[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 15:40

Citaat:
Ik heb zelf geen birthalarm maar alleen een camera. Die gaat er direct op zodra ze volgende week in de merrieveulen box staat (nu 281 dagen drachtig). Dan heb ik tijd om te checken of alles werkt en goed gaat en weer het normale ritme van de merrie leren kennen. Mijn merrie doet het de laatste 2 keer zoals het boekje, melk lekken, overdag duidelijk onrustiger etc maar als je je merrie niet kent zou ik dat wel beter in de gaten houden. Eerste keer heb ik nachten elk half uur en later elk kwartier gekeken.

Paarden zijn ze inderdaad veilig vanaf 320 dagen. Bij mini's is dit anders.

Ja ik twijfel dus ook of het nodig is. Paarden staan achter het huis en ik ga een camera op de kraambox zetten. Dus dacht misschien wekker zetten als het zo ver lijkt te zijn.

garffpamela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 15:48

Vanmorgen even een foto gemaakt van haar bolle buik.
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 15:54

Lekker buikje :))

Hier hebben de paarden vannacht feestje gehouden buiten de wei. := En daarns braaf terug gekomen, dus we merkten het pas toen we rare sporen ontdekten en de camera terug keken. :')

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 20:31

Sterre haar bloedbeeld gaf enkel een infectiebeeld. Geen te korten. :)
Nu lange wachten op de rest vd uitslagen.

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 22:27

AM_Horses. Wat een super goed karakter heeft jouw hengst hè?
Jouw merries staan er ook echt weer mooi voor.

garffpamela. Dit wordt inderdaad haar tweede veulen :j

Knolselder. Ja andere buik hè haha
Ik ben reuze benieuwd naar jouw veulentjes dit jaar!

Libera. Wat ziet ze er prachtig uit!!

Memerel. Jouw merrie schiet ook al aardig op! Ze ziet er goed uit hoor.

Seven. Prachtige buikjes en kerngezonde dames

Ldk14. O wat stom dat ze niet verkrijgbaar zijn, sorry, heb ik ook helemaal niet naar gekeken

Muronia. De dracht staat haar goed vind ik. Ik ben zo benieuwd. En wat snel al hè?!

SharonIndezz. Ook bij jou schiet het al op hè? Mooi hoor

Nieky. Jaa leuk weer, zo’n lijst

Myrthee_ Heerlijk die foto’s met vriendin en zoon, en in de zon

Thomas5. Heerlijk wat een buik, mooi hoor

SharonIndezz. Haha dat soort foto’s maakt het altijd heel heftig vind ik

Lyona. Je dames staan er mooi bij. Hopelijk krijg je Silver nog wat voller, valt soms niet mee hè? En wat spannend voor Aurora. Ik ben benieuwd

Boelles. Ahh is ze er klaar mee. Wat een lief snoetje

Nicky1963. Och wat een mooi klassiek dier. En prachtig drachtig

Mirjamalvaro. Wat fijn dan, dat je het kunt terugkijken hè?

Mijn merrie heeft zo’n extreme gladde/dunne vacht. Vorig jaar ook al. En ondanks een deken kon ik haar dan altijd makkelijk scheren, maar dat zou nu niet eens kunnen. Ik dacht dat het aan het vele kunstlicht lag, maar ondertussen ben ik verhuisd en is dat niet meer aan de orde. Geen idee :D

Afbeelding

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:16

Nicky, mooie merrie!
Mirjam, wat is er precies met sterre? Niet fit?
Muronia, jullie schieten al op zeg. Ze ziet er goed uit
Philaine, ik ben jaloers op dat strakke vachtje. Hier altijd een enorme vacht, waar ze zichzelf niet mee warm kan houden. Zo nutteloos -O-

Hier ook eens een fotootje gemaakt:
Afbeelding 185 dagen en we gaan de training afbouwen. Alleen nog buitenritjes en bosritjes, ze mag de jonkies op sleeptouw nemen en verkeersmak maken.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:21

Rensju ze verliest al haar haar. Geen schimmel, geen jeuk. We dachten rainrot maar dierenarts twijfelt en denk aan stafolokokken. We moeten dus op de kweekjes wachten.
De oedeem komt ook vd infectie.
Veulen zit gelulkig veilig.

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 00:09

Mirjamalvaro. Jeetje wat vreselijk vervelend zeg. Sorry daar heb ik helemaal overheen gelezen. Wel fijn dat het veulen veilig zit. Sterkte en hopelijk knapt ze snel op :(:)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 02:51

Mirjamalvaro. Gefeliciteerd met je verjaardag. Hopelijk is er snel meer duidelijkheid over sterre. Voor nu krijgt ze al medicatie? Of nog afwachten op de andere uitslagen?

Phileine. Heerlijk zo'n mooie korte vacht.

Laylah. Introduceren bij een ruin nog niet eerder gehad. Ik denk eerlijk ook niet dat ik dit zou doen. Of hij moet goed respect hebben voor de merrie.

Frambozenblad zrlf geen ervaring mee. Wel een keer iemand gezien die het gaf. Of het nu echt verschil geeft? Geen idee

Rosa ontwikkeld nu toch wel steeds wat meer in het uier. Nog niet heel alarmerend. Maar ik hou het wel goed in de gaten.

Muronia hoe is uier van jouw merrie? Ze lopen aardig gelijk dacht ik

Uier gisteren
Afbeelding
Vandaag 294 dagen drachtig

Van het weekend. Ze vinden de blubber echt verschrikkelijk. Geef ze geen ongelijk.
Afbeelding

Afbeelding
Wild Thing is vandaag 280 dagen

Zirkonia afgelopen zondag
Afbeelding
Ze is van 224 dagen drachtig

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 08:59

Jeetje mirjamalvaro, dat klinkt meteen wel wat heftiger. Hopelijk snel duidelijkheid!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:37

Jij ook gefeliciteerd boelles.

AM helaas moeten we wachten op de rest vd uitslagen. Maar ze zal dan waarschijnlijk antibiotica krijgen. Helaas is ze erg moeilijk met prikken dus hoop dat het mij lukt.
Wel is er een speciaal soort shampoo onderweg en mag ze metacam.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:50

Gefeliciteerd met je verjaardag mirjamalvaro, en hopelijk is er snel meer duidelijkheid voor jullie als de uitslagen er zijn

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:58

Mirjamalvaro en Boelles gefeliciteerd

AM_Horses. Is Wild Thing weer net zo zwaar als vorig jaar? De tijd schiet al mooi op voor Rosa en haar *D

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:10

Ciara_lady Fijn dat ze ook gescand is. Hoe doet ze het nu?

Myrthee Die is idd flink breed als je haar langs haar zoon ziet :D

Seven jouw eerste merrie staat haast op ontploffen als je haar zo ziet := Je andere merrie is nog bescheiden.

Thomas5 behoorlijke buik heeft ze <3 . Van mij mag het idd ook stoppen met regenen. Wordt er moedeloos van hoe alles erbij ligt -O- gelukkig hebben zijn de weides vanachter droog maar de eerste 20 meter is gewoon modderzooi.

Vibabu toch altijd fijn als je het dan weer voelt ineens :j

Sharonindezz lekkere druktemaker dus bij jou merrie in de buik :D

Lyona Je dames zien er goed uit. Silver mag idd wat meer vetjes krijgen in de bovenlijn. Kan mij ook wel voorstellen met de koud en drachtig zijn dat de ene gewoon meer energie verbruikt als de andere. Je hebt nu inmiddels dus wel bevestiging dat Aurora idd drachtig is als het veulen zo te keer gaat :+ . Altijd lastig als je idd geen dekdatum weet. Wij krijgen binnenkort een gast merrie van een kennis. Gekocht, bleek drachtig maar ze weten geen dekdatum. Veearts gokt februari/maart na opvoelen, zal mij benieuwen.

Muronia Daar zie je idd goed haar buik <3

Boelles beetje sneu altijd als ze het al beu zijn tegen het einde. Ze kijkt Daar iniedergeval wel lekker vrolijk naar jou <3 gelukkige verjaardag *\o/*

Marjoleinvde ik heb frambozenblad aan mijn jonge merrie gevoerd na de bevalling. Een vriendin van mij, die kruidenleer gedaan heeft, raadde dat aan omdat mijn merrie wat weinig melk productie had en om haar te helpen herstellen na de bevalling. Maar zij raadde aan om het niet ver van te voren aan drachtige merries te geven. Als je het geeft aan een drachtige merrie dan pas 2 weken voor uitgerekende datum. Want het kan ook de baarmoeder prikkelen met vroeg geboorte als gevolg.

Nicky1963 van achteren gezien heeft ze een flinke buik :=

Garffpamela vanaf 320 zijn ze idd veilig om te bevallen. Hier werken we zonder birth alarm maar vanaf 300 dagen gaat de camera aan zodat we de merries kwa normaal ritme en gedrag leren kennen.

Laylah2002 Hier gaan ze op zijn vroegst met 3 weken 24/7 naar buiten. Ervoor komen ze overdag in de paddock en snachts op stal. Ik zou ze gescheiden houden met een draadje eerst en pas als het veulen stevig is de ruin er mss bij zetten.

Mirjamalvaro wat heftig zeg. Hopelijk vinden ze snel de oorzaak waarom ze ineens kaal wordt. Gelukkige verjaardag ook *\o/*

Phileine83 Je merrie zit idd erg glad in d'r vacht :D

Rensju Geeft ze al aan dat ze het stilletjes aan beu is?

Am_horse Je dames zien er goed uit :j en idd geef ze eens ongelijk met die modderzooi dat ze er niks aan vinden. Rosa begint al mooi uier te maken zo te zien :D

Heeft er iemand ervaring met langdurig regumate geven en kwa kosten? Merrie zou het mogelijks moeten hebben vanaf 120 dagen tot 320 dagen. De veearts ging nog even opzoeken wat voordeligste was kwa prijzen ( normale regumate of varkens variant).

En iemand ook ervaring met een geblesseerde merrie met veulen aan de voet? Een van onze drachtige merries zal niet de weide op mogen ivm hoef problemen. Ze krijgen wel een stal van 8x4 en dagelijks in de paddock (die wel droog is). Ben benieuwd of het veulen zich niet teveel gaat vervelen, hopelijk niet. Merrie heeft overigens de issues gekregen in de dracht, anders had ik d'r nooit laten dekken want vind dit geen ideale situatie voor een veulen maar kan nu even niet anders helaas.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:24

Nieky, ik heb mijn oude merrie gehad die op de wei met veulen een peesblessure had opgelopen (na proberen introduceren kuddemaatjes). Die heb ik toen alleen nooit op boxrust gezet ivm het veulen maar gewoon in de wei laten staan. Zonder de maatjes uiteraard.

Ciara_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:08

nieky1993 Ja ze doet het verder wel goed gelukkig. Haar uier is wel nog steeds groot dus weet eigenlijk niet zo goed wat ik daarmee moet doen. Maar het is lastig met al dat haar een goede foto te maken :')
Afbeelding

Ben wel echt benieuwd naar de eerste veulentjes allemaal. Betekent toch dat het weer voorjaar word. Bij ons is er in die paar dagen tijd dat het regende echt rampzalig geworden met de nattigheid.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:17

Mirjamalvaro is er eventueel een andere soort van antibiotica die gegeven kan ipv spuiten? Hier meestal een poeder

Geen idee of wild Thing zwaarder is. Ze vindt het zelf in iedergeval minder erg :+ vorig jaar deed ze minder eten. Nu eet ze mega goed. Nog geen zucht, maar kan nog komen natuurlijk

Hoe problemen als hoefbevangenheid? Ik ben persoonlijk niet van de boxrust enz maar soms kan het bijna niet anders. Dan zou ik ervoor kiezen voor een stukje af te zetten naast de andere paarden

Rosa gaat toch ineens heel hard >;) ik hou haar maar goed in de gaten.
296 dagen

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:33

Mirjam gets ik lees het nu pas. Hopelijk weet je snel meer en valt het mee. Rare dingen kunnen ze ook zomaar krijgen.

Garffpamela die heeft een mooie skippybal-buik :D

Phileine hier verschilt het per paard. Veronia heeft ook altijd zo'n glad vachtje. Wainonia en Elonia zijn net ijsberen _O-

AM ik zal morgen eens kijken naar haar uier. Die van jou begint er al aardig aan zeg! Volgens mij heb je 1 dag overgeslagen, vandaag zitten ze op 295 :+

Nieky ik meende dat de varkens-variant voordeliger was, al blijft het een dure grap. Hier geen ervaring met zulk langdurig gebruik.

Hele jonge veulens willen wel gaan zand happen, dat zou ik wel even goed in de gaten houden. Kun je geen klein stukje gras afzetten? Of mag de merrie dat juist niet?

Als het goed is komt morgen mn bestelde halstertje binnen, zegt genoeg over mijn gevoel :D

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:38

AM oh zal eens overleggen dan of poeder kan. Ik ken alleen de spuiten. Voorlopig wachten ee nog steeds op uitslagen.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 05:55

Antibiotica is er idd ook in poeder vorm, geen idee of elke antibiotica overigens in poeder variant bestaat, toen mijn merrie aan haar kies was geopereerd, kregen we ook antibiotica in poeder vorm.

Wat een schattig halstertje muronia <3 ik heb het precies andersom, ik heb een roze in huis hahaha, blauwe nog niet :=

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:18

Muronia dat had ik vorig jaar ook. Hele happen zand gingen er naar binnen waardoor hij mestwater kreeg. Zandkuur gegeven en op de wei gezet en toen ging het goed. Ik was heel bang dat hij het weer zou doen maar gelukkig doet hij het nu niet meer. Ik had moeders gelukkig toen al een beetje opgebouwd waardoor ze de wei op konden gaan. En toen regende het vaak nog dus ging hij meerdere keren naar buiten zodat hij wel op een droge grond kon slapen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:17

Leuk dat jullie al zo sterk het gevoel hebben wat het geslacht word, ben benieuwd of jullie goed zitten!

Ik denk dat die van mij of allebei een merrietje krijgen, of Raven een merrie en Idaza een hengst… heb liever 2x zelfde geslacht maar ja, als het maar gezond is maakt het mij niet zo veel uit :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:27

AM ik heb even uier gekeken. Die van jou is al een stukkie verder ermee :D . Volgens mij begint er heel langzaam een beetje beweging in te komen maar het mag nog geen naam hebben.
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:39

Hier geen uierfoto's, de 2024 veulens drinken nog bij de moeders :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:43

Mijn 2024 veulen drinkt ook nog bij moeder, maar die is niet drachtig, dat scheelt :D