[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 17:37

Cioccolato schreef:
Word het land wel gemaaid etc?

Tussendoor. Maar wei was zo kaal, dat het vooral mest is :roll: ik was er ook echt niet blij mee. Jaar ervoor werd er meer gewisseld dat de wei bij kon komen. Was nu ook niet. Eerlijk, vindt het echt waardeloos. Zoek maar even een andere stalling voor vier paarden. Valt ook niet mee. Ik kan goed met ze omgaan, kwa mensen ook helemaal geen probleem. Maar goed gaat om mijn paarden

SharonIndezz

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 17:38

Leuke foto’s van jou en je paarden AM

Ontwormen daar ga ik mij nog even verder over inlezen, en vragen bij onze stal eigenaar, die Fokken elk jaar meerdere veulentjes en deden voorheen ook kraam begeleiding, dus die weten gelukkig wel hoe en wat.

AM, zo’n slecht beleid is idd dweilen met de kraan open, zou voor mij ook een reden zijn om een andere plek te gaan zoeken, maargoed ik heb maar 1 paard en misschien ook makkelijk praten daardoor

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 18:02

AM_Horses schreef:
Cioccolato schreef:
Word het land wel gemaaid etc?

Tussendoor. Maar wei was zo kaal, dat het vooral mest is :roll: ik was er ook echt niet blij mee. Jaar ervoor werd er meer gewisseld dat de wei bij kon komen. Was nu ook niet. Eerlijk, vindt het echt waardeloos. Zoek maar even een andere stalling voor vier paarden. Valt ook niet mee. Ik kan goed met ze omgaan, kwa mensen ook helemaal geen probleem. Maar goed gaat om mijn paarden

Lastig.
Hier ook wormen, spoelwormen voor namelijk. Jonge groepen ook wisselen en er pas op weer op als er gemaaid is.. blijft toxh een ding die wormen

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 18:30

Wormen hier ook last van inderdaad spoelwormen. Ondanks goed ontwormen.

Volwassen merries geen last van, vooral jongere dieren. Maar geen magere ponys en wij wisselen vaak van weide en maaien ook tussendoor.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 19:18

Ellende, die wormen. En helemaal als je ook nog afhankelijk bent van anderen (pension / andere eigenaren). Ik wou Eloon dit weekend ontwormen (preventief) maar de DA zei dat ik beter kon wachten tot 1 a 2 weken voor de bevalling. Dus dan wachten we nog even. De oxytocine ligt al in de koelkast, dan kan ik me nu langzamerhand bezighouden met het klaarmaken van de bevallings-emmer. Die wil ik wel klaar staan hebben rond de 320 dagen.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:46

Heel wat merries waarvan het eind zo langzamerhand in zicht komt, spannend! Lees steeds mee maar weinig tijd om te reageren helaas.

Wat hebben jullie allemaal in de bevallingsemmer zitten?

En wbt preventief ontwormen. Geeft jullie da die kuren gewoon mee voor de paarden waarmee de dragende merrie samen staat? Lijkt mij anders nutteloos om te ontwormen.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:10

Hier ook altijd spoelworm bij de jonge paarden t/m 3 jaar. Besmette weides, daarom krijgen de veulens op 2.5 maand daar al wat voor. Ik heb nu een paar schapen en hoop dat zij de meeste eitjes weg eten.
Bloedworm vind ik heel paard-specifiek, mijn niet dik te krijgen kwpn is altijd schoon en de veel te dikke fries had een telling om bang van te worden. Wil dus niet zeggen dat paarden die erbij staan ook wormen hebben.

Muronia, wanneer geef je de oxytocine? Bij een fries zou ik het standaard doen ivm niet afkomende nageboortes maar jij hebt een gelderse toch? Hebben die dat probleem ook?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:16

Denk dat de oxy meer is voor als het nodig blijkt te zijn. :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 22:20

Rensju das een beetje vloeken he _O- , ik heb Groningers, geen geldersen :D
De oxy is inderdaad uit voorzorg. Ik heb het bij Veronia wel eens nodig gehad omdat de nageboorte er niet af kwam. Het scheelt dan nogal als je het zelf kunt geven en daarmee een nachtelijk bezoek van de da kunt voorkomen.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 22:31

Ooo sorry haha! Nee ok, dan snap ik het. Heb het mijn m'n kwpn de andere keren niet nodig gehad maar had het ook niet liggen. Dat ga ik wel overwegen

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 22:47

Na een heeele lange werkdag (4u30-21u) even snel doorheen gescrold. Ik zag dat enkele personen vroegen hoe het met Janne gaat.

Verrassend, maar wel opgelucht, kan ik zeggen dat ze sinds gisteren rustig is. Ik kon haar even uit de stal halen zonder gedoe. Ze blijft wel iets alert maar was niet meer aan het zoeken of druk doen.

Wat me op viel is dat ze toch een klein beetje uier krijgt.. tijdens de bevalling lag ze te rollen en zag ik niet meer uier dan normaal (beetje hangtieten). Gisteren was het dus zo:

Afbeelding
Afbeelding

Ga dit wel even in de gaten houden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 23:38

Sterkte nog Thomas. Zo verdrietig om je veulen te verliezen. Mijn merrie heeft er afgelopen jaar 2 dagen zichtbaar last van gehad. De eerste dag nog wat zoeken en roepen. De tweede dag alleen nog wat roepen. Daarna was het op het oog klaar.

Dat veulen was wel levend geboren, maar na 3,5 week overleden.

Ik heb haar toen wel weer snel laten insemineren. Ook al voelde dat dubbel.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 07:23

Wat een verdrietig beeld hoe de merrie bij de veulen staat zeg :(

Ik las hier iets over Rhino enting en dat de veearts zei dat het geen nut had. Ik ben ook aan het enten tegen rhino omdat mijn arts zegt dat je de merrie zelf beschermd. Kan nog steeds op stal komen maar de kans dat de merrie het krijgt is toch kleiner.

Verder weinig te melden. Dag 278, rond, gezond en blij.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 08:36

Dan ben je (helaas) verkeerd voorgelicht wat betreft rhino enten. Enting werkt niet tegen de neuro en abortus variant, alleen tegen de verkoudheid (en die is sowieso stuk minder gevaarlijk dan de andere 2). Daarnaast beschermd het niet het paard zelf, maar zorgt het ervoor dat als het paard ziek wordt ze minder virus deeltjes uitstoten, ze worden dus iets minder besmettelijk voor andere paarden. Daarom moet ook een hele stal volledig geent worden.

Maar het voorkomt niet dat het paard het krijgt en het werkt sowieso niet tegen abortus/neuro. Daarnaast heeft de enting ook nog erg veel bijwerkingen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 09:45

Quir inderdaad dat.. en dat is ook de reden dat ik niet ent voor Rhino. Die van mij werd er juist ziek van. Op mijn vorige stal moesten we ervoor enten. Weken lang waren veel paarden aan het hoesten dus toen ik mijn paard aan huis kreeg ben ik daar mooi mee gestopt. Een stalgenootje die mee ging wilde wel en die heeft dus hier ook weer een aantal weken lopen hoesten. Dus voor mij geen rhino enting meer. Ik doe alleen de influenza

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 09:50

Ik laat die van mij ook niet enten tegen rhino, de gewone enting is altijd al een ellende... Voorgaande jaren laten titeren op tetanus en laten enten met influenza, aangezien de combi-enting áltijd geëmmer geeft.
Deze keer toch de combi laten enten voor de antistoffen tegen tetanus voor het veulen en meteen weer bal. DA's willen ook de entingen niet meer apart doen heb ik het idee...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:14

Is Zoetis er niet mee eens.
"Vaccinatie verkleint sterk het risico op abortus bij drachtige merries (tot 80%)1. Om een goede bescherming te verkrijgen moeten fokmerries 3x gevaccineerd worden tijdens de dracht. 
Referentie:
1. Heldens JGM, et al. Clinical and virological evaluation of the efficacy of an inactivated EHV1 and EHV4 whole virus vaccine (Duvaxyn EHV1,4). Vaccination/challenge experiments in foals and pregnant mares. Vaccine 2001;19(30):4307"

Dus ja wij enten wel tegen abortus variant.
Maar misschien Sterre straks niet meer. Even afwachten.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:20

Heb je t artikel zelf gelezen? Is ook een "wij van wceend adviseren wceend" gevalletje. Oftewel het onderzoek is door de producent zelf gedaan/ in opdracht van de producent.

Onafhankelijke onderzoeken tonen namelijk iets heel anders aan.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 13:14

Hier is rhino verplicht op stal. Ik laat de merries niet nog een keer extra enten. Dus ze krijgen 2x rhino. Gelukkig nog geen heftige reacties gehad op entingen. Maar zie dit vaak anders. Als ik zelf een plekje zou hebben en er is geen reden tot enten zou ik dit ook allemaal niet doen denk ik. Zeker de paarden die nooit erf af komen. Nu vindt ik het wel belangrijk om zeker de jonge dieren wel goed te enten voor de antistoffen. Maar de oudere dieren hebben vaak genoeg antistoffen. Dat zie ik bij de honden ook heel veel.

Hier op stal geven sommige ook west nijl. Daar ben ik nog niet aan begonnen. Als er nu meer gevallen komen aan grens van Nederland dan kan ik hier nog over nadenken. Maar voor nu doe ik dit ook niet.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 13:15

Mijn hoefsmid fokt ook met (trek)paarden en vroeg meteen of mijn merrie eens ziek was geweest of rhino had gehad. Ze heeft nooit symptomen van ziekte getoond. Volgens hem zou abortus door rhino rond de 9 maanden dracht het meeste voor komen.

Wat me nu wel opvalt is dat ze niet meer zweet op stal. Vorige winter toen ze niet drachtig was zweette ze telkens als ze binnen stond. Nu was het niet anders, steeds kleine pareltjes zweet op het uiteinde van de haren maar sinds de abortus heeft ze dat niet meer. Voor mij leek het normaal dat ze wat zweet met die enorme wintervacht, dus vond het niet alarmerend.
Misschien hadden wel even de temperatuur moeten checken...

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 13:47

Ze zijn niet getest? Vaak als de merrie verwerpt adviseren ze wel om te testen op rhino. Bij mij is het nooit positief geweest. Dierenarts vertelde dat rhino meestal pas echt aan het einde van de dracht voorkomt.
Ondertussen toch al best wat wat vroeggeboortes gehad. Met Wild Thing rond de 200 dagen en 317 dagen, moeder van Rosa ook over de 200 dagen dacht ik. Zirkonia is ook een keer een veulen verloren, maar dat is al heel lang geleden. Altijd heel verdrietig maar ook bijzonder om te zien hoe ver de ontwikkeling al is.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 14:05

AM heb je ook wel eens zo'n reactie als Sterre gezien vd rhino enting? Dus necrotische huid.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 14:10

Nee. Wel reactie bij plek van het prikken. Één had wel wat kale plekken. Maar ik weet niet of dit van de rhino was. Koorts, niet fit. Sommige geven bij voorbaat al ontstekingsremmer als er geënt word

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 14:18

Oke dank je. :)

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 15:07

AM nee ze zijn niet getest. De DA vond het ook niet nodig omdat alles wijst op brute pech met de navelstreng.

We hebben 1 keer geënt tegen rhino en daar geen reactie op gezien. Dat was toen ze naar een trainingsstal ging in oktober 2023.