hmmm... een printer... ik ga het van de week gelijk vragen.
Treas vind het scannen niet leuk. We doen het op stal, ik moet haar met haar kont naar hem toe zetten, dan gaan er 2 strobalen achter haar achterbenen dat als ze trapt dat ze dan de strobalen te pakken heeft. Ze heeft een praam op omdat ze anders gewoon wegwandelt van haar plek en er staat nog iemand bij haar kont zodat ze ook met haar kont niet opzij stapt.
Het zwaarste werk in deze is om haar neus/lip te pakken te krijgen voor de praam. Wat heeft ze daar een hekel aan.
De merrie met wie ik dit DBT mee doe, is door de hengstenhouder gescand. Ze was daar sowieso al heen voor het keuringsklaar maken, dus is ze daar ook gelijk gescand.
Hier de foto's van de dekking van Universe, ik hoop dat ze lukken Dit goedje heeft het gedaan Hier de voorbereiding HET MOMENT en het was meteen raak en de papa Ooseven. en de mama Universe mijn poepie vanavond maak ik nieuwe foto's deze zijn al oud. Ze is nu 63 dagen drachtig.
Laatst bijgewerkt door vonnie op 03-08-05 18:10, in het totaal 2 keer bewerkt
even voor degenen die vragen hadden. bij ons gaan de merrie,s gedurende een paar maanden(meestal tot de herfst)met de hengst op de weide we houden altijd in de gaten wanneer ze hensgtig worden en wanneer ze het moeten worden en het niet worden(volgen jullie het nog?) als ze dus niet hengstig worden wanneer het tijd is weten we dat ze hoogstwaarschijnlijk drachtig zijn. een merrie is eind maart gedekt voor het eerst en was daarna meteen niet meer hengstig geweest en nu nog steeds niet. dus die is drachtig. het is best wel lastig hoor,je moet alles goed in de gaten houden,gedrag van de merrie in de kudde,gedrag van de merrie naar de hengst, en hoe ze het verder doet kwa het eten van bepaalde dingen.
maar van 7 merrie,s weten we zeker dat ze drachtig zijn en van die ene dus nog niet. dat is dus wat gedoe. maar als ze niet drachtig is is dat geen probleem want ik moet dan al voor 7 veulens zorgen. een 8e is dus heel erg moeilijk
Ik lees net iets over scannen. Hoeveel keer scannen jullie? Mijn shet is gewoon bij de hengstehouder drachtig gescand op dag 39 maar ik zou het ook erg leuk vindne om een uitdraai op papier te hebbben van het "veulen" voor in het fotoboek wat ik bijhoud en om te kijken of alles nog goed is. Alleen het scannen zelf lijkt me geen pretje voor een shet want daar is alles nog nauwer. zijn er ook geen andere mogelijkheden zoals bij mensen? Ik las iets over echo's in een boek.
Mijn merrie Fujera (Mytens X Hook Money) is geinsemineert met Kennedy (Ferro X Saluut) De eerste keer was het niet gelukt. Maar de tweede keer zat er al meteen een mooie vrucht. Vandaag is de d.a geweest en heeft haar gescant. Het zag er allemaal keurig uit. Ze is nu 40 dagen drachtig.
Iedereen thanks voor de felicitaties. Honey is drachtig gescand bij de hengstenhoudster. Wij brengen haar daar heen. Als ze gust zou zijn, dan kan er direkt begonnen worden met de volgende inseminatie ronde. De dichtsbijzijde paardendierenarts die het volgens mij naar behoren zou kunnen opvoelen enzo is 40 km verder op. Voor 1merrie is dat erg kostbaar.... Nu kost het scannen maar 10 euro (vorig jaar). Oke een hoop vervoerellende erbij.. Honey is verschrikkelijk moeilijk te laden. Als ze een maal op de trailer staat is er niks meer aan de hand, daarom doen we het ook nog steeds in de hoop dat ze haar angst verliest... Maar de laadklep is een bittere ellende Gemiddeld een minuut of 20. Ook als haar veulen erin staat komt ze niet. Zie je ons gezellig zitten met ons drietjes? Ik met het touw voor Hon. Paul met Ardino voor in de trailer?? Uiteindelijk vertrouwd ze de zaak en dan rent ze de trailer in.... Maar ondanks dat gaan we toch naar de hengstenhouder want die vertrouwd onze Hon.
De afstamming van Honey is Aramis en Goodwill. (Zal morgen even de juiste volgorde opzoeken, ik wil je vraag graag beantwoorden maar weet t zo niet precies, erg he )
@Kleintje, mijn merrie is dus ook zo. Daar zetten we ook balen stro achter zodat ze niks kan doen. Maar in plaats van een praam doen we bij Bold een longeerlijn om haar heen. Die wordt vast gemaakt ter hoogte van haar borst en dan achter langs onder haar staart door en dan daar weer vast binden zodat ze niet kan draaien. Zo blijft de arm van de DA heel !
Eliene wordt vandaag op stal gescand op het ei. Vorig jaar zijn we voor de eiscan en voor de eerste 2 scans (of er wat zat en of er nog steeds wat zat) naar m'n VA toe geweest. De derde keer was alleen opvoelen (geen scan) op 3 maanden en daarvoor kwam m'n VA even naar stal. Nu gaan we alles op stal doen (scanapparaat mee dus) omdat Angeliene er bij loopt. Eliene is heel makkelijk met scannen, ik houd haar vast (en dat is heel simpel, ik sta er naast met een touwtje in m'n handen en kijk toe ) en Eliene kijkt hooguit af en toe wat moeilijk en that's it. Bij de VA staat ze natuurlijk wel in een opvoelbox en thuis dus gewoon in haar box. Het dekken ging vorig jaar ook zo makkelijk. Ik hoop dat alles nu ook soepel gaat met Angeliene er bij maar daar heb ik wel hoop op.
Eliene gedraagt zich trouwens goed hengstig, knipogen met druppels en al gisteravond, dus ik ben zoooooo zenuwachtig of er iets zit...
Tjee, wat heb ik dan eigenlijk een makkelijk paard! Lee loopt makkelijk achter me aan de trailer in, laat zich onder enig gemopper gewoon los staand opvoelen en heeft niks tegen dierenartsen, mits mijn man of ik erbij zijn. Wel is het zo dat als ze eenmaal heeft besloten dat het niks is, je bergen moet verzetten om haar van het tegendeel te overtuigen. Nee is nee bij Lee. Ergens achter moeten blijven waar ze niemand kent vindt ze overigens géén hoofdprijs! Ze is twee keer een paar dagen op kliniek moeten blijven omdat het tijdstip van inseminatie precies moet kloppen bij bevroren sperma, maar door de stress stagneert de groei van het eitje accuut. Ben dus blij dat het de tweede keer ueberhaupt gepakt heeft!
Twinkel: je merrie moet dus nog 1 keer door alle laadellende heen voor een scan? Nou ja, als het dan goed is, dan ben je klaar en kan het lange lange wachten beginnen!
Heb eigenlijk helemaal geen tijd om bij te lezen of te posten maar MOEST even kwijt dat Marjon net gescanned is en dat ze nu officieel 68 dagen drachtig is van Coelenhage's Jarno!!!!
Ow ja... ze kan inderdaad heel moeilijk kijken als ze opgevoeld/gescand wordt. Ze blijft maar haar buikspieren aantrekken, rug bollen en.. mesten. Het liefst wel 10 keer!
Vandaag zit ze op 40 dagen, dus er zit een olijfje in haar baarmoeder. Nog een paar dagen en dan kunnen we weer gaan scannen... ben zo bang dat er niets meer zit.
Marije R bij jou gaat het echt wel hard hé, sommigen moeten nog scannen en bij jou zitten de merries al zo ver... Spannend!!
Ik leef echt wel met jullie allemaal mee, ik ben bijna jaloers dat ik geen dikke buik merrie meer heb. Naja, bij ons was het voorlopig een eenmalige fantastische gebeurtenis. Ben al blij dat ik met jullie verhalen kan meegenieten!!
Twwe van mijn merries (Belle en Vosje) zijn vandaag ongeveer 75 dagen drachtig. De andere (Poppy) zit op 61 dagen. Zucht, wat duurt het dan nog lang voordat ze er zijn...