Venus harstte wel, maar geen druppels, enkel korstjes in de slotgaten.
HIJ is alles wat ik niet wilde, een hengst en een vos, maar ik ben dolblij met hem!!
En hij heeft een bles, iets wat niet veel voorkomt bij IJslanders, zowel paps als mams hebben geen bles, paps heeft een snebje en Venus heeft niks.
Een kort verslagje:
16.20 Mijn vriend belt van buiten dat Venus de wei uit wil, staat te ijsberen, ik ga er naartoe en ze wil snel naar stal.
16.25 Venus op stal, ze ademt zwaar en snorkelend. Ze zoekt steun bij me en ik kalmeer haar.
16.30 Waterblaas breekt en ze gaat liggen, voetje komt al snel, ik controleer of het veulen goed ligt, 2e pootje ligt wat dieper en na verder voelen vind ik het hoofdje en de oren.
Venus gaat met haar kont tegen het tussenschot liggen en wil niet meer overeind dus ik help haar en trek mee met elke wee. Ik maak het vlies kapot, witte hoefjes en lichte benen!
Al snel wordt het veulen geboren, Venus kijkt direct om, en dat is even bijzonder omdat ze bij het 1e veulen erg apatisch en afstandelijk was, wist niet wat ze ermee aan moest in het begin.
De navelstreng knapt netjes.
Het is een voshengst met een grote bles!
16.50 de nageboorte komt heel af.
Veulie is actief en wil opstaan.
Ik help veulie met opstaan na tig pogingen kan hij het zelf en gaat op zoek naar de melkbar daar heeft hij uiteindelijk ook wat hulp bij nodig want hij blijft zuigen aan de zuchtbult voor het uier, dus ik help hem door met mijn vinger hem naar de juiste plek te lokken.
Venus heeft goed biest en is goed betrokken, een contrast met haar eerste veulen. Ze helpt het veulen met de zoektocht naar het uier en bijt hem af en toe.
Om 17.45 heeft hij dan eindelijk zijn eerste slokken biest te pakken.
Ze is gek met haar zoon en heeft veel meer balans als bij haar eerste.
Het ging allemaal heel vlot.
Een naam heb ik nog niet want ik had alleen merrienamen, haha! Dus dat wordt nog een zoektocht, ik wil een ijslandse naam met een mooie betekenis die niet veel voorkomt.
Nadien moest ik de andere paarden verzorgen en de honden uitlaten en kwam er al wat kraambezoek dus ik zit nu voor het eerst vanavond en mijn avondeten wordt nu gehaald.
Fototjes:
Nieuwschierige buurvrouw die zelf over een maand ook moet!
WEG buik!
Trotse mama