[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:24

Cheytjuh sterkte zeg.. Weet hoe je je eigen voelt.. toen ik 13 was viel ik ook van een E pony af en brak ik mijn rug.. Mocht ook paar maanden niets.. Was toen net voor een nieuwe pony aan het kijken want ik wilde gaan springen.. Dus lag ik daar in men ziekenhuis bedje beneden in de kamer nadat ik een week in het ziekenhuis helemaal in meppel had gelegen(200km van huis)

Cynthia ik heb totaal geen ervaring ermee, maar hoor erg verschillende reacties.. Daarom durf ik het ook niet te doen.. zo'n test kost 25,- en als ik naar de veearts rij ben ik 20,- kwijt voor een scan..

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 17:35

Cheytjuh sterkte! ik hoop dat je snel hersteld

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:49

zo,dat is veel geld voor zo een wee-foal-checker. Dat wist ik niet. Dan verkies ik ook gewoon (van buitenaf) scannen voor 15 euro hoor.

Cheytjuh wat vervelend,klinkt niet als iets wat op 1-2-3 hersteld zal zijn.

Saffier euh Jes wat een leuk filmpje! Ze is echt heel mooi getekend hé,perfect zoals je het wou :(:)

Cynthia ook ik denk dat het moeilijk zal zijn om valk te bekomen. :P Al kan het wel,dus ik hoop dat je ons later met de vinger kunt wijzen en uitlachen :+ Sowiezo moet dat iets moois worden,als volle zusje of broertje van Ti!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:03

Wij zijn dit weekend verhuist naar een dorp 15 km verderop en 250 meter hoger op 1350 meter.
Mijn paarden woonden er al een tijdje, maar wij zelf nu dus ook boven mijn stalhoudster.

Dit was mijn uitzicht vanmorgen toen ik ze in de wei had gezet. Mijn paarden in de verte vanaf mijn balkon gezien.
Helaas beetje veel wolken en door de regen van de afgelopen dagen wat modderig voor ons doen, maar het blijft genieten.

Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:41

pretty, waarom denk je dat het moeilijk is om een valk uit deze combinatie te krijgen?
Daisy is een vos en Sublime een perlino (homozygoot voor zwart). Zowel Daisy als Sublime zijn heterozygoot voor agouti (ze zijn beiden getest).
Dit maakt de kans op palomino 50%, op valk 37,5% en op smokey black 12,5%.
Dus de kans op valk is iets kleiner dan de kans op palomino, maar toch nog vrij groot :)

De keus wordt volgend jaar ook erg lastig voor mij: Mijn grote TiVriend houden, of een vol broertje of zusje van Ti, die waarschijnlijk net zo lief en mooi is...

Als ik Daisy laat scannen, ben ik veel meer geld kwijt, omdat de veearts naar mij toe moet komen.
Maar ik denk dat ik het maar zo laat, ik vind haar er behoorlijk drachtig uitzien :)

CrazyCat, heerlijk hoor, zo bij je paarden wonen!!

EN!!!! Daisy was gisteren 150 dagen drachtig!! *\o/*
Afbeelding
Baby2013 is nu ongeveer 30 cm en ruim 2 kilo :D

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:55

Jeetje CrazyCat, wat een heerlijk uitzicht! Hoe ben je daar terecht gekomen?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:19

Crazycat heerlijk zeg!! Wat een uitzicht! Prachtig! :)

Cynthia die toelichting maakt de kans inderdaad wel groter dan,ik ging er vanuit dat het vosgen behoorlijk dominant was,maar dit is dus in jullie geval niet zo. Welja,laat ons dan maar hopen op dat valkje! Vera(vos met 2 vosouders) is trouwens ook heterozygoot voor agouti,dus het kan zeker. Stuur die palomino-vibes maar mijn richting uit! <3

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:20

Mijn mooie, gouden twee-in-één knuffelKees
Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:28

pretty, vos is juist recessief.
Juist daarom draagt een vos twee vosgenen (homozygoot). Een paard met één vosgen zal nooit vos zijn, omdat het andere kleurgen dan domineert.
Daisy geeft dus sowieso vos door. Maar Sublime kan of vos, of zwart doorgeven.
Geeft hij vos door, dan heb je vos x vos x creme: Palomino.
Maar als Sublime zijn zwartgen doorgeeft, heb je vos x zwart x creme: smokey black.
En geeft of Daisy, of Sublime, of allebei het agoutigen door, heb je: vos x vos x creme x agouti: palomino (agouti toont niet op vos)
Of vos x zwart x creme x agouti: Valk.
De kans dat het veulen agouti mee krijgt is wel groot, omdat beide ouderdieren agouti dragen. Het veulen kan of geen agoutidrager zijn, of hetero- of homozygoot.
De kans dat het veulen agoutidrager is, is 75%:
Of wel van Daisy en niet van Sublime: heterozygoot
Of niet van Daisy en wel van Sublime: heterozygoot
Of wel van Daisy én van Sublime: homoygoot
Of niet van Daisy en niet van Sublime: Geen agoutidrager

Ik heb wel eens gelezen dat 85% van alle Haflingers homozygoot zijn voor agouti.
De mijne uiteraard niet :\
Was ze wel homozygoot geweest, dan was mijn kans: 50% valk en 50% palomino geweest.
Nu is het extra spannend :D

Ik gooi Sublime z'n vosgen wel naar jou voor een palomino, regel jij een zwartgen voor mij dan? :+

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:43

Cynthia, als hij homozygoot is voor zwart heeft Sublime toch helemaal geen vosgen? Dat zou dan betekenen dat je geen kans op palomino zou hebben.

Crazy, heerlijk plekje zeg!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:34

Dat klopt, Jes, maar Sublime is niet homozygoot voor zwart. Ik zie het staan, foutje. Hij is heterozygoot voor zwart.
Zie ook mijn post hierboven :)
TiSento is ook een Sublime x Daisy :)
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 01-10-12 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:34

Wat een mooi uitzicht crazycat!

Cynthia at een gedoe toch altijd met die kleuren zeg haha.. Ik zit er hier ook altijd mee omdat wij hier dus ook cremello,perlino,silverdapple,silverbay hebben staan en dan nog de gewone kleuren en ook nog eens sommige die een overo gen kunnen doorgeven.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:37

DL, ik vind het zo interessant die kleuren. En als je de basis weet, is het meeste vrij makkelijk te berekenen.
Maar jij komt dan nog eens aanzetten met silverdapple en silverbay. Heb jij wel paarden met een 'normale' kleur? :P

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:09

Traiectum schreef:
Jeetje CrazyCat, wat een heerlijk uitzicht! Hoe ben je daar terecht gekomen?

Dit was al jaren ons vakantieoord en toen mijn man een nieuwe baan zocht en die niet kon vinden hebben we eens hier gezocht. En jawel genoeg te doen voor een ervaren horecaman die drie talen zeer goed spreekt. Ik ben ICT-er en werk vanuit huis, dus voor mij maakt het niet uit waar ik woon als ik maar internet heb.

Sinds September vorig jaar wonen we nu dus in Osttirol en het bevalt tot nu toe uitstekend. Prachtige natuur, aardige mensen en nu dus zelfs de kans om bij mijn paarden te wonen. De volgende droom is het huren/kopen van een eigen huisje met land eromheen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:32

Cynthia: Ja ik vind het ook echt interessant :) Maar ik heb hier genoeg normale kleuren hoor :) Zoals: Vos fewspot,2x zwart,1x vosbont,2x bruin, 1x schimmel, 1x zwart stekelharig. En dat was het geloof ik met normaal :P van de kleintjes dan :P

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:37

Vos fewspot is ook niet normaal! :P
En zwart stekelharig ook niet echt..

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:43

Oowh oke haha :P Moet ook wel zeggen dat 1 van die zwarte 2 fel blauwe ogen heeft en mogelijk het overo gen draagt en de vosbonte heeft ook 2 fel blauwe ogen en draagt mogelijk ook het overo gen..

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:05

Dat bedoel ik...
Dus hoeveel 'normale' paarden heb je dan? :D

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:32

5 ofzo :P Van mijn mini's dan he... fab is gewoon bruin,heaven ook en hailey zwartbruin :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:27

Ik heb hier ook 3 tinten grullo in de aanbieding anders en nog een smokey zwartbonte,een palominobonte,en een zwartbonte met blauw oog.
Maar evengoed 2 vosbonten en een vos hoor :P

Cynthia ik wuif het zwartgen van Cha-Cha wel even naar jou dan. Hoewel een valk(bontje) hier ook wel erg welkom is hoor. :9

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:36

Hier komt er zo ie zo een bonte uit als het goed is Patje is homozygoot voor bont.
Alleen hoe bont hihi

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:55

om eerlijk te zijn zou ik het niet weten hoe je dat kan zien wat er uit zou kunnen komen,
wup is donkerbruin
moeders kant van wup is bruin
vaders kant van wup is donkerbruin je hebt daar vos en schimmel zitten

bonita is donkerbruin
moederskant van Bonita is bruin
vaders kant van Bonita is veel zwart maar ook vos en schimmel,
dus we zullen zien wat er straks geboren word

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:43

wauw wat een mooi uitzicht Crazycat

hier komt ook zowieso een bont veulentje, vader is homozygoot bont :D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:00

Hier een zwarte merrie (wil wel graag nog een test doen of ze echt zwart is) met een vos gen en een bruine hengst, geen idee of hij een vos gen heeft.
Hier dus kans op zwart, bruin of vos.
Bij Cascade hadden we 50% kans op bont, ik hoopte op een bonte merrie en die heb ik gekregen :D

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:03

Ik snap allemaal niks van die kleuren maar een aparte kleur is vind ik zeker leuk!

Ik zou heel graag vos willen.. (Al wil nooit niemand een vos)
Ik heb een bruine merrie X vos hengst en een merrie met het vos gen dus 50/50 kans.