Schofthoogte veulens 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

iEmmaaa

Re: Schofthoogte veulens 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 16:00

Ik kom er ook nooit helemaal uit met die percentages en de groeicurve. Volgens de curve zou die van mij ergens rond de 167 eindigen. Wat gezien zijn ouders van 168 en 172 niet heel gek zou zijn. Maar volgens de percentages wordt hij maar krap aan 160.

Volgens mij wordt het toch gewoon maar afwachten :')

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 16:59

iEmmaaa schreef:
Volgens mij wordt het toch gewoon maar afwachten :')

Als ik van de percentages uit moet gaan..., dan moet ik toch eens aan de aanschaf van een potje Pokon gaan denken.

Maar dit topic kan een prima test omgeving zijn, over een jaar kunnen we zien of de voorspellingen al een beetje kloppen. Misschien is ze gewoon een laatbloeier. (neemt niet weg dat er best een verschil is tussen de percentages en de groene groeicurve)

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 17:01

haha bij mij lijken de percentages juist wel te kloppen, hoewel ik het niet erg vind als ze iets groter wordt. moeder 1,35 en ander 1,46. Volgens de percentages zou Bailey dan 1,41-1,45 worden. Maar volgens de groene groeicurve zit ze rond 1,48-1,50m? Dat lijkt me toch ook een beetje raar...

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 17:04

Rivano schreef:
Vraagje over de tabel van MSD.

Moeder = 1.66m
Vader = 1.74m
Hierdoor verwacht ik dat mijn merrieveulen zo rond de 1.68cm/1.70cm wordt.
Heb beide tabellen gebruikt om de groeicurve erin te zetten omdat ze er ergens tussenin zit.

Resultaat in de tabellen:
Laatste meeting met ruim 11,5 maand => Hoogte: 1.46m.
Resultaat in: Groeicurve_165-169_cm
[ [url=m/cyXHIT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dus zou ik zeggen, doe eens gek: eindstand 1.67m/1.68m. En vergeleken met pa en ma, geen vreemd resultaat.

Resultaat in: "Groeicurve_170-175_cm":
[ [url=m/f63cEl.png]Afbeelding[/url] ]

Dus zou ik zeggen, doe weer eens gek: eindstand 1.69m/1.71m. En vergeleken met pa en ma, geen vreemd resultaat.

Maar als ik de percentages gebruik (91%/93%) komt ze uit op ongeveer 1.57m/1.60m. Dat vind ik wel een 'onverwacht' resultaat en ook nogal een verschil als je de curve gebruikt.

Min vraag:
Zit ik ergens met mijn berekening ernaast? Interpreteer ik de groeicurve tabel verkeerd? Of klopt er iets niet in de PDF?
Lijkt me niet dat gerelateerde berekeningen nogal verschillende resultaten geven.

Dus:
    Eindstokmaat per percentages: 1.57m/1.60m
    Eindstokmaat per groene curve tabel 1: 1.67m/1.68m
    Eindstokmaat per groene curve tabel 2: 1.69m/1.71m

Gemiddeld resultaat: Je warmbloed paard wordt ergens tussen de 1.57m en 1.71m.... :') Verassend.

Beste Rivano,

Ik heb precies hetzelfde met mijn veulen Lily-Fee. Moeder van Lily-Fee is als driejarige gemeten op 1,64 m en vader is gemeten als driejarige op 1,71 m. Volgens de fokker zijn beide nog twee centimeter doorgegroeid na hun derde, maar ik hou bovenstaande gegevens aan. Ik verwacht dus dat Lily-Fee tussen de 1,65 m en 1,70 m wordt.

Tabel lijkt haar vrij groot in te schatten 1,73 m plus. Berekening gaf met vijf maanden en zeven maanden tussen de 1,64 m en 1,67 m aan, maar nu lijkt zij volgens de berekening steeds kleiner te worden. Met 8,5 maanden tussen de 1,61 m en 1,64 m en met elf maanden tussen de 1,60 m en 1,63 m. Lily-Fee heb ik met 11 maanden gemeten op 1,48 m en 1,60 lijkt mij dan erg klein (groeit ze in twee jaar en een maand nog maar 12 cm.). Dit denk ik ook omdat ik meer veulens ken die met 11 maanden kleiner waren dan Lily en groter zijn geworden van 1,65 m. Ik denk dat de waarheid ergens tussen de grafiek en de tabel is. Persoonlijk ik denk dat Lily-Fee rond de 1,68 m gaat uitkomen.

Groetjes!

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 17:07

Luna2006 schreef:
alstu :D
[ [url=m/Hh8O7v.png]Afbeelding[/url] ]

Heb Lily-Fee gemeten met 11 maanden op 1,48 m. Dus ze krimpt nog meer :Y)

Roquefort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 17:08

Ja dat klopt inderdaad niet Rivano, was een aantal pagina's terug ookal discussie over. Ik weet niet wat klopt, hoop dat de tabel klopt- mijne is met 13 maanden 135... Volgens de tabel kan hij de nu 1.50 nog halen! Denk dat het enige wat we kunnen doen afwachten is... En over 2 jaar al onze tabellen posten om te kijken of ze klopte of niet!

Ik gok dat hij 146 gaat worden...

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 18:25

Roquefort schreef:
Denk dat het enige wat we kunnen doen afwachten is... En over 2 jaar al onze tabellen posten om te kijken of ze klopte of niet!

Leuk experiment! Op basis van alle gegevens hier kunnen we onze eigen Bokt groeicurve calculator maken. ;)

Als ze met 1.74m x 1.66m alsnog 1.57m uitgroeid, zou toch wat zijn... ^)

Maar misschien is dit de verklaring voor ons plot klein uitgevallen paarden:
Bokt voorpagina nieuws: 17/3/2017
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1915814

DanielleVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 02:40

Ik denk dat de groei van een paard niet alleen maar berekend kan worden aan de hand van de afstamming of een berekening. B-) Ik denk dat het veel meer individueel is (ook binnen het ras), waardoor we die inschatting niet kunnen generaliseren in een formule. Vandaar ook die brede balk in de tabel. Het heeft denk ik met zoveel meer factoren te maken; beschikbaar voedsel, mate van verwerking hiervan, het wel of niet tot uiting komen van bepaalde genen en in welke mate... etc.. Natuurlijk is een inschatting wel te maken aan de hand van de ouders, maar er blijven uitzonderingen :j Ik denk dat die groeicurve die verschillende mensen invullen hier een realistischer "ongeveer-beeld" geeft dan de formule, want zeker weten doe je nooit...

Vandaag trouwens die van mij nog eens gemeten, nu op 13 maanden 1,53! : :o

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 08:27

Die % heb i een tijdje terug ook berekend bij Bryana, die zei dat ze boven de 1.60 uit zou komen.
Nu hoeft dat van mij nou weer niet hihi.
Vader 1.52, moeder 1.49 dus lijkt me ook sterk.

Moet zeggen dat ik haar de laatste keer niet gemeten heb, maar verbaas me er iedere keer weer over dat ze alweer gegroeid is. Bryana staat in de opfok, ga minimaal 1x per maand heen.
Afbeelding
Afbeelding
M'n dochter op de foto is ca 1.55

Deze foto was met 5.5 mnd
Afbeelding

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 17:17

Ik ben gisteren weer bij Liv langs geweest. Had vorige keer gezegd dat ze met 11 maanden 1.35 was, maar toen was ze 10 maanden (1 april gemeten). Nu met 12 maanden is ze 1.40 :) Ze groeit dus wel, ook al lijkt het van niet :') Ze is nu wat minder overbouwd en wat langer in het lijf aan het worden.
Ter vergelijking, dit was op 1 april:
Afbeelding
En dit was gisteren:
Afbeelding

Al met al heel tevreden met hoe ze er bij staat en ben heel benieuwd hoe ze aan het eind van het seizoen uit de weide komt.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 17:36

Wings_love schreef:
Ik ben gisteren weer bij Liv langs geweest. Had vorige keer gezegd dat ze met 11 maanden 1.35 was, maar toen was ze 10 maanden (1 april gemeten). Nu met 12 maanden is ze 1.40 :) Ze groeit dus wel, ook al lijkt het van niet :') Ze is nu wat minder overbouwd en wat langer in het lijf aan het worden.
Ter vergelijking, dit was op 1 april:
[ [url=m/sqgfBP.jpg]Afbeelding[/url] ]
En dit was gisteren:
[ [url=m/ynbFFY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Al met al heel tevreden met hoe ze er bij staat en ben heel benieuwd hoe ze aan het eind van het seizoen uit de weide komt.

Wat is Liv toch een leukerd! Hoe groot is haar moeder?

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 17:43

Lily_Fee schreef:

Dank je wel!! Moeders is krap 1.60 m en Liv is haar eerste veulen, dus verwacht ook niet dat ze heel groot wordt. Dat hoeft ook niet, ben zelf ook maar klein. Maar als ze tussen de 1.60 en 1.65 m uitkomt ben ik heeeel tevreden :)

Hoe is het met Lily-fee? Dat werd wel al een flinke dacht ik me te herinneren?

Roquefort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 23:51

Wat een leukerd die Liv! Je ziet haar veranderen. Staat ze in voorthuizen ? Ziet er zo bekend uit!

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 08:24

Wings_love schreef:
Lily_Fee schreef:

Dank je wel!! Moeders is krap 1.60 m en Liv is haar eerste veulen, dus verwacht ook niet dat ze heel groot wordt. Dat hoeft ook niet, ben zelf ook maar klein. Maar als ze tussen de 1.60 en 1.65 m uitkomt ben ik heeeel tevreden :)

Hoe is het met Lily-fee? Dat werd wel al een flinke dacht ik me te herinneren?

Lily-Fee gaat super. Ze heeft alleen droes gehad, maar gelukkig mag ze 8 juli weer terug naar stal. Dan kan ik haar rustig opmeten, want op zo'n hobbelig land lukt dat niet echt. Laatst wel geprobeerd en kwam met 11 maanden op 1,48 cm, maar dat kan dus nog wat veranderen. 1,48 cm is alleen wel heel klein volgens de berekening en heel groot volgens de tabel. Ik weet het dus niet meer... ik gok dat ze rond de 1,65 cm wordt. Maar ze is eigenlijk groter dan alle andere merrieveulens bij haar in de buurt, dus precies weet ik het niet. Misschien wordt ze wel groter.

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:19

Roquefort schreef:
Wat een leukerd die Liv! Je ziet haar veranderen. Staat ze in voorthuizen ? Ziet er zo bekend uit!

Dank je wel! Leuk om dat verschil te zien he :) Ze staat in Middelharnis. Maar volgens mij lijken bijna alle opfokstallen op elkaar :D

Lily-fee: Fijn dat ze nu weer opgeknapt is! Als ze 1.48 was met 11 maanden, is ze nog groter dan Liv haar vriendinnetje Lynn. En dat is al een joekel. Denk dat ze wel echt flink gaat worden dan!
Over de precisie van de meting.. laten we zeggen dat ik daar sta met een rolmaat, een nieuwsgierige Liv en een kudde 1-jarige merries in mijn nek die zich afvragen of mijn paardenstaartje net zo lekker smaakt als dat van hun soortgenoten :+ Zal er waarschijnlijk wel een paar cms naast zitten, maar gaat om het idee :)

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:18

Wings_love schreef:
Roquefort schreef:

Dank je wel! Leuk om dat verschil te zien he :) Ze staat in Middelharnis. Maar volgens mij lijken bijna alle opfokstallen op elkaar :D

Lily-fee: Fijn dat ze nu weer opgeknapt is! Als ze 1.48 was met 11 maanden, is ze nog groter dan Liv haar vriendinnetje Lynn. En dat is al een joekel. Denk dat ze wel echt flink gaat worden dan!
Over de precisie van de meting.. laten we zeggen dat ik daar sta met een rolmaat, een nieuwsgierige Liv en een kudde 1-jarige merries in mijn nek die zich afvragen of mijn paardenstaartje net zo lekker smaakt als dat van hun soortgenoten :+ Zal er waarschijnlijk wel een paar cms naast zitten, maar gaat om het idee :)

Ik snap het helemaal. Die kleine meiden opmeten is niet makkelijk. Lily vindt de meetlat een beetje eng, dus staat ze op en neer te hupsen. Ja ze is ook groter dan de meeste andere merries, maar de rekenformule zegt dat ze tussen de 1,62 cm en 1,64 cm uitkomt... dus ik snap er helemaal niks meer van.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 17:03

Hier vandaag 1 jaar en 1.41 1/2 schoft. Heb de touwtjes manier proberen te doen,vd vetlok op kogel tot punt elleboog,Dan onderaan loslaten en vd punt elleboog omhoog boven de schoft. Dan komt er ongeveer nog 15 cm bij, als dat gaat kloppen ben ik helemaal blij.
Ouders 1.47 en 1.65.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 06:51

Mooie updates allemaal en wat zien alle paarden er goed uit! Heerlijk om ze zo te zien opgroeien.
Ik ben gisteren ook weer aan het meten gegaan, Castello is nu 13 maanden en 1.59m. Dat gaat hard!
Afbeelding

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:23

Mijn jonkie ook weer gemeten, op een paar dagen na 13 maand en 157 :)

Roquefort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:57

Nog steeds maar 1.36 (13 maanden) maar hij is wel aan het veranderen!
(8,10,12 en 13 maanden)

Afbeelding

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:30

Oh wauw roquefort, die ziet er goed uit! Is echt aan het veranderen inderdaad! Wat is zijn afstamming?

Ik heb Alpha vandaag ook weer even gemeten. Hij wordt zaterdag 1 jaar, maar heb dan geen tijd om te meten helaas. En er zal in die paar dagen vast niet zoveel verschil in zitten ;). Hij was vandaag 1.44, toch weer 4cm gegroeid deze maand. Hij is nu echt met een groeispurt bezig, zie hem gewoon veranderen.

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:36

Potver Roquefort, die ziet er goed uit in zijn zomerpak! Je ziet hem echt goed veranderen :)

Emmaa, Liv en Alpha lopen ongeveer gelijk op dus :) Alpha is iets groter nog. Gaat het verder goed met hem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:55

Jeetje, dat is al een heel paardje zo!

Hier staat de groei volgens mij even stil.
Heb nog niet gemeten, maar heb niet het idee dat hij gegroeid is.
Ik vind het ook best lastig om hem goed op gewicht te houden. :o
Je merkt echt dat opgroeien een heleboel energie kost.

Roquefort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 23:00

Thanks <3

iEmmaaa schreef:
Oh wauw roquefort, die ziet er goed uit! Is echt aan het veranderen inderdaad! Wat is zijn afstamming?

Het is een Don Cremello x Wup, nrps dus.

Ja dat probleem heb ik ook KBK, blijf er maar voer in stoppen maar hij blijft wat schraal...Op de fotop lijkt het wel mee te vallen maar je ziet z'n ribben net iets te goed. En Beer is echt 2x zo groot als de mijne, snap dat dat helemaal een uitdaging is!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 07:50

Wings_love schreef:
Emmaa, Liv en Alpha lopen ongeveer gelijk op dus :) Alpha is iets groter nog. Gaat het verder goed met hem?

Ja Alpha doet het echt super. De staleigenaar is alleen wat minder blij met hem... Hij heeft nogal het voorjaar in de bol en krijgt wat streken :o . Maar ach hij laat zich ook weer goed corrigeren en eerlijk gezegd vind ik hem echt hilarisch als hij zich zo gedraagd. Zodra je hem corrigeert kijkt hij je altijd aan met zo'n blik van 'ja maar ik ben heel stoer' en huppelt dan weer vrolijk met je mee :')

Met Liv ook alles goed?