[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 19:12

Sanet welkom :) fijn dat hij weer mag nu!

Imaginaerum dan zal het ei vrijdag vast wel weg zijn. Dan nog maar een keer insemineren en nu zijn naam wel goed gespeld op het buisje :)

Ik heb er nu ook helemaal zin in om weer te beginnen. Hengsthouder is alvast op de hoogte dat de hengst zondag of maandag waarschijnlijk mag springen voor mijn merrie.

Waarom nu beginnen? Ik heb nu ook een eind-maart veulen en dat vind ik wel prettig. Is hij rond oktober oud genoeg om richting een opfok te gaan (ze scharen graag tegelijk in rond die tijd), is hij rond de tijd van de keuring 3 a 4 maanden oud, wat ik een mooie leeftijd vind om zich goed te laten zien. Ook vind ik het heel sneu als zo'n pasgeboren teer veulentje midden in het dazenseizoen komt, worden ze meteen lek gestoken. Nu is hij al wat ouder en weerbaarder dan. Onder andere daarom dus voor mij :)

Knolselder

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 19:44

Joepie! Deze combinatie werd vandaag bevestigd <3
Afbeelding
Héél blij mee!

Ik vind vroeg ook niet verkeerd en best fijn. Als je er de ruimte voor hebt. Ik spaar 1 weilandje op waar die dames met hun veulentjes dan al snel op kunnen en een grote droge stal is ook aanwezig. De weilanden liggen ook hoog en zijn niet nat. Of het moet al heel lelijk doen.

Ik heb al een veulentje gehad in december (drachtig gekocht) en dat is allemaal prima verlopen.

Ik had echter wel niet verwacht dat die eerste 3 al gelijk gingen lukken _O- maar wel rekening mee gehouden natuurlijk

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 20:00

Gefeliciteerd knolselder ! Mooi vroeg veulen !

Ik ben dit jaar vroeg begonnen omdat ik een maiden merrie heb. Geen idee of ze gelijk pakt. Heb een goed geïsoleerde stal en een redelijk bijna altijd droge buiten bak.

Dus als ze straks drachtig is een vroeg veulen. Heb ze liever rond april/mei maar goed als het niet pakt genoeg tijd om opnieuw te proberen.

Ik ga haar trouwens zaterdag ophalen en dan op het wachtbankje. Scannen jullie 18 dagen vanaf laatste dek datum ?

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 20:01

Gefeliciteerd knolselder.

Hier ook voorkeur voor een vroeg veulen. Laatste veulen was van begin februari. Dat ging echt prima.

Als ze zo klein zijn liggen ze nog veel te slapen en dan heb ik ze graag binnen. Hier een veulen in een warme april gehad die midden in de zon ging liggen. Maar op stal is het dan al gauw erg warm voor de merrie overdag. En toch al meer vliegen etc.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 20:55

Dankjewel voor de antwoorden :)
Wij hebben hier gelukkig amper last van dazen enzo (afkloppen).

Wij zijn natuurlijk best geschonken enzo van alles met Knoxx en die nacht was het -2 + half open stal we dachten dat t misschien ook te koud was geweest, maargoed hier kan ik over blijven speculeren :')

Ik zal het nog eens met mijn moeder overleggen.
Voor nu willen we begin juni beginnen met scannen/ dekken dus mei gezond veulentje (hopelijk).

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 22:32

Ik wil de veulens het liefst in april zodat ze vrijwel gelijk lekker de wei in kunnen. Echter heb ik niet voldoende stallen om ze binnen te houden met slecht weer dus heb ik de eersten nu in mei zitten en de laatsten in juni.

Hopelijk hebben we binnenkort een nieuwe schuur erbij dan ga ik vanaf volgend jaar langzaam maar zeker de dekkingen naar voren schuiven

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 06:44

Het weer valt nu ook nog niet mee, we zijn toch al half april. Vorig jaar was het eind april dat mijn veulentje geboren werd en toen vielen we echt met de neus in de boter. Dat was geweldig. Die heeft pas met 6 weken oud voor het eerst overdag regen gehad ofzo. (En verwend toen natuurlijk, want dat vond ze helemaal nixxxx)

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 08:39

Nou wij hebben het geluk dat we vanavond nog een keer mogen insemineren.. pfff weer een heel geregeld.

Ik moet eerst werken tot 21 uur en dan insemineren

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:05

Succes Corina!
Wat een knappe combinaties komen er allemaal voorbij hier!

Gefeliciteerd met alle drachtige merries en nog even door duimen voor degene die nog op het (af)wacht bankje zitten.

Hier ook liever een vroeger veulen, maar met deze merrie idd ook geen idee hoe snel en makkelijk ze drachtig wil worden. Dus daarom hoopte ik vroeg te beginnen. Die tijdsdruk als je laat begint zou ik t Spaans benauwd van krijgen. :Y)

Vanmorgen weer gekeken, leek er dinsdag even op of ze hengstig aan het worden was. Maar helaas weer loos alarm.... Vooralsnog nog altijd rustig, veel kleine eitjes maar nog niks wat echt doorzet. Dus over 10 dagen weer verder kijken, of eerder indien eerder hengstig.

Blijft toch raar, heb haar al 9 jaar. De laatste jaren echt wel een constante cyclus gehad. Het hele jaar rond hengstig, en ook echt niet te missen hengstig zegmaar. Nou mag het gebeuren en heb ik haar januari vh laatst hengstig gezien. :7

Nog geïnformeerd wbt hengstig spuiten, de dierenarts gaf aan dat dit pas kon nadat ze 1x hengstig geweest zijn?
En meer mensen hier ervaring met de Pavo fertile, zag je snel effect daarmee?

Ik rijd nog 100x liever een belangrijke wedstrijd dan dit merk ik al. :')
Ik las dat vanaf het weekend/volgende week de temperatuur richting de 20gr zou gaan. Hopelijk helpt dat ook mee voor alle merries. *\o/*

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:39

Wij zijn vroeg begonnen omdat we al enkele jaren bezig zijn met deze merrie dragend te krijgen maar zonder succes. Geen goede eitjes, alles vanbinnen best klein, baarmoeder die niet mee hengstig kwam,...

Wij hebben haar monnikspeper bij gevoerd en dit is wel echt een top product! Voor het eerst staat ze echt mooi hengstig met een hengstige baarmoeder

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 16:50

Hoewel ik er niet op durfde hopen is Jade net drachtig gescand! Duimen dat het blijft zitten nu :)

Wij dekken onze eigen merries ook altijd vroeg omdat we met bevallen & insemineren en veeartsbezoekjes het dekseizoen van onze hengsten willen voor zijn, dan is het al druk genoeg

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 18:32

Tinni: ik duim voor je mee.

Knolselder: yey!! gefeliciteerd!

Hier nog steeds wachten op een hengstig merrie. Ze toont het niet maar denk dat ze eind maart toch wel hengstig geweest is. Ze begon plots te roepen naar haar vriendinnen wat ze normaal nooit doe en ook een paar weken heel nukkig geweest naar alle andere paarden. Nu is dat wel weer wat over. Ik bel volgende week toch maar DA om eens te controleren zal dan, als het effectief zo was, wel ongeveer weer zo ver zijn ;) . Anders zal het toch weer met de spuit zijn :)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 18:37

Ik meld me hier ook weer. Nog niks drachtig hoor maar we beginnen weer. Ons McLaren veulen is nu een week oud en haar moeder is vanavond gescand. Beginnende hengstigheid dus ze word binnenkort weer geinsimineerd

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:25

Het sperma is hier binnen. Ik ga zo de merrie voor de 2e keer insemineren

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:33

Fertile heeft hier geholpen. Met 2 weken stond ze mooi hengstig

Baudyh. Welkom. Je. Mac laren veulen is heel mooi. Ik snap dat je haar terug dekt :j

Ansodm. Kan je haar eventueel niet schouwen?

Tinniie. Gefeliciteerd *\o/*

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:48

Gefeliciteerd Tinne. Fijn dat ze netjes drachtig is geworden.

Corinadrenth beter twee keer als geen keer insemineren denk ik dan maar.

Vandaag even onze merrie op de foto gezet. Ze zit goed in haar vel, nu nog goede eitjes. {:}

Helaas doet de foto upload het niet. >;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:58

Tinniie wat super! Gefeliciteerd.

Corina jammer maar helaas, dan moet deze hem maar worden.

AM wanneer kun je Wild thing scannen?

Baudy ga je terugdekken met Mc Laren? Jij nu ook zelf insemineren denk ik? Geeft er wel nog een extra dimensie aan he?

Anso slim om even te checken dan.

Ik ben heel benieuwd hoe Veroons ei er zaterdag voor staat. Qua timing zou voor mij zondag (en evt dinsdag) insemineren heel goed uitkomen in verband met mijn werk. Zul je zien dat het net maandag gaat worden _O-

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:14

@am: Wij hebben geen hengsten bij ons op stal en dit willen ze ook niet, dus dat gaat een beetje moeilijk worden geloof ik :) .

@muronia: Dat is meestal zo hé :p Kiezen ze de dag uit dat je juist niet of moeilijk kunt :+

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:42

Al_zawraa Fijn dat het sperma geregeld is nu *\o/* kun je hopelijk met een gerust hart de volgende hengstigheid beginnen.

Balko Fijn dat het ei weg is maar balen dat het er 2 waren. Hopelijk gewoon netjes 1 vruchtje bij scannen.

Am_horse ik denk dat we er uiteindelijk 16 of 17 gaan dekken. Ligt er geheel aan hoe de merries uit de bevalling komen en of ze uberhaupt hengstig worden natuurlijk. Maar de lege merries zijn, op 2 na, nu allemaal gedekt. En 1 merrie die eind maart bevallen is, is ook terug gedekt.

Happy_hippie ik gun je alle geluk dit/volgend jaar. Op naar een gezond veulen waarvan jullie kunnen genieten. Wij dekken nu alle lege merries en de merries die bevallen zijn bekijken we on the go wanneer die gedekt worden. Aangezien we er veel dekken, moeten we wel spreiden en dus ook vroeger beginnen. Moet ook wel zeggen dat ik maart/april een fijne tijd vind. De merries hebben dan in het voorjaar nog grasjes zat ook.

Marion82 Dat is idd een hele dure en zure les :(:)

Luna2006 Fijn dat mees gedekt kan en ook dat Kato Bijna naar de hengst kan.

Muronia Dat is mooi getimed van het scannen. Hopelijk zondag idd insenimeren

Sanet Welkom, mooie merrie heb je en knappe papa in spe <3

Knolselder gefeliciteerd *\o/* gaat goed bij jou met dekken/drachtige merries :D

Janinevv ik schouw zelf met de hengst na 18 dagen of ze terug hengstig worden. Als ze dan niet hengstig worden laat ik de veearts komen om te scannen. Ik zorg wel altijd dat ik de veearts kan laten komen voor meerdere. Dus sommige zitten dan al rond 20-30 dagen en sommige pas rond 18 dagen.

Corinadrenth Dat wordt een latertje dan vandaag :=

Magic_lover ik meen ooit gelezen te hebben dat ze dan 2x hengstig spuiten met 5 dagen er tussen om ze aan de gang te krijgen. Maar zelf geen ervaring hiermee.

Tinniie gefeliciteerd *\o/* hopelijk blijft het idd netjes zitten deze keer.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:56

@Muronia nee deze ga ik nog niet zelf insimineren. Dit is een beetje aparte merrie. Geen goede om mee te beginnen. Deze gaat naar de hengstenhouder waar ze in ook weg komt. Die kennen haar door en door.
Iets veiliger ;-)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 21:57

Gen is vanavond voor de tweede keer geïnsemineerd, hopelijk is morgen het ei weg!

Janinevv, wij doen 18 dagen tenzij er bijzonderheden zijn zoals meerdere grote eieren (dan 16 dagen geloof ik). Hoop voor je dat het in één keer raak is!

Ik duim dat alle benodigde hengstigheden bij iedereen hier op gang gaan komen!

Muronia, alsof ze het erom doen hè. :P Ik hoop dat Veronia meedenkt met je planning!

Zelf insemineren vind ik wel dapper hoor, ik sla over. :') Denk dat ik m'n merrie anders ook nooit meer te pakken krijg. :')

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:03

Knolselder en Tinnie gefeliciteerd met de drachtige dames!

Nou, is het ene sperma geregeld, is het volgende een probleem |o Last minute hengsten switch hier.

Aleeyah na hengstig spuiten vorige week nu super mooi hengstig, eindelijk, waar ze vorig jaar het hele jaar maar 1x goed hengstig is geweest. Wilde ik sperma bestellen (deze hengst staat wel in Nederland, maar hh is niet zo professioneel), hh onbereikbaar.. Uiteindelijk kunnen bereiken, telefoon was stuk, maar ze gaf aan dat de uitslag van de CEM test niet op tijd binnen zou zijn om morgen te kunnen afnemen. Dit wist ik al een beetje, maar er zou een andere oplossing geregeld worden, maar niet dus.

Omdat ik toen ze onbereikbaar was vanochtend, hier al een beetje vanuit was gegaan, was ik al over een backup plan aan het nadenken. Ik heb ook nog een dekking voor Aleeyah liggen van een buitenlandse hengst, maar aangezien het al begin van de middag was voordat ik zekerheid had, was dat niet meer te regelen. Dus een backup plan van mijn backup plan, ik heb nog 1 dosis diepvries in de kliniek liggen, eerste dosis van die hengst heb ik vorig jaar voor Rakizah geprobeerd, omdat de originele hengst niet kon leveren (nu wel sperma van die hengst onderweg), maar was toen niet drachtig en daarna vond ik het te laat in het jaar. Deze hengst past ook bij Aleeyah, dus ik heb besloten haar morgenochtend naar de kliniek te brengen en een poging diepvries te doen.
Mocht het pakken, super! Mocht het niet pakken, dan gaan we volgende hengstigheid de hengst uit Nederland proberen.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:21

Al_Zawraa,
Jeetje wat een gedoe zeg ik zou er echt gek van worden :roll:
Onze hengst is van HS Meijer die betreft hengsten dekken wel betrouwbaar zijn geloof ik (vorig jaar super behandeld).
Bellen en we kregen gelijk vers opgestuurd!
Goede ervaring mee gehad hopelijk nu weer zo :)

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 23:04

Jeeeeeetje, ik zou helemaal gek worden als ik jou was Al_Zawraa. Respect dat je je rust kan bewaren en tot oplossingen komt.
Ik zou als ik jou was meerdere dosissen DV backup leggen :')

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:18

Balko schreef:
Jeeeeeetje, ik zou helemaal gek worden als ik jou was Al_Zawraa. Respect dat je je rust kan bewaren en tot oplossingen komt.
Ik zou als ik jou was meerdere dosissen DV backup leggen :')

Wordt ik ook lichtelijk :+ Maar ja ik kan heel boos worden en dan werkt ze de volgende keer helemaal niet meer mee, dus daar heb ik helemaal niks aan.
Maar was heel blij dat ik nog 1 dosis diepvries van een passende hengst had liggen..
Arme merrie moet voor het eerst uit logeren nu, is nog nooit een nacht van huis geweest sinds ze geboren is en ze wordt dit jaar 9. Dus ben heel benieuwd hoe dat gaat. De trailer vind ze iig erg eng, al begint ze nu wat te kalmeren. Ze heeft uiteraard wel vaker op de trailer gestaan, maar meestal om te oefenen en maar een paar keer echt op pad.
Maar het is een goede leerschool voor haar.

Happy_Hippie schreef:
Al_Zawraa,
Jeetje wat een gedoe zeg ik zou er echt gek van worden :roll:
Onze hengst is van HS Meijer die betreft hengsten dekken wel betrouwbaar zijn geloof ik (vorig jaar super behandeld).
Bellen en we kregen gelijk vers opgestuurd!
Goede ervaring mee gehad hopelijk nu weer zo :)

Ja echt fijn als dat zo gaat. Moet zeggen dat de meeste hh hier ook best goed zijn, alleen hebben ze soms dan geen containers :+ Maar verder werkt het altijd prima, behalve dat uit het buitenland natuurlijk langer duurt en in het weekend niet levert, maar dat weet je van te voren.