[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalMelyn

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:12

Ooit wil ik nog eens op een shire zitten.
Ik heb wel eens op Belgisch trekpaard gezeten. Wist niet dat die zo voelde in draf, net alsof je zweeft in slowmotion.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:13

Nou zit je in de buurt? :D Je kan er zo op hoor

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:16

Is ze braaf, ik heb maar pony's he :=
Als corona over is vind ik het wel leuk langs te komen!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:27

Super braaf!

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:47

Haha waar dit topic wel niet goed voor is.

StalMelyn schreef:
Is er maar een iemand die kan scannen simpie?
Mij maakt niet uit wie scant, ik ken mijn merrie het beste en hoef alleen te weten hoe groot het ei is en weet dan genoeg.

Ja helaas.. vorig jaar 2 dus toen konden ze afwisselen. Maarja eigenlijk wordt ze voor mei niet mooi hengstig dus op zich voorzie ik nog geen hengstige merrie volgende week.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 23:50

Waarom dek je eigenlijk niet met een shire Chantal? Vier hengsten met goed bloed en goedgekeurd bij je om de hoek.

Van deze twee zou ik voor de vader gaan, vanwege zn schouder. Maar lastig met zo'n foto.

Spannend verder bij iedereen.
Hier is de keuze voor een merrie gemaakt. Als ik die laat dekken :+ zo wispelturig als wat.

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 23:51

Ik kom mij ook weer melden! :D
Mocht eerst nog even een hoop pagina’s bijlezen, leuk al die bekenden weer. Mijn plan is om later te dekken dit jaar zodat ik wat langer door kan rijden, ga denk ik eind mei/juni dekken. Als ik zo lang geduldig kan wachten tenminste :+
Gefeliciteerd voor iedereen die al merries drachtig heeft! Ik lees weer gezellig mee :)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 00:07

Evelien_mg dat ziet er idd niet goed uit. Even een swab laten nemen zodat ze daarna gespoeld kan worden.

Floripori. Jammer, op naar de volgende poging

Stalmelyn. Leuk om de hengst in levende lijve te zien. Veel plezier

Baudyh. Fijn dat ze zo braaf waren. Welke hengst heb je voor haar uitgekozen?

Simpie. Ik zal ook even iemand anders zoeken, het zou jammer zijn als je zometeen iets mist

Cp. Ik heb die kriebels ook *\o/*
Leuk. Vind de merrie zo stoer!

Caily. Nu maak je me nieuwsgierig naar de hengst :o

Salatiga. Wat leuk! Wie wordt de gelukkige papa?

Morgen middag word Wild gescand, ze houdt duidelijk haar staart meer af. Ik ben benieuwd....
Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 00:42

Spannend am... persoonlijk doet staart me niks meer. Heb 2 drachtige merries dit jaar die foppen met hun staart afhouden.

Als het lukt heeft deze hengst de voorkeur. Kan in principe voor beide merries. Maar voor een van beide is de voorkeur afhankelijk van het veulen van dit jaar. En weet nog niet of ik ze beide of maar 1 laat dekken

Hengst

Afbeelding

X

Merrie

Afbeelding

Maar misschien dek ik liever deze

Afbeelding

De bonte merrie is qua fokmerrie meer waard. Echter was zij mijn rijpaard en vindt ze dat geweldig. We zouden endurance starten. Als ik de laagste klasse uitrij mag ik in de toekomst starten met de jonge hengst. Echter is ze al sinds september wisselend onregelmatig. Zijn al meermaals in de kliniek geweest, maar moeten door voor CT scan om plaatje compleet te krijgen. Vermoeden is nu kniebandje, maar ze blijft eigenlijk te slecht.

De zwarte merrie is wat ouder en bij mij gekomen voor fokkerij/recreatie omdat ze een blijvende blessure zou hebben. Maar ik pak haar nu meer onder het zadel en dat gaat ver boven verwachting. En zij is al ruim een half jaar geen pas kreupel meer geweest.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 00:46

Caily schreef:
Waarom dek je eigenlijk niet met een shire Chantal? Vier hengsten met goed bloed en goedgekeurd bij je om de hoek.

Van deze twee zou ik voor de vader gaan, vanwege zn schouder. Maar lastig met zo'n foto.

Spannend verder bij iedereen.
Hier is de keuze voor een merrie gemaakt. Als ik die laat dekken :+ zo wispelturig als wat.

Ik wil juist geen shire. Liz is ook geen volle, al heeft ze wel gewoon stamboek papier :+.
Ik wil juist een wat meer rijdbaar paard. Wat minder flegmatiek, meer beweging zonder gek ver van het koudbloed/barokke type af te wijken.
Friezen zelf vind het het dan weer net niet dus een barock pinto leek mij interessant.

Geen idee of het de uitkomst gaat krijgen die ik voor ogen heb. Deze combi had ook de hengsten houder nog niet eerder voorbij zien komen :D.
Maar alle feedback die ik kreeg vorig jaar toen we begonnen was zeer positief.

Ja een goede stand foto van beide is beter vergelijken maar die zijn er niet helaas :').
Dus morgen maar even irl bekijken. Kan geen foto tegenop uiteindelijk :D.

En ik wil het karakter ook niet vergeten natuurlijk. Daimond is wel echt een heel fijn dier in 't koppie. Ben benieuwd hoe zoon is.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 00:47

Dat is Lord Korpus King Keen toch Lotte? Die uit DK?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 02:16

Klopt! Ik zie de combinatie met de zwarte echt voor me. Denk dat ze elkaar mooi aanvullen. Met de bonte zie ik het minder. Kreeg daarvoor een hele gave hengst uit Ierland onder mn neus gedrukt. Maar daar kan alleen diepvries van komen. En wetende dat de merrie bij vreemden nogal gevaarlijk is en straks voor het eerst een veulen aan de voet heeft, weet ik nog niet hoe we dat zouden moeten doen.

Ben benieuwd wat je keuze wordt met Liz, ik zie de combinatie ook wel. Maare, Shires flegmatiek? Ik heb altijd het idee gehad dat ze juist veel meer/ander temperament hebben. Persoonlijk vind ik veel fijner, meer eenmanspaard. Maar is natuurlijj ook maar net met welke individuen je werkt. Vind hoe dan ook wel dat de gezondheid fijner is, mits je ze in de groei goed ondersteunt. Wat dat betreft heb je met een kruising (en ook slimme keuze voor geen volle fries) denk ik wel een verbetering.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 07:34

AM_Horses schreef:

We ebben voor haar kaygo uitgekozen. ( capri sonne x westpoint) een vergeten hengst. Die hele mooie punten liep in het verrichtings onderzoek. De eerste veulens lijken goed. Dus die maar eens proberen. De merrie is een Oscar x Weinberg.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 07:36

@caily, hoe mooi ik King Keen ook vind, om zijn fikse cpl zou ik hem laten staan :o

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:02

baudyh schreef:
AM_Horses schreef:

We ebben voor haar kaygo uitgekozen. ( capri sonne x westpoint) een vergeten hengst. Die hele mooie punten liep in het verrichtings onderzoek. De eerste veulens lijken goed. Dus die maar eens proberen. De merrie is een Oscar x Weinberg.

Erg fijne hengst. Heeft bij mij ook op het lijstje gestaan, maar vond het niet helemaal een match met mijn merrie.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:21

Oh die Shire! <3
Toch nog wel een zwak voor, "vroeger" (pff ik word oud :+ ) toen ik een jaar of 8 was hebben we een Shire gehad thuis, zijn echt zo leuk en vriendelijk!

Weet er misschien iemand nog wat om merries duidelijker hengstig te krijgen/zien? Behalve hengst er bij zetten?

Heb alleen 2 merries thuis staan, maar vrijwel onmogelijk ze goed hengstig te zien. De jongste toont nog iets, maar de oudste helemaal niet. Vorig jaar zomer was het makkelijker met 6 jonge hengsten als buren, maar die zijn er nu nog niet. :+

Andere optie is ze anders half mei gewoon weg brengen en wachten tot ze geinsemineerd zijn en weer ophalen. :+

Hoe doen jullie dat met hele vroege veulens (februari/begin maart) eigenlijk? Hier kan in april nog sneeuw liggen, dus twijfel eigenlijk of mei al niet te vroeg is om te laten dekken, helaas is 1 hengst maar tot eind juni beschikbaar (daarna eventueel met dv, maar daar wil ik nu niet aan) dus als ik 2 of 3 kansen wil stel het lukt niet in 1x, heb ik niet veel keus dan in mei beginnen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:27

Poeh dat is en blijft lastig. Die van mij lieten het ook slecht zien, totdat ik afgelopen najaar een ruin erbij kreeg. Ik merkte het bij mn oudste aan minimale dingetjes, maar bij de jongste helemaal niet. Dan wordt het toch op de gok heen brengen en hopen dat je in de buurt zit vrees ik.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:29

ik merk het ook niet aan mijn merrie, ga gewoon scannen en kijken hoe het ervoorstaat, vorige week was er nog te weinig activiteit, moet na 2 weken weer laten scannen

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:44

Bij Domino hangt het er erg van af, als ze het goed laat zien is het een kwakkel-hengstigheid en op zich wel ok. Maar tzijn die hengstigheden die ze net niet laat zien, waarbij ze dan blijkbaar knetterhengstig staat, die ik moet hebben :')

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:53

AM ik ga weer voor Cassanova (zoals meerdere hier geloof ik :+ ) volgende veulen is echt voor de verkoop en dan is garantie op kleur wel fijn, en Cas was heel goed gelukt dus heb ook wel vertrouwen in de combinatie :D

Hier wisselt de hengstigheid heel erg, elke keer als ik wou dekken stond ze zwaar hengstig te plassen maar met veulen aan de voet heb ik niks gezien.. Dit wordt de eerste keer dekken met veulen aan de voet dus hoop dat ze wel iets laat zien en anders maar gewoon wegbrengen en scannen om te zien waar we staan :roll:

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:54

Hier toont ze eigenlijk ook nooit duidelijk. Ondanks ruinen en een hengst op stal. Dus ik scan altijd. Voor inseminatie met schouwen toont ze dan wel, maar dat zou ik thuis zo missen als ik er niet op gebrand ben omdat ik door scannen weet dat er een flink ei zit.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:55

Fi toont het ook niet (in tegenstelling tot haar pismoeder :+). Dus ik laat haar een maand na de geboorte van Shiloh scannen (6/7 mei).

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:05

Volgens mij staat je eerste cas veulen ook te koop salatiga. Kan dat kloppen? Klikte hem aan op marktplaats dacht ik.
Ps: ik kijk geregeld op marktplaats naar pony's en hij viel op, toch goed teken dan :)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:07

Ik ben dus niet de enige met een merrie die nooit iets toont. :o

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:12

Alicelover, leuk om je hier ook weer tegen te komen! Benieuwd naar jouw combinatie, vind For Ferrero een hele gave hengst <3

Oh echt StalMelyn? Wist ik niet :o
Ben gelijk even gaan zoeken maar heb hem niet kunnen vinden, heb je misschien een link? O:)
Wel goed teken inderdaad dat hij opviel haha hij is pas 2 dus wel apart als ze hem nu al zouden verkopen, dacht dat ze hem eerst wouden inrijden.
Ik ben gestopt met kijken naar pony’s op marktplaats, krijg ik hebberige handjes van _O-