[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:54

:D ga je haar dit jaar laten dekken?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:58

Nee haar dochter mag nog een keer. Ik hoop dat Veroon dit jaar wedstrijden gaat lopen met haar amazone.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:04

Gaan jullie dit jaar ook weer de pendeltest doen? Was vorig jaar wel leuk vond ik..

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:31

kiko schreef:
Gaan jullie dit jaar ook weer de pendeltest doen? Was vorig jaar wel leuk vond ik..

Ja wil ik doen hoe zat dat ook alweer

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:33

corinadrenth schreef:
kiko schreef:

Ja wil ik doen hoe zat dat ook alweer

Volgens mij was het een haar uit de staart trekken en daar een spijker aan vastmaken en dan boven het kruis hangen en dan was heen en weer dacht ik een hengst en een rondje een merrie maar kan ook andersom zijn.. weet niet meer

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:14

Dat is ook leuk muronia.

Hier geen pendeltest gedaan :o

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 21:07

Bij mij klopte die vorig jaar. Heb vanaf het moment dat ik wist dat ze drachtig was het gevoel dat het een hengst zou worden. De pendeltest ziet het ook en bij de geboorte werd het bevestigd :-)

Vond wel grappig om het te doen..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 21:15

Vorig jaar beloofde de pendeltest mij een hengst...maar ik kreeg een merrie. Die dus ook is gebleven. _O- Dit jaar beloof ik mezelf een hengst en doe ik niet aan het pendelen mee :D

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 21:40

Ik had laatst een klein potje regumate. 150 ml voor 49 euro excl. Ze moest 13 ml per dag. Maar grotere verpakkingen zullen naar verhouding goedkoper zijn verwacht ik.

Nog meer mensen morgen naar Den Bosch?
Zin in.

De dames zijn hier 290-266 en 240 dgn.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 21:57

Ik ga de zogenoemde Pendeltest vandeweek eens proberen, ben benieuwd :=

Ik ga zaterdag naar Den Bosch, is bij mij om de hoek, ik ga vooral voor de Gelderse paarden

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:17

Ciara_lady Gelukkig doet ze het voor de rest wel goed.

Am_horses Rosa heeft haast zo te zien :D

Muronia Een merrie veulen kan ook mooi staan met blauw toch :P voorlopig houd ze zich nog rustig kwa uier zo te zien. Heb je je hengst voor dit jaar al gekozen?

Baudyh thanks voor het antwoord ivm de regumate. Ga je voor de potentiele hengsten te bezichtigen?

Ivm de merrie en de hoefproblemen. Het is een heel complex probleem. De merrie is een trauma/verwaarlozing geval geweest in het verleden. Ze is in de omgang een engel maar ze heeft het altijd mega spannend gevonden als je haar hoeven oppakt. Ze laat zich vallen als ze gestresseerd is. Vanvoor bekappen gaat altijd wel goed, achter met veel geduld.

Ze heeft aan 2 hoeven straal kanker gehad. Eerst linksvoor en erna rechts achter. Linksvoor ging opzich redelijk kwa behandelen en die hoef is snel terug gezond geworden. Rechts achter is een drama. Buiten de kanker zijn er nog onstekingen bij gekomen. De kanker is weg, de ontstekingen lijken na 6 weken antibiotica eindelijk onder controle. Maar de hoef is in slechte staat, er zou een en ander weggesneden moeten worden. Maar ze laat zich niet behandelen. Deze week geprobeerd met de veearts om de voet uit te verdoven zodat eraan gesneden kon maar zelfs met lichte sedatie en praam liet ze niks meer toe. Ze zou plat gelegd moeten worden maar dat gaat niet, ze is hoog drachtig. Zodra het veulen geboren is en oud genoeg willen we haar wel plat leggen. Tot die tijd zou ze zo kunnen blijven doorlopen aangezien er geen accuut probleem is op het moment. Maar tot die tijd (en ook na behandeling) mag de hoef absoluut niet nat worden, in de modder staan, te vuil worden en er mogen geen vliegen aankomen ivm ontstekingen. Daarom dat we ,in overleg met de veearts, besloten hebben om haar in de stal van 8x4 te zetten en zodra het veulen er is mag ze daarmee in de bak. Daar heeft ze geen risico op vuil, nattigheid of teveel vliegen. Alles is in overleg met veeartsen overigens en wordt nauw opgevolgd. Alle opties zijn ook al doorlopen kwa manieren van behandelen ( hoefstal, uitverdoven, plat leggen etc. etc. etc.)

Maar baal dus wel ivm het veulen en ben benieuwd of er mensen zijn met verhalen waarbij de merrie dus ook niet op de weide mocht.

Ivm de pendellijst. Ik heb em bij 8 van de 9 merries al gedaan :D Eventueel kan iedereen het laatste lijstje kopieren en hun merrie eraan toe voegen?

Pendeltest:
Rondje = merrie, heen en weer = hengst

Nieky1993 - mirthe - merrie
Nieky1993 - Fleur - hengst
Nieky1993 - loes - merrie
Nieky1993 - Missy - merrie
Nieky1993 - Ashley - merrie
Nieky1993 - Daisy - hengst
Nieky1993 - Adora - hengst
Nieky1993 - Tina - hengst

Ldk14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 23:08

Nieky1993: Regumate van varkens is normaal een stuk goedkoper, vooral omdat die een andere concentratie heeft, en je er dus minder in hoeveelheid van moet geven. Ik gaf de variant die Virbagest heet (varkensvariant), die viel nog goedkoper uit...

Phileine83: knappe merrie heb je! Welke afstamming heeft deze?

Pendeltest ga ik niet doen, stel dat die een merrie aangeeft, en dan komt er een hengst uit, ga ik balen.
Ik hou het op een verrassing :)

Heb vandaag mijn veuleneetbakje al binnen gekregen die ik online had besteld.
Hopen dat merrie er echt niets kan uithalen - die is behoorlijk gevoelig / intolerant op zetmeelgehalte, ze mag dus geen merriebrok, heb een volledig voedersamenstelling moeten maken laag in zetmeel & suiker, maar hoog in eiwitten om alles voor mekaar te krijgen - gelukkig met hulp van zo'n voedingsdeskundige, ik was er niet wijs uit geraakt anders denk ik.

Morgen komt de dierenarts vaccineren, ook maar ff mok nakijken want dat ziet er niet bepaald goed uit.
Jullie nog tips om mok te verzorgen?

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 23:49

Hier nog steeds geen beweging -O- . Maar ja, zoals iemand al zei, misschien een heel rustig veulen en dat is nu juist wat ik wil, dus alleen maar goed :j . Een gespikkelde rustige ruin zou helemaal top zijn. Geeft de pendeltest ook ruinen aan :+ ?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 23:59

Ik voer tegenwoordig Marstall zucht active. Laag in suikers en zetmeel en hoog in eiwitten (20.4%)
Ideaal voor te dikke merries en hoog in vitamines/mineralen. Hoef er geen losse vitamines bij te geven. Het is niet goedkoop maar super blij mee.

Ja ik ga nieuwe inspiratie opdoen voor onze merries dit jaar.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 00:50

Poh Nieky wat een verhaal. Nee dan kun je echt even niet anders. Ik heb helaas geen mega weiland, dus bij mij staan ze ook wel op zand (paddock) maar voor de eerste weken heb ik een stukje wei apart. Ik zou toch goed op het zand eten letten. Misschien kun je wat afleiding regelen tegen verveling, zoals een bult hooi voor de merrie (gaat het veulen ook graag in liggen hier), een skippybal/ander speelgoed. En dan kunnen ze na de behandeling de tijd op de wei in de zomer lekker inhalen.

Ik heb wel 1 op het oog die denk ik erg mooi bij Eloon zou passen. Maar onze hengstenkeuring is 15 februari in Dronten en daar wil ik ook zeker gekeken hebben voordat ik echt ga kiezen.

Ik ga dus niet naar Den Bosch, daar loopt niks interessants voor mij rond :D

Ik ben nu al verslaafd aan Elonia-tv <3

Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:16

Ik teken anders ook wel voor een ruin, Ponytante! Liefst met zilver en een streep :=

Wat ligt ze er gezellig bij Muronia.

Nieky dat klinkt heftig. Hier staan ze de eerste week a twee weken op een zandpaddock. Maar zoals gezegd heb ik soms veulens die heel graag zandhappen. Daar word ik erg nerveus van en dan breng ik ze wel eens wat vroeger naar de wei.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 14:05

baudyh schreef:
Ik had laatst een klein potje regumate. 150 ml voor 49 euro excl. Ze moest 13 ml per dag. Maar grotere verpakkingen zullen naar verhouding goedkoper zijn verwacht ik.

Zin in.

Ik ben vandaag in Den Bosch :D

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 17:49

Mijn merrie is vandaag verhuisd naar de dikke buiken box. Omdat er op het dak werd gewerkt bij haar vriendin heeft ze direct maar gevraagd of die op visite kwam _O-
Afbeelding

Afbeelding

Moet eerlijk zeggen dat ik echt zo gelukkig ben dat mijn paarden zo goed gaan samen. Ze hebben lekker samen staan eten bij elkaar in de box tot de mannen vam het dak af kwamen.

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 23:40

Myrthee_ schreef:
baudyh schreef:

Zin in.

Ik ben vandaag in Den Bosch :D

En zat er nog wat interessants bij?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:42

Ldk14 thanks voor een tip ivm de regumate. In mijn ervaring bij de tinkers komt mok vaak van binnenuit. Heeft ze er altijd al last van of sinds de dracht?

Ponytante Heb je al eens geprobeerd tijdens voeren te voelen? Vaak zijn ze dan drukker vind ik.
Dat zou wat zijn als er ruinen konden uitkomen. :+

Muronia thanks voor de tips. Ga wellicht ook het veulen mss preventief physilium zaad geven. Mocht hij/zij toch zand happen dan kan dat wellicht al helpen. Ze krijgen idd ook sowieso hooi continue, zowel op stal als in de bak. Misschien iets van een hooi bal aanschaffen ofzo als extra afleiding nog.

Leuk he die merrie tv <3 zo zie je ook wel goed dat ze een flinke buik heeft :D

Myrthee wat fijn dat ze idd zo relaxed is en ze zo goed samen kunnen.

Gisteren was Fleur 300 dagen en vandaag is Daisy 300 dagen. Aftellen kan beginnen *\o/*

Afbeelding

Tussen al het haar vond ik een mini uier bij Fleur :')
Afbeelding

Afbeelding
Daisy is al wat verder kwa uier en haar buik begint al meer te hangen.
Afbeelding

En Saartje, die pas 25 juni is Uitgerekend, is nu al tonnetje rond :+
Afbeelding

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 11:43

Zo die zijn mooi rond Nieky!

Hier weinig bijzonders. We zitten op dag 272 en ze voelt zich prima. Wel wat "tietjes" met vocht maar verder ziet ze er vooral fit en drachtig uit.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 11:57

Wat een lekkere wollen vachtjes met dikke buikjes Nieky, <3

En saartje jemig := ben benieuwd hoe dik die is als ze op het einde loopt

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:28

Nieky, haha Saartje is echt tonnetje rond al :D

Myrthee, wat fijn dat ze zo lief zijn samen, ze zien er heel tevreden uit <3

Muronia, ahhh wat lief, daar smelt je toch van <3 Merrietv is zo rustgevend ook om zelf naar te kijken :o

Misschien gaat Aurora iedereen wel verrassen met een van de eerste DBT veulens van dit jaar :=

Ik weet geen dekdatum van haar (drachtig gekocht) en vind haar veulen er eerder uitzien qua verhoudingen als bijna jaarling dan van half mei. Hij ziet er ouder uit dan het andere veulen van 2024, die van 17 maart is.

Wat zou betekenen dat als Nouri echt van begin maart zou zijn dat Aurora in februari uitgerekend is.
Zou goed kunnen kloppen, ze laat al tekenen zien waardoor het misschien echt niet lang meer gaat duren. Haar buik is de afgelopen week totaal van vorm veranderd, haar gedrag is enorm anders (heel zen en moe, waar ze normaal hyper en extreem alert is), banden zijn als pudding (maar die hebben er altijd slap uitgezien) en haar uier loopt niet verder leeg. Haar veulen heeft vorige week voor het laatst nog 1x gedronken (daarvoor maar af en toe nog een keer) en vanochtend was haar uier toch ook weer een stuk voller dan gisteren.

Ze staat nu onder camera, ben heel benieuwd :j Ze kan natuurlijk ook nog doorgaan tot juni, we zullen het zien.

Buikje 27 jan:

Afbeelding

Buikje 3 dagen later :=
Afbeelding
Afbeelding

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:58

Wat spannend Lyona! Buik is idd veranderd afgaande op de foto’s

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 19:08

Extra spannend lyona.

Het gaat goed hier met Sterre. Oedeem is bijna weg. Het verliezen van haar wordt steeds minder en ze heeft op veel plekken mooi nieuw dun haar. Omdat ze haar wintervacht nu grotendeels kwijt is heeft ze een deken op.