[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:15

Myrthee_ schreef:
Sjintoo, mijn stalbaas heeft juist graag vroege veulens. Dan kunnen die aan het eind van het weide seizoen afgespeend worden en kan de merrie nog even aansterken op de wei.

Veulen zou bij ons meteen mee de weide op moeten kunnen. Dus daarom heeft mijn stalbaas liever een veulen in mei/ juni. Maar ik ga haar sowieso ergens anders laten bevallen waar ze onder camerabewaking kan komen en een grote bevallingsstal. Dat is bij ons helaas niet mogelijk. Dus dan hoop ik merrie en veulen daar te laten staan tot mei.

Vulina

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:31

Dan is het geen probleem toch Sjintoo? Ik vind persoonlijk de pasgeborene nu op de wei niet heel fijn, het gaat zelfs weer vriezen deze week :brr: Als je dan je merrie met veulen per Mei weer terug kunt brengen, lijkt het mij een prima tijd om te beginnen :)

Haha Myrthe, eerst laten scannen voordat je laat spuiten?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:34

Sjintoo, dat is dan fijn. Ik heb ze altijd 's avonds op stal. Al was de kleine het daar niet altijd mee eens. En vanaf mei 24/7 het land op moet prima kunnen!

Vulina, dat is inderdaad het plan. Ik wacht nog. Dierenarts loopt bijna een uur uit helaas. Maar ja, spoed gaat voor natuurlijk. Dus we wachten nog even..

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:38

Ben blij dat jullie het ook een goed plan vinden. Stelt me toch wat gerust :)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:04

Nou, wij insemineren morgen al :')

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:08

Haha goedzo, niks beter dan de natuur!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:23

Ik ben zelf ook niet zo van de hele vroege veulens, ook niet te laat trouwens. Zo vanaf april in Nederland vind ik mooi. kunnen ze snel lekker naar buiten, vind ik voor een jong veulen toch ook wel fijn.

Afbeelding
Zo staan mijn pony's nu, vannacht 15 cm sneeuw gevallen. Twee weken terug was t 15 graden, zon en stonden ze zonder jas buiten. Nu maar weer winter deken erop, want ze hebben al vrijwel helemaal zomervacht.

Twijfel nu dus of ik niet pas eind mei moet gaan laten insemineren... als ze eerste keer drachtig is hebben we april al veulen. Liefst wil ik ze toch vrij snel lekker buiten hebben.

Wat zouden jullie doen? Merrie staat dus in Zweden, nu sneeuw is niet heel normaal maar is ook niet zeldzaam.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:27

Mijn merrie wordt morgen gedekt, tja als het meteen raak is dan hebben we volgend jaar ook al in maart een veulen (mits ze niet overtijd gaat). Deze merrie toont slecht hengstig en is niet heel makkelijk drachtig te krijgen daardoor. Ik begin liever op tijd, dan heb je ruim de tijd mocht het niet meteen lukken. Ik wil niet na eind juni nog dekken. Mijn andere merrie laat ik in mei dekken.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:30

Quir schreef:
Ik ben zelf ook niet zo van de hele vroege veulens, ook niet te laat trouwens. Zo vanaf april in Nederland vind ik mooi. kunnen ze snel lekker naar buiten, vind ik voor een jong veulen toch ook wel fijn.

[ [url=m/aPw1Oy.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zo staan mijn pony's nu, vannacht 15 cm sneeuw gevallen. Twee weken terug was t 15 graden, zon en stonden ze zonder jas buiten. Nu maar weer winter deken erop, want ze hebben al vrijwel helemaal zomervacht.

Twijfel nu dus of ik niet pas eind mei moet gaan laten insemineren... als ze eerste keer drachtig is hebben we april al veulen. Liefst wil ik ze toch vrij snel lekker buiten hebben.

Wat zouden jullie doen? Merrie staat dus in Zweden, nu sneeuw is niet heel normaal maar is ook niet zeldzaam.

Ooooooh wat een heerlijk beeld is dat zeg! Die sneeuw missen wij(ik iedergeval) wel hier in Nederland!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:59

Ja, ik hou ook echt van de sneeuw! Maar keek eigenlijk toch ook wel uit naar lente, haha.

Inderdaad te laat beginnen met dekken is ook geen goed idee, maar wil liever ook geen veulen in de sneeuw... lastig lastig.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 13:07

Ik denk dat dat inderdaad lastig plannen blijft. 4 jaar geleden merrie begin juni laten dekken, een meiveulen leek me ideaal ivm meteen het land op kunnen. Merrie was meteen drachtig, maar verloor de vrucht na 50 dagen. Toen was het augustus, dus te laat om opnieuw te dekken. Jaar dus weggegooid.

Volgende jaar andere merrie eind april laten dekken, in één keer raak en dat leverde een begin april veulen op. De wei was nog wat kaal maar op zich vond ik dat wel een mooie tijd voor een veulen. De koude nachten waren voorbij.

Nu zijn we vroeg begonnen maar merrie is Maiden en ik weet niet hoe makkelijk ze drachtig raakt, dus liever wat extra tijd ervoor dan weer een jaar weggooien.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 13:26

Quir, nee, geen Uniformbloed. Dit is een Casco x Gagson Wimborn. Haar dochter was een Daddy Cool.
Heb hiervoor wel een Uniform gehad.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 17:12

Vientje is hard aan het werk aan haar paasei. Vanochtend een ei van 38 mm, nog niet zacht en baarmoedermond ook nog niet zacht genoeg. Waarschijnlijk morgen of zondag insemineren.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 17:57

stal_HD schreef:
Suffie knap dat je die allemaal ook hebt onthouden, of ken je de eigenaar ook persoonlijk.
Ik ben wat dat betreft echt een zeef. :o

Alleen Setteli heb ik wel eens in levende lijve ontmoet, maar als je zelf met zo'n combi fokt volg je meestal ook de anderen :o Ben altijd nieuwsgierig wat de combi's bij anderen doen.
Laatst bijgewerkt door suffie op 14-04-17 18:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:00

Succes iedereen met het insemineren dit weekend of de komende dagen!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:28

Ik durf mij hier weer langzaam te melden... Na een vreselijke zwarte week vorige week toch besloten om de gewonnen dekking toch te gebruiken. Ponyhengst x rijpaard merrie

Abby VS. (V. Turbo magic) Afbeelding
Afbeelding
X
Call Me Mr Handsome (v. FS champion de luxe )
Afbeelding
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:00

Wat goed Kabayo, fijn dat je er weer bij bent en dat jullie het nu zo gaan doen. Ik duim voor een prachtig veulentje voor je!!

Dat wordt dan echt een paasei Twinklebel!

Ik ken volgens mij uit dit topic maar heel weinig mensen in het echie. Alleen Kabayo en ik hebben elkaar eens ontmoet bij een fotomeeting. Maar toch weet ik van een aantal wel het een en ander van hun paarden, door ze al jaren te volgen in het DBT of de merries kijken-topics. Ik vind het DBT altijd een heel fijn topic.

Suzie was vandaag voor de derde dag hengstig. We gaan tot nu toe nog volgens het boekje! Als de rest ook zo gaat :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:14

Leuk Kabayo en fijn dat je weer meedoet!

Ik ken alleen Fotsy in het echt hier geloof ik. :D

Ik ben bijgelezen maar pfoe...welkom nieuwelingen :D

Het is hier dan toch gelukt,de merrie van mijn schoonouders is gedekt,uit de hand want los ging ze steeds maar draaien en schoppen,en hem uitdagen als een gek. Hij kon er nèt aan gelukkig. Dat ze maar snel uitgedekt is. :=

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:27

Dapper Kabayo! Ik heb er vorig jaar ook aan gedacht te dekken, maar trok het toen emotioneel nog niet.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:45

Kobayo, fijn dat je een merrie hebt gevonden die je mag laten dekken. Hopelijk maakt het uitzicht op een veulentje het verlies ietsje minder erg. Erg dapper van je! Het is je gegunt.

Fijn dat er al zo veel merries gedekt kunnen worden nu. Op naar een babyboom!

Quir, ik zou dan denk ik toch eind april of begin mei dekken. Dan heb je een begin april of half april veulen. Eventueel nog iets later. Dan is de kans op goed weer groter. Grote weersveranderingen lijken me voor zo'n ukkie ook niet fijn.

Ik vind de DBT ook een fijn topic. Het 2015 topic loopt nog steeds en vind ik erg leuk om te zien hoe de 'veulens' zich ontwikkelen. En natuurlijk leuk om te zien dat er meerdere bekenden uit het 2015 topic ook hier zijn gemeld.

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:52

Knap van je Kabayo, ik heb alles meegelezen in het 2017 topic. Ik hoop van harte dat alles zeer voorspoedig zal verlopen. Dat is je meer dan gegunt. Geweldige hengst :+:

Pretty, fijn dat de merrie toch goed gedekt is nu. Wat was het hoogteverschil?

Quir, wat een verschil in weer zeg! Ik ben niet jaloers op je hoor! :oo

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:58

Geen idee Patries. De hengst is 81 en de merrie schat ik een eind boven de 90 maar we hebben ze nooit gemeten.

Twinklebel ik heb jouw jonge merrie nog weten geboren worden,zo zonde... :(:)

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:14

Ja Pretty, volgens mij zat jij ook in het DBT 2009?
Ben daar echt kapot aan gegaan, het verlies van mijn Esmee, en de manier waarop. Een jaar lang getwijfeld wat ik nou wilde, paard kopen, toch nog weer een veulen fokken, helemaal geen nieuw paard..uiteindelijk besloten toch weer te gaan fokken en daar nu heel blij mee!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:23

Ja ik zit al heel lang in het dbt en weet ze nog goed! Zo een knap ding..dat geloof ik dat je daar kapot van was. :(:)
Knap dat je het opnieuw een kans geeft nu!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:28

Twinklebel schreef:
Ja Pretty, volgens mij zat jij ook in het DBT 2009?
Ben daar echt kapot aan gegaan, het verlies van mijn Esmee, en de manier waarop. Een jaar lang getwijfeld wat ik nou wilde, paard kopen, toch nog weer een veulen fokken, helemaal geen nieuw paard..uiteindelijk besloten toch weer te gaan fokken en daar nu heel blij mee!

Mag ik vragen wat er gebeurd is?