Ik geloof dat hier de ooievaar nu toch langzaam circelt boven het dorp. Ik zie iets natte plekjes op de binnenkant van het achterbeen ter hoogte van de tepels. Daarbij gaat het veulen zo tekeer. Kalinda komt bijna van de grond. Ze heeft het echt zwaar. Ze ploft ook bijna. Je hebt, dik en dik, maar dit is wel heel erg dik! Ze heeft ook veel zucht. De foto van vorige week is er niets meer bij.
Anoniem
Geplaatst: 17-03-09 10:11
a
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-23 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Hier nog even een update over de merrie met de winkelhaak in dr been..(12 april uitgerekend)
Ze had vanmorgen gelukkig geen koorts, been was al de helft dunner maar nog wel dik. Vee-arts kwam andere merrie scannen, dus die heeft nog even gekeken, maar vond dat het er mooi uit zag. Ook loopt ze alweer een stuk soepeler, en eetlust is weer terug, je ziet ook niet meer dat ze vergaat van de pijn, dus dat is gelukkig een goed teken, nu hopen dat het vanavond ook zo goed blijft gaan.
Sammy wat verschrikkelijk! Sterkte... Helaas hebben wij het ook een keer gehad... Echt gruwel is dat. Hoe gaat het nu met je merrie?
Nicole288
Geplaatst: 17-03-09 11:43
Mvanbochove: gefeliciteerd met de mijlpaal voor Gimmick
Manueeltje: nou, dat wordt dan toch heel spannend nu!
Frenia: Vals alarm en daar zo verbaasd over zijn, heerlijk, dat wil zeggen dat ze dat anders nooit doen (hier standaard toch wel 2 keer per nacht vorig jaar) Nu maar hopen dat angel niet onthoudt dat je moeder gezellig even langskomt als ze gaat liggen
Joto: Gelukkig
kappiegirl
Geplaatst: 17-03-09 11:45
Donderdag word onze Kandy nog een keer gescant ik kan het niet uit staan dat ik steeds die onzekerheid heb van wel of niet drachtig die buik is zo onvoorspelbaar, de ene keer denk ik ja ik zie duidelijk een veulenbuik maar als ik dan uit een andere hoek kijk dan lijkt het er helemaal niet op ze gilt bij alles waarvan ze denkt dat het een ruin of hengst zou kunnen zijn maar echt hengstigheid kan ik nog niet echt ontdekken bij haar. Heb donderdag een 3maandelijkse dierenartsbezoek afgesproken (mijn paarden worden elke 3maanden na gekeken) en heb meteen gezegt dat ze moet worden gescant ik kan niet zo goed tegen onzekerheid... .
Ze is 6 oktober geent en is als ze dus drachtig is, is ze in mei uit gerekend zou ik dan nog een keer extra moeten enten of is die enting van oktober genoeg? Als het veulen geboren is krijgt het standaard een veulenenting bij ons en dan na 3maanden een gewonen basis enting.
De dierenarts heeft ook gezegt over die merrie brok die ik haar gaf 2handjes per keer dat ik gewoon 1 handje moet geven en 2 worteltjes in 2en breken en een broodje erbij zodat ze wat te knabbelen heeft en dat dat genoeg is. Als ze niet drachtig is kan ik haar gewoon 2 worteltjes en een broodje geven en goed laten bewegen erbij. Dus laat ik hopen voor haar (en voor mij) dat ze drachtig is haha anders gaat ze direct beleerd worden voor de kar en gaan er ijzers onder en lopen met die bolle geit...
pff sammy, ik kan er nog steeds niet over uit. op de fokkerij hebben we ook ooit een merrie gehad welke een veulen in sitting dog positie eruit probeerde te persen, geen fijn gezicht. uiteindelijk is dat goed gegaan, (met de merrie gaan lopen en zo schoot het veulen terug, was toen nog wel lastig de benen goed te krijgen maar veulen heeft het overleefd, was ook een enorm ding, later 1.87 geworden) nogmaals sterkte.
hier heel de nacht onrustig geweest, met tussen pozes dat ze sliep. vanochtend was alles weer als normaal. nog 3 daagjes tot 320 dagen. als ze vanavond weer weeen krijgt (ben er zeker van dat het steeds weeen zijn) denk ik dat ik toch maar even de dierenarts bel. ben wel speciaal thuis gebleven want ondanks dat ze nu gewoon staat te eten vertrouw ik het niet (waarschijnlijk voor niets en duurt het nog wel even)
sammy: wat enorm balen zeg! Hoe is het nu met je merrie?
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 17-03-09 12:04
Kappiegirl, veulen kan met 3 maanden nog geen basisenting krijgen. Je zou je merrie op 10 maanden nog een keer kunnen enten. Ikzelf doe het niet, onze paarden worden maar 1 keer per jaar ge-ent en dan in december. Veulen krijgt ook geen veulenprik, tenzij er iets is (weinig biest bijvoorbeeld) waardoor het wel noodzakelijk is. Maar tot nu toe hebben alle 19 veulens het zonder veulenprik gedaan, en ook met een influenza-enting bij de merrie enkele maanden voor de bevalling.
Nicole288
Geplaatst: 17-03-09 12:04
Kappie: Ik zou daar ook niet tegen kunnen hoor, dat wil je toch gewoon weten
Als je veulen een veulenprik krijgt hoef je de merrie niet extra te enten.
Hier komt de DA de veulens pas enten vanaf een half jaar/als de veulens een paar weken van de moeder af zijn, eerder doen ze het niet (heeft niet het volledige effect zeggen ze omdat het veulen antistoffen uit de melk inzet als afweer tegen de prik en ze dus niet volledig zelf aanmaakt, waar de prik voor bedoeld is)
Draakje: Ze maakt het wel spannend voor je
Maseike: Kom eens vertellen dat Mon het spannend aan het maken is? Vanaf middernacht mag het geboren worden he
ik wou dat ik een filmpje kon maken hoe syl gister was, echt typisch gedrag voor een geboorte. eerst slappe banden, steeds vollere uier, banden helemaal weg, uier glimmend met harsjes, rondjes lopen, staan, liggen,zweten op hals en flanken, doen alsof ze moet plassen, rug helemaal krom trekken. als ze dit vanavond of vanmiddag weer doet bel ik de dierenarts, voor het zelfde geld is er iets waardoor het water niet breekt ofzo.
@ Maseike moest ff bijlezen joh..... Monchique is erg onrustig geweest dus het was idd erg spannend vanacht.
Maar na half 3 had ik de moed in mijn schoenen. Ja en dan moet je plassen in de nacht en natuurlijk zou mij weer zijn die tegen een trailer opknalt hahahaha! En ik had maar 1 wijntje op Nou toen was ik het helemaal zat
Ik hoop nu toch wel dat merrie eens aan mij denkt want begin toch aardig verrot teworden.
ooow Sammy wat vreselijk, ik duim dat je merrie snel opknapt....
hoe herkenbaar, vorig jaar had ik mijn enkel zwaar gekneusd en kon amper uit de voeten, tot ik midden in de nacht een telefoontje uit amerika kreeg dat Nikita lag te bevallen, ik kon ineens een stuk beter uit de voeten wat adrenaline al niet met je doet.....
net schrok ik me rot! siuan (die ook bijna uitgerekend is) lag neer op de wei, ik in allerijl erheen...lag die muts te slapen beetje later legde Tinkerbell zich ook neer eerste keer dat ik haar dat zie doen
angel zondert zich trouwens af, stond aan het andere eind van de wei