[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
baudyh

Berichten: 4319
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:07

SophievdV schreef:
Baudyh, voor de mensport is dat inderdaad de enige goede kleur (bruin). In Amerika vragen ze ook om goede menpaarden. Stond laatst in de IdS.

Ik fok in eerste instantie voor de aangespannen sport (tuigen) en niet voor de mensport.


Ik ook, maar de realiteit is dat maar een heel klein percentage daadwerkelijk in de tuigpaarden sport komt.
Merendeel gaat naar de mensport. Het is niet zo dat tuigpaarden die niet goed genoeg zijn naar de mensport gaan. Juist de goede willen ze hebben.
Wij hadden vorig jaar 2 tuigpaard veulens. Beide bruin. 1 atleet x tendens , hengst bruin. 8e in Ermelo op de NVK ( verkocht naar buitenland voor de mensport)
En een icellie x Sander, hengst bruin, verkocht op de Nationale veulen veiling op de tuigpaardendag. Ook aangekocht met oog op de mensport.

SophievdV
Berichten: 14762
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:16

Daar ben ik me van bewust Baudyh :)

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:36

Vandaag wezen scannen met Canto zitten eitjes op maar nog niet hengstig woensdag weer komen

Wat een mooie paardjes komen hier voorbij ik ben niet zo thuis in de tuigpaarden of tinkers maar je ziet maar nooit te oud om nieuwe dingen te lezen

ajesca123

Berichten: 1937
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:13

Net terug van het scannen. Woensdag insemineren :)

Zag de valdez nu ook goed hengstig dus die neem ik morgen mee scannen.

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:34

Hoi allemaal,

Ik wil ook heel graag meepraten als jullie het goed vinden. Mijn naam is Laura en Ik wil graag een veulen van mijn Friese merrie en de mooie hengst tsjalle 454. Ze is nu meerdere keren gescand en 2x geïnsemineerd. Morgen heb ik weer een scan en ben heel benieuwd of de eitjes er dan nog zitten of al weg zijn. Spannend hoor allemaal. Voor meer (achtergond)informatie: [KS] off-road. Het drachtig krijgen van mijn merrie. ik had toevallig net dit topic aangemaakt en kreeg het advies om in het dikke buikentopic mee te praten.

Hieronder nog een foto van tsjalle en mijn merrie.
Tsjalle:
Afbeelding
Sierou
Afbeelding

suffie
Berichten: 5728
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:57

Welkom +:)+

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:58

welkom wat een mooie frieze merrie

AndreaB

Berichten: 1623
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:59

Ccp112, wat een mooie hengst is Nuadhu! Imposant dier!

Evelien, ik ben voor nu van plan om het veulen zelf aan te houden. We hebben hier voorlopig nog wel wat ruimte om het aan te kunnen houden, maar ik zie wel hoe de toekomst loopt.

Gefeliciteerd aan degenen waarbij de merries drachtig gescand zijn. So far so good!

Onze merrie wordt morgen geïnsemineerd. Ze toont slecht hengstig maar op de echo toonde ze goed hengstig met een ei van 5 cm.
Van onze eigen inmiddels ruin wil ze nooit wat weten, maar ze is altijd helemaal verliefd op de tinkerruin van de buurvrouw. Vanmiddag stond ze naar hem te hinniken van 3 landjes verderop. En in de tussentijd onze eigen ruin weg jagen, want die is niet leuk genoeg.
Laatst bijgewerkt door AndreaB op 22-04-19 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

KittyDylan

Berichten: 8912
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:59

Mag ik me hier ook alvast melden? Merrie is nog niet drachtig maar wel zeker van plan te laten dekken dit jaar.
Erg spannend, want voor zowel mij als de merrie het eerste veulen. Gelukkig genoeg kenners rondom me heen.

Lijkt me interessant om wel al mee te lezen met jullie verhalen. Ik zal me waarschijnlijk toch wel stil houden de eerste tijd.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:04

Ik meld me hier ook maar weer :P veel bekenden terug van de vorige dbts en paar nieuwe. Leuk leuk. Velen al goed begonnen en zelfs al paar drachtig gefeliciteerd alvast en het spannend aftellen kan beginnen.
AstridJ schreef:
Hey ik meld me hier ook alvast. Ik laat dit jaar twee merries dekken. Ik ben nog niet begonnen, wil liever wat latere veulens. Roxy wordt gedekt door Triple Jet Cee Jay, daar heeft ze vier jaar geleden ook een merrieveulen van gehad. Dit veulen (Jaycee) is nu dus vier en wordt gedekt door EMH Top Dun Chex. Binnenkort laat ik de dames scannen, kijken hoe ver ze zijn.

Leuk he Tinniie! En Fotsy ook nog toch? Met Mo x Lily?

Hier laat ik ook thuis opvoelen.


Nee Astrid toch niet, Lily loopt zo goed dat ik besloten heb met haar door te gaan tot ik volleerd paard heb.

Heb me dus nieuwe merrie gekocht, een dunalino en die staat momenteel in dekstation. Ze is wel hengstig gespoten, al ben ik er ook helemaal geen voorstander van maar volgens da zou dat bij haar wel goed komen en ze zal ook 6cm dichtgezet worden omdat ze een verzakking heeft van de uitgang, zei hij.
Is een aqha merrie, dunalino met leuke namen zoals ba superjac en topsail whiz.

Afbeelding

Ze wordt gedekt door GP Mister Dual Jac van tinniie.

Maar eerst moet er nog eentje geboren worden.

Sanne96

Berichten: 1252
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Ouddorp

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:24

Bij mij twijfel ik of ze drachtig is, volgende week scannen maar zie haar steeds met dr staart omhoog lopen

cp112

Berichten: 14754
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:50

Hier een change of plans voor onze shire dame.
Van Nuadhu heb ik maar een heel beperkt aantal rietjes dus besloten die echt alleen voor onze tinker merries te gebruiken.

Elizabeth gaat naar homozygoot Daimond 8-)

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:01

Vulina hé bah, wat balen van de Gribaldi. Veel geluk met de ET's!
Baudyh da's een erg knappe vos hoor! :))
cp112 welkom! Erg leuke combinaties allemaal! Ook Elisabeth met Diamond! en Nuadhu <3
AM_Horses ik duim echt voor Wild! En geen tweeling bij Esmeralda! Gedachtes zijn bij jou!
Cioccolato veel sterkte met die week wachten!
Yfkelover veel succes met scannen morgen!
ThornForest zo dat is een knappe combinatie! Heel benieuwd wat voor een knap veulen daaruit komt!
AndreaB kijk da's leuk! Succes met insemineren vandaag!
Fotsy oh das een leuke merrie! Heel leuke combi met Arany! Vast een hele waslijst aan kleurkansen! :D
Sanne96 balen! Hopelijk is het slechts schijn, en volgende week een positieve scan!

Hier loopt Domino sinds gisterenavond met haar staart wat af en is ze "ineens" weer smoorverliefd op onze ruinen... Terwijl ze die anders hardhandig op hun rechten en plichten wijst...
Vanavond scannen!

ajesca123

Berichten: 1937
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:17

mirjamalvaro schreef:
Ja Sterre is braaf, hopelijk ook echt drachtig.
Nu Eliana nog braaf worden :roll: morgen eens bellen hoe het ervoor staat.

Bel wil eerst nog pasen vieren :+


En zit er al schot in bij eliana?
Die gaat ook bij For Ferrero toch?
Het lijkt nu nog zo lang tot 2020 maar de tijd vliegt meestal dus ik kijk echt al uit naar alle veulentjes die in de maak zijn <3

mirjamalvaro

Berichten: 14663
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:17

Verdomme, gisteren hebben ze toch maar eens Eli gescand. Geel lichaam... had haar dus toch juist berekend en weggebracht, maar omdat ze niet hengstig toonde en ze niet reageerde op de hengst hebben ze nooit gescand. Zucht

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:18

mirjamalvaro schreef:
Verdomme, gisteren hebben ze toch maar eens Eli gescand. Geel lichaam... had haar dus toch juist berekend en weggebracht, maar omdat ze niet hengstig toonde en ze niet reageerde op de hengst hebben ze nooit gescand. Zucht


Oh das echt poedersuiker :(

Noisy

Berichten: 5420
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:33

Zo, de paasdagen zijn weer voorbij. Nu even de tijd om fatsoenlijk te reageren :)

Evelien, dan snap ik dat je hem hengst laat. Die toekomst heb ik sowieso niet voor ogen met hem dus dan is het beter dat ze eraf gaan. Ik vind het altijd zo sneu dat mensen een hengst hengst houden omdat ze het stoer vinden, het arme dier wordt gek van zijn hormonen en mag niks.

AndreaB, jouw knapperd herinner ik me nog wel. Ferguson is ook al zo'n hunk <3

Vulina, een ei van 6,2?! :wow: Balen dat de Gribaldi niet dragend is.

AMH, ze staan er inderdaad lekker bij. Ik duim voor je vandaag +:)+

SophievdV, gaaf dier! Ik kan een mooie vos ook erg waarderen <3

Baudyh, sow! Da's lekker vlot inderdaad. Hopelijk een goed teken en pakt ze het gelijk op

cp112, knappe dieren! Jij bent toch ook van de kleine tinkers? Wij hebben er ook eentje op stal hier. Ze meet net 1,40m en is een echte kroelkip <3

ThornForest, welkom, knappe merrie heb je daar

Fotsy, was het bij jou niet de bedoeling om juist wat te verkopen ipv erbij kopen? :)) Hoe is het met Jessie? Zal toch niet zolang meer duren nu?

Mirjamalvaro, dat is wel heel erg balen zeg -O-

cp112

Berichten: 14754
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:39

mirjamalvaro schreef:
Verdomme, gisteren hebben ze toch maar eens Eli gescand. Geel lichaam... had haar dus toch juist berekend en weggebracht, maar omdat ze niet hengstig toonde en ze niet reageerde op de hengst hebben ze nooit gescand. Zucht




Ah fiets zeg....




@noisy, nee over het algemeen juist meer de groten. We hebben hier de grootste van Europa staan :D.
Maar sinds vorig jaar heb ik iets meer de gemiddelde maat ook staan. 2 dames van 1.45 en onze hengst is nu 1.42 (groeit nog wel wat).

1.40 is opzich nog niet zo klein, vrij normale maat zelfs alleen in NL hebben we meer groten :j

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:43

mirjamalvaro schreef:
Verdomme, gisteren hebben ze toch maar eens Eli gescand. Geel lichaam... had haar dus toch juist berekend en weggebracht, maar omdat ze niet hengstig toonde en ze niet reageerde op de hengst hebben ze nooit gescand. Zucht


Jeetje das echt vervelend.

Noisy hahaha dat inkrimpingsplan zit al vastgevroren in de diepvries. De pony van 1m20 staat wel te koop en ik hoop nog steeds op zen hengstenveulen bij Jessie.

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:24

@mirjamalvaro: dat is echt ruk. -O-
@evelien__ succes met het scannen vanavond.

Sierou is vanmorgen voor de scan geweest en haar grote ei is weg. Ze is eergisteren voor het laatst geïnsemineerd dus over 16 dagen weer een scan om te zien of er een vruchtje zit. Ikzelf heb niet het gevoel dat het raak is aangezien ze nog ontzettend hengstig is, maar volgens de dierenarts kan de hengstigheid gewoon aanhouden ondanks dat het eitje wel bevrucht is. We gaan het over 16 dagen zien, afwachten nu.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:39

Succes met scannen Evelien

Thornforest, das normaal hoor dat ze nog staan plassen. Dat doen ze om de baarmoeder op te schonen. Dus juist goed. Hoe schoner de baarmoeder hoe meer kans dat het vruchtje zich kan nestelen.

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:11

Veearts is net geweest, Jade zit op 7 dagen na bevalling met een follikel van 5,3cm. Baarmoeder zag er schoon uit, geen vocht, maar nog wel vrij groot.

Maar aangezien Mo gisterenavond nog gesprongen heeft en er nog een dosis zaad lag ben ik dat maar snel gaan halen en gaan we toch insemineren. Anders was het op volgende hengstigheid wachten..

Niet geschoten altijd mis , of hoe zeggen ze dat?

AndreaB

Berichten: 1623
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 17:39

KittyDylan, welkom! Heb je ook een foto van de merrie en hengst die je gaat gebruiken?

Mirjamalvaro, das mooi balen zeg :\

Tiana is zojuist geïnsemineerd. Het sperma was nog niet bezorgd toen ik thuis kwam, dus ik begon hem een beetje te knijpen, maar 20 minuten later werd ik terug gebeld dat het er was :D morgenavond komt de dierenarts terug om nog eens te scannen en te kijken of het ei weg is.

Op het formulier stond dat het sperma van een sprong van 21 april was. Ik dacht dat vers sperma 24-48 uur houdbaar was? Of gaat dat pas in vanaf het moment dat het weer warm de merrie in gaat?

suffie
Berichten: 5728
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 17:52

Daar zou ik niet blij mee zijn Andrea, wat zei de DA ervan? Heeft hij/zij het sperma nog gecontroleerd op activiteit?

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 17:53

Vraagje hoe gaat dat scannen bij jullie merries Ik moet altijd naar de dierenarts toe want Canto is dan niet een van de liefste paarden.
Bij haar allereerste keer zakte ze door de achterbenen in de box en aangezien de da zijn arm er nog in had had hij bijna een gebroken arm tweede keer hebben haar een praam op gezet terwijl ze hengstig was nu gaat het wel redelijk maar thuis is geen optie aangezien ze in de boxmoet voor veiligheid van de da
overigens is ze gewoon hartstikke lief hoor alleen bij bijzondere dingen zoals wormkuur en inenten doet ze zo gek