[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjoleinvde

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 00:06

Jeetje wat vervelend Thomas…
Heel veel sterkte voor jou en je merrie!
Hopelijk wordt ze snel wat rustiger

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:29

Goedemorgen,

Ik wil me hier ook graag melden, ben nooit een heel actief geweest op bokt wel eens hier en daar wat meegelezen. Eind mei verwacht mijn merrie een veulen, voor zover ik weet haar eerste. Ook voor mij is het de eerste keer, en vind het allemaal maar spannend.

Mijn merrie is een Barock Pinto merrie met 50% fries bloed, afstamming grotendeels bekend, maar niet allemaal goedgekeurde hengsten e.d. Ze is drachtig van Jidde BP, en ik hoop op een mooi gezond hopelijk bont veulentje. Ze is nu 224 dagen drachtig en wordt al lekker rond.

Hier een paar oude foto's van haar van toen ik haar net had. Zal binnenkort eens wat nieuwere foto's maken.

Afbeelding

Afbeelding

Thomas: Wat jammer zeg, veel strekte.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:47

Vind het echt zo erg voor jullie Thomas.

AM wat een pech, hopelijk kan je snel weer alles doen. Hoe is het met de pijn?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:09

Welkom myrna.

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:54

Welkom myrna
Ik verwacht ook een barock pinto veulentje dit jaar.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:27

Welkom Myrna!

AM wat balen zeg. Hopelijk knap je snel op!

Wij zitten vandaag op dag 290. Nu viel me vanochtend op dat ze al aan het uier begint (minimaal wel nog). Vinden jullie dit nog te vroeg of, zolang het langzaam gaat niet echt alarmerend?
Voorheen begon ze pas na de 310 dagen met uier (bevallen op 336 & 348 voorheen).

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:14

Welkom myrna! Leuke merrie,

Geen idee myrthe ? Zag dat sommige andere merries ook al vroeg een beetje uier hadden, hier nog alles slap :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 18:05

Ik had een merrie die tussen de 320 en 325 beviel. Die begon ook in de 290 met uier. Normaal voor haar maar wel iets om scherp in de gaten te houden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 18:19

Ik weet nooit zo goed wanneer de merrie uier mag gaan maken. Maar 290 klinkt niet heel vroeg?

Zoals jullie weten heeft Sterre last van vachtverlies. Testen negatief. Nu zat ik nog eens te denken. En het is begonnen na de 1e rhino vaccinatie, toen ging het beter. Kreeg ze daarna 2e vaccin en de boel explodeerde weer. Ze moet eigenlijk in februari nog 1x. %)
Dierenarts op de hoogte gebracht en vraag ligt bij fabrikant of er misschien wat veranderd is aan het vaccin. :\
Kan ook toeval zijn natuurlijk.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 23:08

Mirjamalvaro, heeft ze in het verleden al eens een rhino vaccin gekregen?

Toen mijn merrie nog niet zo lang drachtig was vroeg ik de DA om ook tegen rhino te vaccineren ivm de dracht. Hij zei toen dat er geen rhino heerste in de omgeving en dat het vaccin enkel effect heeft als ALLE paarden in de omgeving correct gevaccineerd zijn. Om die reden vond hij het toen niet nodig om mijn merrie te vaccineren tegen rhino.

Weet niet of dit effectief waarheid is, maar als er in jouw omgeving geen rhino heerst en Sterre reageert vermoedelijk op het vaccin dan kan je misschien de laatste overslaan?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 23:24

Het klinkt wel heel logisch dat het een reactie op de rhino enting kan zijn. Ik weet nog heel goed hoe ziek Veronia werd van de basis enting. Ook nooit eerder met een ander paard meegemaakt.

Ik ent zelf niet tegen rhino. Ik heb mn paarden aan huis en ze komen niet in aanraking met andere paarden.

Myrthe op 290 dagen kunnen ze rustig aan wel wat aan het uier beginnen hoor. Zou ik me niet meteen druk om maken.

Myrna welkom!

Thomas goed dat je hebt gedaan wat moest gebeuren. Hoe gaat het inmiddels met de merrie?

De mijne is maiden en toevallig begon haar moeder vorig jaar ook met een nogal ongelijk uier. Familietrekje denk ik :') Dat trekt straks vanzelf bij.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 23:27

Ja ze is al veel vaker geënt, dat is het vreemde. Alleen de drachtige worden geënt ivm abortus variant. Dus de 5,7 en 9 maanden vaccinatie. Wel voor het eerst dit schema, normaal deden we elke 6 maanden. Ze komen gehele dekseizoen toch veel in contact met vreemde merries :o

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 23:47

Maar het is wel echt opvallend dat het nu 2 keer na de enting opvlamt. Een allergie kan zich ook later ontwikkelen. Mijn da zei dat als ze eenmaal allergisch op de enting (in mijn geval influenza / tetanus) reageren, dit vaak steeds erger wordt. Daarom is mijn merrie nu met een ander middel geënt. Daar reageert ze gelukkig niet op.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 09:26

Hmm.. het is nog behoorlijk oneerlijk verdeeld tussen links en rechts maar ik vind dit een fors uier voor 304 dagen, of valt het mee? Ze moet het nog wel minstens 2,5 weken binnen houden.
Afbeelding

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:24

Ik vind het verschil erg raar, nog niet eerder zo gezien. Het zou mij niet lekker zitten. Is het ook warm of pijnlijk?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:27

Oh haar moeder ontwikkelt het uier ook ongelijk dus dat vind ik niet raar hoor. Uiteindelijk trekt dat bij. Ik zie nu al dat de tweede kant ook aan het werk is. Het is meer dat ik het al behoorlijk veel vind voor het aantal dagen.

Ik wil voor de zekerheid een veulendekentje kopen omdat ze toch wel vroeg is uitgerekend, maar welke maat moet ik dan hebben voor een paardenveulen? 95? Of kleiner?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:55

Muronia Misschien even temperaturen. Als uier hard is en warm. Zou ik voor de zekerheid informeren bij de dierenarts. Maar als ze verder fit is, zal het meevallen.
Voor een veulen deken zal ik niet te klein gaan voor je reuze paarden :j zijn ze anders heel snel uitgegroeid

Ik heb een keer een merrie gehad die rond de 300 dagen dracht uier ontsteking had. Merrie was er niet lekker van.

Mirjamalvaro. Dan zou ik idd ook denken dat het van de enting komt. Zeker omdat er verder niks uit de onderzoeken komt.

Thomas. Hoe gaat het ondertussen met je merrie? Hier heeft het echt even geduurd voordat ze niet meer zocht en riep. Een veulen verliezen is één ding. Maar je merrie zo'n verdriet zien hebben vond ik echt heel heftig.

Ik heb toch ook verhalen gehoord dat ze veulen zo snel mogelijk weghalen zodat merrie geen weet ervan heeft. Heb ik verder nooit gedaan enkel afgelopen jaar maar dat ging om een tweeling. Ik wilde niet dat ze ging focussen op het dode veulen terwijl ze ook een levend veulen had. Die heb ik zo snel mogelijk weg gehaald. Ze begon er al wel in te bijten en wilde erachteraan. Maar heb haar toen naar het goede veulen gestuurd en was daarna over

Rosa was ook erg vroeg begonnen met uier. Maar zet verder niet heel snel door. Nu zijn haar banden ook al best los.
Afbeelding
Uier foto heb ik van stalgenootje
Gisteren ben ik eindelijk weer langs de merries geweest. Ik kan nog niks, maar wel erg fijn om ze even te zien.

We hadden vorige week een fotoshoot. Enorm blij met het resultaat. Wild Thing en Rosa
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb van de valentijnshoot met White dream ook de foto's binnen. Daar wil ik wel een fototopic voor maken. Maar geen idee waar dit nu het beste kan op bokt?
Alvast een sneak peak <3
Afbeelding

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:16

Thomas5 nogmaals Heel veel sterkte met het verlies. Blijft vreselijk en vooral als je merrie dan ook nog zo treurt. Hoe is het inmiddels met je merrie?

Am_horse beterschap met je arm en nog veel sterkte met het verlies van je hond :(:) fijn dat je stalgenootjes je zo helpen. Hoelang zeggen ze dat het hersteld duurt? Wild thing heeft al een serieuze hangbuik := mooie foto's zijn er gemaakt :j

Luna2006 begint goed op te schieten al bij jou.

Sonjim Je dames ziet er goed uit :j

Muronia Dat is schrikken idd als ze uitglijden terwijl ze hoog drachtig zijn. Als de uier voor de rest niet warm is enz zou ik mij geen zorgen maken over de ontwikkeling. Heb hier merries gehad die met 300 dagen al meer uier hadden als Elonia. Hier bv saartje ( een maiden toen) met 300 dagen 2j geleden (bevallen met 325)
Afbeelding

Degene die hier vroeg beginnen met uier aan te maken zijn overigens wel altijd voor de uitgerekende datum bevallen (325 - 330 dagen) :+

Nicky1963 Ben benieuwd of jij het eerste veulen van het topic krijgt :D

Babootje Dat wordt bij jou stilletjes aan ook spannend dan *\o/*

Myrna91 welkom, leuke merrie heb je.

Myrthee zolang de uier niet ineens super hard groeit zou ik mij geen zorgen maken. Heb hier ook al merries die vroeg beginnen met uier aanraken.

Mirjamalvaro Dat zou wel balen zijn als het van de rhino enting komt. Anderzijds dan heb je wel een oorzaak gevonden.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:16

AM, prachtige fotos <3 Wild Thing ziet er ook nog zo mooi uit voor haar leeftijd. En White Dream is echt een plaatje <3

Welkom Myrna! Prachtige merrie heb je

Muronia, mijn merrie (Ice) heeft ook een ongelijke uier. Ze is nog niet bezig met vullen, haar uier is zo sinds ik haar heb. Ze heeft wel al 6 veulens gehad.

Afbeelding

Ik mag nu ook eindelijk echt gaan aftellen voor Fenja en Silver. Allebei nog 100 dagen te gaan tot de 340 dagen :D
Hier is alles ook al volop aan het verharen. Zeker de IJslanders laten alles los. Ik kan zelf niet wachten tot het lente is, ben de modder en de grijze dagen goed zat.. En veel zin in veulentjes *D
Jona hoeft nog maar 1,5 maand tot veilig, gaat snel. Ze blijft heel fit en energiek ondanks dat ze bijna te rollen is zo rond, dus ze werkt nog rustig aan ohz. Ik merk bij haar nu ook iets verschil in haar uier, voor de uier komt wat beweging.

Afbeelding

Aurora wordt gestaag elke dag dikker. :') Uier vult ook steeds verder, loopt 's avonds nog wel wat terug.
Ze is het veulen ook echt zat, die trapt daarbinnen alles bij elkaar. Ik heb nog nooit zo'n actief veulen gezien, haha. Ik ben heel benieuwd hoe lang ze het nog binnen gaat houden. Hopelijk wacht ze op iets warmer weer.

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:20

Bedankt, ik ben gerustgesteld. Ze voelt zich verder prima gelukkig. AM maar wat is niet te klein, ik heb echt geen idee van die maten _O-

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:05

Fijn Muronia, dat je hier even kunt sparren. Geen verstand van veulendekens

Thomas, wordt je merrie al wat rustiger?

Babootje is jouw merrie dan het eerst uitgerekend hier? Trap maar af met dat veulen! Tis wel erg koud nu trouwens

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:15

Rond de 300 dagen schrik ik niet van uier bij maiden of een merrie die bekend is met vroege bevallingen. 290 ook niet.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:46

Het gaat snel en "we" worden al met tietenfoto's overladen. :) Idd Babootje obv openingspost al overmorgen uitgerekend :wow: .

Even te druk dus niet alles gelezen maar wilde jou Thomas nogmaals sterkte wensen en bedanken voor de postst van het proces. Ik heb zoiets nooit meegemaakt en was bijzonder om te zien hoe de merrie ermee gaat etc. Dus dank je wel.

Ik heb inmiddels idd een ivermectine kunnen bemachtigen. Wilde hem inspuiten maar merrie deed lastig en toen schoort de stopper door dus 700 kg ipv 500. Maar volgende dag zag ik een klodder op de muur... tijdens het geklooi blijkbaar een deel voorbij geschoten. Tja dat krijg je met amateurs :') dus ze heeft óf te weel óf te weinig binnen gekregen. Nou, is een vrij kleine stal met goede weidemestmanagement (en tot nu toe altijd schone monsters) dus ga graag ervan uit dat het goed is. (Helaas regenboog-topic gezien, maakt het ook weer spannender).

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 17:04

Hier toch ook wel drama gehad met wormen. Na de pramox 2,5 maand terug had ik bij 3 paarden wormen gezien. Blijken larven van de bloedworm.
Niet zo lang terug is het veulen van afgelopen jaar met panacur ontwormd. Ze was steeds een beetje snotterig en niet mooi op gewicht. Ipv spoelworm kwam er bloedworm af. Na een week heeft ze pramox gehad. Ik ben daarom toch maar mest van mijn jonge merries weggebracht. Ik had bij Wild Thing geen wormen gezien dus ik dacht niet nodig. Kwam bij rosa en Nigrante positief uit voor bloedworm. Voor de zekerheid mijn 2,5 jarige mee ontwormd op advies dierenarts. Ik heb dit uiteraard allemaal doorgeven aan de stal. Staan meer als 50 paarden. Wei en mestbeleid is ruk, en dat zie je nu duidelijk weer terug. Wat een ellende. Ze hebben uiteindelijk van alle paarden mest onderzoek gedaan. Rosa en sis zijn gelukkig nu schoon. Nigrante nog steeds een beetje. En Wild Thing toch ook bloedworm. Meer als de helft van de stal is positief op bloedworm. Van de zomer gaan ze gewoon weer in grote groepen op dezelfde weide. Tja zeg het maar, dweilen met de kraan open?

Ik weet eerlijk ook niet hoe ik dit nu verder moet op deze stal. Nigrante kwam niet of moeilijk op gewicht. Wild Thing, zie je niks aan gelukkig. Maar de jonge paarden hebben er toch duidelijk last van. En na het verhaal van Chantal was ik toch ook erg benauwd voor mijn veulen van afgelopen jaar.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 17:08

Word het land wel gemaaid etc?