[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31340
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:58

Wil iedereen even checken of zijn drachtige merries al in de openingspost staan?
Graag even via een PBtje! :)

mirjamalvaro

Berichten: 14663
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 20:13

Ik wacht ff volgende week vrijdag de 40dgn scan af. :')

Balko

Berichten: 1147
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 22:23

Ik ook hihi!

Heb de merrie die al 4 maand op weg is van de ijzers afgehaald. Paard loopt STOK kreupel. Maar wil eigenlijk echt geen paard op de ijzers met een veulen…

Ilsje87

Berichten: 1279
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 22:31

Misschien eerst proberen met hoefschoenen? Mijne was in het begin ook echt kreupel, heb haar vooral veel op zand en weiland gehad en daar ging het beter. Nu loopt ze heel goed zonder ijzers ook op het harde

Balko

Berichten: 1147
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 22:54

Ilsje87 schreef:
Misschien eerst proberen met hoefschoenen? Mijne was in het begin ook echt kreupel, heb haar vooral veel op zand en weiland gehad en daar ging het beter. Nu loopt ze heel goed zonder ijzers ook op het harde


Hoelang duurde dat?

Cioccolato

Berichten: 6747
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 23:15

Gun het ook even de tijd om te wennen.. lekker op enkel zachte ondergrond en anders stukjes mer hoefschoenen die niet anders kunnen dan zacht.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 23:20

Nobel01 schreef:
MaryAnneR, dit is alleen als je een hengst krijgt.
Voor een merrie is het vrij van naam.

Wij moeten een hengst met een E beginnen (*Ellende*) _O-


Nou… Redd velvet noemen we thuis Taartje… dus er werd al Bosche Bol geopperd. Ik vind Redd in de naam houden wel leuk. Of het nu een hengst of merrie betreft… (en om het lot niet al teveel te tarten nog een dag of 8 geduld voor de 40 dagen)
Bij de vorige ging het niet anders.. nachtenlang gingen de namen in gedachten voorbij.
Hebben jullie dat ook?

kiki1976

Berichten: 16945
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 23:25

MarryAnneR, Ja mijn dochter is er ook mee bezig idd.
Bij een hengst moet het met de letter W beginnen, merrie is vrij van letter

Balko, ik zou het even de tijd geven en proberen het harde even te mijden.

Cioccolato

Berichten: 6747
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 07:32

Hier hebben ze gemiddeld een week na de geboorte pas een naam.
Ik wil er eerst een levend veulen naast voordat ik met namen bezig ga

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 07:36

Balko schreef:
Ik ook hihi!

Heb de merrie die al 4 maand op weg is van de ijzers afgehaald. Paard loopt STOK kreupel. Maar wil eigenlijk echt geen paard op de ijzers met een veulen…



ik heb er ook een die gevoelige voeten krijgt zonder ijzers. slijt van op de wei lopen. Ik haal de ijzers er kort voor de bevalling eraf en vrij snel erna er weer onder

kiki1976

Berichten: 16945
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 07:36

Cioccolato, dat sws. Daarnaast moet de naam bij het veulen passen vind ik.

Cioccolato

Berichten: 6747
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 07:40

Dat ook. Ik heb soms best wel iets in mn hoofd. Waar ik niks mee doe omdat ik het niet vind passen :')

kiki1976

Berichten: 16945
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 08:03

Haha dat dus, maar goed ze mag ze bedenken/verzinnen. Maar zegt ook dat ze het pas weet/beslist als het gezond en wel geboren is.

Muronia

Berichten: 19698
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 08:07

Ik heb voor de komende 20 jaar genoeg merrienamen op mijn lijstje (beginletter wisselend, maar eindigend op -onia) en kies daaruit de naam die ik bij het veulend vind passen. Alleen voor een hengst zit ik aan een beginletter vast en dat wordt voor dit veulen waarschijnlijk een vernoeming naar de vader. Als alles loopt zoals ik het graag zou willen dan heb ik over een jaar of 10 alleen nog maar paarden hier staan die op -onia eindigen, oftewel alles uit mijn eigen merriestam. Tot nu toe heb ik er 3. Wainonia, Veronia en Elonia (en in het verleden Fonia, die is enkele jaren geleden overleden). Mijn stalnaam Muronia is een combinatie van mijn woonplaats, mijn achternaam en mijn merrielijn trouwens. Lekker verwarrend voor onbekenden die eens komen paardjes kijken hier _O-

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 08:17

Natuurlijk wil ik het lot niet tarten maar ik vind dat een naam vanzelf gaat passen. Taartje is niet meer de taartje toen hij werd geboren.

Maar toch heet hij nog zo. Sterker nog hij heette al zo voordat m’n merrie drachtig was.

Deze keer heeft het helaas 2 redenen. Ik heb nierkanker en altijd in mijn hoofd dat ik er misschien niet meer ben. Voor mijn dochter is het dan een fijne herinnering dat we samen hebben gelachen om alle gekke namen. Ik weet zeker dat ze er dan eentje kiest die ik heb voorgesteld.

Uiteraard ben ik van plan gewoon 100 te worden maar net als bij veulens weet je niets in het leven zeker. Daarom geniet ik dubbel

EllyC

Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 08:24

Dat maakt een naam kiezen wel extra beladen MarryAnneR.

Hier is de avond voor de eisprong mijn tante overleden. Wil graag iets met haar naam doen maar dat is niet makkelijk (Adriana Grietje). Merrie heeft ook een lekkere naam W. Mellaer's Wamailin M en vader is Bon Coeur B. En dan heeft elke pony van mij toevoeging EC (geintje met grote fokker hier in de regio).
Kortom dat wordt nog een lastige.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:02

Adri’s good haert girl EC zou bij dan een merrie heten. Heb je mooi alles in verwerkt. Als jij nu iets met Redd en Gebakjes en RHA dr achter verzint (overigens staat die A in RHA voor Adriana, derde doopnaam dochter en mijn moeders voornaam :-))

Plop1997

Berichten: 1409
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:41

Nicole288 schreef:
Wil iedereen even checken of zijn drachtige merries al in de openingspost staan?
Graag even via een PBtje! :)


Wij staan er nog niet tussen met Nirvana maar ik vind het moeilijk om haar due date uit te rekenen. Ze heeft van 25 tot 29 juni bij de hengst gelopen. Zou dat dan 25/29 mei 2023 worden? Ik heb dyscalculie en kwam er met de calculator van de openingspost ook niet uit.

Fleuribelle
Berichten: 786
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 10:07

Eventjes een ego post. De DA zei: “deze staat niet op de kaart”. *\o/* *\o/*
Alle cystes waren in kaart gebracht en deze stond er niet op. Lijkt nu toch echte dat ze drachtig is. Ze zit nu op 19 dagen. Maandag over een week gaan we voor een hartslag.

Vulina

Berichten: 6466
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 10:52

Plop1997 schreef:
Nicole288 schreef:
Wil iedereen even checken of zijn drachtige merries al in de openingspost staan?
Graag even via een PBtje! :)


Wij staan er nog niet tussen met Nirvana maar ik vind het moeilijk om haar due date uit te rekenen. Ze heeft van 25 tot 29 juni bij de hengst gelopen. Zou dat dan 25/29 mei 2023 worden? Ik heb dyscalculie en kwam er met de calculator van de openingspost ook niet uit.


-1 maand + 6 dagen is 340 dagen. Ik zou van de laatste dek datum uit gaan.

Vulina

Berichten: 6466
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 10:53

Gefeliciteerd fleuribelle!

Plop1997

Berichten: 1409
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 12:53

Vulina schreef:
Plop1997 schreef:

Wij staan er nog niet tussen met Nirvana maar ik vind het moeilijk om haar due date uit te rekenen. Ze heeft van 25 tot 29 juni bij de hengst gelopen. Zou dat dan 25/29 mei 2023 worden? Ik heb dyscalculie en kwam er met de calculator van de openingspost ook niet uit.


-1 maand + 6 dagen is 340 dagen. Ik zou van de laatste dek datum uit gaan.


Dat zou dan 4 juni 2023 zijn.

Ilsje87

Berichten: 1279
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:34

Balko schreef:
Ilsje87 schreef:
Misschien eerst proberen met hoefschoenen? Mijne was in het begin ook echt kreupel, heb haar vooral veel op zand en weiland gehad en daar ging het beter. Nu loopt ze heel goed zonder ijzers ook op het harde


Hoelang duurde dat?


Het heeft echt wel even geduurd. Zeker een paar weken echt heel erg gevoelig, na een paar maanden pas dat ze echt gewoon liep op de stenen.

@fleuribelle: gefeliciteerd!

@MarryAnneR: die Bosche bol is wel echt heel erg leuk :')

EllyC; jemig dat zijn nog eens moeilijke namen.

Ik heb nog geen namen. Mijn merrie staat in het wachtregister dus het veulen komt daar ook in. Ik hoef dus niet perse met een letter te beginnen.

Plop1997

Berichten: 1409
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:36

Ilsje87 schreef:
Het heeft echt wel even geduurd. Zeker een paar weken echt heel erg gevoelig, na een paar maanden pas dat ze echt gewoon liep op de stenen.

@fleuribelle: gefeliciteerd!

@MarryAnneR: die Bosche bol is wel echt heel erg leuk :')

EllyC; jemig dat zijn nog eens moeilijke namen.

Ik heb nog geen namen. Mijn merrie staat in het wachtregister dus het veulen komt daar ook in. Ik hoef dus niet perse met een letter te beginnen.


Een nadeel voor ons dat het veulen terug naar de fokker gaat is dat we de naam niet officieel mogen kiezen.
Maar aangezien de merrie Nirvana is en de shetveulens volgend jaar met een S beginnen zou ik het veulen Smells like teen spirit noemen! (Roepnaam Spirit)

Setteli

Berichten: 3198
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 15:03

Hier is Phoebe vorige week ook eindelijk drachtig gescand. Dit was van de 3e poging. Ik was heel erg sceptisch en dat ben ik eigenlijk nog wel. Dus vandaar dat ik nog even wacht met de openingspost tot de 40 dagen scan. Die overigens een week later gaat plaatsvinden, want die valt precies in mijn vakantie. Maar dat is dan maar zo. Een nieuwe poging hebben we niet meer, omdat de hengst maar tot 31 juli dekt... Dus als het niks meer is, beginnen we volgend jaar heel vroeg.

Overigens iedereen die ze drachtig hebben, gefeliciteerd.
Bij wie het nog niet gelukt is, ik duim voor jullie. Ik was vorig jaar zo blij dat alles in 1x lukte en ging er een beetje vanuit dat het dit jaar weer zo zou gaan, maar helaas. Dus ik ken jullie gevoel.

Ik heb nog wat namen van dit jaar over, sowieso de merrienamen. Die wil ik toch wel heeeel graag gebruiken :D