[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:47

Ik zal mij ook weer eens melden :o :D
2019 geen tijd gehad voor DBT en 2020 is hier geen veulen geboren dus ik ben even afwezig geweest...

AM, gadsie, sterkte :(:)

Dustinlover, dat ziet er veelbelovend uit :):) spannend!!

Mirjam, oefenweeën heb ik ook nog nooit van gehoord, ik denk niet dat dat bestaat... :?

cp, schattig <3

edit; mijn combinatie (uitgerekend rond 14/19 mei (330/335 dagen) ze heeft twee veulens gehad op dag 331 en 335.)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door linda2008 op 09-04-21 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:51

Dustinlover schreef:
Mirjam oefenweeën bestaan geloof ik niet haha. Misschien was ze aan uitrekken of had ze last van een baby die in haar buik schopte.

Aimee nog rustig, maar dat komt vannacht wel met zulke witte melk denk ik.

Had gisteren ergens gelezen dat het veulen kan "proefdraaien" en als hoefje dan dichtbij de uitgang komt de merrie wat weeen kon krijgen.
Dacht misschien zoiets. :')

Edit: teruggevonden :D
Het veulen is aan het eind van de dracht regelmatig aan het 'proefdraaien' wat bij de merrie te herkennen is aan onrustig gedrag en soms lijkt het net of ze gaat veulenen en ineens is ze weer rustig.
Het echte draaien gebeurt pas tijdens de geboorte, tot op het laatste moment ligt het veulen op zijn rug in de baarmoeder.
Laatst bijgewerkt door mirjamalvaro op 09-04-21 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Icecrystal

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:52

Zo heftig AM. Ik had echt gehoopt op een goede afloop. Heel jammer dat ze ook niet geschikt is als pleegmoeder :(:)

Jij ook sterkte Knolselder.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:57

Afro Aimee trapt ook ondertusen ook echt veel want doet haar echt zeer.. Had me nu voorgenomen om niet meer teveel te proberen dus net snel er onder gegrepen en 1x aan die speen getrokken en hup gelijk plas melk. Dan weet je genoeg haha

Linda welkom! Leuke combi!!

Mirjam: dat onrustig gedrag kan natuurlijk, maar weeën zijn wel echt anders. Aimee bijvoorbeeld is ook al een paar dagen beetje onrustig aan het doen, maar zodra ik een wee durf te zien sta ik de stal in de hoor :P

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:03

Dustinlover schreef:
Afro Aimee trapt ook ondertusen ook echt veel want doet haar echt zeer.. Had me nu voorgenomen om niet meer teveel te proberen dus net snel er onder gegrepen en 1x aan die speen getrokken en hup gelijk plas melk. Dan weet je genoeg haha

Linda welkom! Leuke combi!!

Mirjam: dat onrustig gedrag kan natuurlijk, maar weeën zijn wel echt anders. Aimee bijvoorbeeld is ook al een paar dagen beetje onrustig aan het doen, maar zodra ik een wee durf te zien sta ik de stal in de hoor :P

"het veulen was dat zich draaide en dat daarbij soms een voetje in of dichtbij het geboortekanaal komt en daardoor krijgen ze 'voorweeën'"

Wij stonden ook in de stal. :')
Maar ze is nu als gek aan het schuren. Dat was vorig jaar ook zo, dus zal wel vandaag komen. :=

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:20

Wat een verdrietig nieuws AM. Ik hoop dat de merrie er snel vrede mee kan hebben. Het blijft hartverscheurend om dit te zien.

Knolselder ook voor jou heel veel sterkte.

Hier stond Maike gisteren opeens weer met een gezwollen oog. Weer de DA erbij gehad. Zij heeft het oog onderzocht en het plekje op het hoornvlies was weer wat geïrriteerd. Maar het oog zat helemaal dicht door zwelling. Overleg gehad met Utrecht en zij wilden de merrie in deze acute fase meteen zien. Dus merrie en veulen gistermiddag opgeladen en naar Utrecht gegaan.
Geen goed nieuws want het plekje op het hoornvlies is wat dieper geworden. Zij hebben swaps van het hoornvlies genomen om te kijken of er een bacterie en of schimmel op zit. Wij hebben een aantal opties gekregen. Zij kunnen een operatie doen waarbij Maike onder narcose moet en drie weken daar moet blijvender nabehandeling. Er kan een operatie uitgevoerd worden waarbij Maike niet onder narcose hoeft. Alleen zijn de artsen die deze operatie uitvoeren voor langere tijd niet aanwezig. Zij gaan contact zoeken met een professor die pas met pensioen is, om te vragen of hij deze operatie wil uitvoeren. Wij hebben Maike toch weer mee naar huis genomen en zij staat nu op medicatie voor het oog. Zij heeft metacam gehad en eet gelukkig goed. Het veulen heeft zich voorbeeldig gedragen. Wij hadden haar gelukkig halstermak en ze liep netjes mee aan het touw. Wij hopen dat de staande operatie uitgevoerd kan worden, als het niet anders kan dan zal ze toch onder narcose moeten.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:22

AM Sterkte met het verlies! Afschuwelijk om te moeten mee maken.

Knolselder Sterkte met afscheid nemen van Blacky

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:28

Heftig Fleur :\

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:28

Ik kom even binnenvallen om AM en Knolselder heel veel sterkte te wensen :knuffel:

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:34

Heftig Fleur. Hopelijk komt het allemaal een beetje goed!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:35

Jeetje fleuribelle wat poedersuiker..

Miekies0710

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:01

Am wat heftig. Heel veel sterkte gewenst. Zo verdrietig....

Knolselder ook voor jou heel veel sterkte. Nooit leuk om je maatje te moeten laten gaan. Bah...

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:04

Vreselijk heb je zo je best gedaan AM

Knolselder jij ook heel veel sterkte

Nu het allemaal weer wat spannender gaat worden probeer ik weer wat actiever mee te kletsen ik heb wel alles meegelezen.
Iedereen nog van harte gefeliciteerd met de geboren veulentjes.

Sita zit vandaag op 313 dagen en zo als te verwachten bij haar gaat ze er weer erg lang over bakken haha

Mijn schimmel merrie daar in tegen lijkt haast te gaan maken. Ze zit op
287 dagen. Uier is wel weg als ze buiten heeft gelopen.

Afbeelding
Is dit normaal voor zoveel dagen dracht ? Of zouden jullie laten scannen ?

jennifer0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:30

heel veel strekte am en knolselder !!!

heb even allegemene vraag merrie nu 368 dagen drachtig sinds vanmorgen is ze behoorlijk aan het staart schuren ...
deden jullie merrie,s dat ook of is het een teken ?

alvast bedankt :o

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:42

Jeetje ,meer dan een jaar drachtig,ik moet er niet aan denken! :=

Mijn merrie is nu 326 dagen drachtig en is daar sinds gisteren ook mee begonnen,haar moeder deed dat ook altijd de laatste maand.
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 09-04-21 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:43

AM wat vreselijk en wat vreselijk zonde zo een mooie zwarte hengst. Ik had ook een brok in me keel toen ik het las. Wat goed dat je er bij was want dat was zonder jou nooit goed gegaan.... Heel veel sterkte.

Knolselder strekte met het verlies

Fleur wat balen zeg hopelijk komt het het allemaal goed.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:50

Wat een rotberichten hier zeg, heel veel sterkte am, knolselder en fleur :knuffel:

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:58

Jennifer ja meestal is staart schuren zeker een teken, maar kan ook al vroeger in de dracht komen. Ik ben altijd blij als ze dat doen in iedergeval. Net zoiets als gapen, rondjes lopen enzovoort.

Paardje zou ik me niet druk over maken nog. Zolang het niet ineens bomvol gaat lopen.

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:00

Oei fleuribelle... dat klinkt niet goed :(

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:34

Oei fleuribelle,dat is waardeloos zeg, hopelijk wil de gepensioneerde professor haar opereren,kan me voorstellen dat je dr liever niet onder narcose doet nu.

Jennifer....kira heeft ook veel geschuurd, staart was echt een pleeborstel, ik heb m nu ingevlochten van boven af aan, sindsdien niet meer geschuurd gelukkig, wat ook een tijdje hielp was klitwortel, is gewoon bij t kruidvat te koop.
Pfff....368 dagen
Laatst bijgewerkt door Rianne1807 op 09-04-21 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:34

Hopelijk komt het uiteindelijk goed met haar oog Fleuribelle ,wat een pech :(:)

Huisje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:00

AM en Knolselder heel veel sterkte :(

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:16

Veel sterkte AM en knolselder! :knuffel:

Klinkt niet goed Fleuribelle :n

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:38

AfroAnita schreef:
Spannend mirjamalvaro!

Bij jou ook spannend dustinlover! Bij mij merrie hoef ik nog niet eens naar der tepels te kijken of ze draait al weg.. dus testen zit er hier helaas even niet in!

Jullie nog tips voor pijnlijke uier?
Probeer het wel iedere keer even aan te raken om haar er aan te laten wennen maar dat gaat niet van harte.. ze is maiden en als ik haar straks wel moet gaan melken wilde ik wel dat ze wat gewend zou zijn aan de aanraking..
Wel weer hars vanmorgen! Dus ben benieuwd hoe lang we daar nog tegenaan gaan kijken haha

Wel dit is de eerste maal dat ik dat probleem ook had. Vroeger was die merrie in alles makkelijke uier werd ook regelmatig betast maar ineens toen er zoveel spanning op kwam mocht ik er niet meer aankomen. Heb paar keer kunnen melktesten door druppel die eraan hing maar ook dat vond ze op gegeven moment niet meer leuk. Dus heb het maar gelaten. Bij de geboorte liet ze echt alles maar alles toe. Kon ze melken de kleine mocht ook stampen tegen die uier, ze ging er nog voor gaan staan dat hij er beter aankon.
Dus ik denk nu ook dat je dit soms niet moet willen forceren.
Het is anders als merrie nooit heeft toegelaten dat je aan haar buik of uier kwam.

Jeetje fleuribelle

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:56

Am sterkte gewenst. Wat ontzettend jammer.

Annelies ook sterkte gewenst. Altijd verdrietig, maar hij had een prachtige leeftijd.

Feuribelle jeetje dat is niet niks. Sterkte ermee