Ontzettend weinig aanmeldingen veulenverkiezing

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 15:26

lucifertje schreef:
Iris82 schreef:
Ik heb juist het idee dat door dit topic er veel meer gestemd wordt op 'andere' veulens dan normaal gesproken. :) Wel leuk voor die gebruikers.

Heeft het topic zijn doel bereikt *\o/* :+

Euh, ik stelde enkel de vraag waarom er zoveel minder aanmeldingen waren...

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:28

Jellybeans schreef:
Mwah lijkt me niet zo zinvol, 2 wedstrijden. Er wordt toch altijd wel op de bekendste veulens gestemd. Want de fans vinden die vast ook het mooist. :P

De winaars van de eerste wedstrijd mogen natuurlijk niet meer meedoen aan de tweede wedstrijd, anders zou het inderdaad niet veel zin hebben.
Mars, zoveel werk is het toch niet om uit te zoeken welk veulen de meeste reacties/topics hebben?

Het was zomaar een idee. Blijkbaar speelt het wel bij een hoop gebruikers als je dit topic doorleest. En het is voor de deelnemers natuurlijk ook niet leuk als dit onderwerp ieder jaar terug gaat komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:28

LukieBradley schreef:
Ik denk dat het merendeel die het niet leuk vinden niks jaloers zijn of wat dan ook. Maar het gewoon niet leuk vinden omdat het op voorhand al voorspelt is.
Dan is de lol eraf.
Dat vind ik nl ook zo, ik gun het iedereen maar omdat je van te voren al kan voorspellen hoe of wat is de spanning en de lol eraf. Dat is wat ze bedoelen denk

Gelukkig denken sporters niet zo, zou een saaie olympische spelen worden.
Ohhh als Anky/Charlotte meedoet ga ik liever in de zon zitten :+

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:29

Top 3 met 3 verplichte keuzes (dus verplicht 3 veulens kiezen) maakt het al Intressanter. Zo krijgen er meer veulens punten maar niet alleen de populaire. Iemand stemt 1x zielig/populair en 2x daadwerkelijke keuze qua uitstraling/mooi.

Juist als mensen op 1 paard stemmen is het vertekend en makkelijk beinvloedbaar

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 15:30

Ik ben ooit kampioen geworden..l nu liep mijn pony de sterren van de hemel, maar ik was ook de enige in mijn categorie.... Das niet leuk winnen kan ik je vertellen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:31

Volgens mij lopen de inschrijvingen terug doordat er na een half jaar (of zelfs voor de geboorte al) uberfanatiek bepaalde veulens steeds weer (letterlijk) in the picture duwen er bij de meeste andere veuleneigenaars de zin ontbreekt om hun veulen dan ook nog op te geven. Of, nog praktischer: het ontbreekt ze stomweg aan tijd om hun veulen op dezelfde manier elke weer met nieuwe fototopics onder de aandacht te brengen zodat ze nog iets van een kans zouden kunnen maken.

Als potentiele stemmer vind ik het ook verwarrend, want ik dacht altijd dat de Bokt veulen van het jaar verkiezing een fotowedstrijd was waarbij alleen de ingediende foto beoordeeld werd. Nu lijkt het een populariteitscompetitie geworden te zijn waarbij mensen op het populairste Boktveulen stemmen - tja, dat is dan een self-fulfilling prophecy, want juist 'fans' van populaire en vaak in the picture gebrachte veulens zullen veel fanatieker hun stem uitbrengen dan bijvoorbeeld mensen die het leuk vinden om gewoon af en toe wat plaatjes te beoordelen. Dus die halen de hele onpartijdigheid van een fotobeoordelingstopic om zeep.

Ik denk dat gezien de manier waarop er tegenwoordig campagne wordt gevoerd de competitie maar beter herschreven kan worden naar 'het populairste Bokt-veulen', en dan hoef je mensen ook niet eens meer te laten stemmen: kijk gewoon welk veulen de meeste in the picture-topics van zijn eigenaar heeft gekregen en die wint. 8-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:33

Ladymadonna, Dat is geen vergelijk.
Het topic bestaat immers niet uit 1 veulen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:36

Sizzle schreef:
Gelukkig denken sporters niet zo, zou een saaie olympische spelen worden.
Ohhh als Anky/Charlotte meedoet ga ik liever in de zon zitten :+

Sporters die op dat niveau deelnemen moeten er van leven, dat is dus niet te vergelijken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:37

Tivoli schreef:
speedfiets_2 schreef:
Euhm ben ik de enige die het logisch vind dat de veulens van de populairste topics winnen? immers heeft dan de ts vaak veel reclane voor het veulen gemaakt door veel topics te plaatsen

Maar het gaat toch om het MOOISTE boktveulen?
Niet om het meest gevolgde, populairste of meest bekende veulen?

niet compleet waar..

Stem jij bij de politieke verkiezing op een persoon die je voor de verkiezing nog nooit gezien hebt, of nog nooit echt wat over gehoord hebt? of stem je op iemand die je hebt kunnen volgen, waarover je een mening hebt kunnen vormen, zowel over de partij standpunten als over de persoon.. Dan hoeft ie niet elke week met z'n hoofd in beeld te staan, maar je moet ze wel ergens gezien of gehoord hebben, anders stem je er echt niet op..

zo ook met veulens.. ik zal niet stemmen op een veulen waar ik niet of nauwelijks iets over gehoord of gezien heb.. 1 mooie foto kan iedereen wel vinden van zijn/haar veulen.. Het plezier van het dier een beetje kennen telt wel degelijk mee.

Nu hoef ik niet doodgespamd te worden over een veulen.. maar een beetje uitgebreide itp na de geboorte en een topic een paar maanden later over het wel en wee sinds dien met een paar mooie foto's verspreid over die periode trekken dan wel mijn aandacht..

je kunt geen verkiezing winnen, of heeeeeel lastig als je jezelf/je dier niet onder de aandacht hebt gebracht.

Ik zal absoluut geen oerlelijk veulen als winnaar bestempelen omdat ik er mee doodgegooid ben.
maar ik zal ook niet een bloedmooi veulen als mooiste benoemen als ik er totaal niets van gezien of gehoord heb verder.. dan moet je denk ik naar een veulen keuring gaan, daar kijken ze puur naar uiterlijk..

mooi op bokt, houdt voor mij ook het karaktertje, of rare trekjes in, tesamen met een mooi uiterlijk.. dat maakt voor mij een mooi veulen.

__Elizabeth

Re: Ontzettend weinig aanmeldingen veulenverkiezing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:42

Een veulen verkiezing en politieke verkiezing vergelijken :')

Ik kijk altijd wie mij het meeste aanspreek van de foto's die zijn ingestuurd. Daar zit dus diegene die overduidelijk dit jaar wint voor mij niet bij. Ik heb echt het idee dat mensen het namenlijstje afgaan en kiezen wie ze kennen en niet verder kijken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:48

ik kijk altijd even welke topics er zijn over de betreffende veulens en maak op basis van alle informatie de keuze wat voor mij het leukste veulen is..

veulens die niet of nauwelijks een topic hebben, vallen dus inderdaad hier af.. daar ben ik heel eerlijk in.. ik wil er wel iets over kunnen lezen en een stukje meekrijgen.. hoeven echt geen twintig topics of honderden foto's en filmpjes te zijn verder.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:00

Ik vind het apart hoe mensen dan komen met vergelijkingen uit het 'echte leven' (bijv. dus die van mij over een bekende springruiter, een andere over een politieke partij of de olympische spelen) maar dat telt dan allemaal niet omdat het 'maar een boktverkiezing is'.. het zijn overdreven voorbeelden maar maken het voor iedereen (hoop ik) wel begrijpbaar.. misschien belangrijk om verder te kijken en de kern van het verhaal er uit halen.

Dit gezegd te hebben ben ik wél voor een neutralere inzending van de veulens. Eventueel naar 1 (of meerdere) mods opsturen of heel 'kaal' naam, geboortedatum, foto 1 en 2. Mensen kunnen dan zelf hun invulling wel vinden van hoe ze het veulen beoordelen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:03

Misschien was 'mooiste' niet de juiste woordkeuze. :)
Wat ik ermee bedoelde was 'meest aansprekend' of leuk getekend, mooi gebouwd, correcte gangen of leuk kleurtje/koppie...
En daarmee wilde ik zeggen: dáár zou het toch om moeten draaien,en niet om wie de meeste zieltjes kan winnen (ik bedoel niemand in het specifiek!) of wie de meeste stemmers weet te ronselen, wie het bekendst of BB'er is....
Anders zou je net zo goed alle wedstrijden in de toekomst zonder foto's in het stemtopic kunnen doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:07

Ik heb net gestemd en daar ook bij gezet waar ik mijn stem op gebaseerd heb; niet op zielige verhalen, de bekendheid van de Bokker of hoeveel topics er al over dat veulen geopend zijn. Aangezien het volgens mij oorspronkelijk een mooiste foto-verkiezing was heb ik of gestemd op een erg mooie foto, of op een mooi veulen.
De zielige verhalen mogen wat mij betreft in de toekomst ook achterwege blijven, net als links naar andere topics over dat veulen. Het ging toch om die ene foto?
Als het toch een populariteitswedstrijd blijkt te zijn, dan stem ik voor het idee van Tivoli: in plaats van dat er foto's gepost worden kunnen we dan volstaan met een lijst met gebruikersnamen. Veulennamen zijn dan ook niet meer nodig. 8-)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:11

Ik heb voor het eerst sinds ik lid ben gestemd, juist door dit topic :j. Ik ben niet zo'n actieve bokker (meer) en heb dus gestemd op de veulens die mij het meeste aanspraken qua uitstraling.
Wellicht dat er door dit topic nu juist meer mensen gaan stemmen op uiterlijk/uitstraling dus dan is er i.i.g. iets teweeg gebracht :j

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:15

Ik vind ze, werkelijk waar, allemaal leuk. Dus.... Zijn er veulens die nog geen stem hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:20

Kan de organisatie niet gewoon zelf een topic met poll openen met de vraag; 'hoe stem jij op de veulencompetitie?'. Dan laat je mensen kiezen tussen wat ze het belangrijkst vinden:
- ik vind de foto het best genomen
- ik vind het veulen het mooist/best gebouwd
- ik volg al alle topics van de eigenaar over dit veulen en ben fan
- ik vind het verhaal erachter zo zielig/ontroerend

Dan wordt meteen duidelijk hoe Bokkers stemmen en wat voor competitie het dus eigenlijk is - in plaats van dat er 4 competities door elkaar lopen, waarbij 2 invalshoeken gegarandeerd meer stemmen opleveren dan de andere 2. Op basis daarvan kun je besluiten hoe je het volgend jaar gaat doen: alleen op basis van mooie foto's of goed gebouwde veulens? Dan alle andere info schrappen en mensen alleen foto's laten beoordelen. Een zielige-verhalen-wedstrijd? Maak dat dan meteen vanaf het begin duidelijk zodat iedereen zijn zieligste verhaal klaar heeft, net als wanneer het een populariteits-wedstrijd is: dan weet iedereen die mee wil doen dat hij al een half jaar voor de geboorte moet beginnen met fotospam, aftel-topics en 'de buik is alweer 5 cm groter' fototopics.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:23

Ik fok niet, maar als ik wel een veulen zou hebben dan zou ik het denk ik wel aanmelden. Gewoon omdat ik er trots op zou zijn en het leuk zou vinden het op Bokt te zien schitteren.
Ik volg ook niet heel veel kraamstal topics. Af en toe wel en dan is het toch logisch als je iemand volgt dat je dat veulen ook leuk vindt? Bij de merrie veulens heb ik op een veulen gestemd waarvan ik een topic gevolgd heb, ik vind dat ook echt een heel leuk veulen. Tweede stem heb ik gegeven aan een veulen dat me vanaf de foto aansprak.
Bij de hengstveulens heb ik op een veulen gestemd van een bekende (nou ja....de fokster van mijn eigen paard :D ) maar ik vind dat werkelijk een prachtig veulen. En ook hier de tweede stem naar een veulen dat mij vanaf de foto aansprak. En dan vind ik het grappig om te zien dat er meer mensen zijn die op die zelfde 2 paarden gestemd hebben. Toch een kwestie van smaak.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:31

Is altijd leuk als er gestemd kan worden maar vaak weet je op voorhand al welke veulens er winnen.
Dit jaar zit mijn veulen er voor het eerste in. Was leuk geweest indien ze had gewonnen maar verder lig ik er niet wakker over als ze niet wint. Is voor de leuk, en als het dan de populaire bokkers zijn. Ja zijn hebben er dan ook alle tijd in gestoken voor de 'PR'. Dan 'verdienen' ze het wel. En dan is het ook logisch dat zij winnen. Meestal stem ik op het veulen die mij het meeste aanspreekt.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:35

Ik heb niet alle berichten gelezen, dus misschien is het al gezegd. Maar misschien is het een idee om de stemming te veranderen? Op splitsen in een publieksfavoriet en een soort expert panel favoriet?
Je kunt dat panel gewoon laten bestaan uit een groot aandeel bokkers die objectief kijken naar de veulens en dus niet geraakt worden door een verhaal. En waarop ze het baseren kun je onderling afspreken. Eventueel in verschillende categorieën (dan wordt het misschien iets te uitgebreid ).

Op die manier is iedereen tevreden denk ik. Je hebt toch een soort publiek stem, wat ook écht leuk is. Maar de veulens worden ook wat serieuzer beoordeeld.

Tenzij je het gewoon leuk en laagdrempelig wil houden. Wat eigenlijk de hele essentie van de stemming was, of niet?

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:36

essie_blue schreef:
Vind zoveel reacties omtrent de veulenverkiezing ontzettend naar.. Het gaat toch om Bokt-veulen?? Voor mij is hét boktveulen van dit jaar het veulentje waarover meerendeel het hier heeft. Vind bij sommige reacties de afgunst er vanaf druipen... net zoals dat iemand bij het opgeven zei 'geen zielig verhaal, dus ik maak toch geen kans', bah wat flauw, dat mensen dit echt zo serieus nemen.. :n

Helemaal waar!!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:41

Ik heb ooit eens een merrieveulen geplaatst. Prachtig fries veulen met perfect front, aandoenlijk en zeer mooi sprekend hoofd, uitstraling en supergangen. Dat ze niet gekozen werd als merrieveulen van het jaar had ik vrede mee. Alleen wat ik erg raar vond was dat het inderdaad een populairder en toch naar mijn mening een veel smakelozer veulen was.

Ik ben zelfs geen friezenfan dus dat ik dit veulen perfect noemde is niet omdat ze van mij was. Ik snap dat smaken verschillen, maar ik zie nu vele mensen die op Beer stemmen bij de hengstveulens en ik vind het een leuk veulen {Hou me ten goede KoudbloedKim} maar hij is zeker niet de mooiste. Ik vind dat daardoor de echte knappe veulens met mooie gangen enz enz toch te kort worden gedaan in de verkiezing en het inderdaad alleen om populariteit gaat.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:45

xyzutu2 schreef:
Ik heb net gestemd en daar ook bij gezet waar ik mijn stem op gebaseerd heb; niet op zielige verhalen, de bekendheid van de Bokker of hoeveel topics er al over dat veulen geopend zijn. Aangezien het volgens mij oorspronkelijk een mooiste foto-verkiezing was heb ik of gestemd op een erg mooie foto, of op een mooi veulen.
De zielige verhalen mogen wat mij betreft in de toekomst ook achterwege blijven, net als links naar andere topics over dat veulen. Het ging toch om die ene foto?
Als het toch een populariteitswedstrijd blijkt te zijn, dan stem ik voor het idee van Tivoli: in plaats van dat er foto's gepost worden kunnen we dan volstaan met een lijst met gebruikersnamen. Veulennamen zijn dan ook niet meer nodig. 8-)

als het om die ene mooie foto gaat,
dan wint dus degene met de grootste beurs die de mooiste foto kan laten maken door de beste fotograaf ;)..

aan alle manieren waarop je gaat beoordelen kleven voor en nadelen.
als je het slechts op 1 foto zou mogen beoordelen, dan krijg je meer een fotografie wedstrijd of wie het beste kan toileteren, dan over het veulen.

ik denk dat ieder voor zich beslist wat een mooi veulen een mooi veulen maakt.. anders dan bij keuringen waarbij regels vastliggen waarop 'experts' de veulens beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:53

elenaMM77 schreef:
als het om die ene mooie foto gaat,
dan wint dus degene met de grootste beurs die de mooiste foto kan laten maken door de beste fotograaf ;)..

aan alle manieren waarop je gaat beoordelen kleven voor en nadelen.
als je het slechts op 1 foto zou mogen beoordelen, dan krijg je meer een fotografie wedstrijd of wie het beste kan toileteren, dan over het veulen.

ik denk dat ieder voor zich beslist wat een mooi veulen een mooi veulen maakt.. anders dan bij keuringen waarbij regels vastliggen waarop 'experts' de veulens beoordelen.

Op zich snap ik je punt, maar als er nu een foto verkozen wordt tot 'mooiste' Boktveulen, dan weet ik dus niet waar 'mooiste' voor staat: populariteit, een zielig verhaal, een goede fotograaf of een fokker die de perfecte verhoudingen heeft bereikt. Dat zorgt voor een hoop onduidelijkheid en naar ik schat dus ook voor weinig inzendingen.

Natuurlijk zorgt een professionelere fotograaf voor professionelere foto's, maar wat dacht je van mensen die gewoon talent hebben, of die het geluk hadden om een heel bijzonder moment vast te leggen? Zo'n foto als dat van het marktveulen Henkie is eigenlijk een hele matige foto, maar hij is wel erg grappig en wel ook als je hem vergelijkt met alle andere inzendingen, plus het legt de sfeer van zo'n markt erg mooi vast, dus die had ik ook hoog op mijn lijstje staan als het puur om de foto's was gegaan. Voor mij zou deze echt in de categorie lucky shot vallen.

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik erg veel inzendingen dit jaar erg lelijke foto's vind hebben; ze hebben geen sfeer of het veulen staat er ongunstig op of allebei. Dan maak je het je veulen ook niet heel erg makkelijk om te winnen. Er zijn genoeg zonnige dagen geweest dit jaar; als je je veulen mee wilt laten doen, trek er dan ook een paar dagen voor uit om hem (zelf) leuk op de foto te zetten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:03

dat is precies wat ik ook bedoel xy,
het stukje investeren om je veulen onder de aandacht te brengen is in principe uiteindelijk dat loont.
ik denk niet dat iemand die extra veel topics maakt nu meteen extra veel stemmen trekt.

wel zal iemands populariteit en/of bekendheid zeker invloed hebben op de uitslag. Immers waar je ook in het leven voor kiest, het overgrote deel kiest voor iets dat naast leuk/goed/smaakvol is ook voor de bekendheid of herkenbaarheid. dat zul je altijd houden.. Of het nu gaat over wie het eurovisie songfestival wint, of de verkiezing van het bokveulen.. kwaliteit is niet het enige dat meetelt daar waar het algemene publiek mag stemmen, simpelweg omdat iedereen zo zijn eigen beweegredenen, motivatie en opvatting heeft.