[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 18:23

Ik meld me;

Onze merrie van 14 is de dochter van onze merrie van 28. We hebben ook de broer van 22. In 2019 heeft zij bij de vorige eigenaar een veulen gehad. NOg getwijfeld deze te kopen, maar was niet het moment.

Vorig jaar liep haar cyclus wat apart. Super hengstig, maar geen ei. Daarna hengstig en ei van 3,5cm. Toch naar de hengst gegaan van vrienden die nu nog aan de hand dekt. Ze sloeg hem af. Hengstigheid erop heeft hij 3x gedekt.
Thuis werd ze na een week hengstig en op dag 19 met de scan was ze leeg. Daarna niet meer geprobeerd en even met rust gelaten. OOk vanwege het reizen.

Ze groeide wel en kreeg veel zucht, dus nog twijfels gehad of ze niet alsnog (schijn) drachtig was.

Dit jaar zouden we er weer voor gaan, maar wil haar dan toch liever thuis insemineren. Ga niet eerder beginnen dan eind April, begin Mei en probeer het tot half/eind Juli.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 18:33

StalMelyn schreef:
EllyC schreef:
Cailin is vandaag hengstig geworden. De pony die ze normaal gesproken zou hebben vermoord als ie deed wat ie nu deed, mocht er nu bijna inkruipen.
Nu even kijken hoelang ze hengstig is en dan bij de volgende laten insemineren.

Had gister nog even hoop voor Diamonds Gold maar KI is alleen mogelijk voor 3 noordelijke provincies.

En naar een dekstation rijden in de dichtst bijzijnde provincie of woon je echt niet in de buurt? Anders is max een uurtje voor dé hengst misschien nog overwegen waard?

ik haal sperma ook zelf als het max 1.5 tot 2 uur rijden is

StalMelyn

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 18:55

Zonder paard reizen en alleen sperma ophalen kan ook nog ja. Voor de combi zie ik mezelf dat nog wel doen maar dat verschilt per persoon. Als je een andere net zo goede hengst op oog hebt kan je ook voor gemak kiezen natuurlijk.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 21:59

In Duitsland is voor mij 5 uur, in Nederland 3 uur.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:37

Oh joh, komt dat vaker voor dat ze het enkel beschikbaar stellen voor een select aantal aan provincies? :roll:

Poh, ik moet maar eens even wat hengsten gaan bezoeken om m'n lijstje uit te dunnen. :')

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 23:13

Sanet schreef:
moner schreef:
Voor onze Sterre komt eigenlijk alleen Alwin in aanmerking , dus die in elk geval, we zitten ook te denken aan een combinatie met een Arabier ivm alle problemen bij Friezen. Dit jaar krijgen we een veulen van Jepke

Wat voor afstamming heeft Sterre?
Jepke, dat is jullie Elias? Die wordt toch dit jaar 3? Is ze al drachtig?

Sterre is een ster merrie uit Jasper 366 x Tjimme 275
Baukje(gelukje) is een stamboek merrie uit Ids 300 x naen 264

Jepke ( Elias 494x Anders 451)wordt 2 dit jaar en we gaan hem waarschijnlijk verkopen.

De moeder van Jepke is drachtig van Epke, (Jepke was een schrijffout)een merrieveulen volgens de DA
Laatst bijgewerkt door moner op 21-03-21 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 23:30

AM-Horses Uterphyt is een natuurlijk medicijn, die er voor zorgt dat de baarmoeder zichzelf schoonmaakt, wordt gegeven na de bevalling volgens het etiket, maar onze DA adviseert het voor de inseminatie ivm ouderdom merrie, zodat er zeker geen vocht in de baarmoeder ontwikkelt en eventuele ontsteking wordt opgelost.
De kans op bevruchting wordt groter. Voor mij ook de eerste keer dat ik het gebruik.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 00:38

Jeanine. Mooie merrie, door welke hengst wordt ze gedekt?

Jazzejam. Ook al geinsemineerd. Spannend. Ze wordt met vers sperma geinsemineerd?

Meganvr. Ik dek de fokmerries elk jaar. Nu blijven ze altijd wel eens leeg

Feanyth. Het hengstig spuiten moet wel op het juiste moment anders helpt dit niet. Ik neem aan dat de dierenarts hier wel vakkundig in is. Ik zou persoonlijk goed opvolgen, scannen en schouwen. Zet er niks door kun je altijd nog hengstig spuiten

Caily. Wat een fokmerries soms. Due laten zo weinig zien. Wel een brave hengst zo te horen

Airbornestud. Pracht hengst <3

Tinniie. Spannend, ze ziet er goed hengstig uit. Hoe was de baarmoeder nu net na het veulen?

Ellyc. Wat apart. En dit kan ook niet verzonden? Edit. Dus alleen naar bepaalde provincies. Heel raar....

Superpony. Welkom. Wellicht een idee om van te voren een swab te nemen omdat ze de vorige keer niet drachtig is geworden en natuurlijk is gedekt.

Moner. Interessant. Ik ben benieuwd of dit gaat helpen.

Ik wacht nog geduldig tot mijn merries zijn bevallen :O

De merrie die ik van de week had geinsemineerd, daar was het ei af. Dus ook weer wachten op de drachtscan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 01:54

Ja, we gaan eerst een keer kijken. Na haar veulen is ze schoongespoeld, omdat ze toen voor iemand anders gedekt zou worden en is niet door gegaan.
Nu was ze leeg gebleven en kijken we eerst en daarna gaan we weer.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 06:31

Spannend AM hopelijk drachtig.
Zag op mijn Facebook een veulen van formidabele voorbij komen hopelijk die van jou ook snel met een veulen (behalve wild) die moet nog even netjes binnen houden.

Mijn merrie is een welsh cob sectie C
Haar naam is Glynwyn Fair Dearest.

Ze gaat gedekt worden door de welsh cob sectie C smokey black Hengst WILLOW CONSTATINE. word dit jaar drie dus wij zullen 1 van zijn eerste veulens krijgen als alles goed mag gaan.
Helaas dit jaar niet op de keuring geweest heb niet echt duidelijke foto’s .

Afbeelding
Afbeelding

X

Afbeelding

Over de welsh a van ons twijfel ik nog. Denk dat ik begin april bij twee hengsten ga kijken.

AirborneStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:01

AM_Horses schreef:
Airbornestud. Pracht hengst <3

Dank je wel! We zijn heel blij met hem: hij heeft ook nog een geweldig karakter! Eerder deze week ging hij voor het eerst onder de man naar buiten: heerlijk genoten! Filmpje ervan staat op onze Facebook/Insta.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:31

Spannend voor degene die al aan het dekken zijn!

Ik ga mezelf hier ook vast melden. Zal nog niet heel spraakzaam zijn gezien mijn 2021 veulens nog geboren moeten worden.

Ik zal 3 a 4 combi's maken. Met eentje ben ik bezig maar die gaat woensdag even naar de kliniek want blijft maar hengstig plus vorig jaar niet drachtig geworden en zagen we een cyste zitten. Echter niet goed kunnen bekijken want mevrouw is heel lastig met scannen.

Ik ga voor het eerste jaar dekken met mijn nieuwe valk welsh A hengst Elcon Golden Nugget
Afbeelding
Afbeelding

En de merries die gedekt worden:

Fronbach Special Gift een Silverbay welsh A merrie.

Afbeelding

High flown's Iliana(ofwel Lana) een zwarte welsh A stermerrie, nu nog drachtig voor 2021

Afbeelding

Misschien als ze nog een jaartje blijft De eversthoeve Aimee

Afbeelding

En dan een mini Combi Sebastopol's Zozo:

Afbeelding

Met Empty:

Afbeelding

Zo alles weer volgespamt hahaha

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:08

Oh, nu al heeeeel benieuwd naar de nakomelingen van je hengst DL! Wat een knappe kop zit daarop. Maar eerst nog even de mini's van Lana en Aimee eruit kijken. <<)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:09

Wat een leukies dl!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:11

Ow, wat een knappe pony's!!!! Volgend haar snel ontstippen als er veulens komen en je ze te koop zet, hahaha

Zijn jullie merries allemaal al goed hengstig geweest?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:27

Dankjulliewel! Ben ook heel erg blij met hem! :D

Superpony, hier alleen Special, jaarling en 2 jarige. Special is echter niet zo'n fijn voorbeeld want die hengstigheid is "niet goed".

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:31

Hopelijk geeft het de merrie ook wat rust als ze nu wel drachtig wordt. Lijkt me nogal wat om zo'n ongeregelde en blijvende stroom van hengstigheid te hebben. :(:)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:00

Ja merrie is 2 jaar op rij niet drachtig geweest. 1e keer waren er 10 merries gedekt en maar 2 drachtig dus dat lag waarschijnlijk aan de hengst. Alleen haar vorige eigenaar gooide de merries gewoon in de wei erbij plus scant niet omdat merrie verdoofd moet worden(en daar ook al niet makkelijk mee is).
Nu doe ik gelijk hele APK dus ook gelijk haar tanden enzo als ze toch verdoofd moet. Enige nadeel is dat ik haar de eerst komende weken straks niet zomaar meer kan pakken :P

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:04

Ik kom me ook graag melden. We gaan een druk jaar krijgen, want we gaan in totaal 8 merries dekken aankomend jaar. De eerste is inmiddels al gedekt en de tweede heb ik zojuist naar de kliniek gebracht voor inseminatie. Zij zal waarschijnlijk morgen geinsemineerd worden. We gaan het dit jaar wel een beetje spreiden qua dracht zodat we niet alles tegelijk hebben.

Onze eerste 2 combi's zijn:

Estonia
Afbeelding
X
Aj Yas
Afbeelding

Intissima
Afbeelding
X
Kanz Albidayer
Afbeelding

Deze laatste combi zouden we eigenlijk afgelopen jaar al maken, maar omdat het sperma uit Italië moest komen en ze daar net in de lockdown zaten hebben we er toen voor gekozen niet te dekken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:23

Ook knap, arabiertjes!

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 16:58

Goldenarrow en dustinlover wauw, knappe paarden/ponys!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 17:06

Dustinlover schreef:
Dankjulliewel! Ben ook heel erg blij met hem! :D

Superpony, hier alleen Special, jaarling en 2 jarige. Special is echter niet zo'n fijn voorbeeld want die hengstigheid is "niet goed".

Ow, dat is minder inderdaad. Hopelijk helpt een mooie dracht.

Onze merrie was in 2018 1e keer van insemineren gelijk drachtig, dus is wel vruchtbaar.

In het begin was ze na kennismaken met de ruinen zwaar hengstig, maar daarna werd het wat onregelmatiger.

Baarmoeder is vorig jaar niks afwijkends gevonden, dus toen we eindelijk een (klein) ei hadden, toch naar de hengst.

Ze is dus leeg gebleven en nu steeds een dagje ietsje pietsje hengstig. Omdat we pas eind April wilden beginnen, wilde ik bij een eerste, goede hengstigheid gaan kijken en daaropvolgend onderzoeken. In Mei/Juni dekken of insemineren vinden we ook nog prima. We proberen het 2, max 3x

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 17:13

AM , baarmoeder was nog vrij groot, baarmoederhals was ook nog heel los. Maar verder geen vuil of vocht. Jade is altijd erg snel, ze heeft al eens op 6 en 7 dagen geovuleerd na de bevalling, nu op 9 geïnsemineerd dus die extra dagen is altijd wel goed.

Morgen komt de DA terug scannen of ze geovuleerd is en ineens Satinka op dag 15 scannen.. duimen voor een vruchtje!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:41

Dustin gave combinaties !
Vindt je nugget sowieso leuk :D

Spannend Tinniee
Hoeveel verwacht jij er ? En hoeveel onder je eigen gefokte hengst?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:54

Het werd een beetje te druk met 4 hengsten , dus nog maar 2 merries + veulens meer. Jade en Satinka zijn beide gedekt van mijn zelfgefokte Ollie :)