[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bimmetje

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:24

haha ok dan ;)

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 01:01

Pauk schreef:
Woensdag ;) als ze ook in de vrachtwagen staat op weg naar de hengst

Dus gaat zeker door?

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 07:03

Dus ook ooit dekplannen voor knappe naatje !Leuk Jes!

In Melodys stamboom zit Gomel en Nimb vandaar ook het zeer wakkere koppie van Mel!

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:17

ja suus, er zijn zeker ook nog dekplannen met nada.
Al toen we haar kochten.
Maar voor mij is de sport nu even belangrijker dan dekken.
Dus nu eerst de sport in dus ;)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:37

MelodyT schreef:
De verkoop prijs van zo'n mini rond welke koers ligt dat dan ongeveer??

Vanaf zo'n 1000 euro voor pet quality tot uhm... echt belachelijke bedragen. Ook in Europa durven ze echt wel 10.000 of meer te vragen voor goede veulens, ook met de huidige markt.
In Amerika is het nog veel gekker.

Bimmetje, hier vraag ik voor het scannen ook altijd of er 'kleine handjes' spreekuur is :D

Muzefee, ben je met Heaven al eens naar een keuring geweest?

Pauk, hoeveel merries laat je dekken?

AZ, ja die arabieren prijzen liegen er ook niet om...
Bij de mini's zie je dat idd ook wel dat ze alleen ter dekking staan voor amerikaans geregistreerde merries of zelfs alleen voor merries die door de eigenaar van de hengst zijn goedgekeurd.
En vaak is een hengst maar voor enkele gastmerries beschikbaar. Heb ik ook liever dan een hengst die 20 merries per jaar dekt hoor.
Maar aan de andere kant, bij de mini's zie je in Nederland ook wel dat amerikaanse hengsten voor minder dekgeld worden aangeboden voor niet-amerikaans geregistreerde merries. Persoonlijk snap ik dat niet, gebruikt ie voor AMHA merries zijn ene bal en voor andere rassen zijn andere bal? :+
Volgens mij is de kwaliteit van z'n kwakkie bij iedere merrie hetzelfde.
Ik denk dat ze dan gewoon meer merries bij de hengst willen ofzo.
Er is ook wel een erg groot verschil in dekgeld hoor. Sommige nmprs hengsten vragen ze maar 50 euro of nog minder voor en er zijn ook zat amerikaanse hengstjes die voor 500 euro ter dekking staan. Maar helaas heb ik er daar nog niet eentje van kunnen vinden die ik zoek voor mijn merries. Zou een hoop geld schelen :+

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:55

Paint-horses schreef:
Pauk schreef:
Woensdag ;) als ze ook in de vrachtwagen staat op weg naar de hengst

Dus gaat zeker door?

Wat mij betreft wel! Ik droom al 2 jaar van deze combi en Pauk wordt 17 dit jaar dus het moet wel nu gebeuren anders hoeft het niet meer..
Ze is geweldig met veulens, heeft ook de oma-rol over Otje genomen nu en ik gun haar gewoon nog een eigen kind.
Bovendien zijn ze voor de sport zo vreselijk leuk! Ik gun iedereen zo'n paard :D

Marije.. Dan ineens 3!
De planning was 2 tot ik gister filmpjes liet zien van de laatste nakomeling van Pauk (Hier op bokt van bokker Tass) en hij was zo positief verrast dat ik er gelijk op in kon spelen.
Ik ga binnenkort is bij hem kijken, vind hem leuk en heel groot geworden op foto's en film dus dat wil ik zelf wel is zien!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:13

ja verschillen in dekgeld bestaan dr wel ja :P maar ook in verkoop prijzen van veulens etc. natuurlijk :P

wij hebben dit jaar ook een paar nieuwe hengsten op het oog, waarvan het dekgeld ook abnormaal is :p en dan bijna altijd nog natuurlijk dekking,... en dan red je het niet met 2 uurtjes rijden..... !! :D
maar dat maken we dan weer goed door andere merries die door onze eigen hengsten gedekt worden.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:14

dekgeld bij ons ligt op 280 en 350
Die van 350 is van een bewezen tophengst

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:31

Dan ligt het dekgeld bij paints toch nog weer anders, als je een paint, quarter of arabier er mee wilt laten dekken, voor andere rassen liggen ze weer lager.
Ik vind dat overigens zelf wel zonde, dat ze ook buiten het ras om dekken, maar dat is dan weer mijn persoonlijke mening.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 12:41

Paint-horses schreef:
Ik vind dat overigens zelf wel zonde, dat ze ook buiten het ras om dekken, maar dat is dan weer mijn persoonlijke mening.

Ik vind dat ook altijd zo zonde. Ons hengstje zal tzt dan ook niet ter dekking komen voor niet Arabieren, als hij uberhaupt al openbaar te dekking komt ;)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 12:53

Ik vind het niet eens zonde, zeker bij de minipaarden zijn er zat kwaliteitsvolle nmprs merries (maar persoonlijk kan ik daar niets mee want die kan je amper showen).
Maar ik snap niet dat hengstenhouders daar minder dekgeld voor vragen. De hengst levert toch dezelfde prestatie? Dat een veulen minder opbrengt dan een volle AMHA, daar kan de hengst niets aan doen. Je selecteert hooguit de merriehouders die graag een nakomeling van een bepaalde hengst willen hebben en niet voor de verkoop fokken. Bij de huidige shet/nmprs markt, zie ik dat als een pluspunt :)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 13:18

Daar heb je helemaal gelijk in Marije. Ik kan me ergens wel voorstellen dat je je hengst wel buiten het ras laat dekken, maar om daar dan een lagere prijs voor te vragen? Dat is dan toch de beslissing van de merriehouder, of die wel of niet voor dat geld wil dekken.
Maar bij de Arabieren is het zelfs zo dat ze bij een zuiver Egyptische hengst vaak meer dekgeld vragen voor een zuiver Egyptische merrie dan voor een Arabische merrie met andere bloedlijnen.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:00

en waarom is dat dan AZ?
Vind dat wel een beetje onzin hoor.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:06

Dat is omdat ze er vanuit gaan dat een zuiver Egyptische duurder verkocht zal worden dan een niet zuiver Egyptische, wat natuurlijk niet altijd zo is.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:15

nee idd.
Onzin dus :P

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:33

Inderdaad, gelukkig is dat ook niet bij alle zuiver Egyptische hengsten zo. Niet dat ik er 1 om zou laten staan trouwens ;)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:52

Hallo allemaal,

Ik meld mij ook maar even.
Jorina is vandaag geinsemineerd door Alexandro P.
Afbeelding

Gabbana (het veulen van dit jaar) bevalt zo goed, dat we besloten hebben het nog eens te proberen.
18 mei scannen! Spannend!

Heb net 13 pagina's zitten doorploegen, maar heb mooie combi's voorbij zien komen.

Ennuh, ik vind Whisperer ook een mooier dier. Wat meer paard om te zien. Die ander vind ik persoonlijk wel iets te luxe voor een Haflinger...

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:31

MariekeA Spannend! Mooie hengst!

Stakkato is niet te luxe, tegenwoordig willen we dat zien..
Ik heb een 2-jarige hengst van hem uit Kyra en die is net zo leuk als z'n moeder (en vader natuurlijk ook) dus ik zou best nog wel is een veulen van hem willen maar dat zit er voor volgend jaar denk ik niet in

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:37

Pff, kwam vanochtend op stal, waren de merries uitgebroken, ze stonden met zn allen op het hengstenweitje. De merries stonden daar lekker gras te eten, en hadden de hengsten weggejaagt naar de andere kant van hun land. :+ Rahnanah stond lekker tussen de hengsten in. Gelukkig gingen ze makkelijk weer mee naar hun eigen wei, Aziza meenemen en de rest volgt :)
Gelukkig kunnen beide merries momenteel eigenlijk niet hengstig zijn, aangezien Aziza pas rond volgend weekend weer hengstig zou moeten worden (en aan haar gedrag te merken denk ik dat ze misschien wel drachtig is), en Hala heeft gister voor het laatst Regumate gehad, dus die hoort ook pas morgen of overmorgen hengstig te worden. Ook snappen de hengsten gelukkig nog niet zo goed wat ze met de merries aan moeten.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:03

Pauk schreef:
Stakkato is niet te luxe, tegenwoordig willen we dat zien..

Jullie misschien, maar persoonlijk vind ik dat te luxe. Ik vind persoonlijk dat een Haflinger wat meer body mag hebben.
En fokken is een kwestie van smaak.
Wil niet zeggen dat ik stamboektechnisch gelijk heb. Hoeft ook niet.

AZ, dat is lekker wakker worden zo!

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:15

@MariekeA welkom, mooie hengst :)

@Al_Zawraa, ff schrikken zeker ;)

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:28

MariekeA Je heb gelijk hoor! :)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:29

Nou dat is wel ff schrikken ja, ben blij dat de hengsten nu nog jong zijn! Als ze dat volgend jaar doen zal het waarschijnlijk wel anders aflopen.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:10

nou dat was ook weer even schrikken AZ!
Gelukkig snappen ze het niet haha

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:37

Mijn merrie wordt ook gedekt door de tinker Araghon.
Heb een veulen van bijna 2 van zijn vader Aaron lopen en ben al benieuwd naar wat het gaat worden volgend jaar.
Afbeelding
Afbeelding
Jiske is 152 hoog en Joula scheelt nu al niet veel meer met haarIS altijd spannend alleen al of alles goed gaat
Dus we duimen nu al.
De man waar ik de wei van huur vind het gelukkig goed dat er volgend jaar een veulen bij staat
Verwacht dat ze volgende week hengstig wordt en gedekt wordt ze was ook al helemaal onderste boven destijds van Aaron