pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 16:53

Ja ik ken Catootje zeker :j, überschattig meisje. Tja, ik weet het even niet meer hoor. De eerste ronde was in mei, toen is ze aan de hand gedekt, ik heb de dagen keurig bijgehouden en dat was een hele nette ronde. Toen ze thuis kwam was ik ervan overtuigd dat ze drachtig zou zijn omdat ze eigenlijk vrijwel meteen compleet anders was qua gedrag (lees: boos tegen alles wat paard is). Na de 18 dagen scan was ik ontzettend teleurgesteld dat het anders was, want ik wist het zeker. De scan was wel wat vreemd, omdat er wel een geel lichaam zat maar ook een ei in aanwas, dus de DA zei 90% zeker niet drachtig, breng maar weer naar de hengst. Dat gedaan en bij aankomst leek ze meteen hengstig te reageren op de hengst. Volgende dag haar aan de hand laten dekken, ze was wel heel fel tegen de hengst maar het lukte. Volgende dag weer heen, was ze woest op de hengst, moest er niks van hebben. Zo ging dat door en toen heb ik haar hengstig laten spuiten omdat ik er niks meer van snapte. Daarop is ze 3 weken achter elkaar soort van hengstig geweest en toen was ik er wel klaar mee dus ik heb haar weer opgehaald. Toen ze terug was weer ruim 18 dagen gewacht en laten scannen. De DA concludeerde dat ze net weer hengstig was geweest.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:55

MarijeR, ook zo'n verhaal.. Merries %)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:04

Wel spannend, zou je toch jonge grut dit jaar in de wei hebben lopen? Ik ga even jouw ander topic lezen. :D

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:17

Dit is uier van merrie waar nog gezoogd aan word
Bijna niks manAfbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 19:23

Ik heb even gerekend en mocht het dan geen schijndracht zijn dan moet ze van de eerste ronde dragen ( dat zegt mijn gevoel). Dan zou ze nu op 245 dagen zitten.. zou dat overeen kunnen komen met dit uier nu?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:29

Murosch schreef:
Ik heb even gerekend en mocht het dan geen schijndracht zijn dan moet ze van de eerste ronde dragen ( dat zegt mijn gevoel). Dan zou ze nu op 245 dagen zitten.. zou dat overeen kunnen komen met dit uier nu?

Volgens mij kan dracht niet meer als ze hengstig is gespoten. Een eventueel vruchtje spuit je dan weg als een soort morning after pil zoals ik het begreep.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 19:34

Marije vertelt hierboven net over haar veulentje, ondanks hengstig gespoten en niet meer gedekt. Het zou niet moeten kunnen, maar het gebeurt dus wel.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:36

Murosch schreef:
Marije vertelt hierboven net over haar veulentje, ondanks hengstig gespoten en niet meer gedekt. Het zou niet moeten kunnen, maar het gebeurt dus wel.

Fair enough.
De kans is alleen niet zo groot denk ik :o

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:38

Volgens mij begon hier begin maart de uier, half mei is ze uiteindelijk geboren (precies 340 dagen). Dat zal dus ongeveer rond dag 260 geweest zijn.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:59

Azmay schreef:
Murosch schreef:

Volgens mij kan dracht niet meer als ze hengstig is gespoten. Een eventueel vruchtje spuit je dan weg als een soort morning after pil zoals ik het begreep.

Nee hoor volgens mij niet, heb dit vaker meegemaakt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 20:37

Nou ik kan wel zeggen dat ik m'n schoen opeet als het wel zo zou zijn. Zou wat wezen, zit ik maanden in twijfel over een merrie, krijgt de ander straks een veulen whahaha

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:39

Of bij allebei _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:26

Murosch schreef:
Nou ik kan wel zeggen dat ik m'n schoen opeet als het wel zo zou zijn. Zou wat wezen, zit ik maanden in twijfel over een merrie, krijgt de ander straks een veulen whahaha

_O-

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:29

Murosch schreef:

Of beide, haha :+

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:47

Hengstig spuiten lukt maar binnen een bepaalde periode van de dracht. Het exacte getal ben ik vergeten maar als je na die periode spuit, lukt het normaal gezien niet meer.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 22:18

Oké, ik kan het op Google niet vinden.. ik heb wel even geteld en ze zou dan tussen 23 en 25 drachtig moeten zijn geweest toen ze hengstig is gespoten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:20

Twee surprisepakketjes dus. <:)
Heel benieuwd wat daar uit komt.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 15:54

Ik dacht drie weken maar ik weet niet waarom dat zo in mijn hoofd zit. Geen idee dus of het correct is ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 18:35

Ik heb geen flauw idee. Technisch gezien lijkt me de kans ergggg klein dat er een veulen in zit, maar ik hou haar gewoon in de gaten. Scheelt dat ik vrij precies weet voor wanneer het dan zou zijn (11 april). Heb ik 2 pony's om in de gaten te houden :)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:04

Als ik eraan denk, vraag ik het na.
Bij mij was het bij een jonge merrie (paard wordt dit jaar 16), ze was toen 2. Stond bij een vriendin. Ze liepen samen met een jonge hengst (lang verhaal, wij hadden dat eerst niet door :o ). Balte is toen op stal gezet door een blessure en mijn vriendin dacht dat ze haar nog hengstig gezien had. Toen is ze naar huis mee nam, heeft ze eerst nog enkele dagen bij die jonge hengst terug gelopen en heeft die vriendin haar voor vertrek hengstig gespoten. Enige tijd later kwam ik op een ochtend buiten, hingen er vliezen aan haar "achterste" en vond ik een dood vruchtje op de grond van ca 90 dagen oud. Ik weet nog dat die vriendin (is dierenarts) toen zei van dat kan niet van het hengstig spuiten zijn want dat werkt maar de eerste ... (en dat stuk ben ik vergeten).

Later is Balte voor echt gedekt geweest en heeft ze haar vruchtje na zestig dagen verloren. Het was dus zeker niet de spuit ;) maar een probleempje met haar dracht.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 00:10

Waarom heb je haar eigenlijk niet laten scannen? Geen verwijt overigens maar nieuwsgierig

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 09:30

lisa Helga is 2 keer gescand zelfs...

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:34

Als ik het me goed herinner is het PGF2 alpha wat ze spuiten als ze 'hengstig spuiten'.
Als dat klopt dan zorgt dit hormoon er voor dat de slijmlaag in de baarmoeder (endometrium) wordt afgebroken omdat er geen vruchtje ingenesteld zit. Dan kan de cyclus opnieuw beginnen en de merrie dus opnieuw hengstig worden en ovuleren.

Maar misschien als de vrucht al wel ingenesteld zit, wordt er genoeg progesteron geproduceerd dat de dracht wél in stand blijft en het endometrium niet wordt afgebroken. De progesteron productie is in het begin van de dracht afkomstig van het geel lichaam, verder in de dracht wordt het overgenomen door iets anders (weet even niet wat). PGF2 alpha geeft een signaal aan het gele lichaam dat progesteron productie gestopt moet worden, maar als het gele lichaam al niet meer hoofd verantwoordelijk is voor de progesteron productie, kan het misschien zo zijn dat het 'hengstig spuiten' inderdaad niet meer werkt.
Weet niet zeker of het zo zit hoor en hoe lang het duurt voordat de vrucht ingenesteld zit in het endometrium en wanneer de progesteron productie wordt overgenomen. Als het wel zo werkt dan zou het wel beetje kunnen aansluiten op jouw verhaal Balte.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:43

Maar na het hengstig spuiten is ze nog een keer gescand toch? Kunnen ze dat dan zo erg missen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:45

Myrth97 schreef:
Maar na het hengstig spuiten is ze nog een keer gescand toch? Kunnen ze dat dan zo erg missen?

Zeker kunnen ze dat missen :j