[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:19

Woogy schreef:
Het geen wat ik me afvraag is het volgende: de twee hengsten zijn zo totaal verschillend, maar je zegt dat ze beide je merrie aanvullen?
Begrijp me goed, ik keur niets af en vind dat iedereen zelf moet weten hoe en wat ze dekken en fokken, maar vond deze combi aan hengsten vrij interessant door hun verschillen :)

Het geeft niet hoor, het zijn inderdaad ook totaal verschillende soorten en type hengsten. Maar ik zou ook graag volgend jaar nog een keer een kruising met een lusitano willen (mijn veulen van dbt 2015 was van een lusitano hengst). Wat ik bij mijn merrie mis is lengte in het voorbeen en schoudervrijheid en ook zou ik iets groter ook niet erg vinden.
Toto geeft prachtig goedbewegende en mooi gelijnde veulens. Met een mooi koppie, ik ben alleen bang voor een veulen met hetzelfde karakter als mijn merrie ik zou graag een wat rustiger en koeler karakter willen en denk niet dat toto dat kan geven..
Kambarbay geeft goede stevige en geharde veulens met een goed stabiel en koel karakter (voorzover ik nu weet) hij geeft maat Door en hij is inderdaad zoals Luna2006 perfect voor meerdere takken van de sport wat ik zelf erg prettig vind. (Toto is natuurlijk erg dressuur gefokt)

Dus dat is dus de keuze, waar ga ik liever voor? Wat vindt ik leuker en belangrijker? Het veulen blijft sowieso wat het ook word van en bij mij. <3

Woogy

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:41

Ik snap je :) Ben benieuwd wie je gaat kiezen en hoe je baby uiteindelijk uitpakt :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:20

Ik ben ook erg benieuwd Lovelyn.
Ik val bij Kambarbay inderdaad om zijn lengte, karakter, veelzijdigheid en prachtig kleurtje.
Toto is ook prachtig, maar daar heb ik mij nooit zo in verdiept omdat hij enkel dressuur gefokt is. En te klein fokt naar mijn zin.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:42

Ik vind Kambarbay op de foto's wel beperkte schoudervrijheid hebben, maar dat kan natuurlijk vertekenen.
Maar de keuze is mooi weloverwogen, leuk om te zien :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:47

webster543 schreef:
Cynthia, omdat er in de openingspost staat dat je gegevens moet pb'en. Maar ik weet nog niet wanneer het frummel geboren zal worden omdat ze nog niet gedekt is :D of heb ik iets mis begrepen :o?

Ik zie je bericht nu pas :) Maar dat kan je inderdaad pas doen als je weet dat je merrie drachtig is en weet wanneer ze uitgerekend is :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:25

Hier zijn er weer 2 heel ruim door de 3 weken en hebben niets van hengstigheid laten zien bij het schouwen :)

22 januari - MarijeR - DT Midnight Party Girl x Fallen Ash Eagles Dark Deputy
23 januari - MarijeR - DT Pattons Lightning Lizzy x Fallen Ash Eagles Dark Deputy

Ziet er naar uit dat Deputy zijn merries al weer klaar heeft voor dit seizoen. Wat zal hij balen :')

Amy is weer hengstig geworden maar dat was ook wel volgens de verwachting. Minder dan 12 dagen na de laatste dekking en ze heeft altijd een lange hengstigheid terwijl bij haar de eisprong juist vaak wel vroeg is. Maar ze is dan met een jong veulen aan de voet nog niet zo easy peasy te dekken en Fire (jonge, onervaren hengst) had haar daardoor ook pas de laatste dagen kunnen dekken. Dus toen was de eisprong al geweest waarschijnlijk.
Nu wel al vroeg in de hengstigheid gedekt dus goede hoop dat het nu wel raak is.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:36

Je bent er weer vroeg bij volgend jaar Marije!

Ik heb mijn merrie nog niet hengstig gezien dit jaar. Ze is er meest wel heel duidelijk in, dus ik vermoed zomaar dat het dit weekend wel eens kon beginnen (mooi weer erbij). Ik wacht nog wel even af tot iets verder in het seizoen voordat we beginnen met dekken. Ik heb de accomodatie niet voor zo'n vroeg veulentje.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:44

Mijn merrie is vanaf begin februari al iedere drie weken zeer goed hengstig.
Marije, wordt er bij die kleintjes niet gescand?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:05

Oh MarijeR goed bezig zo te horen. Ocharme hij is al klaar voor dit seizoen.

Hier mijn merrie al hengstig van januari erna was de hengstigheid niet meer goed (ik zag dat aan de hengsten hier :P ) maar de laatste was wel goed dus hopelijk bij de volgende dan naar de hengst brengen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:25

Silly1972 schreef:
Marije, wordt er bij die kleintjes niet gescand?

Als ze niet te klein of te smal zijn kan het wel. Ik laat ze door een DA scannen die van ver moet komen en dan wacht ik tot er meer tegelijk gescand kunnen worden. Het heeft weinig zin om ze op 18 dagen te laten scannen en te horen dat een merrie niet drachtig is terwijl ik dat ook met schouwen kan zien. Als ze weer hengstig wordt, weten de hengsten dat hier eerder dan de DA ;)
Kan zelfs zijn dat ik ze pas in het najaar uitwendig laat scannen tegen de tijd dat ze op stal komen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:40

Jazzy vanmorgen nog weer gescand en er was wel een ei, maar baarmoeder was nog niet hengstig. DA heeft haar hengstig gespoten en morgen eind van de middag weer terug komen.
Het lastige is dat ik een dag van te voren in de ochtend moet bestellen bij de hengstenhouder (Duitsland). Of ik moet het zelf ophalen, maar het ligt niet naast de deur, helaas. Maar als het moet dan moet het. :+

We hebben wel een hengstje op stal om mee te schouwen, maar Jazzy toont haar hengstigheid heel erg slecht. Maar morgen mag ie even aan haar snuffelen :P

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:35

Klinkt logisch Marije.
Maar wat doe je dan als het uiteindelijk en tweeling blijkt te zijn?

Wel erg leuk om zo allemaal dingen te leren nog op mijn oude dag hhaha

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:25

Wij hebben Pris aan de appelazijn in de hoop op een dametje...Dinsdag aanstaande verhuisd Zaar naar ons huisje toe en zodra Priska er klaar voor is, gaan we aan het pooieren :D

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 15:11

Hier zit Jade ook aan de appelazijn :P

Morgen komt de DA Crome en Jade scannen. Crome zit dan 7 dagen na bevalling, Jade op 28 dus zou bijna aan haar 2e hengstigheid moeten zitten, niet?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 15:19

Zou appelazijn werkelijk helpen? Het liefst zou ik een merrie fokken. Maar vraag me af of dit daadwerkelijk zal helpen.. Volgens mij heeft Liby namelijk een voorkeur aan hengsten maken :')

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 15:35

Het zou de ph waarde in de baarmoeder beïnvloeden dus ik geloof er wel in, de meisjes zijn trager maar sterker, de jongens sneller maar zwakker :P

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 19:58

Mij maakt het niet uit dus Harmony hoeft geen appelazijn haha.
Ik ga morgen haar aanstaande bezoeken, kijken of hij in het echt ook zo mooi en braaf is en hoe zijn nakomelingen zijn.

Als dat zo is dan wordt ze bij haar eerstkomende hengstigheid geïnsemineerd.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 20:01

Ik begin voorjaarskriebels te krijgen, jullie zijn allemaal al zo op tijd begonnen en ik zit maar te wachten tot eind april voordat ik wil beginnen met mijn merrie haha. Als het wel mag lukken, dan kan ik volgend jaar eerst van jullie veulentjes gaan genieten :D. Weet iemand hoe het zit bij de dracht van een shetlander? Bij een paard is de gemiddelde draagtijd 340 dagen. Bij mini-paardjes tussen de 300 en 320 dagen dacht ik (vanuit de topics van Marije). Maar hoe zit het bij een shetlandpony, is dat ook 340 of vaak wat korter?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 20:18

Hier is de eerste merrie ook al gedekt sinds gisteren, vandaag weer en zondag de laatste keer.

Dit zijn mijn beide combinaties dus, beide hengsten AMHA.

Zij is diegene die nu al gedekt is
Afbeelding
Zwart sabino splash van kleur, hengst is smokey black

Enjoy zal normaal gezien volgende week hengstig worden, zij zal dan naar hh gebracht worden.
Afbeelding
Zwart appaloosa, hengst is silver d'apple

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 21:33

zo wat word er hier al veel gepraat _/-\o_ :j

Al_Zawraa wat leuk dat je er ook weer bij bent.
en wat fijn dat je dat stuk nu kan afsluiten.

Woogy wat bijzonder eigen merrie en eigen hengst. wat een gave hengst <3

Cynthia82 *\o/* jee jij er ook bij met je eigen fokproduct van zelfde jaar als Wings.
wat is Black Marvel gaaf zeg en een mooie kleuren kansen

linda2008 dat valt wel mee ik dacht dat die groter was.
wat fijn dat je merrie waarschijnlijk verkocht is.

Dustinlover is veulen nog verkocht?
jeeej hij mag nu dus ook gaan dekken super jo en dik verdient

inowa volgend jaar dus weer een veulentje.
en nog even kijken welke hengst het beste past,

Luna2006 dat valt wel mee ja ik vroeg dat.

pretty eerst nog genieten van de drachtige merries en veulens van 2016

Casarell welkom wat leuk. eerst nog genieten van deze dracht en dan de kleine.

AnniekSlijk wat fijn dat je je merrie weer laat dekken voor 2017.

Setteli wat balen dat de cystes niet gunstig zijn om te verwijderen.
mooie hengst paard of pony? wat fijn dat er nu een begin is.
Ja dat is wel meer plannen dag van te voren moeten bestellen.

Myrthee_ wat leuk en mooie combinatie.

Ennasil92 wat een teleurstelling zeg maar op naar een mooie jaar met meer geluk en een mooie veulen.

juval wat leuk waar word veulen ingeschreven? heeft die nog wel genoeg bloed voor nrps als je die daar laat inschrijven?
hier best een merrie die alles eng vind en 2 super nakomelingen tot nu toe 1 van 3 jaar word dit jaar gedekt en dan een jaarling. merrie is zo gemaakt heeft een verleden. maar nakomelingen zijn zo makkelijk tot nu toe,
de 3 jarige ook kan ik een zijl overheen leggen en er overheen lopen paraplu boven haar houden en mee wandelen. singeltje op doen. alles is voor haar zo normaal.
veel paarden worden gemaakt hoe de karakter is en niet mee geboren.

MarijeR ook weer de eerste drachtig leuk ga zeker weer volgen en cam staren.
als alles pakt heb je volgend jaar een hoop kleintjes leuk hoor.

Michelle_S hele mooie combinatie en wat een gave merrie,

Murosch mooie doel juiste kinder pony's is super lastig.
hier wachten we ook tot eind april begin mei.

webster543 welkom

Memere mooie combinaties

las ook nog wat over kleur kansen
hier had ik een donkerbruine mama vader van mama zwart, en papa donkerbruin en daar kwam Wings uit zwart hadden maar 6% kans op zwart.
ben erg benieuwd wat er nu uitkomt zwarte mama zwarte papa en papa is vosfactor vrij.
maak ik dan geen kans op vos of heb ik dat verkeerd begrepen.

zo nu alles bijgelezen en gereageerd vanaf nu meer reageren en morgen is foto`s plaatsen van mijn combinatie

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 22:19

Eind van middag nog even langs de DA geweest om te scannen. Toen ik haar uit de wei haalde nog even langs het hengstje op stal geweest, maar geen belangstelling en geen geknipoog.

Maar bij de DA was ze op de scan zo hengstig als maar kan. Mijn dierenarts heeft toen de hengstenhouder gebeld (haar Duits is wat beter dan die van mij, hahaha) en we konden gelukkig nog bestellen voor morgen! Dus morgenmiddag wordt ze geinsemineerd!

Polleman: Dark Dornik is een pony van 1.50 groot, maar toont echt als een paard.
Afbeelding

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 01:13

Toont inderdaad net paard maar wat een gave pony zeg.
Ze toont haar hengstigheid dus nog niet echt maar gelukkig wel hengstig genoeg en wat fijn dat je dierenarts nog sperma kon regelen.
Wat ik me alleen afvraag morgen dekken en dan zondag scannen of ei weg is zo niet weer sperma bestellen voor maandag of hoe gaat dat?

Sperma wat ik straks nodig heb moet uit België komen is ook dag van te voren bestellen en vraag me dan af hoe het allemaal te doen warschijnlijk maak ik me druk om niks.

Maar toen bonita 1ste x gedekt was was diepvries en werd meteen besteld en naar kliniek gebracht en daar opgeslagen.
En 2de keer was vers maar van hengstenhouder om de hoek haalde het zelf op smorgens scannen en daarna halen als nodig was.

Setteli schreef:
Eind van middag nog even langs de DA geweest om te scannen. Toen ik haar uit de wei haalde nog even langs het hengstje op stal geweest, maar geen belangstelling en geen geknipoog.

Maar bij de DA was ze op de scan zo hengstig als maar kan. Mijn dierenarts heeft toen de hengstenhouder gebeld (haar Duits is wat beter dan die van mij, hahaha) en we konden gelukkig nog bestellen voor morgen! Dus morgenmiddag wordt ze geinsemineerd!

Polleman: Dark Dornik is een pony van 1.50 groot, maar toont echt als een paard.
[ [url=m/XvAoqF.jpg]Afbeelding[/url] ]

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 06:27

Setteli, DD is echt gaaf!!! :~

Wat zijn er alweer een hoop combi's bekend/gemaakt...
Ik wacht ook nog eventjes voor ik de eerste merrie laat dekken. Al kriebelt het wel nu ik ze toch beide op stal heb staan :o

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 11:35

wij wachten ook nog even hoor. ik wil ze volgend voorjaar het liefst wel direct naar buiten kunnen doen, dus als het in mei geboren wordt is prima.

@polleman, paard is niet zozeer angstig, maar heeft erg last van verlatingsangst en dan is ze dus heel onrustig.
Ik wil graag bij KWPN in laten schrijven. maar nrps kan ook, merrie heeft meer dan 50% xx/ox bloed, dus dat zit wel goed. KWPN heeft denk ik net iets meer waarde of niet?
hengst of merrie maakt ons trouwens ook niets uit. dus geen appelazijn hier.. maar ben wel benieuwd of het echt werkt. :)

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:16

juval schreef:
wij wachten ook nog even hoor. ik wil ze volgend voorjaar het liefst wel direct naar buiten kunnen doen, dus als het in mei geboren wordt is prima.

@polleman, paard is niet zozeer angstig, maar heeft erg last van verlatingsangst en dan is ze dus heel onrustig.
Ik wil graag bij KWPN in laten schrijven. maar nrps kan ook, merrie heeft meer dan 50% xx/ox bloed, dus dat zit wel goed. KWPN heeft denk ik net iets meer waarde of niet?
hengst of merrie maakt ons trouwens ook niets uit. dus geen appelazijn hier.. maar ben wel benieuwd of het echt werkt. :)

Dan zit bloed wel goed ja.
Hier hebben we nrps paarden de merrie waar het mee begon was kwpn maar werd geen ster Door vriendjes poletiek toen heb ik haar over geschreven naar nrps.
En er zullen mensen zijn die zeggen van vriendjes poletiek dat kan niet maar is toch echt zo.
Als de jury zegt mooie merrie en posetief cometaar geeft en daarna aan voorbrengen vraagt is het jou merrie en die zegt nee ik breng hem alleen maar voor en vervolgens zegt de jury oké dan weet ik genoeg dan nemen we hem alleen in stamboek op.
En jaar later word ze bij nrps ster

Maar kwa stamboek is ieder zijn keuzen, je kan ook bij nrps keuringen gaan kijken en bij kwpn en dan zo bepalen wat goed voelt voor je