij mensen ook goed is (is dat bij paarden eigenlijk ook zo goed als bij mensen?), dus niks gedaan zolang ze zo mooi lagen, na een paar minuten stond Mellow op en brak de navelstreng mooi af, dit ontsmet en veulentje droog gewreven en gekeken, een merrietje
Binnen twee uur stond ze mooi en zocht naar de uier en drinken ging ook gelijk goed met klein beetje begeleiding de eerste keren.
De nageboorte duurde wel lang.... ruim 2,5 uur... Toen ik de veearts gebeld had voor advies (die zei nog even afwachten) viel een minuut na het telefoontje de nageboorte er mooi en compleet uit. Zul je net zien, heb ik de veearts wakker gebeld voor niks
En nu zijn we een prachtig meisje rijker
, ze is echt zo mooi, heeft echt het front van haar vader, mooie hals en heel fijn hoofdje. Op de kont lijk ik wel iets te zien van andere kleurtjes maar dat zie ik morgen in daglicht beter, ik denk zelf dat ze gewoon eenkleurig is en geen appaloosa, maar dat maakt niet uit, ze is prachtig en valk en merrie is toch altijd goed