[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:56

XshaartjeX schreef:
Ooo leuk de veulenverkiezing!! Ik ga stemmen.
Viky had gisteren helaas wéér koliek. Begon als een kramp dacht de DA en later toen hij terug moest komen omdat het nog niet ging had ze toch weer gasvorming.
Iemand ervaring hiermee? Kan het mede door het veulen komen? Ze heeft in de jaren hiervoor nog nooit koliek gehad dus ik ben een beetje verbaasd. Gisteren zijn ze wel voor het eerst binnen gebleven weer na een tijdje weer op de wei te hebben gestaan. Dat kan natuurlijk ook mee hebben gewerkt. :( ik baal er wel van want al die zooi die er in gespoten wordt lijkt me ook niet super prettig voor het veulen...

Een paard van vriendin van mij had dat ook 3 jaar terug,
Steeds gas koliek was haar 4de veulen had nog nooit eerde koliek gehad dit heeft door gezet tot veulen half jaar was daarna nooit meer koliek (hebben daarna ook niet meer laten dekken en.niet vanwegen koliek maar ze vonden het gewoon goed zo voor de merrie)

Vesceron

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:05

Mijn merrie heeft ook voor het eerst sinds ik haar heb koliek XshaartjeX.
Ze zit nu op 178 dagen. Ze heeft een darmontspanner gehad en daarna ging het beter, maar ze blijft een beetje aanmodderen.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:32

Vesceron schreef:
Ze zit nu op 178 dagen. Ze heeft een darmontspanner gehad en daarna ging het beter, maar ze blijft een beetje aanmodderen.

Gelukkig ben ik niet de enige. Niet dat het fijn is voor je merrie dat ze koliek heeft maar ik was nogal (over)bezorgd. Ik zit er over te denken om haar Thrive te geven van NAF voor een betere darmwerking dit in overleg met de mensen van de paardendrogist. Meer om haar darmflora te ondersteunen in de hoop dat ze er de volgende keer niet zo veel last van heeft..

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:34

polleman schreef:
XshaartjeX schreef:
Viky had gisteren helaas wéér koliek. Begon als een kramp dacht de DA en later toen hij terug moest komen omdat het nog niet ging had ze toch weer gasvorming.
Iemand ervaring hiermee? Kan het mede door het veulen komen? Ze heeft in de jaren hiervoor nog nooit koliek gehad dus ik ben een beetje verbaasd. Gisteren zijn ze wel voor het eerst binnen gebleven weer na een tijdje weer op de wei te hebben gestaan. Dat kan natuurlijk ook mee hebben gewerkt. :( ik baal er wel van want al die zooi die er in gespoten wordt lijkt me ook niet super prettig voor het veulen...

Een paard van vriendin van mij had dat ook 3 jaar terug,
Steeds gas koliek was haar 4de veulen had nog nooit eerde koliek gehad dit heeft door gezet tot veulen half jaar was daarna nooit meer koliek (hebben daarna ook niet meer laten dekken en.niet vanwegen koliek maar ze vonden het gewoon goed zo voor de merrie)

Ik hoop stiekem dat het inderdaad door het veulen komt. Ik was toch niet van plan om haar meerdere keren te dekken :=

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:23

Up to 20% of mares will display estrus while pregnant. There is a slightly higher incidence of mares that display estrus carrying a filly. There is absolutely no correlation in mares that act stallionlike during pregnancy having a higher incidence of colts. So, unless you're convinced that she may not be pregnant, don't worry about it! It's not abnormal for a mare to display heat...

zag dit op Facebook voorbij komen, wel interessant

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:30

XshaartjeX schreef:
Vesceron schreef:

Gelukkig ben ik niet de enige. Niet dat het fijn is voor je merrie dat ze koliek heeft maar ik was nogal (over)bezorgd. Ik zit er over te denken om haar Thrive te geven van NAF voor een betere darmwerking dit in overleg met de mensen van de paardendrogist. Meer om haar darmflora te ondersteunen in de hoop dat ze er de volgende keer niet zo veel last van heeft..

Haha geeft niet hoor, ik snap je :-)
Ik was/ben ook nogal (over)bezorgd hoor.
Mijn DA adviseerde fijner hooi en veel beweging, in mijn geval veel stappen aan de hand en vrije beweging geven.
Ik geef niet graag iets anders bij, ivm (ex)hoefbevangenheid, maar wellicht dat Thrive voor jou merrie wel wat verlichting kan geven!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:50

XshaartjeX schreef:

Afgaande op mijn eigen zwangerschappen kan ik me het goed voorstellen, de handel ligt dicht bij elkaar en de groei van de baarmoeder en bewegen van de foetus kan de darmen flink prikkelen. Met paarden zal dat vast hetzelfde zijn.
Hier tot dusver, even afkloppen, alleen koliekerig na de echo's.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:30

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 00:15

Roxy is nu 195 dagen drachtig. Ik heb er even grafisch het veulen in geplaatst. Het moet nu ongeveer zo groot zijn:

Afbeelding

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 00:35

Wat heb je dat leuk gedaan!

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 00:43

Heb ik er met krijt op getekend, groeit vanzelf mee met de buik. :D ;)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 06:58

Haha geniaal! Echt heel leuk.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:16

Wow wat gaaf! echt leuk gedaan!

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:57

Dat heb je echt leuk gedaan.

Bij mijn merrie zie je achter en voor bijna geen buik meer vergeleken met 3 weken terug. Ze heeft echt al een onderbuik en draagt diep.
En is vandaag 110 dagen drachtig.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:20

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:20

astridklomp schreef:
Roxy is nu 195 dagen drachtig. Ik heb er even grafisch het veulen in geplaatst. Het moet nu ongeveer zo groot zijn:

[ Afbeelding ]

Zo groot al? !
Wow.
Fjoet is 168 dagen drachtig,is dat ook al zo'n enorm veulen?

Wat voeren jullie momenteel? Ik ben ongeveer drie keer zoveel voordroog kwijt aan haar als normaal maar ik vind teveel heup zichtbaar. Merriebrok is maar pas de laatste maanden, zou ik toch vroeger moeten beginnen ermee of het normale krachtvoer opbouwen ondanks dat ze niet werkt of iets anders? Ze lijkt wel rupsje nooitgenoeg!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:21

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:27

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:40

Wat ik voer? Nog niet echt iets extra's...
Ze krijgt hier (let op mini pony) sochtends een klein handje brok, berg hooi/kuil en savonds grotere hand brok en handje muesli en weer berg hooi/kuil.
volgens mij word ze best pittig gevoerd voor een mini, maar ze doet het er goed op. Groeit wel, maar ik vind haar niet moddervet worden. Dit blijf ik gewoon voeren tot januari. In januari ga ik langzaam de overstap maken naar merriebrok (uitgerekend in april).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:47

Fjoet is 1.74 en eet nu twee keer daags een kilo muesli voor dressuurpaarden, drie keer daags een dikke plak voordroog van een groot formaat pak (normaal dus twee keer daags een halve plak), ze krijgt een vitaminenbrokje bij en vaak nog iets van appels of wortels. Ze is op haar buik oké maar die heupen vallen zo in (uitstekend heupbot) . Of is dat omdat er contrast komt tussen buik en kont? Haar billen zijn niet rond maar ook niet mager, wel onbespierd want ze werkt niet.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:13

Urielle schreef:
Wat voeren jullie momenteel? Ik ben ongeveer drie keer zoveel voordroog kwijt aan haar als normaal maar ik vind teveel heup zichtbaar. Merriebrok is maar pas de laatste maanden, zou ik toch vroeger moeten beginnen ermee of het normale krachtvoer opbouwen ondanks dat ze niet werkt of iets anders? Ze lijkt wel rupsje nooitgenoeg!

Hier staan ze op de wei en krijgen hooi bijgevoerd en als ze op het zand staan, vrijwel onbeperkt hooi.
Ik voer wel 1 kg merriebrok bij, maar dat is ook omdat ze nu nog een veulen aan de voet heeft. Blijf daar straks na het spenen niet mee doorgaan, even wat terug in het voer om de melkgift te laten stoppen, en dan daarna weer opbouwen naar de bevalling toe.

Mijn merrie heeft trouwens ook dat heupbot, maar verder is ze prima op gewicht.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:17

urielle, voor een dunne drachtige merrie zou ik het best al aandurven om al merriebrok te voeren.
kan helemaal geen kwaad om haar daarmee dikker te krijgen.
zo krijgt het veulen ook genoeg binnen.

mijn merries krijgen onbeperkt voordroog, pepper krijgt elke dag 1,5 kilo pony brokken erbij en aagje krijgt een handje pony brokken.
Pepper is echter nog wat aan de dunne kant dus die krijgt nog semiores priores bij.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:19

Ik voer nu binnen en buiten onbeperkt hooi, s avonds kleine schep cavalor struco pony. Verder niets.
Ik heb op zich nog wel wat gras maar ook esdoorns dus nu alleen op de paddock nog. Straks gaan ze op kuil, wil ik combineren met marstall force. Alles hetzelfde. De merries gaan dan naar de buitenstal waar ze geen voerhek meer hebben maar een hooinet. Tenminste dat is de planning nu

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:45

Bij mij staat ze 24/7 buiten op de wei en diverse plakken hooi per dag en als ze op het zand staan onbeperkt hooi.
Khaleesi krijgt wel een kilo merriebrok, maar ik moet eerlijk bekennen dat ze dat krijgt op advies van de VA, nu al een jaar. Dit omdat ze erg snel "mager" oogt en schijnbaar heeft ze die extra eiwitten gewoon nodig :j Dit jaar had ze voor het eerst echte appeltjes en sinds ze op de merriebrok staat is ze niet meer mager geweest.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:51

Ik voer op het moment niets bij :+

Afbeelding
Zodra het gras op is, krijgen ze onbeperkt hooi en ga ik opbouwen met merrie muesli.
Omdat ik ze in januari/februari uitgerekend heb, wil ik ze wat vetter hebben voor het veulenen. Zonder goed voorjaarsgras is het lastig om ze tijdens het zogen goed op gewicht te houden.
Merries die rond april/mei of later uitgerekend zijn, laat ik minder vet de winter in gaan. Tegen de tijd dat zij melk moeten produceren, halen ze genoeg uit het gras.

Merries die al moeilijk op gewicht te houden zijn, zou ik wel extra voeren want de dracht vraagt nog niet zoveel, het zogen straks is pas echt een aanslag op het lijf en gewicht erop krijgen tijdens het zogen is nog veel moeilijker...