[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:47

Neonlight schreef:
Mijn merrie laat dit jaar de hengstigheid slecht zien, maar het eerste wat de DA zag bij de scan op 18 dagen was een ei van 3 rechts. Maar mooi dat ze dus wel drachtig was. Geen idee wat dat ei nog heeft gedaan en of ze er hengstig op is geworden.

Oh joh, dit is onze eerste keer, maar dat kan dus: eitjes tijdens dracht? Ik dacht dat die ontwikkeling van eitjes dan zou stoppen, maar dat is dus (niet altijd) zo?

AM_HorsesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:07

Zeker scannen met 16 - 18 dagen
Er zijn zelfs merries die gewoon hengstig worden tijdens dracht. Dit jaar ook al veel merries voorbij zien komen die ineens een hele korte cyclus hebben en gewoon hebben gemist.

Absque_dubio. Mooie combi. Heel erg benieuwd naar

Sterrenpony *\o/*

Ennasil. Nieuwe poging nieuwe kansen. Hopelijk nu wel drachtig

Tinniie. Toch ook. Hier zijn de merries ook razendsnel en sommige uitermate langzaam :') die moeten vaak nog gespoten.
Balen dat Missy hengstig lijkt te worden.

Angelpam. Balen. Hopelijk volgende ronde meer geluk

LAdonna. Wat jammer -O-

Pikeur. Misschien door het weer?

Bij Wild Thing een mooi vruchtje met hartslag *\o/* zit wel echt naast een cycte. Voor de zekerheid scannen we nog op 60 dagen of hij is blijven zitten.

angelpam

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:17

Dit was voor ons inderdaad de eerste ronde.

Gefeliciteerd met de kloppende hartjes

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:34

Volgende week op 2 juli mogen wij scannen voor een kloppend hartje! :D

En als Lana’s baby er dan nog niet uit is doen we bij haar misschien nog een (uitwendige) scan <3

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:38

Maak je dan wel foto's van die uitwendige scan (of filmpje?)? Ze willen bij Sarona voor gustverklaring ook een uitwendige scan proberen omdat ze zo nijpt met scannen (DA krijgt er een behoorlijk lamme arm van :)) ), ben wel benieuwd wat er te zien is en hoe dat gaat.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:40

Neonlight schreef:
Maak je dan wel foto's van die uitwendige scan (of filmpje?)? Ze willen bij Sarona voor gustverklaring ook een uitwendige scan proberen omdat ze zo nijpt met scannen (DA krijgt er een behoorlijk lamme arm van :)) ), ben wel benieuwd wat er te zien is en hoe dat gaat.

Dat zeker! Alleen al zodat ik “bewijs” heb voor de bokt-politie haha _O-

Er is niet heel veel te zien hoor, want hoofd en schouders liggen te ver weg. Dus je ziet vooral de ribbenkast met bijbehorende structuren (hart, maag stukje long, etc.)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:44

Maar die structuren zie je eigenlijk niet echt op een inwendige scan. Daarom ben ik zo benieuwd, het ziet er toch anders uit. En op 5 maanden dracht krijg je wellicht wel alles in beeld. :P
En inderdaad, bewijs voor de bokt-politie. :D Scannen moet je sowieso doen de 2de want het veulen is er dan nog niet, ik heb 4 juli namelijk gegokt. _O-

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 20:47

AM_Horses schreef:
Pikeur. Misschien door het weer?

Bij Wild Thing een mooi vruchtje met hartslag *\o/* zit wel echt naast een cycte. Voor de zekerheid scannen we nog op 60 dagen of hij is blijven zitten.

Ja zei de dierenarts ook inderdaad, denk nu ook wel dat het gewoon toeval is alleen ik vond het raar dat het vanmorgen vroeg al zo was.

Gefeliciteerd met Wild thing!

Absque_dubio: gave pony’s!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 22:51

Nou net geprobeerd te longeren en in stap zie je er vrij weinig aan maar in draf is haar achterhand helemaal stram. Heb een galopje nieteens aangedurfd. Vind het zo bizar en bel morgen maar weer de dierenarts dat dit echt niet door de warmte komt :(

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 23:53

Gefeliciteerd Busymissy. Nu duimen dat het mooi blijf zitten. Had je het toch goed gezien he :D

Jee Pikeur. Lijkt wel een allergische reactie ofzo. Kan dat eigenlijk van insemineren oid? Klinkt raar en een beetje eng als ze zo ontzettend stram loopt. Goed dat je even de DA informeert

Ah jammer laDonna..... gelukkig kun je wel weer door meteen

Balen Tinnie.........

Wat spannend Ennasil, jammer dat ze niet dragend was. Hopelijk 6 juli beter nieuws !

Wat een mooi echobeeld sterrenpony <3

Heel fijn AM, mooi hartje weer een geruststelling :)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:45

Tinniie schreef:
Ik zou ook liever te vroeg dan te laat scannen. Dit jaar bij onze hengsten al heel veel mensen hengstigheden gemist omdat de merries ineens zo snel gingen. Hebben we andere jaren eigenlijk nog nooit gehad.

Missy zit op dag 17 hier en ik zag net dat ze beginnend hengstig is terug :( dus op naar ronde 2

Hier Missy toch drachtig
*\o/*

3 van eerste poging dus! Ideaal :)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:17

_Lente schreef:
Neonlight schreef:
Mijn merrie laat dit jaar de hengstigheid slecht zien, maar het eerste wat de DA zag bij de scan op 18 dagen was een ei van 3 rechts. Maar mooi dat ze dus wel drachtig was. Geen idee wat dat ei nog heeft gedaan en of ze er hengstig op is geworden.

Oh joh, dit is onze eerste keer, maar dat kan dus: eitjes tijdens dracht? Ik dacht dat die ontwikkeling van eitjes dan zou stoppen, maar dat is dus (niet altijd) zo?

Is dat "ei" niet het restant van het gesprongen ei, het corpus luteum (gele lichaam)? Dat houdt (bij mensen, dus ik neem aan ook bij paarden) de zwangerschap in stand tot de placenta het werk heeft overgenomen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:18

Nee, want ze is geinsemineerd op een ei links, rechts zat niets.

AM_HorsesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:29

Tinniie. Gefeliciteerd *\o/*

Pikeur. Klinkt mij een beetje als een virusje.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:56

Zo héé, heb een hele drukke week gehad (en eigenlijk nog steeds, dit bericht komt voort uit werk/studie-ontwijkend gedrag :') ). Heb alles bijgelezen, maar heb minimaal 3 pagina's nodig om op iedereen te kunnen reageren.

Allereerst natuurlijk gefeliciteerd voor alle drachtige merrie's die ik niet noem! *\o/* De vruchtbare maanden doen hun eer aan.

Absque, mooie combinatie, prachtige merrie! Nu duimen voor de scan over 2 weken.

Sterrenpony, gefeliciteerd! Wat een duidelijke scan zeg!

_Lente, volgens mij is die eerste scan juist het meest cruciaal, zeker omdat er toch merrie's zijn die gewoon hengstig worden.

Libera, ik volg jouw merrie ook stiekem onder de meelees-steen in je andere topic. Wat een geduld heb jij. :+ Eindelijk vordert het een beetje! Krijg je nou zelf geen twijfels of alles goed gaat?

Pikeur, balen zeg. Klinkt inderdaad niet als iets dat door de warmte komt oid. Misschien toch iets van virus, het weer schommelt ook wel erg met enerzijds regen en anderzijds sahara-taferelen. Mensen zijn daar vaak ook vatbaar voor.

Tinniie yesss! *\o/*

Even een ego-post tussendoor. Mijn merrie doet de laatste dagen echt wel vreemd. Zelfs stalgenoten vragen zich momenteel af wat het is. Ze staat sinds 1,5 week heel laag te brommen naar de merrie's in de aanliggende weide. Ze lebbert ze helemaal af. Maar ondanks dat haar staart iets omhoog gaat, volgt er géén plasje. Daarbij doet ze met ruinen niks, die bijt ze van zich af. Ze stond gisteren een kwartier héél hard te snuiven aan een plek waar mest heeft gelegen, om vervolgens hard snuivend te flemen en er een klein plasje overheen te doen. Dit was echter haar eigen mestplekje. :') Lijkt wel een hengst.

Hierbij dus ook de vraag om jullie mening. Heb het zo goed mogelijk geprobeerd te omschrijven. Haar hengstigheid is normaal heel duidelijk, ze plakt dan echt aan ruinen en plast zeer regelmatig. Dit doet me toch weer twijfelen of alles er nog zit. Wat denken jullie? Moet ik me zorgen maken of zijn dit gewoon herkenbare hormonen?

Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:58

Ik kan het even niet bijhouden op de telefoon.
Iedereen waarbij het gepakt is gefeliciteerd!!

Ik las ook spannend twee eitjes aan elkaar maar toch goed gegaan!

En voor de gene die nog een rondje moeten, succes ! :)

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:57

Oh toch! Gefeliciteerd Tinnie *\o/*

Hier nog 8 dagen wachten. Lekker aan de grasjes in de schaduw
Afbeelding

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:37

Ual ik heb wel eens gelezen dat merries heel vreemd verdrag kunnen vertonen van een cyste op de eierstok ... Wie weet... Iets anders zou ik ook echt niet weten...

Tinne gefeliciteerd! Die Mo heeft echt vruchtbare zaadjes joh!!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:56

Mogelijk gewoon haar hormonen. Ik heb ook een merrie met meer testosteron.
Ik zou niet teveel zorgen maken. Maar wel goed blijven observeren. Je kunt haar met de tijd zowiezo nog eens gaan scannen of alles nog goed is.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 18:26

hier net geweest om te scannen. Vruchtje wat over was gebleven was kleiner en dat was niet gunstig. Maar nog wel drachtig, dus afwachten. Maandag weer terugkomen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 18:48

Ual_95 ik heb niet veel keus kwa geduld hebben! :')

Vandaag dag 387, nee maak me eigenlijk weinig zorgen. Merrie is comfortabel, eet goed, temperatuur is normaal, etc. Dus er zit niks anders op dan rustig af te wachten... hoe meer je met de natuur aanrommelt, hoe eerder het fout gaat :)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 21:20

Libera ppfffff tja wat valt er anders van te zeggen
Is er echt niet later een hengst ontsnapt of zo. Hahahaha

Zondag scannen op dracht met Cassio. Spannend
Hoop dat er een vol zusje of broertje van proxi in de maak is

Proxi vandaag
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Echte diva

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 21:41

Gefeli bm en tinniie. Dan toch drachtig super alle drie in 1 keer

Mooie scan Sterren pony

Goh Liberia Engelengeduld heb jij. _/-\o_
Ik zou het niet kunnen :=

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 21:44

Ik heb weinig keus he :+

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 21:46

Gelukkig is er nog nooit 1 blijven zitten. :Y)