[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:02

Afbeelding volgens mij ziet mijn merrie er goed uit. Zij heeft van zichzelf al veel body.
Maar vroeg mij af hoeveel ze moet krijgen. Haar slowfeeder prop ik elke keer vol met hooi en is 9 van de 10 keer niet leeg bij de volgende voerbeurt. Buiten krijgen ze tussen de middag ook hooi. En bij binnenkomst is net gevuld en brok. Op stal krijgen ze 3x hooi en brok. Ik wil niet dat ik haar te weinig geef of juist te veel van iets. Maar als ik haar zie glimt ze en is ze niet ingevallen op de rug dus volgens mij is het voor nu goed.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:25

@am: ja gelukkig wel

Hier geef ik de breed en grow van vitalbix daar doet ze het wel goed mee :)

kiko: ze ziet er idd heel mooi uit!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:16

Cynthia82 schreef:
Kabayo schreef:
Veulen er bij weg halen?

Die staat er alleen tussen 9 uur en 17 uur bij en drinkt bijna niet meer. Uier is ook zo goed als opgedroogd.

Baudyh, Finesse krijgt al Metazoa MuscleFit en FitRight (ambassadeur) en ik denk er inderdaad al over na om Fiore na deze zak Vitalbix ook over te zetten. Ik zal even met mijn contactpersoon van Metazoa overleggen wat ik Fiore het beste kan geven :)

Iets met wc eend. Ha ha
Vitalbix breed en grow is een mooi voer voor merries die laag in suikers en zetmeel moeten
Maar zeker als er nog een veulen bij loopt zou ik niet alleen fitright en de musclefit doen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:20

Cioccolato schreef:
Voeren op het oog. En goed voeren. Niet arm, niet afwegen. Voeren met boeren verstand.

Tegenwoordig wil iedereen maar zo arm mogelijk voeren. Ja dan krijg je dat.. reageer op wat je ziet. Suiker is niet slecht (uitzonderingen daar altijd met alles), eiwitten zijn niet slecht.

Als je te weinig voert (wat nu veel gebeurd) schiet je net zo weinig op als dat je te veel voert.

Daar zeg je me wat , want dat voeren met boeren verstand kunnen veel mensen echt niet (meer).
Voer je drachtige merrie gewoon merriebrok of muesli. Tenzij er echt een voergerelateerd probleem is.
Maar mee eens hoor het merendeel voert te weinig.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:29

Jullie hebben gelijk wat betreft een groot warmbloedpaard maar bij een pony of ander typje ligt het net wat anders. En ook afhankelijk van wat de merrie verder nog doet.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:29

Er zijn tegenwoordig ook zoveel mooie praatjes en 209238 soorten brok, musli etc.
En er zijn echt paarden die arm aan eiwit, suiker, zetmeel, graan en noem maar op nodig zijn hoor. Maar het is momenteel echt een hype die teveel en verkeer doorlaat soms

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:30

LaDonna75 schreef:
Jullie hebben gelijk wat betreft een groot warmbloedpaard maar bij een pony of ander typje ligt het net wat anders. En ook afhankelijk van wat de merrie verder nog doet.

Daarom hebben we het ook over voeren met oog. En uitzonderingen met bevangenheid, serieus overgewicht etc

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:44

Inderdaad wordt er vaak veel te arm gevoerd. Vitalbix is ook erg arm, zelf geen fan van vitalbix voor drachtige merries en jonge paarden. Krijgen eigenlijk altijd wel te korten.

En inderdaad veel te veel paniek om suiker, op enkele echte uitzonderingen na hoef je daar echt niet druk om te maken. Dat wat in brok zit, is echt een fractie van wat in het meeste hooi zit.

Ik voer zelf geen merrie brok, maar ik heb geanalyseerd hooi en voer op dit moment alleen vitamine/ mineralen brokjes bij wat ze te kort komen uit het hooi. Ik hoef verder niets bij te voeren (op papier) en dan inderdaad kijken naar het paard zelf. Altijd het aller belangrijkste.

Mijn merries, drachtig en nog veulens aan de voet van 5 en 8 maanden, staan 24/7 buiten zonder dekens (in Zweeds klimaat). Onbeperkt hooi en verder krijgen ze niets behalve de vit/mineralen brokjes. En ze zien er nu top uit.

Te veel eiwit voeren kan trouwens niet, veulen gaat daar ook niet harder van groeien of zo.
Enige waarvoor te veel eiwit voeren slecht voor is, is voor het milieu (ze plassen het uit als stikstof)... en voor enkele paarden met spierziekte moet je opletten met eiwitten.

Afbeelding

Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:53

Ik heb het voer speciaal uitgezocht voor de hoeveelheid eiwitten. Wordt ook aangeraden voor drachtige merries deze combinatie. Ik wordt ook altijd heel moe van mensen die denken dat luzerne slecht is. Nu geef ik misschien liever luzerne brok en voor echt extra eiwitten espercette brok.
Nu snap ik wel voor veel merries die snel te dik worden dat wellicht vitalbix prima is. Maar die van mij kunnen doen het daar echt niet goed op.

Als je bv luzerne van Hartog bijgeef is een schep niet voldoende om aan te komen. Daar hebben ze echt een hele emmer voor nodig.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de indruk heb dat hooi niet hoog in eiwitten is bij ons op stal. Suiker zijn die van mij gelukkig niet gevoelig op. Maar echt iets om rekening mee te houden voor extra eiwitten.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 17:09

Wij voeren draversbrok van Havens, ipv merriebrok. Daar zijn we afgelopen jaar mee begonnen en ben er erg tevreden over. Is natuurlijk ook hoog in eiwit :) Verder kunnen we dat eventueel aanvullen met de slobber van Havens wat ook weer rijk is aan olie. En daarnaast onbeperkt hooi en/of voordroog. Maar wij voeren dus wel op het oog. Wat ook enorm helpt is meerdere (kracht)voerbeurten op een dag, dan kunnen ze het veel beter verwerken. Dus dan hoef je nog niet eens in aantal kilo's omhoog qua brok, maar dan verdeel je het anders. Maargoed, die mogelijkheid moet je wel hebben. Wij hebben hier alles aan huis staan, dus het is geen enkel probleem als ik voor mijn eigen bedtijd nog even een bak slobber op hang. Als je op pension staat of de paarden niet aan huis hebt wordt dat lastiger.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 18:21

Bij het voer is het soms echt zoeken. Zoals er word gezegd er zijn zoveel verschillende soorten dat je het op den duur niet meer weet. Vorige dracht gat ik de breed mix van aveve. Dit jaar naar de vitalbix gegaan omdat ik rond om mij wel hele goede dingen hoor dus even proberen. Maar als ik jullie zo bezig hoor weet ik nu niet of vitalbix de juiste keuze is voor Mira.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 18:25

baudyh schreef:
Cynthia82 schreef:
[
Die staat er alleen tussen 9 uur en 17 uur bij en drinkt bijna niet meer. Uier is ook zo goed als opgedroogd.

Baudyh, Finesse krijgt al Metazoa MuscleFit en FitRight (ambassadeur) en ik denk er inderdaad al over na om Fiore na deze zak Vitalbix ook over te zetten. Ik zal even met mijn contactpersoon van Metazoa overleggen wat ik Fiore het beste kan geven :)

Iets met wc eend. Ha ha
Vitalbix breed en grow is een mooi voer voor merries die laag in suikers en zetmeel moeten
Maar zeker als er nog een veulen bij loopt zou ik niet alleen fitright en de musclefit doen.

Ik heb 1 zak metazoa gevoerd maar vond dat ik behoorlijk veel moest voeren en daarmee aardig aan de prijs. Nu toch de equilin. Dat hebben ze eerder gehad en vond ik mooi voer. Nu de balancer en straks de grow. Die is voor de dracht vanaf 8 maand.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:58

Ja suikerpaniek, hou op. Mijn vader oogst veel hooi en verkoopt hier ook een groot deel van, hij laat dus elke partij hooi testen voor de klanten anders wil men niet kopen. Hoeveel mensen er hooi willen zonder suiker en met veel eiwit, echt. En ook arm arm arm hooi, enkel vulling, die zijn er ook veel. Terwijl de meesten gewoon prima suiker kunnen hebben. Ik voer mijn paarden hooi dat heel goed in het eiwit zit en met ook wel wat suiker, en daar doen ze het goed op. Met per pony een aanvulling van brok en balancer op maat (1 oude pony die nog in de sport loopt, 1 jonge pony die net zadelmak is en 1 drachtige merrie die nog in de sport loopt) en ik voer ook min of meer op het oog. Gezond verstand helpt vaak veel.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:46

Quir schreef:
Te veel eiwit voeren kan trouwens niet, veulen gaat daar ook niet harder van groeien of zo.
Enige waarvoor te veel eiwit voeren slecht voor is, is voor het milieu (ze plassen het uit als stikstof)... en voor enkele paarden met spierziekte moet je opletten met eiwitten.

Niet met je eens te veel eiwitten geven kan bij drachtige merries wel. Veel paarden krijgen dan dikke benen en ja ongeboren veulens groeien te hard.
Ik ken een tinker fokker die altijd maar gewone , iele veulens kreeg en na extra eiwitten krijgt ze veel meer volgroeide veulens .

Vergis je niet in ons hooi. De laatste jaren zit er te weinig eiwitten in en te veel suikers. Die te weinig eiwitten vul ik zeker aan.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:55

AnsoDM schreef:
Bij het voer is het soms echt zoeken. Zoals er word gezegd er zijn zoveel verschillende soorten dat je het op den duur niet meer weet. Vorige dracht gat ik de breed mix van aveve. Dit jaar naar de vitalbix gegaan omdat ik rond om mij wel hele goede dingen hoor dus even proberen. Maar als ik jullie zo bezig hoor weet ik nu niet of vitalbix de juiste keuze is voor Mira.

Ha en daarom ben ik er zeg ik wel eens gekscherend.
Ik verkoop heel veel merken en geef veel advies. Zo moeilijk is het niet alleen iedereen weet het tegenwoordig beter en luistert liever naar de buurman op stal dan naar diegene die er voor geleerd hebben.
Er zijn daadwerkelijk paarden die laag in suikers en zetmeel gevoerd moeten worden maar het meerendeel niet.

Ik had gisteren nog iemand in de winkel die zei mijn paard doet het zo goed op havens balans muesli. Ze moet laag in suikers en ze doet het zo goed. Nou zeg ik dat is dan apart want het zetmeel gehalte is hoog.
Die keek me aan…….
En dat gebeurd zo vaak.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 22:32

Muronia Ooh leuk kittens <3 alles goed gegaan? Het is idd heerlijk zoveel veulens maar veel werk haha. Ik werk nog parttime smorgens erbij en ik doe de stal samen met iemand anders was het allemaal niet te doen.

Belle_boef heerlijk zo een gepaneerde buik :D . Ben benieuwd welke kleur er bij jou gaat uitkomen ook.

Kiko Hier krijgt alles de laatste 3 maanden merriebrok. Eerst een klein schepje ( ong 800gr) en als ze met veulen aan de voet lopen een grote schep (ong 1.5 kilo). Ze krijgen met veulen aan de voet onbeperkt hooi. Als ze geen veulen aan de voet hebben smorgens en savonds ruim hooi in een hooinet. Degene die het nodig hebben krijgen nog luzerne bij of proteine booster. Ik heb wel Tinkers dus die zijn al vaak iets soberder als warmbloeden.

Kabayo Zilver is alweer vroeg begonnen aan uier zo te horen := . Ga je Minthe eigenlijk ook laten dekken in de toekomst?

Am_horse Het is dus toch goed geweest om nigrante nu te laten behandelen. Moet ze nog eens terug of is het inorde nu? Of even af kijken of het verbeterd?

Cynthia82 ik ben enorme fan van de proteïne booster van pharmahorse. Veel eiwit maar suiker en zetmeel vrij. Daarmee heb ik Yula dit jaar op gewicht gekregen na de hele zware bevalling die ze had. En ook een vriendin ziet bij haar paarden enorme vooruitgang in bijkomen en ook betere spieren sinds ze dit bijvoert.

Lonniejj wat fijn dat de wonde zo goed gaat en ze naar buiten mag *\o/*

Hier was het gisteren een nare dag. We hebben afscheid moeten nemen van onze Clydesdale merrie Roosje ( zij was niet drachtig). Smorgens was er niks aan de hand. Smiddags lag ze in de weide en geraakte niet meer recht. Vermoedelijk iets in de hersenen dat mis is gegaan ( ze kreeg regelmatig leek het een soort stuip of pijn trekking, heel naar om te zien). Er was geen redden meer aan helaas dus hebben we haar laten gaan ;(

Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 22:48

Wat naar nieky, heel veel sterkte :(:)

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 00:35

Oh wat naar zeg Nieky1993. Sterkte

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 03:13

Nieky. Wat heftig. Heel veel sterkte Y;(

Proteïne booster van pharmahorse heb ik ook gegeven laatst aan één van mijn merries. Ik moet zeggen dat pharmahorse best wel goede producten heeft op moment :j

Nigrante wordt over twee weken gecontroleerd. Eventueel kan ze dan nog een keer behandeld. Ik heb even gezocht op internet. Maar schijnbaar is het vrij normaal met irap dat ze meerdere keren worden ingespoten. Er liggen nog meerdere dosissen in de vriezer wat ik begreep.

Ik denk dat de meeste paarden prima tegen een beetje suiker kunnen. Ben ik voor mijn paarden ook niet bang voor. Maar voor sobere paarden kan suiker toch wel echt ellende veroorzaken.

Ik weet nog dat ik met mijn vorige hengst heel lang opzoek ben geweest voor het perfecte voer voor hem. Best een tijd havens Gastro met havens meusli(weet even niet welke, was voor extra energie) hij was er heel wisselend van. Ene keer bomvol energie, andere keer niet vooruit te branden. Nog wat andere merken geprobeerd ook dure en gezondere. Uiteindelijk deed hij het best wel heel goed op sereen van masters. Nooit verwacht, maar goed het was toch echt zo. EquiFyt kende ik toen de tijd nog niet.

White Dream krijgt al een tijdje EquiFyt, hij doet het er zo goed op. Dat ik daarom nu met de merries ook ben over gestapt. Hij krijgt dezelfde combinatie. EquiFyt Gold en de pre active. Eiwit rijk voer wat ook voor de fokkerij wordt aanbevolen. Ik zag dat ze ook een soort fokkerij/merrie mengeling hebben. Ga ik nog naar informeren, de leverancier had me nu dit geadviseerd omdat ik alles er mee voer. Ik heb bigboxen staan, was het sjouwen met zakken een beetje beu :')
Dit jaar heb ik ongeveer 3 pallets merrie brok opgevoerd echt bizar hoe snel het ging.

Ik wil iedereen alvast fijne feestdagen wensen
Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 08:32

Wij zijn daarom ook overgestapt op voeren vanuit de silo. Ging me toch een partij zakvoer doorheen... Dit is veel goedkoper en we hoeven niet zo vaak te bestellen. We bestellen wel de minimale hoeveelheid, want met 15 paarden zitten we net op de grens dat het snel genoeg op gaat, zeker in de zomermaanden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 08:33

Voer je in de zomer met merries met veulens aan de voet niet veel meer?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 08:52

Sterkte Nieky. Wat ontzettend verdrietig

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 09:19

Sanet schreef:
Voer je in de zomer met merries met veulens aan de voet niet veel meer?

Jawel, maar doordat het warmer is heb je dan ook sneller schimmelvorming. Eigenlijk voeren we in de wintermaanden 'te langzaam' en in de zomermaanden 'net snel genoeg'.

In de zomermaanden heb ik merries met veulens die in totaal 4 scheppen brok op een dag krijgen, maar ik heb ook paarden die in totaal een kwart schep krijgen :') Dat zijn de dikkertjes van de groep :))

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 11:12

LaDonna75 schreef:
Ja suikerpaniek, hou op. Mijn vader oogst veel hooi en verkoopt hier ook een groot deel van, hij laat dus elke partij hooi testen voor de klanten anders wil men niet kopen. Hoeveel mensen er hooi willen zonder suiker en met veel eiwit, echt. En ook arm arm arm hooi, enkel vulling, die zijn er ook veel. Terwijl de meesten gewoon prima suiker kunnen hebben. Ik voer mijn paarden hooi dat heel goed in het eiwit zit en met ook wel wat suiker, en daar doen ze het goed op. Met per pony een aanvulling van brok en balancer op maat (1 oude pony die nog in de sport loopt, 1 jonge pony die net zadelmak is en 1 drachtige merrie die nog in de sport loopt) en ik voer ook min of meer op het oog. Gezond verstand helpt vaak veel.

Het klinkt alsof je niet snapt dat men het perse wil laten testen, maar ik ben daar ook wel van. Juist omdat ook niet ieder paard gelijk is, is het wel handig om vooraf te weten of het wat rijker of armer spul is. Je kunt dan ook gerichter je krachtvoer erop aanpassen. Ik laat het ook altijd testen, als het super arm is, dan hoef ik het niet :P Ik heb nu spul wat erg rijk aan eiwitten is, suiker is normaal tot iets hoger dan normaal. Dus prima voor mijn paarden.

Een vriendin van mij heeft schwarzwalders, die al van lucht dik worden, waarvan 1 altijd uitkijken is voor hoefbevangenheid. Dus typisch paarden die wel heel arm hooi kunnen hebben. Zij hebben naast het kuil, zelf hooipakjes gemaakt van het land, nou dat was echt mega rijk aan suikers. 180g/kg DS. (DS was 820). Dat is zo hoog, dat zou ik voor mijn paarden ook laten staan, ook al kunnen die meer hebben dan haar eigen paarden.

Niecky wat vreselijk! vooral om te zien dat ze op zo'n moment ook echt pijn heeft.

Hier zit Her op 208 dagen. Zoals altijd heeft ze nog een bescheiden buikje en kun je nog niet heel duidelijk zien dat ze drachtig is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 12:10

Nieky ja klopt, met Minthe wil ik ook gaan fokken. Ze zal als ze 3 jaar is naar Ieme BP60
Afbeelding
Zilver is inderdaad weer vroeg begonnen. Dit is van vandaag, dag 192
Afbeelding

Enorm veel sterkte met dit grote verlies Y;(