Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crazy_funky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:16

als ik het goed heb moet ie er uiterlijk na 2 a 3 uur uit/af zijn
anders moet je de dieren arts bellen, die geeft je merrie dan een spuitje zodat de baarmoeder wat beter zijn best doet met samentrekken..

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:17

zo, dat heb je even met haar geregeld zeker?
@ crazy funky oke, bedankt. ik zal t onthouden

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:24

yep binen 2 uur moet het er af zijn.
bij terra vorig jaar was dit niet het geval.er was ook niemand bij haar bevalling,smorgens is ze buiten gezet,er was niets te zien.
om 2 uur werd ik gebeld liep een veulen in het verkeerde land of ik even kon gaan kijken.
bleek het terra haar veulen te zijn.
ze leek wat koliekerig dus is ze binen gezet,na een uur nog erger v.a gebeld wij zoeken in het land na de nageboorte niet te vinden,maarja konden de honden ook hebben opgegeten(doe ze nog wel eens)
de v.a voelde en het zat er dus nog in,dus is ze gespoeld.
hou altijd goed in de gaten dat het eraf komt,vertouw je het niet bel de v.a

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:28

Oke, zal ik doen terorita. ik wil eigenlijk dat de DA zowiezo komt. als de nageboorte eraf is, wil ik altijd nog even laten checken of er niets is achtergebleven. dus als t midden in de nacht geboren wordt, laat ik altijd de DA die morgen even komen, voor de zekerheid...

jessje

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:33

Holly, zo doe ik het ook, als alles goed gaat 's nachts komt de da de volgende ochtend, inspecteert de nageboorte, kijkt de merrie even na en het veulen krijgt een veulenprikje. Vorig jaar moest de 'darmpek' ook weggehaald worden bij het veulen dus dat heeft hij dan ook gelijk gedaan...

crazy_funky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:37

ja idd, de dierenarts komt hier dan ook zowiezo zeker voor het veulenprikje!
gewoon goede controle bij de merrie en het veulen, geeft een fijner en gerust gevoel!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:43

ja... dat vind ik ook, dan weet je zeker dat alles in orde is, en kan je van je veulen en merrie genieten

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:12

Sammie schreef:
vrijalover schreef:

Maar ik voel het veulen eigenlijk alleen onder de buik trappen, terwijl ze daar volgens het plaatje helemaal niet kunnen komen met de benen!? Of zijn ze gewoon super lenig?

Die benen kunnen ze toch nog strekken, en een beetje naar links of naar rechts draaien met het lichaam?

Dat denk ik ook want ik voel het bobbelen ook daar waar volgens de prent geen benen kunnen zijn

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:23

Bij ons wordt de da meteen gebeld als Tinkerbell eraan begint. Dus ook midden in de nacht (arme man ) heeft hij geen problemen mee. Tegen de tijd dat hij hier is (is toch een 15min rijden enzo) is het veulen meestal al bezig met eerste pogingen tot rechtstaan. Dan hebben ik en mn ma de navelstomp al ontsmet, maar kijkt hij nog eens na en geeft hij veulenprikje. We blijven dan wat babbelen en koffie drinken en toekijken hoe het veulen gaat drinken. Zo is het meteen ook onder veterinair toezicht dat de kleine zijn darmpek verliest en dat de nageboorte afkomt en wordt nagekeken of die compleet is.
Lekker makkelijk en veilig zo

Alleen vorig jaar had Tinkerbell ons lekker allemaal beet genomen en toen we aankwamen op de wei, liep Baileys er al naast en lag de nageboorte wat verder in de wei
Toen is er iemand de da gaan bellen (we waren met 4) en twee anderen hebben merrie en veulen naar stal gebracht terwijl de laatste de nageboorte heeft opgeraapt en in kruiwagen naar stal heeft getransporteerd zodat de da die kon nakijken. Onze hond was inmiddels met het veulenbrood gaan lopen dat vond ik erg jammer, want was mooi intact gebleven tot dan en hd ik graag op sterk water gezet voor school (word lerares bio)

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:25

ze zijn nog niet zo groot, het plaatje maakt het groter maar het is dan net zo groot als een konijn, dus t kan nog aardig heen en weer bewegen volgens mij, alleen blijft t wel op zijn rug met het hoofd omhoog

jij hebt t inderdaad al lekker voor mekaar frenia

Pauk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:28

Frenia.. Wat is veulenbrood?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:31

ik heb t wel ergens staan, maar als frenia t weet hoef ik niet op te zoeken
ik ben lui vandaag ...

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:32

Datgene wat het veulen in zn mond heeft in het moederlijf en uitspuwt als hij ter wereld komt. Het is een sponsachtig iets, zo groot als een vrouwenhandje ongeveer en bruinig van kleur. het voorkomt dat het veulen te veel vruchtwater zou binnenkrijgen en eraan zou stikken.
Heb er wel foto's van (van vorige geboortes en in boeken) maar die staan niet online. Zal even rondneuzen

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:33

ow, slikt t veulen dat dan niet door...? per ongeluk dan?

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:45

Nee dat denk ik niet...

In het Nederlands is er kennelijk weinig over te vinden (en weinig correct). in het Duits behoorlijk wat en eerlijk gezegd ben ik ook te lui om dat allemaal door te spitten en te gaan vertalen voor jullie, want in het duits bestaan er ontzettend veel benamingen voor (fohlenbrot, rossbrunst, füllenmilch,...)
Wat ik wel vind, en dat wist ik zelf ook niet, is dat het veulenbrood bestaat uit allerlei stoffen die het veulen niet nodig heeft en op deze wijze ook gestockeerd worden.

Nu even een fotootje uploaden. is niet erg duidelijk maar een betere heb ik niet op pc. Het veulen op de foto is trouwens ook pas geboren, Holly

Afbeelding

Pauk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:47

Dat heb ik helemaal niet gezien toen Kyra geboren was.. Dit keer toch opletten.. op 1 of andere manier lijkt me dat toch interessant

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:58

wat een mooi veulen!! wat een kort halsje zeg ik zal er op letten bij hollyday, want dat wil ik wel eens zien

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:00

wat zijn jullie gisteravond nog fanatiek geweest. Hinke was 's avonds iets wat onrustig (op de nuitgetelde datum) dus 's bnachts 1 keer wezen kijken maar niets aan de hand. 's morgens om 8 uur had ze mega dikke kegels hangen. Om 15.30 dacht ik dat ik mooi ff een uurtje kon gaan pitten zodat ik die nacht wat uitgerust zou zijn. Om half 5 werd ik door de buurman gebeld dat er een veulen in de wei lag

Naar stal gebracht met een kruiwagen en toen ging ze proberen te staan daarna vrijwel meteen wat drinken en toen ze daar mee klaar was kwam het eerste darmpek eraf(stinken):D

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:04

wow leuk Nimber... hengst of merrie? naam? vertel eens meer! gefeliciteerd zeg

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:07

Hahaha, wat leuk allemaal!
Mijn merrie ging 3 weken overtijd, gelukkig hadden we een birth alarm die maar 1x vals alarm heeft gegeven en prima werkte met de geboorte. Birth alarm ging af tond 00.30,ik als een gek naar de stallen gerend (ik sliep in m'n kleren omdat ik wist dat het toen echt niet lang meer zou duren ) merrie nog even moeten rechttrekken omdat ze tegen de muur aanlag en 10 minuten lag daar een klein hoopje veulen Was zo'n mooi moment
Staan en drinken lukte snel. Darmpek heeft de da de volgende ochtend met de hand eruit gehaald (meteen Finesses eerste kennismaking met de mens )

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:07

@ nimber.. wat is was kwam het eerste DARMPEK eraf? of stel ik nu een hele domme vraag

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:09

Darmpek is eigenlijk een soort poep.... dat het veulen heeft gemaakt in de buik van de merrie, en zodra t geboren wordt moet het eruit komen... toch? zoiets? in die richting? of moet ik t nu op gaan zoeke (ik ben lui dus liever niet )

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:10

nimber van harte komen de fotos snel.

glen_vanii darmpek is de eerste ontlasting als het veulen geboren is

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:11

ohh oke :p dan weet ik dat ook weer.. is de eerste keer dat er een veulentje word geboren bij mij.. dus weet er nog niet zoveel van

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:13

dat is bij mij ook hoor maar ik had het dan toch goed jaja... haha