[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:32

StalMelyn schreef:
Hoe een tijdje afwezig geweest. Is me te druk allemaal.

Gefeliciteerd met alle drachtigen!

De anderen, geef niet op!

Ik merk zelf dat het natuurlijk dekken toch wel lastiger is. Je denkt ze doen hun ding en dan is het goed maar je kan zoveel minder ingrijpen. Met KI kan je echt op juiste moment insemineren en als nodig is ei afspuiten maar met natuurlijk dekken weet je eigenlijk niets. Niet elke merrie toont goed hengstig en niet elke merrie gaat er voor klaar staan al zijn ze wel heel erg hengstig. Wel leer ik hier heel erg veel van!

De eerste 2 merries waren helaas niet drachtig en heb zijn sperma laten checken. Dit was goed gelukkig. De eerste is alweer gedekt en heb hier een beter gevoel bij, hengstigheid duurde veel minder lang.

Dit is precies 1 vd redenen waarom ik met mijn eigen hengst gestopt ben met natuurlijk dekken. Om nog maar te zwijgen over eigenaren die zich het rooskleuriger voorstellen dan het daadwerkelijk is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:39

Maar met natuurlijk dekken kan je ook gewoon scannen toch zodat je het wel weet?

Kyrkelover dat hoor ik van meer. Al ligt het ook aan de dierenartsen die de merries opvoelen en denken dat ze er klaar voor zijn en net als mijn merrie die door de verhuizing alles over de kop gooide van binnen en na een week daar zijn pas weer hengstig werd.
Spannend met je merrie!

Baudyh fijn! Nu afwachten...

Suffie veel hengsten weten dat de dekbok dekken betekend en dan heb je geen hengstige merrie meer nodig. Heb bij een ki afname bij hengsten die ik ken nooit een (hengstige) merrie gezien. Maar die waren al "gevorderd"

Amhorses spannend! Leuk dat white dream zo veel gebruikt wordt. Of lijkt dat zo? :)

Hennos wat balen zeg...

Superpony was ze al gedekt? Ja toch? Sorry hou niet alles meer bij :o

Zilver vandaag 45 dagen alweer! En fayola wordt morgen gescand op dracht. Spannend. Hopelijk drachtig dan verschillen ze maar een maand (29 april en 28 maart)
Afbeelding

Feanyth

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:55

Lees nog steeds mee. Op alles in detail reageren gaat wat lastig voor mij. Heb daar net te weinig tijd voor.

Allereerst. Cynthia. Gecondoleerd met het verlies van je vader. Heel veel sterkte komende tijd. Weet maar al te goed hoe zwaar zoiets is.

Zie dat het drachtig krijgen erg verschillend is. Van bijna niet tot gewoon in 1x.
Fancy was vorig weekend ook niet drachtig. In overleg met Hengstenhouderij nu een hengstenwissel gedaan. In plaats van For Ferrero nu gedekt met Nirvano. Dat is een jonge zoon van For Ferrero.
Zowel de vorige als deze dekking gaat het volgens het boekje. Alles klopt. Maar ze lijkt slecht te pakken. Als ze nu weer niet drachtig is stop ik er dan ook mee. Volgend weekend moet ze op controle.

Wel iets positiefs. Vandaag voor het eerst in 5 jaar gestart. Was een meetmoment bij ons op stal. Maar gelijk Z2 en heeft ze netjes een winstpunt te pakken. Ze gaat dus haar sport predicaat krijgen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 22:30

Hier alles natuurlijk (OK op de Welsh na dit jaar :+) en nooit problemen hoor. Je moet ze ff goed in de gaten houden met hengstigheid maar ik tel gewoon 16 dagen na de laatste dekking en meestal zijn ze dan zo'n 16-18 dagen drachtig :j.

Ik moet nu echt ff goed in mijn boekje kijken want volgens mij moeten er komende week 2 of 3 gescanned... Ben er even niet helemaal bij en daarom post ik ook niet zoveel. Morgen hebben we de begrafenis van mijn opa :(

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 23:07

Suffie. Nou dat was vooral oefenen. Vandaag is hij er voor het eerst ingetrapt zonder hengstige merrie. Sammie wilde vooral bijten of slaan :') maar met een beetje afstand en lekker maken is het gelukt ;)

Baudyh. Spannend, hopen dat het nu eindelijk heeft gepakt.

Kyrkelover. Dat kan ik me goed voorstellen. Is echt niet zo rooskleurig. Ik heb er over nagedacht bij white dream, hij moest echt nog even hengst worden. Gelukkig doet ging ki toch wel gelijk.

Kabayo. We mogen zeker niet klagen. Nu konden ze hem ook wel voor een heel mooi bedrag gebruiken :j
Dat gaat al snel 45 dagen alweer!

Feanyth. Gefeliciteerd met de winst, hopelijk is ze nu wel drachtig

Cp. Sterkte Y;(

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 23:16

Ik lees nog braaf elke dag mee, al gaat t wel enorm hard hier! Gefeliciteerd aan alle drachtige merries!
Cynthia sterkte met jouw vader.... Y;(
Alle mensen die nog wachten of nog een ronde gaan, we gaan weer vol goede moed!

Hier is mijn jonge merrie gister drachtig gescand van mijn eigen valk hengst. Helemaal blij mee!

De andere merrie helaas hengstig. Zou voor morgen gedekt moeten worden. Zou dan de 4e ronde zijn en de merrie mankeert niks zoals de dierenarts kon zien. Dus twijfel ligt op dit moment bij de hengst. Dat gaan we even onderzoeken. Voor nu snel van hengst gewisseld en ze is vandaag gelijk gedekt. Nu even kijken wanneer ze afslaat en dan zitten we weer braaf op het wacht bankje :) al zou ik daar nu wel keer vanaf willen {:)-:(

De gelukte combi :

Afbeelding

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 23:17

Heb bij mijn eigen merrie een zeer goed gevoel. Is gisteravond geinsimineerd en vandaag echt 0,0 interesse in de hengst.
Vorig jaar was ze na dracht ook zo duidelijk.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 06:04

Kyrkelover, ik doe het ook niet meer op deze manier als ik ooit nog eens een hengst ter dekking stel.

Kabayo, sommige scannen een keer van tevoren en komen dan brengen. Die periode staan de merries bij ons en gaan we dekken. Maar een merrie kan wel een groot ei hebben, betekent niet dat ze al een hengstige baarmoeder hebben. Dat soort dingen weet je niet en als ze dan ook niet hengstig op de hengst reageren... Daarnaast dek je om de dag tot ze afslaat en dan worden ze opgehaald. Er wordt dan niet gescand of ei daadwerkelijk eraf is. Sommige halen pas dagen later op.

Cp, bij jou staan ze samen he en doen ze daadwerkelijk hun ding. Hier wordt uit de hand gedekt en kennen ze elkaar dus ook niet. Heb het idee dat sommige merries dat ook wel spannend vinden. Vreemde plek, vreemde pony en dan moet het maar. Ik heb liever dat ze worden gebracht aan begin hengstigheid, kunnen ze even wennen.

Wel leerzaam hoor, maar KI heeft nu toch wel de voorkeur haha.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:04

pica is net gescand en het ei is weg. Weer een plek bezet op het wachtbankje dus! Zal wel bijna vol zijn haha. Gelijk ook een afspraak gemaakt voor de 18 dagenscan, 28 juni om 8:30u.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:11

Ik neem samen met jullie plaats op het wachtbankje. Ook hier het eitje weg wat ik al dacht.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:18

Zooo blij!!!!

Ja 9 jaar leeg te zijn is mijn 16 jarige merrie in 1 keer drachtig gescand net, ik heb geen woorden voor hoe blij ik ben!!!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:37

jennyk schreef:
baudyh: worden cassio en diantha dan tegelijk gescand voor de "18 dagen" scan?

Wij scannen altijd op 16 dagen. Er zit 2 dgn verschil tussen. De ene op 26 juni en de andere op 28 juni.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:44

Gefeliciteerd Petravdmeer!!

Nynke ook Gefeliciteerd! Super van Caia *\o/* Jammer van Lina. Welke hengst heb je nu uitgezocht?

Kyrkelover fijn!!

Jennyk ook op het wachtbankje. Dat hij nog niet door zakt :D

Stalmelyn vervelend is dat zeg... kan je niet echt op aan...

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:51

Fijn kyrkelover, hopelijk een plakker nu

Succes jennyk op het wachtbankje

Gefeliciteerd petravdmeer!
Gefeliciteerd nynkster!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:51

Kabayo: nou idd, arm bankjehopelijk gaan er snel wat af door een positieve 18dgn scan!

Petra: gefeliciteerd! Het lange wachten is beloond!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:52

Gefeliciteerd voor de drachtigen!
En jammer van de gene die weer opnieuw moeten.

Onze A merrie staat ook bij de hengst.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:03

*\o/* weer een paar merries drachtig las ik. Gefeliciteerd!

Zo balen dat het met sommige merries echt niet wil lukken -O-

Hier hard aan het twijfelen of ik mijn jonge merrie toch ook laat dekken. Doe ik 1 poging anders wordt het me te laat.
Wilde haar eigenlijk de sport in hebben maar zelf heb ik totaal de motivatie niet meer om te rijden.
Had gehoopt wel weer zover te komen maar nu staan ze allemaal dik te worden op de wei.
En een fijne ruiter vinden is gewoon lastig.
Wil er best in investeren maar beestje is 2 jaar terug zadelmak gemaakt en daarna met zwangerschapsverlof gegaan.
Vind maar eens iemand die aan huis komt en echt vanaf stap 1 weer op wil pakken.
Zelf doe ik dat hele begin niet meer dat gaat lichamelijk helaas niet.
Dus dan moet ik haar wegbrengen.
Maar doordat ze als jong paard geopereerd is is het hele management er omheen gewoon heel belangrijk.
En dat durf ik niet uit handen te geven.
Heb ook overwogen haar anders toch te verkopen.
Is een bloedmooi , braaf lief dier en gaat zeker iemand veel plezier van hebben.
Maar die stap is me toch nog net te ver :knuffel:

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:49

jennyk schreef:
Kabayo: nou idd, arm bankjehopelijk gaan er snel wat af door een positieve 18dgn scan!

Petra: gefeliciteerd! Het lange wachten is beloond!

Ja het was het wachten meer dan waard!

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:53

Petra: Wauw gefeliciteerd, beter laat dan nooit!! :D

Ajesca: Lastige keuze. Je weet nu wat je hebt maar de prijzen zijn nu ook wel top. Bij twijfel en geen geldgebrek niet verkopen denk ik dan. En als je weinig motivatie hebt zou ik lekker een veulentje fokken

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:55

petravdmeerx schreef:
Zooo blij!!!!

Ja 9 jaar leeg te zijn is mijn 16 jarige merrie in 1 keer drachtig gescand net, ik heb geen woorden voor hoe blij ik ben!!!

Gefeliciteerd!

Had je het ook al die 9 jaar geprobeerd?

Wij wachten nog een weekje. Volgende week maandag moet ze gescand op dracht, maar als ze echt hengstig wordt, zal dat tegen het einde vd week wel duidelijk worden denk ik.

Ik ben niet nerveus en vind het wachten wel meevallen. maar ik zie momenteel zoveel leuke veulentjes voorbij komen, dat ik nu wel even baal dat vorig jaar niet gelukt is en we nog een jaartje moeten wachten. Het is ook zulk mooi weer.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:02

Ik was jullie kwijt :oo Vond het al zo rustig :')

Cynthia, heel veel sterkte met je vader :(:) Heftig zijn dat soort zaken altijd..
CP jij ook gecondoleerd...

Verder iedereen gefeliciteerd die ze inmiddels drachtig heeft!

Hier vandaag Noora ook drachtig gescand *\o/* De teller staat inmiddels op 4 merries drachtig, 2 in 1x en 2 bij de tweede poging. Zowel diepvries als vers. Dus op zich is dat best een prima score. Nu hebben we nog 2 merries staan die nog drachtig moeten, waarvan er 1 nu voor de eerste poging bij de kliniek staat. Valetta zal ergens in de loop van de week hengstig worden en dan mag zij ook voor poging 1. Beide merries waren vorig jaar in 1x vol, dus daar hopen we nu dan ook maar op :))

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:11

Goldenarrow gefeliciteerd, gaat mooi zo!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:24

goldenarrow: gefeliciteerd!

_Liv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:51

Wat fijn dat het bij een hoop mensen nu toch goed lukt! En Petra wat zal je blij zijn na zo'n tijd in 1x drachtig!

Mis vanmorgen gescand. Was nog niet veel veranderd en is dus weer hengstig gespoten. Vorige keer heeft ze zich daar echt een dag slecht van gevoeld, hopelijk valt het nu mee voor haar... vindt het anders wel sneu voor haar. Ik hoop hoop hoop dat we donderdag kunnen insemineren want vrijdag ga ik op vakantie :x dus dat zou anders dingen wel lastiger maken...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:46

Gefeliciteerd goldenarrow

Fayola drachtig!! Beide dames gewoon 1 cyclus. Wat een geluk
De combi
Afbeelding
Afbeelding