[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:03

paard89: Pretty was in februari, toen het nog onder 0 ging, al zo hengstig dat ze constant stond te pissen. Nu zou ze hengstig moeten worden volgens de DA, en ik heb er net met mijn hengstje langs gestaan, waar ze normaal spontaan hengstig van wordt, maar neen... 0.0. Echt helemaal niks! Geen piepje, geen interesse... De dierenarts komt morgen pas omdat ze dan normaal goed hengstig zou moeten zijn maar nu weet ik niet of ik hem moet bellen om te zeggen dat ze niet hengstig is...

Stel dat ze schijndrachtig is, kan het dan dat ze ook niet hengstig wordt?
Of kan het zijn dat ze toch drachtig is?

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:00

Als ze schijndrachtig zijn worden ze niet meer hengstig. Als je DA gescand heeft lijkt me de kans klein dat ze drachtig is, maar het is niet onmogelijk. In principe zouden ze van hengstig spuiten ( 2 keer) met een aantal uren tussen beide spuiten na 5 dagen weer hengstig moeten worden. Maar je DA komt morgen langs, je kunt hem altijd vragen wat je moet doen. Ik zou wel laten scannen, dan weet je direct hoe het ervoor staat.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:07

Ach Paard89 wat jammer, maar al weer geinsemineerd dus!
en de drachtige dame dus niet meer? Hopelijk kun je snel genieten van een mooi veulen.

Tammiebels hopelijk snel weer thuis, kun je weer fijn van je veulen genieten.
Dat lijkt me nou ook niet grappig, heb je een veulen en moet je t naar de hengstenhouder brengen.

Ayasha nou dat zou niet fijn zijn schijndrachtig.
Typisch dat ze helemaal niet hengstig toont.

Fotsy hopelijk wordt ook jouw merrie gauw drachtig.

Hier spoelt de Da ook als er een bacterie of vocht in de baarmoeder zit, samen met oxytocine spuiten wordt er wel geinsemineerd.
Met dracht als gevolg.

Leonoor whow 50 hectare, das pas een stukje grond.
Gaaf!!!

Jibbel DA komt dus morgen?
Succes!!

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:22

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:28

50 hectare is wel echt geweldig zeg!!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:04

Ja is echt onwijs :j Was van de winter wel eens bezorgd met die sneeuw, maar hij kwam er zelfs vadsig doorheen :+

Heb echt onwijs geluk met die stek, enorm!

Balen van de merries die niet drachtig (lijken), hoor het helaas vrij veel dit jaar....

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:27

Ik ken dat gevoel, die leegte, het gemis als je paard niet bij je thuis staat, hier ondertussen al twee weken in kliniek, ga deze week nog eens op visite, maar het is voor het goede doel.

Vorig jaar direct drachtig en ook gespoeld, dus ik denk dat het alleen maar positief is voor de innesteling van het eitje in een propere baarmoeder.

50hectare amai zeg, ik dacht dat ik een grote weide had, is er een peulschil tegen.

Volgens hengstenhouder, wil iedereen volgend jaar een laat veulen gezien het slechte weer in het voorjaar, dus hebben we nog genoeg tijd, niet?

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:58

Aslan is 17 maart geboren maar die heeft in het begin beter weer gehad als de laatste week/weken, kwa nattigheid droog en kou is niet erg.
Zou het bij eventueel een volgend veulen weer zo doen

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 07:22

Ja maar maart en zelfs april is helaas niet meer haalbaar.
Het loopt niet altijd van een leien dak. Ik hoop op een mei veulen volgend jaar.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:22

paard89, succes met je hoogdrachtige dame

jibbel, ik vind het prima hoor dat ze daar even staan maar ik mis ze wel, helemaal nu het veulen er is. Ze is mn eerste veulen ooit dus nog net iets specialer voor mij (soms ben ik ook echt penny hihi)

ayesha, geen ervaring mee, sorry

leonoor, pfff 50 ha...ik droom verder <3

Hier is de merrie net terug gebracht, nou 18 daagjes afwachten. Ook altijd weer spannend.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:27

Ik hoop hier dus ook op een mei-veulen. :)
Had het van de eerste keer gepakt was het maart geweest.

paard89: blijkbaar is het normaal dat ze het niet toont. Hij scant haar vandaag sowieso nog eens dus.. :) Vanavond komt hij en morgen moet ik inderdaad zelf spuiten om de 2 uur meen ik. :) 3 spuitjes...

Leonoor: misschien heeft het weer er toch wel mee te maken dat ze moeilijker drachtig worden? Ik weet het niet.. ik hoop iig dat ik haar nog drachtig krijg.

lisch: jeij! :D Ze ziet er goed uit zeg! :) Mooie merrie!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:44

Schim haar ei zat er nog, was nu 5,5 cm. Vanmiddag weer insemineren en dan vrijdag weer scannen. Als het dan weg is, gaan we spoelen.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:04

5,5 cm :wow: Nicole? Lijkt me gruwelijk groot... mm zou eerder toch?
Was ie al zacht? Dan ben je mooi op tijd en hopelijk is ze dan drachtig na het spoelen.

Tammiebels fijn de merrie weer thuis, nu duimen voor dracht?

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:26

tjinta, ja idd nu duimen

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:41

Hier helaas ook geen drachige merrie. 'Gelukkig' wist ik het al voor de DA kwam scannen, want ze liep al op 5meter afstand achteruit naar mijn ruin om zich aan hem op te dringen, slettebak, haha!
Ben minder teleurgesteld dan ik dacht, eigenlijk voelt het wel als een opluchting dat ik het nu zeker weet.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen dus!

5,5 cm is toch niet zo heel groot? Bij mijn merrie werd hij afgespoten bij 5cm, omdat ze hem ander tot wel 6/7 cm laat doorgroeien

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:34

Das erg jammer Jibbel... nu de volgende ronde?

Volgens mij moet het toch echt millimeter zijn en niet centimeter. ;)
Een veulenembryo is op dag 18 net 1 centimeter groot.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:55

hier brengen we waika ook altijd naar de hengst op het station niet leuk met een jong veulen maar je moet wat -O- gelukkig zijn ze er vaak snel weer :j

waika heeft ook grote eitjes altijd :j 6cm volgens mij niet tjinta maar echt cm begin te twijfelen.. gaat googlen :P

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:57

In deze follikel zit een eicel die ook verder rijpt en begeleidende cellen. Deze cellen scheiden hormonen af, onder andere het hormoon dat er voor zorgt dat de merrie hengstig is, en dat ze kan bevrucht worden. Wanneer de follikel een grote van 4 tot 6 cm heeft barst deze open en komt de eicel vrij. Deze wordt opgevangen door de eitrechter en komt op deze manier in de eileider terecht. Op dit moment kan een bevruchting plaatsvinden.

Dag 24: Het veulen heeft de grote van een erwtje, het meet ongeveer 1,25 cm.

zo is het duidelijker ;)

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:01

*\o/* *\o/*
Ohhh oké ja Follikel is groot, in centimeters en de eicel die eruit komt is dus veel kleiner.

Ik dacht al huh... vruchtje van 18 dagen een centimeter, dan kan de eicel niet vijf centimeter zijn, maar het follikel dus wel. _/-\o_
Duidelijk!!!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:27

Grappig he, dat een follikel zo groot groeit! Ja het weer speelt absoluut mee in het slecht drachtig worden dit jaar :j Maar eerlijk gezegd, hoor ik dat al een paar jaren achter elkaar. Lange koude gure winters en dito voorjaar, dat is niet handig.

Paarden staan weer op het gebied, moesten uiteindelijk lopend want binnen notime zaten 2 jeeps en de trailer tot de assen in de blubber vast (was niet mijn idee hoor).

Moarn stond al op de trailer toen we Baggio nog moesten laden (stonden tijdelijk kilometertje bij elkaar vandaan), ze hoorde hem en gooide meteen hij haar benen wijd en stond te piesen. Baggio natuurlijk flink heftig, maar kan hem dan nog steeds laden (los, voor me uit). Op het gebied toonde ze ook hengstig, maar ze rook niet en Baggio wilde ook niet springen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:33

We kijken even aan hoe deze ronde gaat ontwikkelen. We willen nog wel een poging wagen iig.

Ik vroeg het nog aan mijn DA en die gaf ook al aan dat het weer idd niet echt lekker mee speelde. Maar ja, anderzijds, een rijp ei, gesprongen en wel, vers zaad, wat houdt een bevruchting dan nog tegen?? Kan me dan ergens niet voorstellen dat het weer daar nog invloed op heeft (Wel op het hengstig worden van de merrie).

Vind je dat ergens niet spannend Leonoor, dat je merrie toch ging piesen, ook al rook ze niet? Dat ze dan misschien toch haar vruchtje kwijt is geraakt?

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:46

Hihi Jibbel daar had ik het vorige week ook over met mijn DA. :D
Amia had nog wat vocht en het follikel was nog niet gesprongen, DA kwam de dag na de inseminatie weer scannen.
Ze zei direct ahh zal wel niet gesprongen zijn met dit koude weer....
Maar was het dus wel *\o/* gelukkig.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:58

Hoor idd Veel over het weer. . Ik heb altijd een dek op zodat ze het lekker warm hebben en mooi in het haar Ik geloof erin licht niet te vroeg uit doen maar dat werkt nu al niet meer natuurlijk Waika ben ik vroeg me begonnen en was toen ook nog niet helemaal op rit met hh hengstig gedekt 3x 7 dagen later weer mega hengstig weer 3 x gedekt en daarna 21 dagen weer erbij en 1 x gedekt ei weg dragend ging laatste keer mooi volt
Laatst bijgewerkt door lisch op 29-05-13 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:21

Volgens mijn DA is maar 1 op de 3 eitjes goed, dus wil zeggen dat je maar 33,333%kans hebt dat ze bevrucht worden en verder groeien zonder dan nog de externe factoren, pfff, maar hoop doet leven.

Jibbel toch jammer, op naar de volgende poging.
Spannend afwachten.

Lisch bedankt voor de verduidelijking, vroeg me ook al af.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 23:37

Interessante cijfers fotsy! Ik ben eigenlijk steeds op zoek naar zulk soort info en cijfers, maar kan er maar weinig over vinden. Laten we maar hopen op een klein wondertje bij de volgende poging!