Het "Dikke" Buiken Topic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: Het "Dikke" Buiken Topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:22

Jeetje Kitty ... balen!! Als ik jou was zou ik dan maar zsm gaan verhuizen; zo snel je iets nieuws kunt vinden natuurlijk ... dan kan ze op haar gemakje wennen aan haar nieuwe omgeving.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:56

Jakkes, niks zo irritant als je druk moeten maken over de stalling als je veel liever gaat zitten kijken hoe die buik groeit. Pride had vandaag een actief veulen, maar dat mag ook wel met nog 18 daagjes te gaan. Wat in principe betekend dat het al helemaal compleet "compleet" is. Ieeeeeeeh.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 00:20

He bah Kitty, dat is idd wel erg vervelend! Ik vind het van de eigenaren van de stal eigenlijk ook best wel stom om dit niet eerder tegen jou te vertellen, zij moeten immers toch ook wel weten dat het voor jou niet gemakkelijk is om op korte termijn te gaan verhuizen?
Ik hoop iig dat je snel een goed plekje dichtbij je in de buurt hebt gevonden! Succes!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 01:06

Sorry mensen dat ik die redbag nog even ophaal, maar jullie schrijven zoveel als ik op mijn werk zit Knipoog

Toen het met Nancy mis leek te gaan dacht de DA bij de scan te zien dat de placenta niet helemaal goed aan de baarmoederwand vastzat. Bij de tweede scan is overigens gezegd dat alles goed was, en dat heeft ze vorige week met enten weer bevestigd, maar nu ik dit zo lees...
Mocht ik het idee hebben dat er iets niet helemaal goed zit, op welk moment moet ik haar dan bellen zodat er nog iets te redden is? Ik verlos zelf regelmatig schapen, kan ik die zak evt zelf ook stukmaken? En als die zak dan stuk is moet ik haar dan zelf verder laten gaan of doorzoeken naar de beentjes en trekken?

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 10:04

Tinne schreef:
Ik vind het van de eigenaren van de stal eigenlijk ook best wel stom om dit niet eerder tegen jou te vertellen, zij moeten immers toch ook wel weten dat het voor jou niet gemakkelijk is om op korte termijn te gaan verhuizen?

Nou, de handtekening is gisteren gezet, dus toen was het pas echt verkocht. Ik wist wel dat er af en toe wel geïnteresseerden over de vloer kwamen, maar ach, de boerderij stond al vier jaar te koop.
Dan verwacht je niet dat het net op zo'n ongelukkig moment verkocht wordt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 10:12

Gezien het verleden van deze merrie zou ik het geen gek idee vinden om sowieso de DA te bellen als ze aan de gang gaat.

Marije kan je meer vertellen over de praktijk, maar dit is wat er in het boek van Theresa Jones staat:

In the first stage of labor, be alert if either of the following happens:
* the mare's tail goes up several times, and her water does not break
* the mare lies down with her tail up continualy for more than 3-4 minutes without her water breaking, and with her rectum bulging. She looks at her side as though she is expecting something to happen, but nothing does.
I the mare is showing any of these symptoms, a vaginal exam should be performed. Occasionally, a maiden mare behaves this way and does not have a problem. But, even a maiden mare that stays down for 3-4 minutes with her tail up should be checked by vaginal exam.

Finding and opening the placenta
If the mare is lying down, it is not necessary to make her stand up. Insert your sleeved han past the vulva into the vagina. Usually, your arm will only have to be inserted to just past the wrist. Lubricating jelly is usually needed because the mare;'s water has not broken to provide natural lubrication. You should encounter what feels like a squishy, fluid-filled balloon. The foal's feet can sometimes be identified inside the balloon. Remove your hand. If it is covered with bright red blood, odds are very high you have a red bag delivery and what you are feeling is the ballooned placenta over the foal's feet. The placenta must be opened. Insert your hand again, locate the ballooned part of the placenta, and tear through it. You will probably not have difficulty tearing through teh placenta manually at this stage because of the pressure behind it from the foal and the fluids. You will know you have torn through it when you are rewarded with a gush of allantoic fluid; this is the water breaking. The delivery can then proceed as described earlier in this section.

Zo. Mijn vingers zijn lekker opgewarmd nu Haha! . Er staat nog meer interessante info over de red bag. Zal ik zo ook even typen. Ik weet dat het eng is en zo (ik heb vannacht ook mijn eerste nachtmerrie gehad over het veulenen ...) maar ik ben van mening dat je maar beter voorbereid kunt zijn voor het geval dat ...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 10:19

Timing
Some peopls use the term "red bag" only when referring specifically to the appearance of the red (maternal) side of the placenta at the lips of the vulva. To others, the term "red bag" refers to any premature placental detachment, even if the placenta is not yet showing outside the vulva. Any show of placenta before or with the foal is abnosmal and makes the foal's support system questionable. To be safe, it must be assumed that the foal is not receiving an adequate supply of oxygen from its mother. Sometimes, when the placenta is detaching, it seems that the mare does not contract properly and the extra minutes it takes for the placenta to appear at the vulva can mean crucial time lost for the foal. It is unlikely that an attendant could do harm by inserting a hand just past the wrist into the vulva to check this. If a red bag is discovered, no time should be wasted in getting the foal delivered.

Ik zit een beetje te lamballen voor de pc. Was van plan vandaag de stallen leeg te trekken en helemaal te verschonen, maar in dit weer ... ... de paardjes staan ook nog binnen ...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 10:23

@Tinne: dat worden 6 mooi rose maanden Knipoog !!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:08

Mac, waarom 6? Of bedoel je 5? Schijnheilig Of snap ik jou niet? Clown Blond

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:15

Bedankt voor het over typen Mac OK dan! !! Ik ga dat boek denk ik ook maar even snel bestellen!
Waar heb jij dat toen besteld??

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:20

Tinne schreef:
Mac, waarom 6? Of bedoel je 5? Schijnheilig Of snap ik jou niet? Clown Blond

Oeps ... ik ging even uit van Lee ... moet ik natuurlijk niet doen ...
Tinne, jij gaat een rose VIJF maanden tegemoet Knipoog

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:21

jeddah schreef:
Bedankt voor het over typen Mac OK dan! !! Ik ga dat boek denk ik ook maar even snel bestellen!
Waar heb jij dat toen besteld??

Direct vanaf haar site. Maar ik zag het laatst volgens mij ook bij Amazon. Effe zoeken ...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:23

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:24

Hihi, ondertussen was ik ook aan het zoeken en ik heb hem besteld.
Nu MOET ik wel nog een veulentje fokken anders is het ook zo zonde van die boeken.... Knipoog

Haar site vind ik al geweldig en ik ga daar regelmatig heen om te zoeken op een trefwoord als ik iets wil weten!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:30

jeddah schreef:
Nu MOET ik wel
nog

een veulentje fokken anders is het ook zo zonde van die boeken.... Knipoog

Idd anders zonde van de investering(en) Knipoog

jeddah schreef:
Haar site vind ik al geweldig en ik ga daar regelmatig heen om te zoeken op een trefwoord als ik iets wil weten!

Ja, zij heeft echt veel ervaring en weet het heel goed over te brengen. Ook in het boek staan een groot aantal praktijkgevallen. De andere boeken die ik heb over veulenen, heb ik nooit een tweede keer opgepakt. Dit boek gebruik ik echt als naslagwerk.

Marije is naar de hengstenkeuring. Het zal toch wel binnen zijn Nagelbijten / Gniffelen ??

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:42

Ik hoop van wel! Het is echt geen weer! Die van mij staan ook nog op stal Huilen . Vreselijk vind ik dat, maar ze nu buiten zetten zou ook niks zijn.
Ik ga ze straks om de beurt allemaal maar poetsten en toilleteren, Sim even mooi maken voor het geval dat ze in de komende weken kraam visite gaat krijgen Haha! .

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:49

Mac schreef:
Oeps ... ik ging even uit van Lee ... moet ik natuurlijk niet doen ...
Tinne, jij gaat een rose VIJF maanden tegemoet Knipoog

Oh got nee, alsjeblieft niet Knipoog.
Laten we het maar op 5 houden, 5 maanden is nog lang zat Rolleyes

Ik hoop dat Ivanka ook nog binnen staat, ze heeft een in/uitloopstal, dus als ze slim is, dan blijft ze binnen Haha!. Maar gisteren was het ook al van dat pisweer en kon ik haar ook helemaal achterin uit de wei gaan vissen, ze had zelf ook even gevierd dat ze alweer een half jaar zwanger was volgens mij... heb haar de laatste tijd nog nooit zo vies gezien Clown.
Maar ik heb haar vanochtend lekker wat kuil gegeven, dus ik hoop dat ze daarvoor binnen is gebleven Haha!.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:52

tjezus wat een rot weer zeg. ze lopen allemaal buiten maar haal ook zo alles weer naar binnen. Arme beestjes

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 13:26

Gelukkig is Rilexta niet van suiker Tong uitsteken , die staat lekker in de wei!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 13:38

Hier staat ook alles binnen. Je waait uit je verschoning hier. Windkracht 8. Ohhh ik haat storm. Ook een reden om uit Noord-Holland te vertrekken en naar het zonnige zuiden te gaan (Belgie) Haha! .

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 13:41

Waar ga je eigenlijk ergens wonen in België? Beetje dicht bij mij in de buurt misschien? Dan kunnen we nog bij elkaar op kraamvisite gaan Tong uitsteken!

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 13:53

Kitty: hoop dat je snel een andere stalling vindt dit is echt vervelende
timming

Het is idd rotweer zeg gedver,vandaag kom ik niet bij jasmijn maar zoals ik haar gisteren aantrof (dek onder bagger en dreadlocks in haar voorpluk) ga ik er vanuit dat miep weer buiten staat (heeft ook een in/uitloopstal) Knipoog

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 13:55

*LOL* Ivanka had gisteren ook maar een viezelijk voorplukje idd Haha!. Echt van die dreadlocks, hardstikke vet en *ieuw*.. ik heb dat plukje verder maar met rust gelaten Haha!.

Gitta, hoe gaat het nu met Jasmijn? Die had toch een peesblessure oid?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 14:05

Tinne schreef:
Waar ga je eigenlijk ergens wonen in België? Beetje dicht bij mij in de buurt misschien? Dan kunnen we nog bij elkaar op kraamvisite gaan Tong uitsteken!

We hebben 2 huizen op het oog. 1 bij Neerpelt en de ander bij Meeuwen-Gruitrode. Dus in Belgisch Limburg, onder Weert.

Eerst moeten we onze toko verkopen. De koper heeft het alleen nog niet ontdekt dat er in het mooie Noord-Holland in de Wogmeer polder een mooi paardenparadijs te koop staat Bloos . Alle voorzieningen voor de paarden aanwezig. Zelfs de buitenbak is nog plasloos Haha! .1 paddock is ook droog en de ander waar veel in gelongeert wordt is wel nat. Als het droog blijft , dan is hij vanavond ook zo goed als droog. Dus als iemand nog wat zoekt...... De kraambox is inbegrepen.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 14:30

PhiaBink schreef:
Hier staat ook alles binnen. Je waait uit je verschoning hier. Windkracht 8. Ohhh ik haat storm. Ook een reden om uit Noord-Holland te vertrekken en naar het zonnige zuiden te gaan (Belgie) Haha! .

Ach, Rilexta heeft zo´n dikke buik dat ik niet zo bang ben dat ze weg zal waaien Cool