[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:27

Fotsy schreef:
Tuurlijk zou ik ook zeker doen hoor, ik duim mee met je.
Alleen krijgt mijn merrie een ei zonder dat haar baarmoeder meewerkt -O- , zelfs voor DA in kliniek niet vaak voorkomend.
Dus ik zou ze ook aan de AB zetten dan zoals Pretty zei, even vragen aan je DA? Anders is de kans op infectie aanwezig.

hier komt t toch regelmatig voor dat er wel eieren zijn maar geen hengstige baarmoeder..vorig jaar hadden we er meen ik 3 die zo deden

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:47

DA hier had het daar ook over (dat dat bij mijn dame gelukkig niet het geval is dan :+ ), komt schijnbaar toch wel regelmatig voor...

Dat het weer inderdaad nu de omstandigheden maar verbetert, ik ben iig druk bezig met madam zo veel mogelijk in haar blote kont in de zon op goed gras te zetten :Y)
Ze is volgens de DA in perfecte conditie voor dracht (net iets schraal, maar wel uiterst happy :+ ) en van binnen werkt alles ook prachtig mee plus het liep allemaal gesmeerd bij vorige cyclus, hij had niet verwacht dat het niet zou pakken. Dus I blame the weather }>

Goede tip van die AB, mocht madame deze keer weer leeg blijven ga ik eens in overleg.

ubimone

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:48

Gecondoleerd DL

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:33

Vandaag kelly gescand voor de 2e keer. 61 dagen. *\o/*
Het veulen was groter dan 7,5 cm.

Afbeelding

Nog 9 maanden.( als alles goed gaat)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:40

hier komt t toch regelmatig voor dat er wel eieren zijn maar geen hengstige baarmoeder..vorig jaar hadden we er meen ik 3 die zo deden[/quote]

Klopt maar de da hadden dit nog niet vaak gezien als reactie op de spuiten, mijn merrie wordt altijd mooi hengstig, krijgt ze een spuit dan ei zonder werking van de baarmoeder terwijl ze door de hormonen juist wel zou moeten klaarstaan, rare merrie he gelukkig ken ik ze ondertussen na tien jaar al :P

Oh wat goed nieuws vrouwke

Dl Y;(

Vientje liever iets te schraal dan worden ze blijkbaar sneller drachtig en anders the weather :Y)

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:49

Ik heb denk ik over het berichtje van DL gelezen.
Gecondoleerd!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:56

Ik heb ook geen bericht van DL gezien, zelfs vorige blz nog eens extra gelezen.. Maar, gecondoleerd!

Mooi beeld, Vrouwke!

Mijn eerste drachtige merrie voor volgend jaar had/heeft een hoefzweer. Ze staat dag en nacht in het land met haar veulen. Eergister liep ze niet lekker, hoefsmid gisteren geweest. Vervelendste is dat ze echt kilo's is afgevallen in die 3 dagen... Ben nu zo bang dat ze hierdoor haar vruchtje verwerpt..

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:02

Oeh dat is wel spannend ja Vulina :\ Hopelijk valt het mee, is de zweer wel al helemaal weg?

Mooi om te zien Vrouwke, top!

Ah zo Fotsy, dan snap ik het :j

Ik dacht al, ik mis toch berichtje van DL....gecondoleerd Y;(

Ja schijnt idd zo te zijn hè, schraal = beter drachtig. Dan doet madam gratenpakhuis het goed :Y)

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:11

Rowan heeft t ook nog niet hier neergezet, maar wij wonen in hetzelfde dorp en dan hoor je nog wel eens t een en ander

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:26

oh neen Rowan,dat is toch vlug gegaan. Maar probeer je eraan vast te houden dat ze eindelijk gedaan heeft met lijden. Gecondoleerd en heel veel sterkte. :(:)

Vulina hé wat jammer. Maar heel vlug verwerpen ze niet,dus hopelijk gaat het goed. Mijn merrie werd ineens bevangen vorig jaar toen ze net drachtig is. Ze liep echt slecht. Ik ging er ook echt vanuit dat ze het vruchtje zou verwerpen maar ze is er helemaal bovenop gekomen en heeft n prachtig veulen gekregen.

Fotsy vervelend,dan doe je het inderdaad beter zonder spuit als ze zo reageert erop! Alsof ze zegt van "kunstmatige brol ik kan er inwendig misschien niets aan veranderen maar mijn baarmoeder doet lekker wat ie wilt. }> "

Vrouwke leuk zeg!

Vientje ik wil nu geen pleidooi gaan houden voor AB hoor :P . Maar ik kan maar zeggen dat het hier zijn werk gedaan heeft en hopelijk straks opnieuw bij de merrie van mijn schoonouders.

Joyce hopelijk dat het ander ei blijft waar ie is dan,nu weer in de wachtweken!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:30

DL gecondoleerd.

xAppe, lekker je paardje morgen weer thuis.

Iedereen met drachtige merrie's gefeliciteerd, en die nog moeten heel veel succes!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:48

DL gecondoleerd. :(:)
Ik heb er denk ook overgelezen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:00

jeetje , jullie gaan zo hard hier, ik kan het niet bijbenen, zit ook nog in het dbt 2015 want ik wacht nog op het laatste veulen, dus als jullie het niet vervelend vinden lees ik alleen mee, en meld me later weer , als ook voor mij het dekseizoen weer aanbreekt :o

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:03

Allereerst DL, gecondoleerd en heel veel sterkte en kracht toegewenst de komende tijd :(:)

Vientje, wat vervelend voor jou ook :(:) komt toch even binnen ookal dacht je het al he.
Wel 'fijn' dat ze gewoon op de foto kan, nog meer spannende tijden dus :(:)

linda2008 schreef:
ahh Vesceron, wat jammer :(
dus jij hebt dit weekend nog wat te doen zeg maar.. Waar twijfel je tussen? en waarom?

Poeh waar moet ik beginnen, mijn keuze is gelimiteerd tot HH van Uytert, maar daar zitten veel Jazz lijnen tussen en laat de mijne dat nu ook hebben (is haar opa). Nu zijn er natuurlijk die vanaf 3e lijn aan lijnenteelt doen, maar mijn voorkeur gaat hier eigenlijk niet helemaal naar uit, dan wordt de keuze al beperkter. Als ik dat achterwege laat kom ik op 5 hengsten;
United, Ferdeaux, Grenoble, Geniaal en Eyecatcher
En ik kan maar niet kiezen :(

Vulina schreef:
He wat jammer! Wat voor merrie heb je? Verbeterpunten, afstamming etc?

Dit is haar afstamming: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/389552
Tango x Goodtimes

Verbeterpunten, ze heeft een tikkie kortere rug/strakke lendenen, die zou ik willen verbeteren. Evenals meer front.
Haar draf en galop zijn (erg) goed, stap minder. Ze heeft een sterk achterbeen en achterbeen gebruik.
Gedragenheid is goed, maar meer zelfhouding en balans zou ook welkom zijn.
Zover het kan, meer massa en een hengst die groot fokt.

pretty schreef:
Vesceron nee hé...vind het zo jammer meid! Mijn gevoel zat er dus weer eens naast :(:)
Het is gedeelde smart dat veel merries moeilijker drachtig raken dit jaar maar helemaal niet leuk.
Jij verdient gewoon een heel leuk veullie volgend jaar en dat moet er komen hoor!

Geeft niks, super lief dat je zo mee leeft :)
Het is zeker gedeelde smart, maar heel vervelend voor iedereen natuurlijk :(
Ik hoop ook nog echt op een veulentje volgend jaar!

Fotsy schreef:
vesceron en vientje wat jammer toch, nog 1 ronde?

het gaat niet zo goed dit jaar, er staan er ook nog maar bitter weinig in de beginpost

Ja toch nog een ronde, maar nu nog als een malle bedenken welke hengst! :wow:

Al_Zawraa schreef:
Ze is alleen gescand toch? Dus met schoon wordt in deze bedoeld dat er geen vocht in de baarmoeder zat denk ik? Was dit de eerste keer dat ze geïnsemineerd was (dat kan ik me even niet herinneren)?
Al eens een monster uit de baarmoeder laten nemen? Want ondanks dat er geen vocht in de baarmoeder zit, kunnen er wel bacteriën in de baarmoeder zitten die het onmogelijk maken voor een vruchtje om in te nestelen/te overleven.

Ik geef tegenwoordig standaard preventief antibiotica tijdens de hengstigheid waarin geïnsemineerd gaat worden, juist om zeker te zijn dat er geen bacteriën in de baarmoeder aanwezig zijn en op deze manier hoef je geen monster te nemen (waar je al te laat mee bent als ze al hengstig zijn). En of het daardoor komt of niet, sindsdien zijn mijn merries eigenlijk altijd in 1x drachtig.

Klopt, ze is nu alleen gescand, er is bij de check vorige keer wel een monster genomen maar dit keer niet.
Dat is wel een goeie om aan te kaarten, alleen ben ik nu te laat dan denk ik?

Door alle hectiek nog niet alles kunnen bijlezen excuses!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:10

DL gecondoleerd en heel veel sterkte de komende tijd!

vrouwke, die scan ziet er mooi uit. Super!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:50

DL gecondoleerd, heel veel sterkte de komende tijd! :(:)

Vesceron schreef:
Al_Zawraa schreef:
Ze is alleen gescand toch? Dus met schoon wordt in deze bedoeld dat er geen vocht in de baarmoeder zat denk ik? Was dit de eerste keer dat ze geïnsemineerd was (dat kan ik me even niet herinneren)?
Al eens een monster uit de baarmoeder laten nemen? Want ondanks dat er geen vocht in de baarmoeder zit, kunnen er wel bacteriën in de baarmoeder zitten die het onmogelijk maken voor een vruchtje om in te nestelen/te overleven.

Ik geef tegenwoordig standaard preventief antibiotica tijdens de hengstigheid waarin geïnsemineerd gaat worden, juist om zeker te zijn dat er geen bacteriën in de baarmoeder aanwezig zijn en op deze manier hoef je geen monster te nemen (waar je al te laat mee bent als ze al hengstig zijn). En of het daardoor komt of niet, sindsdien zijn mijn merries eigenlijk altijd in 1x drachtig.

Klopt, ze is nu alleen gescand, er is bij de check vorige keer wel een monster genomen maar dit keer niet.
Dat is wel een goeie om aan te kaarten, alleen ben ik nu te laat dan denk ik?

Door alle hectiek nog niet alles kunnen bijlezen excuses!

Voor een monster ben je inderdaad te laat, antibiotica zou nog wel kunnen. Op welke dag van de hengstigheid zou ze nu zitten?
In principe zou je zelfs op de dag van het insemineren met de antibiotica kunnen beginnen, liever eerder, maar het kan wel. Het liefst geef ik 7 dagen antibiotica, dan begin ik op de eerste dag van de hengstigheid tot 2 dagen na het insemineren (merrie is standaard 5 dagen hengstig). Maar het duurt zo'n 8 dagen voordat het vruchtje in de baarmoeder aan komt, dus als je op de dag van insemineren voor 5 dagen antibiotica geeft, zit je ook nog steeds goed.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:38

Ze is vanaf woensdagavond hengstig dus zit nu op haar 3e dag, ze is meestal 6 a 7 dagen hengstig.
De dierenarts komt maandagochtend scannen om te zien hoever ze is, dan vraag ik gelijk om de AB.
Bedankt voor de tip! :)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:54

Gecondoleerd DL!

Ik lees zo af en toe nog mee maar aangezien ik nog op vakantie ben (laatste dag vandaag, morgen vliegen we weer naar huis) heb ik niet alles bijgelezen.

Volgende week vrijdag word Jill nogmaals gescant (60 dagen) en daarna zal t lange wachten echt gaan beginnen ;)

Balen van alle merries die leeg zijn... Hopelijk worden ze allemaal nog mooi dragend!

Ga wel eens aan de va vragen hoe het zit met t evt zien van het geslacht... Hoef net te weten wat t word maar aan de andere zijde als ze het kan zien is t ook wel leuk :)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:43

Hier ook weer leeg -O-

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:33

Mag ik me ook melden?
Ik ben dit jaar met 2 merries aan het dekken, beide redelijk onverwachts... Deze week beide de eerste cyclus.
De eerste is vandaag weer gescand en zijn de eitjes weg, bij de andere zit het ei er nog, dus deze wordt morgen weer geinsemineerd.
Het blijft spannend!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:38

Vesceron, als ik je verhaaltje zo lees, zou ik kiezen voor Geniaal of Ferdeaux. Ik denk dat de laatste erg veel dekt de laatste tijd, en daarom misschien iets minder interessant zal zijn voor de verkoop. Geniaal is langgelijnd, fijne afstamming en fijn te rijden. Heb hem serieus overwogen voor mijn Gribaldi merrie, maar uiteindelijk toch voor Charmeur gekozen..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:38

Balen zeg Knolselder! Wel alweer hengstig?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:45

Nee nog niet, ze is vandaag net gescand

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:12

Welkom Ylana, wat zijn de combinaties? :)

Balen Knolselder :(

Vulina, wat toevallig, die 2 staan bovenaan mn lijstje!
Mn onderbuik gevoel neigt naar Geniaal, maar dat is wel lijnenteelt op Jazz.
En onbewezen hengsten maakt het wel spannend. Zie jij wel toekomst in Geniaal? Ik vind hem erg fijn bewegen, maar zag in het verrichtingsonderzoek wel dat ie linksvoor een afwijkende stand heeft en slechte hoeven, de hoeven van mijn merrie zijn ook niet zo best. Keuzes...

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:26

Ik heb echt even erg weinig tijd, maar ik wil Vulina feliciteren met de dracht!!! *\o/*

En Vesceron, meid wat balen voor je! :(:)
Ik hoop dat ik dit weekend wat tijd heb om bij te lezen, maar ik scan het topic wel even snel op belangrijke berichten, dus ik hoop maandag een goed bericht van jou te lezen dat Jazz mooi hengstig is en je een andere fijne hengst gevonden hebt!