[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vibabu

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 15:37

Zo zie je maar dat zelfs artsen niet op 1 lijn zitten.
Bij ons is niks verplicht maar wel een klein beetje verloop van paarden en wedstrijdruiters die op verschillende locaties komen. Die van mij heeft alleen een zere plek in haar nek van het enten. Maar de reactie is minder heftig dan op babyolie.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 15:46

Ik ent alleen de standaard enting, je kunt bezig blijven voor alles en heb het idee dat de kans op reactie steeds groter wordt. Dus hoe minder hoe beter. Ik kijk nu wel echt meer uit met contact met andere paarden, ook via mensen.

Baby olie?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 20:41

Contact met andere paarden heeft ze niet heel veel. Ze staat samen met m'n andere merrie op de paddock en snuffelt wel eens met dr overbuurvrienden maar die rij ik zelf ook. Sta verder op een manege dus ik ontkom er niet aan dat kinderhandjes haar aaien.

Ik heb eens haar hals laten echoën en toen smeerde ze babyolie op haar hals. Volgende dag had ze toch een partij jeuk op die plek en het was helemaal opgezet. Lijnzaadolie krijgt ze ook jeuk van.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 15:54

Ik ent niet tegen Rhino, mijn paarden komen nergens en er komen ook geen andere paarden. Toen mijn merrie EPTM moest lopen en met verschillende paarden kwam te staan was het verplicht en is ze wel geënt net als de rest daar. Dat vond ik prima.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 20:07

Lyona Ik heb hier ook een merrie gehad die altijd een ongelijk uier. Zelfs niet drachtig bleef 1 speen groter als de ander :+
Jij kunt ook beginnen aftellen :D en spannend met aurora :):)

PonytanteSoms kunnen ze toeren uithalen met ontwormen. Gelukkig heb je daar ook een goede weidemanagment.

Am_horse Balen zeg, zo is het ontwormen idd dweilen met de kraan open -O- en een andere stalling met 4 merries ( en soms drachtig) vind je idd niet zo snel. Wellicht nog eens aankaarten om schapen erop te zetten?

Hommage ik heb in elke bevallingsbox het volgende zitten: Handdoeken, ph strips, klysma, schaar, thermometer, touwtjes, navelklem, ontsmetting voor de navel.

Muronia Heb je ooit al eens geprobeerd vitamine e bij te geven vanaf 300 dagen voor de nageboorte? Afgelopen 2j vitamine e bijgevoerd. Al 2j op rij geen enkele merrie gehad die aan de nageboorte bleef staan.

Thomas5 Wellicht is door de hormonen de uier wat beginnen vullen? Maar zou het idd in de gaten houden.

Hier begint Daisy ( 307 dagen) goed uier aan te maken. Vorig jaar droeg ze over maar gok dat ze dit jaar wel optijd bevalt :D
Afbeelding

Fleur (308 dagen) daarentegen heeft geen haast :+
Afbeelding

En onze gast merrie heeft ook nog geen haast. Dekdatum is onbekend. Veearts gokt op februari/maart. Ze is een Maiden.
Afbeelding

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 20:34

Nieky wat een verschil in tietkes.
Qua enting de fokker ente om het jaar dus op advies van de dierenarts ent ik 3 weken voor de bevalling. Vandaag een wormtelling laten doen. Daar wordt ik ook niet blij van, mega hoge uitslag 2300 epg. Verder voor mijn loge de dierenarts vandaag op stal gehad. Hij was stokkreupel.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 01:46

Nieky, wat grappig om zo het verschil te zien ondanks de vergelijkbare drachtdagen.

Wij zitten op dag 294. Mevrouw is weer begonnen met associaal slapen:
Afbeelding

Ook hebben we dus al mini tietjes
Afbeelding

Ik hoorde op de camera een zwaar geadem en dacht dat mevrouw het erg zwaar heeft. Had echt medelijden met d'r. Het blijkt echter haar 2.5 jarige zoon te zijn die lekker aan het snurken is _O-

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 02:10

Myrthee. Heerlijk languit. Geweldig :') zoon kan dus goed overdrijven

Nieky. Heb ik idd vaker aangekaart. Schapen lijken me een mooie oplossing ook de pollen en eventuele onkruid. Maar helaas wordt niks meegedaan. Ik heb wel eens gelezen dat kalk ook wel iets doet. Maar ik denk niet op deze schaal. En echt vriezen doet het hier in Nederland toch ook al tijden niet meer

Daisy heeft al een flink uier! De rest nog niet heel spannend zo te zien

Thomas. Snap dat er niet getest is. Had ik wel steeds gedaan,maar was ook steeds onwaarschijnlijk. Maarja wilde ook zekerheid voor de andere drachtige merries. Is ze weer helemaal terug de oude?

Ik ben nu afhankelijk van vervoer. Wat een ellende. Vandaag kon ik niet langs gaan. Gelukkig worden ze allemaal goed verzorgd door stalgenootjes. Ik kijk met regelmaat even op de camera, kan ik Rosa en Wild Thing toch in de gaten houden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rosa is vandaag 306 dagen drachtig
Wild Thing is vandaag 292 dagen drachtig

Ik had een tijdje terug een leuke valentijnshoot met de papa to be. Ik heb maar een fototopic gemaakt. Vindt ze heel leuk geworden <3 [UHZ] Valentijnshoot met cremello hengst

Afbeelding

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 07:42

Mooie foto am en het begint op te schieten bij de dames, wel balen dat je afhankelijk bent van anderen.
Myrthe heeft een echte man op stal.

Zaquira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:41

Hier begint toch serieus wat te gebeuren nu. Zitten nu op 312 dagen. Begin toch wel kriebels te krijgen weer haha.
Afbeelding

Ben benieuwd hoe lang ze ons gaat laten wachten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:51

Hèhè wat een zoektocht. Snap niks meer van bokt

Ik lees weer gezellig mee. Dit jaar niks drachtig. Hopelijk is het nieuwe topic er snel voor aankomend jaar!

Zilver gaat naar de pas AES goedgekeurde homozygoot champagne hengst Esperidion Doux Lorenzo
Afbeelding
En Minthe naar Ieme BP60
Afbeelding
Ze loopt trouwens al voor de wagen :)
Afbeelding
Verder gaat alles hier goed. Ik mis jullie wel :(
Afbeelding
* kruipt weer onder de steen en gaat bijlezen *
Succes alvast allemaal <3

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:25

Ik heb eindelijk gisteren het veulen zien bewegen *\o/* . Ik bleef dus naar die buik staren mar dacht dat ik het ademen zag. Maar toen stond er een vrouw naast en zij is ervaringsdeskundige (lees: moeder :') ) en zij zag dat het toch niet 100% egaal was hoe de buik uitzette. Dat er toch wel wat hobbels en bobbels zaten. En dat het +/- in de ritme van ademhalen ging is begrijpelijk, want bij uitademen heeft het veulen meer ruimte om te bewegen en bij inademen minder. Zo krijg je ook een "ritme".

Dus: het alien bestaat :+ *\o/* .

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:35

Pffooeeehh!
Ik heb alles weer bij gelezen!
De afgelopen tijd weinig nieuws te melden over Fay, en dan schiet bokt en de andere forums er helemaal bij in.

Jeetje Thomas, ik heb gewoon een naar gevoel in m'n lijf door het verhaal en de foto's van jouw merrie. Wat een verdriet :(
Wel fijn om te lezen dat ze de goede kant op gaat :(:)

Hier zit Fay vandaag op 290 dagen, is mega dik. Maar ontwikkeld ook al een uier. Ik krijg er ook een beetje zenuwen van, want dat is echt te vroeg.
Een week geleden had ze nog helemaal geen uier

Afbeelding

Afbeelding

Het is niet warm ofzo, en ze is in goede doen. Haar eerste veulen.. dus ook geen vergelijkingsmateriaal

Maar ik begreep van anderen dat merries wel eens vaker rond deze tijd uier creëren?
Hopelijk kunnen jullie mij uit mn onzekerheid helpen 8)7

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:40

Meissieline schreef:
Pffooeeehh!
Ik heb alles weer bij gelezen!
De afgelopen tijd weinig nieuws te melden over Fay, en dan schiet bokt en de andere forums er helemaal bij in.

Jeetje Thomas, ik heb gewoon een naar gevoel in m'n lijf door het verhaal en de foto's van jouw merrie. Wat een verdriet :(
Wel fijn om te lezen dat ze de goede kant op gaat :(:)

Hier zit Fay vandaag op 290 dagen, is mega dik. Maar ontwikkeld ook al een uier. Ik krijg er ook een beetje zenuwen van, want dat is echt te vroeg.
Een week geleden had ze nog helemaal geen uier

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Het is niet warm ofzo, en ze is in goede doen. Haar eerste veulen.. dus ook geen vergelijkingsmateriaal

Maar ik begreep van anderen dat merries wel eens vaker rond deze tijd uier creëren?
Hopelijk kunnen jullie mij uit mn onzekerheid helpen 8)7

Mijn merrie is nu dus 4 dagen verder en ook begonnen met het uier paar dagen geleden. Zolang het niet te hard gaat zou het geen probleem moeten zijn. Ik heb dit een paar pagina's terug ook gevraagd haha

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 20:38

Myrthe, heerlijk dat ze zo languit slaapt

Sonjim, wat hoog! Ik dacht dat de wormen nu in winterslaap zijn en mestonderzoek zinloos is... Zo zie je maar weer

Kabayo, mooie combi's. Mis je de spanning rondom de dracht ook? Of lekker een jaartje 'vrij'?

Ponytante, leuk dat je het zag bewegen! Vanaf wanneer kan dat? Ik let er nooit op eigenlijk

Geen idee qua uiers, heb 3jr geleden allemaal fotos gemaakt. Zal ze eens opzoeken, dan kan ik dit jaar vergelijken

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 21:22

Afbeelding
Onze pony op 291 dagen heeft beetje uier ontwikkeling, maar vind dit in deze stadium wel passend.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 21:50

Mijn merrie zit vandaag op 277 dagen, en nog geen tietjes te bekennen :=

Afbeelding

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:11

280 dagen en ook geen tietjes. Alleen wat vocht er voor.
Afbeelding

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 00:13

Hallo dames, ik vind net dit topic weer :oo . Ik neem aan dat het OverPaarden team hier niets anders hoeft te doen dan te monitoren? Mocht er iets bijgevoegd moeten worden, het hele OP team mag aangeschreven worden :).

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 01:03

Ik blijf het leuk vinden als die verschillende buiken en tietjes ontwikkelingen. Ik heb het veulen gister zien tapdansen. Maf wel om te zien.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 01:07

Afbeelding

Hier hebben we een heel scheef veulen. :+

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 20:15

Op de foto 276 dagen, nog mini tietjes, “helaas” niks te zien :)
Uitgerekend 08 april, eerste veulen

Afbeelding

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 22:23

Marjolein onze lopen gelijk op mijne is de 9e uitgerekend. Ook nog niks te zien.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 22:24

@quir Hahahah dat kan niet missen :+

@marjolein, ga jij uit van 11 maanden dragen of 340 dagen?

Hier vanmorgen ff beetje schrik, merrie vertoonde
Wat verschijnselen van koliek, voelde zich zichtbaar niet lekker, wou niet eten en was suffig en stond te schrapen, en erg aan de diarree, we hebben medicatie gehad van de arts, en vanavond was ze weer zichzelf en was de mest weer oké…. Miss ff wat dwars gezeten, maar ben er dan nooit zo gerust op, helemaal met een veulentje in de buik, hopen dat het ff eenmalig was, en dat ze gezond blijft

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 00:09

SharonIndezz schreef:
@quir Hahahah dat kan niet missen :+

@marjolein, ga jij uit van 11 maanden dragen of 340 dagen?

Hier vanmorgen ff beetje schrik, merrie vertoonde
Wat verschijnselen van koliek, voelde zich zichtbaar niet lekker, wou niet eten en was suffig en stond te schrapen, en erg aan de diarree, we hebben medicatie gehad van de arts, en vanavond was ze weer zichzelf en was de mest weer oké…. Miss ff wat dwars gezeten, maar ben er dan nooit zo gerust op, helemaal met een veulentje in de buik, hopen dat het ff eenmalig was, en dat ze gezond blijft

Na aanleiding van baudy zal ik er idd voorzichtig mee zijn. Die merrie toonde ook vage klachten