[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

just_kiki

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:55

just_kiki schreef:
WenK he wat *** joh!

hidra staat sinds 2 dagen raar te doen met der been, elke keer strekken, en dan weer beetje tegen de buik aan tikke. netals of het veulen schopt. maar dat kan moeilijk aangezien het net 2 maanden is Nagelbijten / Gniffelen donderdag komt de DA haar weer scannen, en gelijk maar even naar der been kijken. veulen word ook gechipt+geent. dat word wat haha Tong uitsteken

nouw ze is gescant, en hij kan het vruchtje niet meer vinden Boos!
ze is hem dus ook kwijt Boos!
echt zó jammer. vorig jaar lukte het in poging nummer 2. en nu dit jaar 1e x niet ( maar dat was 1e x voor een nieuwe hengst,dus ze wisten niet wat zijn kwaliteit was) en nu was ze eindelijk drachtig, toch niet gelukt uiteindelijk. maar het rare vind ik ook dat ze niet hengstig is/word. dus ik blijf haar maar in de gaten houden

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:45

ik heb toch wel vaker gehoord dat de cyclus een tijdje verstoord was als de merrie het vruchtje had verworpen, als het vroeger in het seizoen was ook moeilijk(er) om weer drachtig te krijgen, dan werden ze meestal hengstig gespoten

just_kiki: wat balen! Dus Hidra moet ook uit de lijst? En wat was er nu met haar been?

(het valt wel op dat er nu drie merries achter elkaar uit de lijst moeten en ze waren alledrie voor juni, dus toch weer binnen die 6 wkn/2 mnd dat ze het kwijtraken)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:58

Balen just kiki

Poeh lieten ze mij vanochtend ook even schrikken, staat mn merrie met dr staart omhoog, hengst helemaal hitsig. Was ze gewoon aan het plassen Bloos

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:04

Nicole288 schreef:
ik heb toch wel vaker gehoord dat de cyclus een tijdje verstoord was als de merrie het vruchtje had verworpen, als het vroeger in het seizoen was ook moeilijk(er) om weer drachtig te krijgen, dan werden ze meestal hengstig gespoten

just_kiki: wat balen! Dus Hidra moet ook uit de lijst? En wat was er nu met haar been?

(het valt wel op dat er nu drie merries achter elkaar uit de lijst moeten en ze waren alledrie voor juni, dus toch weer binnen die 6 wkn/2 mnd dat ze het kwijtraken)

ja mag uit de lijst Knipoog volgend jaar weer proberen Lachen

ze trapte een beetje naar der buik ( geen koliek ofzo Knipoog )
dus ik dacht misschien is het veulen wel verworpen dat ze een beetje buikpijn heeft.
haar hoeven stonden ook niet correct, die heeft de hoefsmid paar dagen geleden recht gemaakt, nog niet helemaal want dan zou ze wel pijn krijgen, dus kan ook dat ze daar pijn aan had.
maar ik denk eerder van der buik Knipoog

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:48

just kiki: hè bah wat balen zeg!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:54

LADPR schreef:
Inowa: Jeetje naar zeg! Mag ik vragen waarom je kiest voor een niet gg hengst?

Nou hier gaat het super met de drachtige dame, kwa gedrag niks veranderd alleen geen last meer van dr vreselijke hengstigheid, erg fijn dus.

mag je natuurlijk wel vragen hoor

bij de welsh kun je gewooln dekken met een hengst die niet goedgekeurd is omdat het veulen dan alsnog papier krijgt.

het komt vaak voor dat een 2 jarige hengst zo veelbelovend is dat hij dan al mag dekken...met als voordeel voor zowel hengst als merrie eigenaar
want de dekking is goedkoper en de hengst kan zicht bewijzen nog voor hij op de HK komt.
zo kan de hengsteneigenaar al beslissen of de hengst op fokgebied de moeite waard is.

ik heb het dus gedaan omdat het goedkoper is en omdat ik echt in deze hengst geloof.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:12

Inowa: Ahhh interessant zeg. Wist niet dat ze dan gewoon papier konden krijgen bij de Welsh. Kan me voorstellen dat het interessant kan zijn dan inderdaad

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:50

hihi lian, hebben ze je toch even beetgenomen dan hihi

Bij Ivy is er ook nog niet echt iets veranderd in gedrag.
vanaf wanneer zou je zoiets moeten merken?
of hoef je niet persee iets aan je merrie te merken?

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:05

Sorry dat ik nu pas kom binnen vallen, maar ik wou even melden dat mijn merrie vandaag 130 dagen drachtig is! Hyper! Ik wou het niet te vroeg melden, maar nu ben ik er toch wel vrij zeker van Tong uitsteken Vanaf wanneer kan je een buikje beginnen zien?
Ze heeft vorig jaar haar eerste veulentje gehad, dus dit wordt haar 2e. Momenteel heeft ze een grasbuikje, maar iedereen zegt dat het al een babybuikje is.. Verward kan dat zo snel? Als ze de hele nacht in de paddock heeft gestaan is haar buik ook niet volledig weg, wat voorheen wel het geval was denk ik.

even een foto van 10 dagen geleden:
Afbeelding

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:13

jeetje wat rot die verwerpingen, sterkte! mag ik zo brutaal zijn om te vragen of je dan niet iets van en vruchtje vind als het al 2 maanden is? dan is het al zo groot als een hamstertje. maar ik kan me ook voorstellen dat het al eerder weg is geweest dan?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:22

IvysToeter schreef:
hihi lian, hebben ze je toch even beetgenomen dan hihi

Bij Ivy is er ook nog niet echt iets veranderd in gedrag.
vanaf wanneer zou je zoiets moeten merken?
of hoef je niet persee iets aan je merrie te merken?

Ik moet zeggen dat Maybel de eerste 1,5 maand normaal was. Maar zo richting de 2 maanden echt gigantisch begon te veranderen in haar lijf. Niet dat ze een dikke buik krijgt, maar ze wordt ineens volwassen.

Bij de Welsh is het heel handig dat een hengst niet op de hengstenkeuring geweest hoeft te zijn. Als ze maar een deklicentie hebben.
Inowa, is het echt veel goedkoper dan? Dat gaat voor de Cobs helaas niet op.

Ik weet niet hoe het met 2 maanden is. Maar toen bij mijn pony het tweelingvruchtje van een maand werd door het lichaam opgenomen zei de veearts. Zou je niets van zien.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:52

Dyonne schreef:
Ik weet niet hoe het met 2 maanden is. Maar toen bij mijn pony het tweelingvruchtje van een maand werd door het lichaam opgenomen zei de veearts. Zou je niets van zien.

Hier zei de DA dat ook over 2 mnd Ja

Toen mijn merrie in 2004 hengstig werd met 10 wkn was er bij het scannen al niets meer te zien, dus was het eerder al ergens tussen de 6 weken scan en die 10e week al misgegaan en dat is ook wel logisch als ze toen alweer hengstig werd

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:53

draaakje schreef:
jeetje wat rot die verwerpingen, sterkte! mag ik zo brutaal zijn om te vragen of je dan niet iets van en vruchtje vind als het al 2 maanden is? dan is het al zo groot als een hamstertje. maar ik kan me ook voorstellen dat het al eerder weg is geweest dan?

als je het tegen mij hebt:
ik merkte de laatste dagen wel dat ze wat trapte soms met der achterbeen tegen der buik, was al bang dat ze een verwerping kreeg Bloos (buik
vandaar dat we haar scande Knipoog

Tja terug vinden, denk het niet ze staat op een kale wei 's avonds, en overdag op weiland. iets te groot om te zoeken.
en idd kan ook al eerder weg zijn gegaan. maar ik denk zelf paar dagen geleden.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:08

ahh, zonde van de verworpen veulens! dat maakt me toch wat zenuwachtig of Farita haar veulen nog wel heeft, maar eigenaar vind dat ze wel genoeg gecontroleert is. Ze zit nu op 86 dagen, man wat duurt dat nog lang!
Wanneer beginnen de mensen hier met ander voer voor de merrie enzo?

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:33

Thomas5 schreef:
Sorry dat ik nu pas kom binnen vallen, maar ik wou even melden dat mijn merrie vandaag 130 dagen drachtig is! Hyper! Ik wou het niet te vroeg melden, maar nu ben ik er toch wel vrij zeker van Tong uitsteken Vanaf wanneer kan je een buikje beginnen zien?
Ze heeft vorig jaar haar eerste veulentje gehad, dus dit wordt haar 2e. Momenteel heeft ze een grasbuikje, maar iedereen zegt dat het al een babybuikje is.. Verward kan dat zo snel? Als ze de hele nacht in de paddock heeft gestaan is haar buik ook niet volledig weg, wat voorheen wel het geval was denk ik.

even een foto van 10 dagen geleden:
Afbeelding

Thomas wat leuk!
Is ze nou van je eigen hengst drachtig of laat die nog steeds geen interesse voor meisjes zien? Clown

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:38

Ja verrassing he pauk Haha!
Ze is drachtig van een donkerbruine hengst die even groot is als haar. Wél geïnteresseerd in de meisjes Tong uitsteken want die van mij.. ja, daar scheelt echt iets mee hij rent er op af en gaat meteen kriebelen in haar hals Verward doet geen poging om te dekken (hij weet wel dat hij er niet aan kan, misschien speelt dat ook mee)

edit: deze hengst Haha! stoere Timo
Afbeelding

In zomervacht is hij veel mooier, en op deze foto had hij ook niet echt bespiering..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:55

heb je ook een recentere foto van hem dan?

Mara loopt op het moment zoo ondsettend lekker...! Het was aalleen de laatste paar dagen zo koud dat ik toch maar even een regendekentje op heb gedaan...

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:52

Airborn, ik begin rond de 8 maanden met ander voer, merrie brok. maar ze krijgt tussen door wel iets meer van haar normale brok. (om te zorgen dat ze wel goed op gewicht blijft, maar dat is dus per merrie verschillend)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 09:57

die van mij krijgt ook meer dan nogmaar en ik ga ook met 7 a 8 maandne beginnen met het voeren van merriebrok.

Je kan er nu ook al mee beginnen (1 klein handje) maar je moet er wel een beetje mee uitkijken want er zit veel meer energie in dan normaale brok.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:30

Ja mijn merrie is er dus allergisch voor. Die krijgt dus gewoon basis brok en tegen het einde extra muesli bij

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:51

Peelie: ik ga eens zoeken naar een recentere foto maar ondertussen is dat hengstje van eigenaar verandert dus ik kan er niet zomaar heen Knipoog hij staat wel nog in de buurt. Ik wou hem eerst zelf kopen maar ik heb al een hengstje...

Is het echt nodig om merriebrok te gaan voeren? want als ik die kleine van mij nog maar een klein beetje gewone brok geef dan barst ze al van de energie Verward ..

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:56

nee hoor, is vaak niet echt noodzakelijk als ze verder alles genoeg binnen krijgen. het word merrie brok genoemd omdat het heel geschikt is om aan dragende of zogende merries te voeren. maar als je merrie het beter doet op gewone brok, of zelfs geen brok, dan moet je het daar bij houden. goed naar je merrie kijken en je gevoel volgen. de meeste merries kunnen ze wel wat meer gebruiken aan het einde van de dracht, maar ook hier zijn er uitzonderingen.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:04

Oke Lachen
Bij haar vorige dracht kreeg ze geen brok. Dat krijgt ze eigenlijk nooit. Pas toen ze vollop melk gaf ben ik een beetje basisbrok beginnen bijvoeren maar dan werd ze echt té energiek. Er wordt niets mee gedaan dus het is misschien best dat ik het dan maar bij haar normale voer laat Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:02

Ik zal me hier ook maar eens melden.

Onze merrie is vandaag 21 dagen drachtig van Viceroy-T Helaas pas bij de 3e poging gelukt, maar ik ben toch heel blij.
Ik laat haar pas weer opvoelen vlak voor 1 okt (ivm de gustregeling). Maar hopelijk blijft het wel mooi zitten.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:30

Van harte Scum!
Hopelijk kunnen we volgend jaar genieten van je drachtige-merrie-updates!