[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:52

Hier nog geen beweging gevoeld en ze is volgende zondag (20/11) 200 dagen.
Zal een rustig veulentje zijn dan zekers :D

Libertylove

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:41

Ik heb bij mijn merrie vanaf een maand of 3 het veulen al gevoeld.
Is erg vroeg, maar het veulen was toen al erg druk aan het doen. Zag zelfs op het weiland duidelijk iets bewegen in haar buik... Het vorige veulen heb ik ook vrij snel gevoeld.

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:48

Hera schreef:
ja, uitwendige echo kan wel, maar inwendig niet meer. Dat bedoelde ik ook. :)
Eefiepeefie: onze merries zijn op dezelfde dag uitgeteld! Spannend! Hier dus 188 dagen vandaag :)

Oh haha blijkbaar heb ik niet helemaal goed geteld ;)

Ik heb bij mijn merrie ook nog niets gevoeld hoor.. Hoop dat dat snel gebeurd!

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:56

@Hera Ik kom op 185 dagen vandaag! 8 mei geinsemineerd -> 31-8+30+31+31+30+31+9=185

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:39

Hier 4 mei geïnsemineerd... ik ga uit van 340 dagen... dus kwam ik ook op 8 april uit.... 189 dagen vandaag...:)

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:02

Ahaaa! Oke ;)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:03

Hahahaha, al die merries en veulens en datums... ingewikkeld!!! Ben benieuwd wie er eerst is van ons 2.. hier maidenmare, dus geen idee hoe ze gaat dragen! :)

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:07

Die van mij ook eerste keer! Dus ik heb ook geen idee, ze begint al behoorlijk dik te worden die van jou ook? Ik heb het vermoeden dat het eerder geboren gaat worden maar heb geen idee waarom :P Misschien omdat ik stiekem al maanden niet meer kan wachten tot het kleintje er is!

prada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:27

hey wat een berekingen allemaal, mijn merrie is 10 mei gedekt en ik kreeg een dekbewijs van de hengstenhouder en daar stond op dat ze daarmee dus op 9 april is uitgerekend. Geen idee hoeveel dagen dat is.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:31

Ja, je begint het te zien, ze gaat in de breedte uit en niet in de diepte qua buik (als je me snapt :D)
Ja, ik denk dat ze ook iets vroeger gaat zijn, weet niet waarom, maar heb zo een gevoel :)
Prada: op de eerste pagina van dit topic bovenaan staat een calculator, je kan er de dekdatum ingeven en het aantal dagen van dracht (ik ben dus van 340 dagen uitgegaan) en dan rekent dat ding uit wanneer ze moet bevallen. Daaronder kan je dekdatum ingeven en datum van vandaag en dan weet je hoever ze is :) LET OP: je moet wel de datum ingeven met de maand eerst dus bv vandaag is dan 11/09/2011

prada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:35

hera; ik had die calculator al gevonden, de hengstenhouder gaat uit van 335 dgn. Maar je kan er toch niks van zeggen misschien doet ze er wel twee weken langer over, dus ga er maar gewoon van uit dat het langer gaat duren, kan het alleen maar meevallen.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:46

Ik zeg ook vaak als mensen vragen wanneer ze is uitgerekend gewoon 20 maart. Zo nauw komt het niet denk ik. Van de andere merri weten we niet eens precies de laatste dekdatum, al zal dat vast op de dekbon staan. We weten dat die begin juni moet veulenen en verder zien we het vanzelf denk ik.
Al heeft die al twee keer heel stiekem geveulend, maar wel elke keer goed gegaan.

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:01

prada schreef:
@SteffieA: mijn vorige merrie was ook de tweede dracht minder gezellig. En wat leuk nog een merrie drachtig van Charmeur ( we zullen niet de enige zijn!)

Tja knuffelen vind ze nog steeds heerlijk, maar poetsen??? Echt niet! Hihi de muts.
Haha nee we zijn zeker niet de enige :D
Ik was vorig weekend bij Stal Witte-Scholtens en daar gaven ze aan dat Charmeur ongeveer 450 merries had gedekt. (Apache trouwens ook) dus wij zijn gewoon geweldige meelopers ;)
Ach het zou volgens het plaatje helemaal moeten kunnen passen op Cas en verder zien we volgend jaar wel wat eruit gevallen komt.
Cas is op haar eigen verjaardag uitgeteld nl 13-4-2012. Zou leuk zijn als ze hetzelfde kunstje van dit jaar nogmaals doet :D nl op de uitrekendatum ook veulenen.

_sioux_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:37

owh wat leuk als je het veulen kan voelen! ik kan niet wachten!!....
ik zette gisteren sioux in de paddock en toen knipperde ze een keer van achteren....we moeten langs 3 hengsten....ik hoop maar dat het uit bozigheid was of dat ze net in de stal geplast had....terugweg reageerde ze niet op de hengsten..... >;) vind dat altijd maar niks.... :\

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:17

Ja, ik ga gewoon uit van 8 april, maar denk niet dat ze het zal afleveren op die dag! :)
We zien wel, vanaf 320 dagen gaat de geboortemelder erop en dan is het "rustig" afwachten. :D

Hier nog niks gevoeld of zien bewegen, dat beestje slaapt zich lekker uit zodat het volgend jaar het varken kan uithangen als het geboren is! :)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:23

Leef nog hoor -O-

Ik ga uit van 335 dagen, maar nu komt het niet zo vaak voor dat de dames over de 330 dagen gaan :o, Indira zou daar wel een kans voor maken en evt Greta.. Ligt er net aan hoe ze de pet er naar heeft staan.

Vardau was gister ineens ziek.. Gisteravond sloeg het ineens om..DA erbij.. Koorts was binnen een uur van 39.1 naar 40 gestegen.
Dus die heeft weer lekker spuitjes geincasseerd ^) Ben benieuwd of veulie nog zin heeft om uberhaupt te blijven zitten na al die onzin.

Greetje zit op 233 daagjes vandaag

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:48

goedemorgen,
ik heb besloten om niet te kijken of mijn merrie nog dragend is, echo kan pas rond de 8/9 maanden (ze is er pas 4 en anderhalve week) en ik ga niet het risico lopen om haar op te voelen, bloed geeft maar 60% zekerheid, dus ik ga gewoon afwachten :D
heb wel het idee dat ik iets voel, maar dat kan ook wishfull thinking zijn hihihikun je trouwens al het hartje nu horen?

@joto, laten we hopen dat ze snel opknapt en er niks van overhoudt.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:56

Ai joto, das weer pech, je treft het niet! Hopelijk is ze snel beter!!
233 dagen al, jeezes die gaat ook hard!!
Quibje: Fijn dat je de keuze hebt kunnen maken, maar ik geloof zelf niet dat opvoelen veel risico met zich meebrengt! Ach ja, je zal het wel merken binnen een paar maanden of ze dikker wordt of niet! :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:29

Quibje: ik ben er ook beetje bang voor.. maar mijn merrie doet nu al zo'n paar weken achter elkaar net als of ze hengstig is(alleen beetje knip ogen) maja als ze hengstig is dan is ze goed hengstig en dan een paar dagen maar geen weken.. dus zal wel normaal zijn denk ik.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:44

Er zijn behoorlijk wat merries die dat doen tijdens de dracht, maar ik ben toch blij dat Neon dat niet doet, want je zit toch in de rats op zo'n moment.

Neon staat gelukkig sinds 2 dagen niet meer alleen in de wei. Na het spenen van haar veulen zou ze eigenlijk met 2 merries het land van de buurman op gaan. Alleen heeft Neon 2 hoefzweren gehad en door het land van de buurman loopt een pad van puin. Dus Neon mag met haar gevoelige zolen daar niet op. Die 2 merries bij Neon in de wei zetten was ook geen optie, omdat de wei heel kaal is en die merries nogal actief zijn, en de wei dan helemaal kapot gelopen wordt. Neon krijgt nu gemaaid gras iedere keer bijgevoerd.
We hebben ook nog een 6-jarig hackney-ruintje staan, en die stond overdag in de bak. 2 dagen geleden geprobeert om die bij Neon te zetten, en gelukkig gaat dat goed. *\o/* Hoewel het niet helemaal zonder slag of stoot ging, de hackney is vorig jaar pas gecastreerd en meent dat ie nog steeds een beetje hengst is, en Neon is natuurlijk een drachtige merrie. Voordeel is wel dat die hackney nu mooi zijn streken kwijt raakt. ~~}>

Afbeelding

Afbeelding

Deze hackney is ook eigen fok, en is in 2005 op slechts 312 dagen dracht geboren! Diertje groeide als kool, en toen kwamen we erachter hoe dat kwam, hij snoepte niet alleen bij zijn moeder maar ook bij Neon. :D

Afbeelding

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:24

Hihihi, de blik van Neon op de eerste foto spreekt boekdelen! :D
Mooi ruintje Neonlight! En wat een snoeper toen hij klein was ;)

prada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:18

nou 450, die arme Charmeur heeft het er maar druk mee gehad, ook nog even Pavo cup gelopen, las dat hij niet meedoet met de hengstencompetitie, jammer, kan bij in ieder geval even op adem komen.

Wat een lieve merrie heb je Neonlight, ook voor andere veulens zorgen!

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:29

Ik meld me, beetje laat... maar liever laat dan nooit toch! *\o/*

Mijn merrie is 8 maart uitgerekend :j
Afbeelding

De dikke buik moet echter nog komen :+ Ze lijkt overigens meer ''naar beneden te groeien'' dan dat ze heel breed wordt. /3
Heb het veulen tot nu toe 2x voelen bewegen <3

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:37

Heb wel vaker gehoord van merries die hengstig lijken tijdens de dracht, komt vast wel goed.
Neon kijkt idd niet echt heel vrolijk ;)

Leuke merrie Princeps, gaaf kleurtje!

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:52

Dankjewel Talishe, ze is chestnut(koffievos). Ik ben erg benieuwd wat voor kleurtje eruit komt.. Papa is een buckskin :)