[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 18:27

Ik rij ook gewoon door....

De 1e weken wat rustiger aan en op het laatst is het met rondhobbelen maar daartussenin train ik gewoon en ga ik ook gewoon op show als we dat zin in hebben ;)

Nu heb ik ook wel echt n werkpaard en die die je er absoluut geen plezier mee om dr stil te zetten of bijv naar het bos te gaan

Anoniem

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 18:31

Nou mijn merrie in elk geval gelukkig nog niet hengstig. Het leek er wel even op. Ik denk gewoon lentekriebels ofzo.
Of nog de laatste symptomen van de laatste hengstigheid. :)
Als het goed is wordt zij 24 april weer hengstig ongeveer. Vanaf laatste dag hengstigheid 3 weken verder geteld.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:16

18 dagen verder tellen na de laatste dag. Er zijn merries die het vlugger doen, er zijn merries die er langer over doen. Maar vanaf dag 18 moet je zeker wel gaan schouwen als je niet op de scan wilt dekken :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:20

Merrie gewoon blijven werken tot enige tijd voor de bevalling lijkt me prima kunnen. Of ze moet echt olifantallures aannemen. :')

Tot mijn grote verbazing stond Kikkie deze namiddag te plassen naar de hengst waarop hij haar prompt dekte! Wat een verschil met vorig jaar toen ze niet eens hengstig geworden is. Nu maar heel hard duimen want ze is 2 jaar op rij hardstikke leeg gebleven.
(Kikkie is het merrietje van mijn profielfoto.)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:26

Wij hebben ook nog een drachtige merrie in training die eind mei aan de telling is. Natuurlijk wel iets beperkter in alles, maar gewoon naar je merrie kijken..

Dat zou super zijn Pretty!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:10

De planning was in mei beginnen met regumate en hengstig spuiten om ze weer in cyclus te krijgen maar kijk,dat ze geheel uit zichzelf hengstig werd maakt mijn dag goed!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:18

Pretty: zie wel, soms moet je de natuur even laten. Nou hopen dat het lukt ook :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:35

ze heeft er waarschijnlijk weer harstikke zin in pretty

nou rijden zal vast en zeker geen kwaad kunnen en goed zijn voor de conditie maar ik ben er toch van overtuigd dat je je merrie ook de nodige rust moet gunnen en je ervan bewust moet zijn dat je sowieso paar maanden al niet kan rijden. En nog gezwegen over de risico's die eraan verbonden zijn. Het is niet allemaal roze geur en manenschijn. Als je veel geluk hebt dan kan het wel.
Maar als je intens bezig bent met rijden, ben ik zeker geen voorstander van fokken, en vraag me dan ook af, waarom je het zou willen.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 23:00

Wat is intens?

Ik rijd en train gewoon door maar ik kijk absoluut wel naar mijn merrie en wat zij aangeeft... als ze nog goed genoeg is om mee op wedstrijd te gaan waarom dan niet?

Ik denk dat iedereen dat voor zich uit moet maken.... de ene merrie is de andere niet ;)

Mijn merrie doe ik er geen plezier mee om alleen maar op de wei te gooien, die wil gewoon graag en hard werken. Krijgt ook meer dan voldoende rust hoor en nee, de laatste maand tot 1,5e maand ga ik echt niet meer hard aan het werk met haar maar om nu maar meteen te zeggen: dan moet je er niet mee fokken vind ik ook wat te ver gaan.

Ik heb voor mezelf n goede reden om te fokken, is goed over nagedacht en zie dan tzt wel wat ze wel en niet wil ;)

Al mijn merries waren sportpony's waarbij we zo af en toe eens n veulen fokte... dat is natuurlijk ook n manier van je paard "vakantie" geven (al is in sommige opzichten het opvoeden van n veulen nog meer werk dan getraind worden voor de sport ;) ).

Fijn dat Kikkie hengstig is en zich liet dekken. Soms heeft de natuur gewoon even wat tijd nodig :)

Hier ondertussen ook de hengstigheid gespot dus nu aan het rekenen geslagen... denk dat ze half mei uit logeren mag, vind dat wel n mooie periode want wil niet weer n veulen in Maart krijgen (veel te koud en dan kunnen ze bij ons niet de wei niet op).

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 23:42

Heb ik nu het gevoel dat jij je aangevallen voelt door mij :(

Bamii vroeg ons mening en die heb jij gegeven en ik ook. Mag toch :o
Ik ga zeker niet iemand stimuleren om te gaan fokken die zelf in haar tekst al aangeeft te twijfelen omdat ze graag gaat rijden. Fokken brengt heel veel risico mee en je kan zowaar op 1 dag en je veulen en je merrie en je hobby kwijt zijn. Das toch iets dat je steeds in je achterhoofd moet houden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 06:27

Cuba: denk hetzelfde als Fotsy, je hoeft je zeker niet aangevallen te voelen.

Zelf heb ik rijpaardne genoeg(3 stuks) dus hoef ik de fokmerries niet te rijden. Ik wilde Pris wel weer oppakken om haar zo mooi mogelijk in haar spieren te hebben om eventueel een premiekeuring te lopen met haar. Nu twijfel ik weer of ik haar niet gewoon met rust moet laten. Baby's vragen best heel veel van haar en ze ziet er beter uit dan ooit, dat is dan ook precies waarom ik twijfel :D

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:23

Ik voel me niet aangevallen hoor, Ik vind alleen dat mensen zelf moeten beslissen wat ze doen ;)

Is van mijn kant uit ook geen aanval naar wie dan ook!

Als dat zo overgekomen is dan spijt me dat!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 10:22

Welkom nieuwelingen en CL leuk dat je er weer bij bent! Hoe is het met je knappe bonte?

Hier heb ik mini's en rijden we dus niet, maar met mijn kwpner reden we tot een maand of 9 en dan vond ik het zelf ook wel genoeg en waren het hooguit nog lekker zonder zadel stap ritjes ofzo.

Hier met pasen veulentje geboren en gisteren stond ze hengstig, dus ze is gelijk gedekt. Dus hopelijk ook de eerste combinatie in de maak :)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 10:27

Murosch wat een gave merrie heb jij! Ben erg benieuwd naar de combi.

CubaLibre wat heb je toch een stoere merrie. Wat hoop je zelf dat eruit komt?

xPenny een hoop pech gehad :(:) Spannend welke hengst je nu gaat kiezen. En hopelijk gaat het dit jaar allemaal goed!

Kelszz_ wanneer is de keuring? Met zo'n grote snap ik heel goed dat ze wat meer tijd nodig heeft!

Cheytjuh ik vind Gelderse vaak zulke kanonnen van paarden. :+: Mijn duimen draaien voor je dat het lukt met Dance.

Mijn veulen is maandag 02 april s'avonds laat geboren. Vee arts vond woensdagochtend 11 april vroeg in de ochtend een mooie tijd om te scannen, dan kan ze evt. aankomend weekend naar de hengst. Ik twijfel alleen of dat niet veel te laat gaat zijn? Kan ik niet beter morgenochtend al scannen en woensdag/donderdag naar de hengst?

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 10:30

Mijn merrie is vandaag gescand en zoals ik al dacht net te laat.

Nu word ze 25 april weer gescand. Ik heb zo maar het idee dat ze op koningsdag geinsemineerd gaat worden.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:24

DL: met mn knappe bonte gaat t voor zover ik weet super (ben n schandalige eigenaar want ga dr bijna nooit heen).

absque_dubio: thanks, zelf ook nog steeds erg blij met mn stoere bonkie :)
Waar ik op hoop? Dat t gezond is natuurlijk maar verder zou n merrie wel erg welkom zijn omdat ik dan mn lijn verder kan zetten. Uiteraard heb ik nog wel meer dingen die ik zou willen maar ik ken mezelf en wil niet te ver vooruit kijken.

Eerst maar eens zorgen dat ze dragend gaat worden en dan kijken we wel weer verder ;)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:39

Rowan: welke hengst gebruiken jullie dit jaar?

Abesque: veulenhengstigheid duurt maar heel kort en wisselt wel hoe dicht het op de bevalling zit. Heb ze gezien die na 2 dagen hengstig werden, maar ook pas 10.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:44

Hehe ik kan bijna mee praten. Merrie begint hengstig te worden. Die van mijn moeder. Spannend!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:51

Spannend meid, wat voor merrie met wat voor hengst(is mij uiteraard weer ontgaan)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:52

Ik zit een beetje in twijfel met alles.. Door wat ons dit weekend is overkomen is me de moed in de schoenen gezakt. Ik denk dat de meesten hier wel weten dat mijn mini vrijdagnacht een hel-bevalling heeft gehad. Ze is zelf door het oogje van de naald gekropen maar het veulentje heeft het niet gehaald. He lag verkeerd en kon niet gedraaid worden. Daarbij was het een red bag bevalling en uiteindelijk moest het veulen doorgezaagd worden om eruit te kunnen komen. Echt verschrikkelijk, zoiets wil ik nooit meer meemaken. De dierenarts vertelde dat dit echt heel erg veel pech is geweest en dat het niet vaak gebeurt, maar toch..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:57

Murosch schreef:
Ik zit een beetje in twijfel met alles.. Door wat ons dit weekend is overkomen is me de moed in de schoenen gezakt. Ik denk dat de meesten hier wel weten dat mijn mini vrijdagnacht een hel-bevalling heeft gehad. Ze is zelf door het oogje van de naald gekropen maar het veulentje heeft het niet gehaald. He lag verkeerd en kon niet gedraaid worden. Daarbij was het een red bag bevalling en uiteindelijk moest het veulen doorgezaagd worden om eruit te kunnen komen. Echt verschrikkelijk, zoiets wil ik nooit meer meemaken. De dierenarts vertelde dat dit echt heel erg veel pech is geweest en dat het niet vaak gebeurt, maar toch..

Met kleine ponys gebeurd dat toch snel. Heb 2 shetlanders gefokt en beide lagen verkeerd bij de bevalling. Ik zelf heb ook een veulen én merrie dood. Maar helaas "hoort dat er bij". Maar ik snap dat je bang bent geworden.
Het was gewoon echte pech

Woogy
Kabayo schreef:
Ik ben echt intactief :+ Mijn fries breng ik 9 juni naar de hengst.

Ik wil graag nog een merrie aanmelden :D
Abby go Lightly
Turbo Magic merrie
Is mijn moeders paard :)
[ [url=m/7L7NDn.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sZu5Lp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/OiuXK0.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is haar dochter uit 2016. Van Forty
[ [url=m/G0a9Y5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Oj5W4T.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4UCrSG.jpg]Afbeelding[/url] ]

En we laten haar dekken door Just Wimphof. We hebben contact gezocht met Van Uytert voor een hengstenadvies en wij zijn naar de hengstenshow geweest in Tolbert. Just wimphof was voor ons echt een uitschieter. Wij hadden een heel relaxed gevoel bij dit paard, die al zo jong zo ontspannen door de baan ging. Ook de bewegingen zijn mooi groot en ruim, en dat heeft de merrie wel nodig. Ook het karakter is zeer goed bij de hengst. Dat is ook bekangrijk
[ [url=m/BWbhjR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LRlKcQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ze word de volgende hengstigheid naar de hengst gebracht

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:08

Hier wil ik doorrijden tot het niet meer gaat (voor de wagen dan). Gewoon kleine korte ritjes om het beleren een klein beetje te onderhouden. Maar zal ook niet vaker dan 1 keer per week zijn. Ook om de spieren ene beetje in vorm te houden.

Ik snap dat je geschrokken bent murosch! Maar fokken is gokken en daarbij is zoiets natuurlijk altijd mogelijk. Zijn zoveel manieren dat het mis kan gaan.
Moet wel zeggen dat het bij mini paardjes (bewezen) vaker misgaat dan bij grote paarden. Gewoon dikke pech gehad...

Elina : schiet mooi op! hopen dat abby het nu direct pakt! Dan hebben we hopelijk in dezelfde periode een veulen!

nog 2 weken voordat lina naar de hengst vertrekt! Te bedenken dat dat strakke buikje straks gewoon dik wordt :+
Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:10

Wat vreselijk balen murosch, sterkte ermee!

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:14

Murosch, heel veel sterkte! Weet hoe machteloos je dan bent...
Hopelijk knapt de merrie er gauw van op.

Angelpam, he wat jammer!
Die van mij laat haar hengstigheid nooit zo blijken door te plassen. Sinds afgelopen winter is er wel een 4 jarige ruin in de kudde erbij gekomen, voorheen waren het alleen maar dames, hopelijk laat ze nu makkelijker zien met de ruin erbij wanneer ze hengstig is.

Afgelopen hengstigheid (van dit jaar) stond ze er namelijk zo bij:

Afbeelding

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:07

Voor de nieuwe hengstigheid, moet ik dan die 3 weken tellen vanaf de eerste dag van de laatste hengstigheid of vanaf de laatste dag van die hengstigheid??
Want anders ben ik straks nog te laat. Ze was 25 maart de eerste dag hengstig, en de laatste dag was afgelopen dinsdag. Wanneer word ze dan weer hengstig?? :Y)